Tο ηλεκτρονικά προετοιμασμένο πιάνο του Σταύρου Γασπαράτου

Tο ηλεκτρονικά προετοιμασμένο πιάνο του Σταύρου Γασπαράτου Facebook Twitter
0
Tο ηλεκτρονικά προετοιμασμένο πιάνο του Σταύρου Γασπαράτου Facebook Twitter

Φανταστείτε να είστε μέσα σε ένα πιάνο και το πιάνο να είναι τόσο μεγάλο όσο μια αίθουσα συναυλιών.

Φανταστείτε να είστε μέσα σε ένα πιάνο. Φανταστείτε ότι το πιάνο επεκτείνεται και καταλαμβάνει το μέγεθος μιας αίθουσας συναυλιών. Αυτή είναι μια εγκατάσταση που το  EMPAC (experimental media performing art centre) ανέθεσε  στον συνθέτη Σταύρο Γασπαράτο. Η εγκατάσταση και η συναυλία βασίζονται στην ιδέα του prepared piano, μιας παράδοσης όπου βίδες, καουτσούκ, και άλλα στοιχεία είναι συνδεδεμένα με τις χορδές μέσα σε ένα πιάνο, και αλλοιώνουν τον ήχο. Με βάση τις πολλές διάσημες συνθέσεις που υπάρχουν, ο Γασπαράτος μετατρέπει την ιδέα σε μια μοναδική ηλεκτρονική μορφή.

Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος, κάνει πρεμιέρα στο EMPAC, στο Τρόι της Νέας Υόρκης, στις 7 Νοεμβρίου, με αυτό το καινούργιο προσωπικό πρότζεκτ. Το EMPAC είναι ένα κέντρο experimental media performing art centre, στο οποίο φτάνουν και πειραματίζονται με τον ήχο καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Εμπνευσμένος από τα έργα του John Cage, επιχειρεί τη δική του δουλειά στο prepared piano.

Tο ηλεκτρονικά προετοιμασμένο πιάνο του Σταύρου Γασπαράτου Facebook Twitter

Τον συναντήσαμε για να λύσουμε τις απορίες μας

Θα μας εξηγήσετε τι σημαίνει prepared piano;

Διάφοροι συνθέτες, με πιο γνωστό τον John Cage έχουν γράψει έργα για prepared piano, που σημαίνει ότι με μηχανικούς τρόπους προετοίμαζαν ένα πιάνο. Βάζοντας ελάσματα, βίδες, διάφορα πράγματα και φτιάχνοντας ένα τμήμα του πιάνου να ακούγεται σαν κρουστό και όχι πια σαν πιάνο. Εμπνευσμένος από αυτή την ιδέα εγώ, είπα να φτιάξω μια εγκατάσταση που να αφορά ένα πιάνο το οποίο θα είναι ηλεκτρονικά και όχι μηχανικά προετοιμασμένο.

Δηλαδή η σύνδεση του πιάνου αυτή τη φορά είναι με ηλεκτρονικό υπολογιστή;

Ναι, θα υπάρχει ζωντανά επεξεργασία από τον υπολογιστή. Έτσι κατά κάποιο τρόπο φτιάχνουμε ένα καινούργιο όργανο. Τμήματα του πιάνου, παράγουν καινούργιους ήχους ζωντανά, επειδή τροφοδοτούνται από έναν υπολογιστή. Αυτό αφορά το πρώτο μισό μέρος της εγκατάστασης.

Το δεύτερο μισό είναι ότι το κοινό ακούει την performance αυτή, το έργο το οποίο θα γράψω γι’ αυτή την εγκατάσταση, μέσα σε ένα surround σύστημα 24 καναλιών. Αυτό έχει σαν πρόθεση να τοποθετήσει το κοινό «μέσα στο πιάνο», να νιώσουν δηλαδή ότι η σύνθεση που ακούνε παράγεται από ένα εικονικό όργανο το οποίο είναι οικείο στον άνθρωπο.

Πόσο καιρό πειραματίζεστε με αυτή την εφαρμογή;

Ήμουν εκεί όλο τον Αύγουστο, όπου ουσιαστικά έκανα πειράματα και ασχολήθηκα με τα τεχνικά μέρη. Τώρα έχω ξεκινήσει να γράφω τη μουσική γι’ αυτό και πηγαίνω πίσω στην Αμερική 22 του Οκτωβρίου και μετά από πρόβες δύο εβδομάδων θα το  παρουσιάσω εκεί στις 7 Νοεμβρίου εκεί. Στην ουσία πρόκειται για ένα συνδυασμό του κλασικού ήχου και του κλασικού τρόπου γραφής με ένα συνδυασμό της τεχνολογίας και του σύγχρονου τρόπου γραφής στην πραγματικότητα.

Στην Ελλάδα πόσο έχουμε προχωρήσει σε αυτές τις εφαρμογές και τα πειράματα του ήχου;

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι στην Ελλάδα που πειραματίζονται με τη συνύπαρξη του κλασικού ήχου με τον ηλεκτρονικό. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει περισσότερο σε ένα χώρο ακαδημαϊκό, και λιγότερο από συνθέτες που έχουν πρόθεση να έρθουν σε επαφή και να αγκαλιάσουν το ευρύ κοινό. Επόμενο πρόβλημα ή εμπόδιο, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, είναι ότι δεν υπάρχουν χώροι. Tο προφίλ του 90% από αυτά τα πράγματα που γίνονται στην Ελλάδα έχουν έναν ακαδημαϊκό χαρακτήρα.

Εσάς ποιά είναι η πρόθεσή σας με αυτό το έργο;

Η πρόθεσή μου δεν είναι να κάνω ένα έξυπνο κι ενδιαφέρον installation που να έχει απλά πολλή τεχνολογία, η δική μου πρόθεση είναι να φτιάξω ένα καινούργιο όργανο για το οποίο θα γράψω ένα μουσικό έργο. Ο τελικός μου στόχος δεν είναι η τεχνική, το τεχνικό επίπεδο, αλλά είναι το να χρησιμοποιήσω αυτά τα καινούργια υλικά για να γράψω ένα ενδιαφέρον έργο για αυτά.

Αυτές οι εγκαταστάσεις έχουν και ένα επίπεδο εφεύρεσης;

Ένα μεγάλο του κομμάτι έχει να κάνει με μία έρευνα που κάνω για τον surround ήχο αλλά και για το πώς το φυσικό όργανο αυτό, ο μηχανισμός του, μπορεί να παράξει άλλα πράγματα άλλο ήχο. Το ίδιο το πιάνο είναι ένα απίθανο όργανο. Σε αυτή την περίπτωση θα έχει επάνω του όλη την τεχνολογία, έναν καινούργιο τρόπο παιξίματος αλλά και έναν καινούργιο τρόπο να ακούς μέσα στην αίθουσα. Επίσης αυτό που με αφορά είναι το ότι μπαίνεις σε μια μεγάλη αίθουσα συναυλιών και βλέποντας ένα μεγάλο πιάνο στο κέντρο της σκηνής,  περιμένεις ένα κλασικό κονσέρτο πιάνου, αλλά τελικά αυτό που θα ακούσεις δε θα είναι καθόλου αυτό. Η ανατροπή αυτή έχει να κάνει με τη συνοχή του κλασικού και της τεχνολογίας. Είναι ένα μακρύ ταξίδι και ένα μεγάλο παιχνίδι.

Tο ηλεκτρονικά προετοιμασμένο πιάνο του Σταύρου Γασπαράτου Facebook Twitter
Η αίθουσα συναυλιών στο EMPAC

 

O Σταύρος Γασπαράτος είναι συνθέτης και ασχολείται με τον ψηφιακό ήχο. Συνθέτει μουσική για τον χορό, το θέατρο και τον κινηματογράφο, και συχνά εργάζεται για σόλο μουσικά έργα. Η μουσική του έχει παρουσιαστεί σε όλα τις μεγάλα ελληνικά θέατρα και συναυλιακούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο, και το Μέγαρο Μουσικής. Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί διεθνώς στο Λονδίνο, το Μακάο, τη Νάπολη, το Βερολίνο, το Τορόντο, το Άμστερνταμ, το Παρίσι και τη Σόφια. Έχει συνθέσει μουσική για πάνω από 90 παραγωγές και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του νέου ελληνικού κύματος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

WERA: Η τσελίστρια που αλλάζει το πρόσωπο της νυχτερινής διασκέδασης στην Αθήνα

Μουσική / Η τσελίστρια που κάνει το αθηναϊκό κοινό να σωπαίνει για να την παρακολουθήσει

Η Wera φτιάχνει κομμάτια βγαλμένα από σκανδιναβικό παραμύθι με νεράιδες, ξέρει τι θα πει «μουσικός στον δρόμο» αλλά και το πόσο δύσκολο είναι να είσαι μουσικός στην Ελλάδα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM