Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η ένδυση και η στέγαση –και ως εκ τούτου η μόδα και η αρχιτεκτονική– αποτελούν καταφύγιο του ανθρώπινου σώματος, σε διαφορετική βέβαια κλίμακα.
Η αρχιτέκτονας Βικτώρια Λύτρα η οποία τρέχει το μπλογκ formfollowsfashion.gr, όπου πραγματεύεται τη σχέση μόδας και αρχιτεκτονικής, συνδυάζει εικόνες διαφόρων αρχιτεκτονημάτων με δημιουργήματα της μόδας τα οποία συνδέονται μέσα από την αισθητική και τη φόρμα τους.
Η Βικτώρια αφού σπούδασε αρχιτεκτονική στο ΑΠΘ και έκανε το μεταπτυχιακό της πάνω στον Βιοκλιματικό Σχεδιασμό στην Architectural Association του Λονδίνου, επέστρεψε στην Ελλάδα δημιουργώντας το δικό της αρχιτεκτονικό γραφείο, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας projects κατοικιών που διακρίθηκαν σε αρχιτεκτονικά βραβεία και διαγωνισμούς.
Παράλληλα όμως με την ιδιότητά της ως αρχιτέκτονα, δημιούργησε και το μπλογκ formfollowsfashion.gr δίνοντας χώρο και στην άλλη μεγάλη της αγάπη, τη μόδα.
Υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές μόδας που έχουν ως αφετηρία τους την αρχιτεκτονική. Παραταύτα με ιντριγκάρει περισσότερο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καθώς έχει περισσότερες συνισταμένες, ενώ αυτό που μου αρέσει στη μόδα είναι οι γρήγορες εναλλαγές και η αμεσότητα της
«Η μόδα και η αρχιτεκτονική υπήρχαν στη ζωή μου από πολύ μικρή ηλικία, όταν ταξίδευα σε αυτούς τους δύο κόσμους μέσω των περιοδικών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην αρχιτεκτονική θέλησα να διερευνήσω περαιτέρω τη σχέση τους και τι τις συνδέει πραγματικά. Έτσι στην ερευνητική μου εργασία "FormFollowsFashion" ασχολήθηκα με τις συνέργειες των δύο τομέων και κατ' επέκταση τις τεχνικές που μοιράζονται μόδα και αρχιτεκτονική». Αυτό ήταν που αποτέλεσε και το έναυσμα για τη μετέπειτα δημιουργία του blog της.
Η διαδικασία που ακολουθεί για τη δημιουργία των εικόνων που αναρτά είναι μάλλον πολύπλοκη, τουλάχιστον ως προς την αναζήτηση των εικόνων. «Η αρχιτεκτονική εξελίσσεται με αργούς ρυθμούς ενώ η μόδα με απίστευτα γρήγορους. Σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει κοινή περίοδος και για τις δύο, καθώς βλέπουμε για παράδειγμα τη συλλογή Φθινόπωρο 2018 του Κινέζου σχεδιαστή Guo Pei να έχει ομοιότητες με γοτθικούς ναούς. Αυτό που εφαρμόζω γενικά είναι να κρατάω αρχείο από κτίρια που δεν είναι τόσο συνηθισμένα ή ρούχα που "αρχιτεκτονίζουν" και να τα συνδυάζω με βάση διάφορα κριτήρια» λέει η ίδια.
Της ζητάω να μου εξηγήσει τι σχέση έχει για παράδειγμα το Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης με τα φορέματα του Hussein Chalayan. «Το Μουσείο Guggenheim στη Νέα Υόρκη αποτελεί ένα απ΄τα πιο αναγνωρίσιμα κτίρια στον κόσμο, εξαιτίας της μορφής του. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα μουσείου που το κτίριο το ίδιο ελκύει περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού απ' ό,τι η συλλογή που φιλοξενεί. Απ'την άλλη ο σχεδιαστής Hussein Chalayan είναι μια μάλλον ιδιαίτερη περίπτωση σχεδιαστή αφού οι συλλογές του ακροβατούν ανάμεσα στη μόδα και την τέχνη και κάθε φορά εξελίσσονται σαν installations. Έτσι μιλάμε για δύο πολύ ξεχωριστές περιπτώσεις στον τομέα της η κάθε μια. Στη σύλληψη της ιδέας τους δεν μπορούμε να πούμε ότι συνδέονται, παραταύτα μορφολογικά έχουν μια προφανή ομοιότητα –τo χαρακτηριστικό κωνικό σχήμα τους– και τη συσχέτιση τους με την τέχνη».
Μέσα από τις εικόνες της Βικτώριας οι πτυχές και οι καμπύλες φαίνεται να ενώνουν τη μόδα, την αρχιτεκτονική και το design. «Κοινός παράγοντας και των τριών είναι η αισθητική. Διάφορες τάσεις και στυλ όπως μινιμαλισμός, μαξιμαλισμός. αποδόμηση κ.λπ. χρησιμοποιούνται κατά καιρούς και από τις τρεις εκφράσεις τέχνης. Υπάρχουν όμως τεχνικές κατασκευής και γεωμετρικές αναζητήσεις –όπως οι πτυχώσεις, το πλισσάρισμα, οι καμπύλες, τα τυπώματα κ.ά.– που χρησιμοποιούνται στη μόδα, την αρχιτεκτονική και το design, με αποτέλεσμα η ομοιότητα των δημιουργημάτων τους να γίνεται ακόμη πιο εμφανής. Οι τεχνικές αυτές χρησιμοποιούνται στην επιφάνεια, στον όγκο ή και στα δύο μαζί».
Αναρωτιέμαι αν έχει σκεφτεί ποτέ να σχεδιάσει ένα ένδυμα. «Υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές μόδας που έχουν ως αφετηρία τους την αρχιτεκτονική. Ωστόσο με ιντριγκάρει περισσότερο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός καθώς έχει περισσότερες συνισταμένες, ενώ αυτό που μου αρέσει στη μόδα είναι οι γρήγορες εναλλαγές και η αμεσότητα της».
Στην παρούσα φάση η Βικτώρια μοιράζει τον χρόνο της μεταξύ Ελλάδας και Ντουμπάι, καθώς εκπονεί τη διδακτορική της διατριβή με θέμα «Φυσικός Φωτισμός σε Μουσεία και Γκαλερί» στο ΕΜΠ, ενώ διατηρεί συνεργασία με αρχιτεκτονικό γραφείο στο Ντουμπάι.
σχόλια