Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter
Φωτο: Keystone/Getty Images

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία

1

Πριν από μερικές μέρες το βρετανικό τσαρτ δημοσίευσε το top 40 με τα κορυφαία σε πωλήσεις άλμπουμ του 2017, όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής. Το πιο πετυχημένο γυναικείο άλμπουμ δεν ήταν, προς έκπληξη όλων, αυτό της Dua Lipa ή κάποιας άλλης ποπ σταρ αλλά μια συλλογή που κυκλοφόρησε για να γιορτάσει τα εκατό χρόνια της η Vera Lynn.


Η υπεραιωνόβια Lynn πια (έκλεισε τα 100 τον Μάρτιο) ήταν η αγαπημένη των Ενόπλων δυνάμεων της Βρετανίας. Το παρατσούκλι της από τότε ήταν «Forces' sweetheart», επειδή διασκέδαζε τα βρετανικά στρατεύματα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, έχοντας ταξιδέψει στο πλευρό τους μέχρι την Αίγυπτο, την Ινδία και τη Μιανμάρ (πρώην Βιρμανία). Ταυτόχρονα, φέτος έγινε και η γηραιότερη ερμηνεύτρια που ανέβηκε στα βρετανικά τσαρτ. Εν ολίγοις, είναι τόσο αρχαία όσο και η βασίλισσα και τη λατρεύουν στη Βρετανία. Μάλιστα, θεωρούνταν εξίσου σημαντική με τον Τσόρτσιλ επειδή εμψύχωνε τους στρατιώτες με τα τραγούδια της, όπως ο Βρετανός πρωθυπουργός με τις ομιλίες του.


Αν και η Vera ήταν στην τρίτη θέση πίσω από το «Glory Days» της Little Mix και το «25» της Adele, που πούλησαν περισσότερο φέτος, ήταν το μόνο άλμπουμ που κυκλοφόρησε επίσημα την άνοιξη του 2017. To «25» βγήκε το 2015 και το «Glory Days» έναν χρόνο μετά. Στη γενική κατάταξη βρίσκεται στην 28η θέση και θεωρείται μπεστ σέλερ παρά τις 102.000 μονάδες που πούλησε. Ακολουθούν η Zara Larsson με 96.000 και η Dua Lipa με 86.000. Το «100», όπως ονομάζεται το άλμπουμ της Lynn, έχοντας ξεπεράσει τις 100.000 μονάδες, αυτόματα έγινε χρυσό. Εικάζεται ότι δύσκολα θα πέσει από την κορυφή, παρά τα πολυαναμενόμενα άλμπουμ των Taylor Swift, P!nk, Kelly Clarkson και Paloma Faith που θα κυκλοφορήσουν τους επόμενους μήνες, πριν φύγει η χρονιά.

Αν τα τσαρτ παλιότερα καθορίζονταν από τη νεανική αγορά, αυτό φαίνεται πως πλέον δεν ισχύει. Το κοινό που αγοράζει γερνάει όσο περνάει ο χρόνος και ούτε τα streams δίνουν ακριβώς μια ξεκάθαρη εικόνα, συν του ότι δεν είναι και τόσο επικερδές μέσο.

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter
H Vera Lynn πίνει τσάι με στρατιώτες στις 4 Ιουνίου του 1942. Φωτο: Keystone/Getty Images


Οι μονάδες αντιπροσωπεύουν τις φυσικές (βινύλια, CD) και διαδικτυακές πωλήσεις (downloads) και τα streamings. Για όσους αναρωτιούνται για τους χαμηλούς αριθμούς, είναι ο νέος τρόπος μέτρησης των τσαρτ στη Βρετανία που ισχύει από το 2015. Αυτό συνέβη λόγω της τεράστιας ανόδου του streaming την περίοδο 2013-2014, οπότε παρατηρήθηκαν διπλάσιοι αριθμοί σε έναν μόλις χρόνο. Τα νούμερα είναι γελοία σε σύγκριση με τις πωλήσεις του Michael Jackson και όσα χρειάζονταν παλιότερα για να κάνεις έναν χρυσό δίσκο, αλλά άντε να προσπαθήσεις να βάλεις μια τάξη στα streams τη σημερινή εποχή.


Προσωπικά, οι μονάδες και οι νέες μετρήσεις των άλμπουμ είναι κάτι που με απασχολεί καιρό τώρα. Πώς μετριέται, δηλαδή, η επιτυχία ενός άλμπουμ; Σίγουρα είναι πιο πολύπλοκος ο τρόπος απ' ό,τι είχαμε συνηθίσει, που μετρούσαμε καθαρό προϊόν, δηλαδή κόπιες βινυλίων, κασέτες και CD.

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter

Για τα επίσημα βρετανικά τσαρτ, για τα οποία γίνεται ο λόγος, η μεθοδολογία είναι η εξής: παίρνουν τα 12 κομμάτια ενός άλμπουμ που έχουν ακουστεί περισσότερο στο Διαδίκτυο. Από αυτά, δίνουν λιγότερη σημασία στα δύο πιο πετυχημένα, έτσι ώστε ο αριθμός που θα βγει να αντικατοπτρίζει τη δημοτικότητα ολόκληρου του άλμπουμ και όχι τα δύο αυτά σινγκλ. Το σύνολο που βγαίνει το διαιρούν με το 1.000 και το προσθέτουν στον αριθμό των φυσικών πωλήσεων. Μιλάμε με καθαρά μαθηματικούς όρους, αλλά έχει πολύ ενδιαφέρον. Το πρώτο άλμπουμ που κυριάρχησε στα τσαρτ σύμφωνα με τους νέους κανόνες ήταν το «In the lonely hour» του Sam Smith. Από τις 41.000 μονάδες, οι 2.900 προήλθαν από τα streamings και οι υπόλοιπες από τις πωλήσεις. Στο Billboard διαφέρει η μέτρηση, αλλά και αυτό έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.

Ένα από τα θέματα που προκύπτουν όμως από την επιτυχία της Lynn είναι ότι μάλλον ο νεαρόκοσμος δεν δίνει δεκάρα για τη μουσική όπως άλλοτε. Αν τα τσαρτ παλιότερα καθορίζονταν από τη νεανική αγορά, αυτό φαίνεται πως πλέον δεν ισχύει. Το κοινό που αγοράζει γερνάει όσο περνάει ο χρόνος και ούτε τα streams δίνουν ακριβώς μια ξεκάθαρη εικόνα, συν του ότι δεν είναι και τόσο επικερδές μέσο. Και εντάξει, αυτή είναι η δραματική εκδοχή. Ή μη δραματική είναι ότι οι νέοι πλέον ακούνε μουσική με τελείως διαφορετικό τρόπο και οι καλλιτέχνες που προτιμούν δεν αντιπροσωπεύονται στα τσαρτ. Δεν ξέρω, πάντως, αν συμφωνώ με αυτό που έγραψαν στο Νoisey, ότι δεν πρέπει να τους δίνουμε τόση σημασία πια επειδή δεν ασχολούνται με μουσική που συμβαίνει τώρα.


Στα τσαρτ ανέκαθεν έπαιζε ρόλο ο αστάθμητος παράγοντας. Δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Πέρσι το άλμπουμ με τις περισσότερες πωλήσεις ανήκε σε έναν παρουσιαστή τηλεπαιχνιδιού, ό,τι να 'ναι δηλαδή, και αν σκεφτείς τι βλέπαμε στο «Τop of the Ρops», πριν καταργηθεί, ή κάτι «Teletubbies» στα '90s, δεν μπορείς να πεις ότι τα τσαρτ φημίζονται για τη συνοχή τους.

Το άλμπουμ της 100χρονης Vera Lynn πούλησε περισσότερο από κάθε τωρινή ποπ σταρ στη Βρετανία Facebook Twitter
Η υπεραιωνόβια Lynn πια (έκλεισε τα 100 τον Μάρτιο) ήταν η αγαπημένη των Ενόπλων δυνάμεων της Βρετανίας.


Όμως, για να είμαστε δίκαιοι, και χωρίς ίχνος νοσταλγίας, η Lynn είπε ένα από τα ομορφότερα τραγούδια της δεκαετίας του '40, το «We 'll meet again». Παρά το ότι χτύπησε πολλές ευαίσθητες χορδές στους Βρετανούς στρατιώτες όταν το τραγουδούσε, παραμένει ένα κλασικό ερωτικό κομμάτι του Μεσοπολέμου που δεν έχει γεράσει άσχημα. Είχε όμως κι άλλες επιτυχίες, όπως το «White cliffs of Dover». Γεννήθηκε στις 20 Μαρτίου στο East Ham του Λονδίνου. Άρχισε να τραγουδάει από 7 χρονών και έγινε αρκετά δημοφιλής στα 20 της, όταν τραγουδούσε για το ραδιόφωνο. Το πρώτο της Νο 1 το έκανε στην Αμερική το 1952 με το «Auf Wiederseh'n Sweetheart». Ήταν η πρώτη Βρετανίδα που πέτυχε κάτι τέτοιο. Στην Αγγλία κατέκτησε τα τσαρτ δύο χρόνια μετά, το 1954, με το «My son, my son». Δεν ξανανέβηκε στην κορυφή από τότε. Η βασίλισσα της έδωσε τον τίτλο της Dame το 1969. Παρά τις κατά καιρούς δύσκολες συγκυρίες, δεν έχει μιλήσει ποτέ ανοιχτά για τα πολιτικά της πιστεύω. Ήταν μια γυναίκα που αγωνίστηκε κατά του φασισμού με τον τρόπο της.


Το φετινό της άλμπουμ έχει νέες βερσιόν των πιο γνωστών τραγουδιών της, διασκευές από τους Alfie Boe και Aled Jones αλλά και μια ακυκλοφόρητη ηχογράφησή της του κομματιού των Sutherland Brothers «Sailing» που έκανε διάσημο ο Rod Stewart. Η ίδια, παρά τα 100 χρόνια της, στέκει μια χαρά και τον Μάρτιο δήλωσε για την κυκλοφορία του άλμπουμ: «Είναι πραγματικά φοβερό το ότι ο κόσμος, μετά από τόσα χρόνια, ακόμη απολαμβάνει αυτά τα τραγούδια, ξαναφέρνοντας στη μνήμη του συναισθήματα εκείνης της εποχής. Εξάλλου, έκανα απλώς τη δουλειά μου ως τραγουδίστρια και είναι υπέροχο να ακούω τα τραγούδια μου ξανά, παρουσιασμένα τόσο όμορφα και με έναν εντελώς καινούργιο τρόπο».

 

We 'll meet again

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Την απορία μου για το πώς μπορεί κανείς να μετρήσει σήμερα τη δημοτικότητα του κάθε άλμπουμ μου έλυσε ευτυχώς ο τύπος από το http://chartmasters.org/Όχι μόνο βάζει τα νουμερα πωλήσεων στις πραγματικές τους διαστάσεις, αλλά αναλύει και ολόκληρες δισκογραφίες καλλιτεχνών ώστε φαίνεται ξεκάθαρα πότε ήταν το peak τους και πότε όχι.