Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Προσωπικά, επιλέγω τη μουσική που εγώ θα ήθελα να ακούσω σ' ένα πάρτι και τελικά υπάρχουν κι άλλοι που συμμερίζονται το γούστο μου.
1

Το πρώτο που μαθαίνεις για τη Fatima είναι ότι έχει τρελούς θαυμαστές που την ακολουθούν παντού, έχουν φτιάξει fan clubs και της δείχνουν απίστευτη αγάπη και σεβασμό με κάθε ευκαιρία. Το δεύτερο που παρατηρείς είναι η ενέργειά της: όταν παίζει μουσική, πραγματικά τα δίνει όλα. Το τρίτο είναι ότι δεν φοβάται να δοκιμάσει νέα πράγματα και της αρέσει να εξελίσσεται, χωρίς να την κρατά πίσω η ανασφάλεια ότι μπορεί να δυσαρεστήσει το κοινό της. Η μικροσκοπική Ισπανίδα που μεταμορφώνεται σε μια τεράστια προσωπικότητα όταν τη βάζεις πίσω από τα decks μετράει 20 χρόνια στον χώρο και πλέον απολαμβάνει τους καρπούς των κόπων της. Με σταθερή παρουσία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ και στα καλύτερα κλαμπ παγκοσμίως, «βαράει» αλύπητα, πολύ απλά γιατί μπορεί. «Δεν μας άφησε να πάρουμε ούτε μια ανάσα, μας πέθανε!» μου λέει φίλος που την άκουσε στο Awakenings φέτος το καλοκαίρι. Η βασίλισσα του hard techno, που λατρεύει τη φύση και τα ζώα, μπορεί να ρίχνει σιγά-σιγά τα bpms της, όμως δείχνει έτοιμη να περάσει την τέχνη της στο επόμενο και πολλά υποσχόμενο στάδιο.


— Διαβάζω το βιογραφικό σου και ξεχωρίζω το «γεννήθηκε με ηλεκτρισμό και φοβερή ώθηση να κυλάει στις φλέβες της».

Μεγάλωσα με δύο μεγαλύτερα αδέρφια, αγόρια και τα δύο, και, όπως καταλαβαίνεις, γινόταν χαμός από τους καβγάδες στο σπίτι (γελάει). Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που έγινα πιο δυνατή. Συγχρόνως, εκείνοι ήταν αυτοί που μου γνώρισαν την techno, όταν ήμουν πολύ μικρή. Έκλεβα τις κασέτες τους για να τις ακούω μόνη μου στο σπίτι αλλά και όταν πήγαινα να βοηθήσω τη μαμά μου στo παντοπωλείο της. Λίγα χρόνια μετά ξεκίνησα να παίζω μουσική.


— Αναδείχτηκες στον χώρο σε πολύ μικρή ηλικία. Πώς ήταν η διαδρομή μέχρι την αναγνώριση;

Είμαι πολύ ευγνώμων που κάνω αυτό που αγαπώ εδώ και 20 χρόνια. Ο καθένας ακολουθεί διαφορετική διαδρομή μέχρι να φτάσει στην αναγνώριση. Η δική μου, όπως και άλλων, βασίστηκε αποκλειστικά στη σκληρή δουλειά. Πέρασα αμέτρητες ώρες ακούγοντας μουσική, φτιάχνοντας μουσική στο στούντιο, προσπαθώντας να βελτιωθώ. Όλα αυτά, μαζί με το ότι περνούσα τέλεια κάνοντάς τα, με έφεραν μέχρι εδώ.

Νομίζω πως οι άνθρωποι πρέπει να σταματήσουν να νιώθουν ότι είναι μοναδικοί στη Γη. Έτσι θα πάψει πια να έχει τόση σημασία το χρώμα του δέρματος ή η καταγωγή μας. Συμβιώνουμε σ' αυτό τον πλανήτη και πρέπει να εξελιχθούμε για το καλό του και το καλό όλων μας. 


— Είσαι μια εμφανίσιμη κοπέλα σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο. Τελικά, σε βοήθησε ή όχι αυτό το γεγονός;

Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοφρόνηση, αλλά έχε στο μυαλό σου πως το make up κάνει θαύματα! (γελάει). Γνώμη μου είναι πως οι άνθρωποι που τους αρέσει η techno διαλέγουν να πληρώσουν ένα εισιτήριο για να ακούσουν κάποιον καλλιτέχνη, βασίζοντας την επιλογή τους στον ήχο, την ενέργειά του, την ατμόσφαιρα που δημιουργεί και, αν μείνουν ικανοποιημένοι, λογικά, θα θέλουν να το επαναλάβουν αρκετές φορές. Προσωπικά, επιλέγω τη μουσική που εγώ θα ήθελα να ακούσω σ' ένα πάρτι και τελικά υπάρχουν κι άλλοι που συμμερίζονται το γούστο μου. Τώρα, αν σε εκτιμούν ως ένα όμορφο πρόσωπο, μπορεί αυτό να προκαλέσει το ενδιαφέρον κάποιων στην αρχή και να μοιάζει με προσόν, όμως την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι θα σε κρίνουν και θα υπεραναλύσουν τα λάθη σου ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Άρα, δεν είμαι και πολύ σίγουρη πως αυτός είναι ο σωστός τρόπος. Αν θέλεις να σου καταθέσω τη δική μου εμπειρία, προσπάθησα από την πρώτη στιγμή να εκπαιδευτώ και να βελτιώσω τις ικανότητές μου, έκανα πολύ αυστηρές μουσικές επιλογές και προσπαθούσα συνεχώς να μαθαίνω καινούργια πράγματα, τόσο ως DJ αλλά και ως παραγωγός.

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η μουσική είναι η ζωή μου, τη νιώθω βαθιά μέσα μου κι έτσι μου είναι πολύ εύκολο να τα «σπάω» όταν παίζω.


— Παρακολουθείς τo debate, που είναι πιο «καυτό» από ποτέ, για τη θέση των γυναικών στη χορευτική μουσική; Ποια είναι η γνώμη σου;

Το debate υπάρχει και είναι καυτό σε όλους τους τομείς. Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή είναι μία αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει παγκοσμίως. Σε κάποιους χώρους η εξέλιξη έρχεται με αργούς ρυθμούς, σε άλλους κάπως πιο γρήγορα. Στη δική μας σκηνή καθημερινά εμφανίζονται νέα, πολύ καλά ονόματα, πιο πολλές γυναίκες από ποτέ, άρα θέλω να πιστεύω πως όλα, πλέον, είναι θέμα χρόνου.


— Κάθε φορά που σε βλέπω να παίζεις είσαι υπερ-χαρούμενη, πηδάς κυριολεκτικά πάνω-κάτω συνεχώς και αναρωτιέμαι από πού αντλείς όλη αυτή την ενέργεια!

Η μουσική είναι η ζωή μου, τη νιώθω βαθιά μέσα μου κι έτσι μου είναι πολύ εύκολο να τα «σπάω» όταν παίζω. Υπάρχουν, βέβαια, και οι κακές στιγμές, μέρες που είμαι άρρωστη ή που πονάω, αλλά ακόμα και τότε κάτι μέσα μου με κάνει να συνεχίζω και όσο παίζει η μουσική και χορεύει ο κόσμος γίνεται κάτι μαγικό. Φυσικά, αμέσως μετά πρέπει να πας κατευθείαν στο κρεβάτι! (γελάει)

— Έχεις εξελιχθεί πολύ στον ήχο σου. Η βασίλισσα του hard techno πρόσφατα έριξε τα bpms της, μια αλλαγή που «βγήκε» και στις παραγωγές της. Είσαι έτοιμη να κινηθείς σε μια άλλη κατεύθυνση;

Πάντα κάνω αυτό που με ευχαριστεί κι αυτό που με εκφράζει την κάθε στιγμή, είναι ο μόνος τρόπος για να είμαι ευτυχισμένη. Ξεκίνησα το 2000 παίζοντας hardgroove γύρω στα 140 bpms, αφού όλα τα δισκάκια που αγόραζα εκείνη τη δεκαετία ήταν kicking techno. Μετά άρχισα να συνδυάζω την πιο σκληρή πλευρά της techno με hard techno γύρω στα 147 bpms κι ακόμα τον λατρεύω αυτό τον ήχο. Πριν από λίγα χρόνια εξαφανίστηκε ο ήχος του hardgroove και οι hard techno ήχοι και παραγωγοί έγιναν πάρα πολύ σκληροί και γρήγοροι ‒έφταναν τα 160 bpms και περισσότερα‒ για να μπορώ να εντάξω κομμάτια στα sets μου. Κάθε μήνα, λοιπόν, λιγόστευε η μουσική που μπορούσα να επιλέξω κι ένιωσα ότι κολλούσα, έφτανα σε αδιέξοδο. Έτσι, ξεκίνησα να παίζω techno μετά από τρία χρόνια που έψαχνα μουσική σαν τρελή... Η αλήθεια είναι πως άρχισα να περνάω πολύ καλύτερα ακούγοντας νέους ήχους και μιξάροντάς τους απ' ό,τι παίζοντας κομμάτια που λάτρευα μεν, τα οποία όμως έπαιζα συνεχώς για τρία χρόνια, μη βρίσκοντας καινούργια για να γεμίσω τα sets μου. Το κομβικό σημείο για μένα ήταν όταν ανακάλυψα φοβερά techno κομμάτια με απίστευτο μπάσο που μου επέτρεψαν να διατηρήσω την ενέργεια που μου αρέσει, αποδεικνύοντας έμπρακτα πως η ταχύτητα των bpms δεν παίζει και τόσο ρόλο.

 

— Μίλησέ μου για την εταιρεία σου, τη Silver M.

Το όνομα είναι μια ωδή στο φεγγάρι, στα ανείπωτα πράγματα που γίνονται τη νύχτα –που αφορούν τους λάτρεις της ηλεκτρονικής μουσικής‒ αλλά και στη δύναμη που ασκεί το φεγγάρι στη φύση, στα ζώα (ναι, είμαστε ζώα κι εμείς), στη θάλασσα, στα φυτά και σε όλους τους κύκλους της ζωής. Επίσης, είναι ένα θηλυκό σύμβολο και με εκφράζει ως γυναίκα. Ναι, είμαι γυναίκα ΚΑΙ DJ (γελάει). Για μένα το φεγγάρι είναι το απόλυτο σύμβολο που μπορεί να εκφράσει τη μαγεία που κρύβεται στη ζωή και το ασημί είναι το αγαπημένο μου χρώμα. Η μουσική που θέλω να κυκλοφορώ είναι techno με τη σωστή δόση μπάσου που σε οδηγεί αμέσως στο dancefloor: πολύ εύκολο να την περιγράψεις, πολύ δύσκολο να τη βρεις.


— Δισκογραφική, παραγωγές, gigs, τα δικά σου πάρτι... Πώς τα βγάζεις πέρα;

Δουλειά, δουλειά και δουλειά. Μάλλον είμαι εθισμένη, αλλά το λατρεύω! Υπάρχουν τόσο πολλά που πρέπει να κάνω καθημερινά κι ενώ θα μπορούσα εύκολα να πω «σταμάτα, πάρε μια ανάσα και ξεκουράσου», δεν το κάνω ποτέ. Επίσης, είμαι ευγνώμων για την ομάδα που έχω δίπλα μου. Με βοηθούν όλοι απίστευτα κι έτσι τα βγάζω πέρα.


— Είσαι Ισπανίδα με αραβικές ρίζες. Μια δύσκολη «ταυτότητα» στη χώρα σου, μετά τα γεγονότα στη Βαρκελώνη.

Είμαι Ισπανίδα, ο πατέρας μου γεννήθηκε στο Μαρόκο και ζει στην Ευρώπη από τα 17 του. Όλα αυτά είναι τόσο δυσάρεστα! Με επηρέασε πολύ αυτό που έγινε στη Βαρκελώνη, τόσο κοντά στην πόλη όπου ζω. Μετά, κοιτάω και βλέπω πως πλέον αυτά τα δυσάρεστα γεγονότα συμβαίνουν παντού στον κόσμο. Νομίζω πως οι άνθρωποι πρέπει να σταματήσουν να νιώθουν ότι είναι μοναδικοί στη Γη. Έτσι θα πάψει πια να έχει τόση σημασία το χρώμα του δέρματος ή η καταγωγή μας. Συμβιώνουμε σ' αυτό τον πλανήτη και πρέπει να εξελιχθούμε για το καλό του και το καλό όλων μας.


— Με τι θα ασχοληθείς τους επόμενους μήνες;

Ακόμα «κουνιέμαι» μετά από μια πολύ πετυχημένη καλοκαιρινή παρουσία της Silver M στο Eden, στην Ίμπιζα. Ο Οκτώβριος έχει στο πρόγραμμα αρκετά πάρτι σε Ισπανία, Γερμανία και Ολλανδία. Θα επιστρέψω στο Άμστερνταμ για δύο τεράστια πάρτι στο πλαίσιο του ADE (Amsterdam Dance Event). Η βασική μου ασχολία θα είναι να συνεχίσω να δουλεύω αλλά και να μαθαίνω καινούργια πράγματα, το πιο τέλειο χαρακτηριστικό της μουσικής.

Fatima Ηajji: Η βασίλισσα του uplifting techno μιλάει στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή είναι μία αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει παγκοσμίως. Σε κάποιους χώρους η εξέλιξη έρχεται με αργούς ρυθμούς, σε άλλους κάπως πιο γρήγορα.
Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ