Ο Bob Dylan στο ''Shadows in the night'' τραγουδά Frank Sinatra

Ο Bob Dylan στο ''Shadows in the night'' τραγουδά Frank Sinatra Facebook Twitter
0

Ο Bob Dylan στο ''Shadows in the night'' τραγουδά Frank Sinatra Facebook Twitter

 

Ταυτίζομαι κι εγώ με τη γνώμη των ξένων μουσικοκριτικών που ήδη έγραψαν τα καλύτερα για το ολοκαίνουργιο άλμπουμ του Bob Dylan. Στην πλειοψηφία, πάντως, των Ελλήνων συναδέλφων δεν πολυάρεσε και μπορώ να καταλάβω το γιατί, αν και δεν είναι αυτό το θέμα του άρθρου.

 

Εμένα πάλι μού άρεσε και πολύ μάλιστα, όπως μου είχε αρέσει και το άλμπουμ ''Kisses on the bottom'' (2012) του Paul McCartney, μέσα στο οποίο ο Sir Paul επανεξέταζε jazz standards περασμένων δεκαετιών. Μπορώ να θυμηθώ και εκείνο το φοβερό άλμπουμ από το μακρινό 1968, το ''Cruising with Ruben & The Jets'' των Frank Zappa & The Mothers of Invention, όπου ο Zappa παρουσίαζε μια σειρά πρωτότυπων και ελαφρώς σατιρικών τραγουδιών, καταθέτοντας ένα φόρο τιμής όμως στο doo-wop ιδίωμα της δεκαετίας του 1950.

 

Όπως και νά'χει, ο Dylan είναι ο Dylan και στα 74 χρόνια του μπορεί να κάνει ό,τι του καπνίσει. Ένα άλμπουμ, ας πούμε, σαν το ''Shadows in the night'' θα ήταν αδιανόητο για τη δισκογραφία του στα 60s - 70s. Σήμερα, όμως, κανείς δε μπορεί να του στερήσει το δικαίωμα της νοσταλγίας για μία περίοδο της ζωής του που έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

 

Πέρα όμως απ' αυτό το πρώτο ''λογικό'' επιχείρημα, το ''Shadows in the night'' διακρίνεται και από μία μεγάλη τολμηρότητα: Περιέχει 10 τραγούδια που σφράγισε με τη φωνή και την ερμηνεία του ο Frank Sinatra, ο ''μεγαλύτερος τραγουδιστής του 20ου αι.'', συμφώνως με τον Αμερικανό μουσικογράφο Robert Thomas Christgau. Δεδομένου, λοιπόν, του ό,τι μόνο τραγουδιστή καλλίφωνο δεν τον λες τον Dylan, ειδικά τώρα, σίγουρα ήταν τολμηρό εκ μέρους του που διάλεξε στον 36ο προσωπικό του δίσκο να ερμηνεύσει Frank Sinatra!

 

Ο Bob Dylan στο ''Shadows in the night'' τραγουδά Frank Sinatra Facebook Twitter

 

Πόσω μάλλον όταν δεν έχει καμία διάθεση να τα σατιρίσει ή να τα αποδομήσει ως τραγούδια β΄διαλογής. Μα, κάθε άλλο, πρόκειται για τραγουδάρες: Το ''I'm a fool to want you'', που ανοίγει το άλμπουμ, το έχουν τραγουδήσει οι πάντες, ενώ αξεπέραστη είναι κατά τη γνώμη μου η εκτέλεση της Billie Holiday από τα 1958. Το ''The night we called it a day'' που έρχεται από τα 1941 επανεκτελέστηκε πρόσφατα σχετικά από τη Diana Krall και τον Βραζιλιάνο Celso Fonseca. Το ''Stay with me'' τραγουδήθηκε από τον Sinatra στο δίσκο του, ''Sinatra ΄65: The singer today'' (1965), άρα αποτελεί κομμάτι - ''σύγχρονο'' του νεαρού τότε Dylan. Το ''Autumn leaves'' με τους στίχους του Jacques Prevert είναι ακόμη ένα all time classic και πριν από τον Dylan το ηχογράφησαν η Edith Piaf, ο Nat King Cole, αλλά και ο Eric Clapton. Το ''Why try to change me now'' ανήκει σε ένα δίσκο του Sinatra του 1959, τον οποίο ο ερμηνευτής είχε χαρακτηρίσει ''συλλογή με τραγούδια κατάλληλα για αυτοκτονία''. Το ''Some enchanted evening'' που ηχογραφήθηκε από τον Sinatra τρεις φορές (το 1949, το '63 και το ΄67) είναι το hit που διέγραψε αυτόνομη πορεία μέσα από το μιούζικαλ ''South Pacific'' των Oscar Hammerstein II - Richard Rodgers. Το ''Full moon and empty arms'' ήταν μεγάλη επιτυχία για τον Sinatra του 1945, εμπνευσμένο μουσικά από το ''Κονσέρτο Νο 2'' για πιάνο του Rachmaninoff. Το ''Where are you?'' προέρχεται από τον κινηματογράφο της δεκαετίας του 1930, τραγουδήθηκε μεταξύ άλλων από την Aretha Franklin, τη Brenda Lee και τη Shirley Bassey, ενώ ο Sinatra έδωσε τον ίδιο τίτλο και στο προσωπικό του άλμπουμ του 1957, που το περιείχε. Το πιο παλιό τραγούδι που διάλεξε να πει, πάντως, ο Dylan είναι το ''What'll I do'', γραμμένο από τον Irving Berlin στα 1923 και ηχογραφημένο με τη φωνή του Sinatra το ΄47 και το ΄62. Τέλος, το ''That lucky old sun'' είναι τραγούδι του 1949 που το είπε εκείνη τη χρονιά ο Sinatra, μην καταφέρνοντας ωστόσο να ''χτυπήσει'' τη βερσιόν του Frankie Laine.

 

Όλο αυτό το υλικό ερμηνεύει ο Bob Dylan του 2015, καταθέτοντας ερμηνείες ψυχωμένες, με τη συμβολή της μπάντας του: τρεις κιθάρες (Donny Herron, Stu Kimball, Charlie Sexton), ένα μπάσο (Tony Garnier) και κρουστά (George C. Receli). Υπάρχουν κι άλλοι μουσικοί που τον συνοδεύουν στις ηχογραφήσεις κυρίως στα απαραίτητα πνευστά.

 


 

Ο Bob Dylan ερμηνεύει Frank Sinatra, λοιπόν, και με την ίδια λογική δεν ξέρω πως θα ακουγόταν ένας ελληνικός τέτοιος δίσκος με τον Διονύση Σαββόπουλο να ερμηνεύει Στέλιο Καζαντζίδη, αντίστοιχα. Αυτό που ξέρω είναι πως εδώ ο Dylan τραγουδάει σαν ερωτευμένος ηλικιωμένος, που το ερωτικό του συναίσθημα δύναται να μας συγκινήσει. Ένα συναίσθημα που ενδεχομένως να το ζει από απόσταση πλέον ο ίδιος, καθώς τον βλέπουμε στο καλαίσθητο εξώφυλλο να στοχάζεται σαν πίσω από κάγκελα.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ