Γιατί οι δημιουργικοί άνθρωποι χρειάζονται το στρες στη ζωή τους

Γιατί οι δημιουργικοί άνθρωποι χρειάζονται το στρες στη ζωή τους Facebook Twitter
«Πάντως το πιο ενδιαφέρον τους εύρημα ήταν ότι κάποια από τα πιο στρεσογόνα γεγονότα στη ζωή ήταν ευτυχή: γάμος, διακοπές, αύξηση μισθού. Με άλλα λόγια, το στρες δεν είναι το περιβάλλον» – έχει να κάνει με την αντίληψη.
0

Το στρες είναι σαν την ασχήμια: μία έννοια στην οποία όλοι αναφερόμαστε, αλλά σπάνια μπορούμε να την ορίσουμε. Ακόμα και ο Hans Selye, ο Ούγγρος γιατρός που εισήγαγε τον ορισμό, στις αρχές της δεκαετίας του '30, για να περιγράψει πώς αντιδρά κανείς σωματικά, ψυχικά και συναισθηματικά σε απαιτητικούς (ή στρεσογόνους) παράγοντες, δυσκολεύτηκε να του δώσει μια τελική μορφή.


Όμως όσο άμορφη κι αν είναι αυτή η έννοια, οι συνέπειές της είναι πραγματικές. Στην πραγματικότητα, ένας λόγος που το στρες μπήκε τόσο γρήγορα στο λεξιλόγιό μας είναι επειδή οι γιατροί στις αρχές της δεκαετίας του '50 θεώρησαν πως ήταν βασικός παράγοντας για την επιδημία καρδιακών παθήσεων σε λευκούς Αμερικανούς άνδρες της μεσοαστικής τάξης.


Μέχρι τη δεκαετία του 1970, το στρες, ως συνώνυμο της έντασης και του άγχους, είχε γίνει μια βασική κατάσταση της σύγχρονης ζωής. Γνωρίζουμε πλέον ότι οι χρόνιες μορφές αυτής της κατάστασης μπορούν να προκαλέσουν υπέρταση και αρτηριοσκλήρυνση, ενώ αυξάνουν την πιθανότητα για διαβήτη, Αλτσχάιμερ και κατάθλιψη.

Αν είσαι άνθρωπος που μπορεί να σκεφτεί τα της δουλειάς με ουδέτερο τρόπο, χωρίς να αναστατώνεται και να μένει άυπνος, τότε σημαίνει ότι έχεις αρκετό στρες –το απαραίτητο ερέθισμα– για να προσαρμοστείς και να βρεις πιθανές λύσεις. Εάν όχι, θα νιώθεις πολύ αγχωμένος, θα χάσεις τον ύπνο σου και θα έχεις μια μη δημιουργική επόμενη μέρα.


Οπότε η αρνητική εικόνα που έχουμε για το στρες δεν προκαλεί έκπληξη. Υποτίθεται ότι για τους καλλιτέχνες ισοδυναμεί με τοξικότητα – εξαφανίζει τη δημιουργικότητα, καθιστώντας το άτομο μη παραγωγικό.

Αυτή η υπόθεση βγάζει νόημα καθώς τα πνευματικά ή σωματικά βάρη αποσπούν την προσοχή και ρουφούν την ενέργεια, οδηγώντας σε δημιουργική απόγνωση. Και πράγματι πολλές έρευνες (αν και συνήθως αφορούν το στρες στον επαγγελματικό χώρο) υποστηρίζουν την ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι το στρες οδηγεί σε μείωση της δημιουργικότητας.

 
Σε μία γνωστή έρευνα του 2002 από το Χάρβαρντ, ζητήθηκε από 117 εργαζόμενους σε επτά αμερικανικές εταιρείες να κρατήσουν ημερολόγιο της εργάσιμης μέρας τους με σκοπό να καταλάβουν πώς τους επηρέαζε η πίεση.

Οι πάνω από 9.000 καταχωρίσεις που συλλέχθηκαν οδήγησαν τους ερευνητές στο συμπέρασμα ότι η δημιουργικότητα σκοτώνεται από την πίεση.


Σε άρθρο του Harvard Business Review οι ερευνητές εξήγησαν ότι «η πίεση χρόνου μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερη δουλειά και την ολοκλήρωση περισσότερων πραγμάτων κι ενώ δίνει την ψευδαίσθηση μεγαλύτερης δημιουργικότητας, στην πραγματικότητα έχει ως αποτέλεσμα λιγότερο δημιουργική σκέψη».


Αυτό το συμπέρασμα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στον καλλιτεχνικό κόσμο. Πλέον οι καλλιτέχνες έχουν πιο αυστηρές προθεσμίες, ενώ παλιότερα είχαν έως και τρία χρόνια στη διάθεση τους για να παρουσιάσουν νέα έργα – και κάποιοι όπως είναι γνωστό κατέφευγαν στο ποτό.


Τώρα που το καλλιτεχνικό κύκλωμα των εκθέσεων λειτουργεί συνήθως σε ετήσια βάση, οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες βρίσκονται υπό την πίεση να παράγουν έργο συνέχεια, σαν εργάτες βιομηχανικής παραγωγής.

Έτσι τίθεται το ερώτημα αν το γεγονός ότι παράγεται τόσο πολλή τέχνη, σημαίνει ότι φιλοτεχνούνται ποιοτικά έργα τέχνης ή απλά ότι οι καλλιτέχνες έχουν γίνει πιο παραγωγικοί.


Φυσικά μία προθεσμία είναι μόνο ένα πιθανό αίτιο πρόκλησης άγχους. Άλλη μία κοινή πηγή στρες μπορεί να βρεθεί και στο γεγονός ότι οι καλλιτέχνες σήμερα ασχολούνται με πάρα πολλά μέσα έκφρασης και έχουν πολλαπλές διεργασίες που πρέπει να ολοκληρώσουν.


Ο καλλιτέχνης JJ Peet χρησιμοποιούσε μία αποθήκη ως στούντιο και είχε έναν αριθμό ξεχωριστών δωματίων για κάθε είδος πρότζεκτ του – βίντεο, ζωγραφική, φωτογραφία ή γλυπτική.


Σε κάθε δωμάτιο υπήρχε χρονόμετρο για να κάνει παύσεις πριν προχωρήσει στο επόμενο δωμάτιο.


Αυτή η τεχνική έχει επιστημονική βάση. Έρευνες έχουν δείξει ότι το να σταματάς μια εργασία με προκαθορισμένα διαλείμματα προσφέρει μεγαλύτερη δημιουργικότητα απ' ό,τι το να άλλαζες εργασία σε δικό σου χρόνο.


Αλλά αν η χρονομέτρηση σε αγχώνει και η συχνή αλλαγή χώρου σου αποσπά την προσοχή, τότε αυτή η διαδικασία δεν είναι για σένα.
Το πρόβλημα έγκειται στο να καταλάβουμε τι προκαλεί το στρες – είναι μια προθεσμία που πλησιάζει, κάτι που έφαγες, προβλήματα με τον σύντροφό σου ή κάποιος συνδυασμός των παραπάνω; Αυτό είναι δύσκολο να εντοπιστεί σε μία έρευνα. Πώς επιλέγεις σε ποιους στρεσογόνους παράγοντες να εστιάσεις, πώς απομονώνεις τις επιπτώσεις τους;


Μία καινοτόμα νέα έρευνα υπό τη διεύθυνση της καθηγήτριας Eva Weinberger του Πανεπιστημίου της Δρέσδης προσπερνάει τις αιτίες του στρες και εστιάζει στο πώς επανερχόμαστε αποτελεσματικά από αυτό.


Συνδυάζοντας ημερολόγια, συνεντεύξεις και συσκευές μέτρησης ύπνου από 62 επιχειρηματίες, η ερευνητική ομάδα κατέληξε σε ανατρεπτικά αποτελέσματα.

Από τη μία, ο καλός ύπνος συσχετιζόταν με υψηλά επίπεδα καθημερινής δημιουργικότητας, και το στρες έδειχνε να είναι κάτι από το οποίο πρέπει να ξεφεύγουμε. Από την άλλη, η σκέψη εργασιακών θεμάτων εκτός εργασίας –δείγμα αγχώδους συμπεριφοράς– επίσης οδηγούσε σε αυξημένη δημιουργικότητα.

 
Άρα χρειαζόμαστε ή όχι το στρες για να δουλέψουμε καλύτερα; Η απάντηση είναι ότι πρέπει να κατανοήσουμε καλύτερα την έννοια του στρες.

Όπως δείχνει η έρευνα της Weinberger, κάθε είδος στρες έχει κάποιο κόστος και πρέπει να θεραπευθεί, και αυτό φαίνεται πιο ξεκάθαρο όταν νιώθουμε τα αποτελέσματά του. Με λίγα λόγια το στρες προσαρμόζεται.

Το πιο ακραίο παράδειγμα είναι αυτή η άσκηση: Εάν τρέξεις πάρα πολύ, θα επιβαρύνεις τον οργανισμό σου (μέσω οξειδωτικού στρες και μεταβολικής βλάβης), προκαλώντας μεγαλύτερη παραγωγή μιτοχονδρίων, μεταξύ άλλων αντιδράσεων που έχουν ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη αντοχή.


Αν ασχολείσαι με θέματα εργασίας στον ελεύθερό σου χρόνο ή βάζεις μικρές προθεσμίες στον εαυτό σου, όπως ο Peet, θα προκαλέσεις στρες στο οποίο είτε θα προσαρμοστείς θετικά και δημιουργικά, είτε αρνητικά, αναβάλλοντας εργασίες, παίρνοντας ηρεμιστικά ή απλά παρατώντας τα πάντα.


Το θέμα είναι ότι κατανοώντας το στρες σταματάμε να το βλέπουμε ως κάτι αρνητικό. Το στρες αποκτά νόημα σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Όπως η ασχήμια, είναι υποκειμενικό για τον κάθε άνθρωπο.

Αυτή η θεώρηση είναι καινούρια. Όπως εξηγεί ο καθηγητής Mark A. Runco του Πανεπιστημίου της Τζόρτζια, όταν οι επιστήμονες άρχισαν να ερευνούν το στρες, το συνέδεαν με μεγάλες αλλαγές στη ζωή ενός ανθρώπου, όπως ο θάνατος συζύγου ή κάποιου αγαπημένου προσώπου ή κάποιος άλλος στρεσογόνος παράγοντας, όπως το διαζύγιο ή η αλλαγή εισοδήματος.

 
«Πάντως το πιο ενδιαφέρον τους εύρημα ήταν ότι κάποια από τα πιο στρεσογόνα γεγονότα στη ζωή ήταν ευτυχή: γάμος, διακοπές, αύξηση μισθού. Με άλλα λόγια, το στρες δεν είναι το περιβάλλον» – έχει να κάνει με την αντίληψη. Αυτή η ιδέα συμφωνεί με τα ευρήματα της μελέτης της Weinberger.


Αν είσαι άνθρωπος που μπορεί να σκεφτεί τα της δουλειάς με ουδέτερο τρόπο, χωρίς να αναστατώνεται και να μένει άυπνος, τότε σημαίνει ότι έχεις αρκετό στρες –το απαραίτητο ερέθισμα– για να προσαρμοστείς και να βρεις πιθανές λύσεις. Εάν όχι, θα νιώθεις πολύ αγχωμένος, θα χάσεις τον ύπνο σου και θα έχεις μια μη δημιουργική επόμενη μέρα.

Ο Runco επίσης είπε ότι «κάποιοι άνθρωποι δεν μπορούν να είναι δημιουργικοί όταν βρίσκονται σε ανταγωνισμό, επειδή σκέφτονται ότι πρέπει να κερδίσουν ή το τι κάνουν οι άλλοι. Οι σκέψεις τους είναι όλες εξωγενείς γι' αυτό δεν μπορούν να απελευθερώσουν το μυαλό τους και να δημιουργήσουν.

»Άλλοι άνθρωποι παρακινούνται από τον ανταγωνισμό: αυτή είναι η μόνη στιγμή που επενδύουν σε νέες ιδέες και πρωτοτυπία και εξερευνούν νέες επιλογές».


Το θέμα λοιπόν είναι να γνωρίζεις ποιες στρεσογόνες συνθήκες επηρεάζουν εσένα – αν και είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζεις πόσα μπορείς να αντέξεις.


Για τον Runco τα πολύ υψηλά επίπεδα στρες είναι ζημιογόνα για τον καθένα. Αλλά το τι επίπεδο στρες μπορεί να αντέξει ο καθένας ποικίλει από άτομο σε άτομο.


Όποιο κι αν είναι το βέλτιστο στρες για σένα, θα πρέπει να βρεις τρόπους να το ανακόπτεις όταν είναι πάρα πολύ. Η άσκηση και ο διαλογισμός αποδεδειγμένα βοηθούν με τη διαχείριση του στρες.


Ο Runco επίσης αναφέρει πως υπάρχουν ειδικοί στη γνωστική αναδιάρθρωση, «που διδάσκει πώς να έχεις έλεγχο των σκέψεών σου και μπορεί να αναδιαρθρώσουν τις σκέψεις σου. Θα σου πουν "κοίτα, αυτή είναι η ερμηνεία σου για το στρες, κοίταξε το από μια διαφορετική σκοπιά"».


Οπότε αυτό το άσχημο εμπόδιο στη δουλειά σου μπορεί να μεταμορφωθεί σε μια όμορφη έμπνευση - εάν απλώς το αποδεχθείς.

Με πληροφορίες από artsy / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM
Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Ζωή στα καλύτερά της / Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Μια συζήτηση για το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης με την κλινική-οργανωσιακή ψυχολόγο Έλενα Μπίκου, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ