Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
0

Αυτό που δεν κατάφερε να κάνει κανένα άλλο είδος μουσικής τα τελευταία χρόνια, το κάνει το ραπ: να γίνει μαζικό, να σαρώνει στη νεανική κουλτούρα και να βγάζει και παραγωγές που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις αντίστοιχες της Αμερικής ή της Αγγλίας. Τα πιτσιρίκια μπορεί να μην ξέρουν τους στίχους των τραγουδιών της Madonna ή να μην έχουν ιδέα τι σημαίνει Pet Shop Boys, αλλά ξέρουν απ' έξω τους στίχους των κομματιών του 6ix9ine και Ελλήνων ράπερ που δεν έχεις ούτε ακουστά (αλλά «σαρώνουν» στο YouTube και στο Spotify).

Με αφορμή την πρώτη συλλογή με ελληνικό ραπ από το new wave που θα κυκλοφορήσει λίγο πριν από τα Χριστούγεννα από τη Feelgood, οι άνθρωποι που μαζεύουν το υλικό και την επιμελούνται με μεγάλη φροντίδα μάς είπαν δυο λόγια για το φαινόμενο του ελληνικού ραπ που έχει κυριαρχήσει εδώ και καιρό στο mainstream – και πού είσαι ακόμα... Ήταν την ημέρα που γυρίστηκε το βίντεο για το «Hustle» του Wizzel Badazz, το οποίο φωτογραφίσαμε στα γυρίσματα.

Το ραπ είναι ο ήχος του σήμερα, το καταλαβαίνεις από τις επιτυχίες σε όλο τον κόσμο, τους εκατομμύρια συνδρομητές που RapCaviar στο Spotify και το ότι οι Migos θεωρούνται οι «Beatles του σήμερα». Αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι τελευταία, στα μαγαζιά όπου με καλούν να παίξω, το κοινό είναι πολύ νεαρής ηλικίας, μπορεί και 16 χρονών.

«Η συλλογή είναι ένα mixtape, αυτός είναι για μένα ο δόκιμος όρος στο ραπ. Ακούω πολλά χρόνια ραπ μουσική, μεγάλωσα με mixtapes και μου αρέσει να τα λέω έτσι» λέει ο Κωστής Νικηφοράκης, ο ένας από τους δύο Black Athena που συνεργάζεται στη δημουργία της συλλογής. «Περιέχει ήχους του σήμερα, δυνατά κομμάτια κυρίως από Αθήνα, οπότε είναι ένα street mixtape αθηναϊκό, με καλλιτέχνες που είναι γνωστοί και έχουν ένα ανάστημα στην ελληνική μουσική και στο ραπ, αλλά και κάποιους πάρα πολύ νέους – υπάρχει beatmaker που είναι 15 χρονών! Βγαίνει με την ίδια λογική που είχε βγει και τον Νοέμβριο του 2016 το Tribes of Athens, με περισσότερο club ήχους της Αθήνας. Περιείχε δηλαδή πολλά είδη μουσικής, και ραπ, ενώ τώρα πάμε αποκλειστικά στο ραπ γιατί έτσι κι αλλιώς από το 2016 μέχρι σήμερα οι Black Athena έχουν ταυτιστεί πιο πολύ με το ραπ. Ολόκληρο το mixtape έχει τη λογική μιας ραδιοφωνικής εκπομπής.

Το ραπ είναι ο ήχος του σήμερα, το καταλαβαίνεις από τις επιτυχίες σε όλο τον κόσμο, τους εκατομμύρια συνδρομητές που RapCaviar στο Spotify και το ότι οι Migos θεωρούνται "οι Beatles του σήμερα". Αυτό που μου κάνει εντύπωση τελευταία είναι ότι στα μαγαζιά όπου με καλούν να παίξω το κοινό είναι πολύ νεαρής ηλικίας, μπορεί και 16 χρονών. Το σοκαριστικό είναι, δε, ότι ενώ μέχρι πριν από δύο χρόνια οι Έλληνες και οι Ελληνίδες δεν το είχαν καθόλου με τον χορό, ξαφνικά βλέπω κοριτσάκια 17 χρονών να κάνουν twerking. Το ραπ είναι ο ήχος του τώρα και στην Ελλάδα.

Το Σάββατο το βράδυ έπαιζα στο Crust και έβαλα δοκιμαστικά να παίξει ένα μισάωρο ο 15χρονος παραγωγός που έχουμε στη συλλογή. Ανέβηκε στις 11:30, άρχισε να παίζει σε άτομα που είχαν έρθει μόνο γι' αυτόν κι έγινε πανικός. Ήταν πάρα πολύ καλός και όλα τα πιτσιρίκια χόρευαν και ράπαραν, ήξεραν τα λόγια όλων των κομματιών, δεν το έχω ξαναδεί αυτό».

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Ποτέ στην Ελλάδα ένα είδος μουσικής δεν είχε τόσο μεγάλο ρεύμα. Αυτό που συμβαίνει έχει ξεφύγει και, αν εξαιρέσεις το heavy metal και τα παρακλάδια του, δεν έχει και προηγούμενο. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

Σχολιάζουμε τη δυναμική και τη μαζικότητα αυτής της μουσικής που καταφέρνει να γεμίζει μεγάλους χώρους χωρίς καμία διαφήμιση σε παραδοσιακά μέσα, κάνει εκατομμύρια views στο YouTube, την ακούνε σχεδόν αποκλειστικά άτομα νεαρής ηλικίας και έχει καλλιτέχνες που είναι 18, 19 και 20 χρονών. Ποτέ στην Ελλάδα ένα είδος μουσικής δεν είχε τόσο μεγάλο ρεύμα. Αυτό που συμβαίνει έχει ξεφύγει απ' όλους και αν εξαιρέσεις το heavy metal και τα παρακλάδια του, δεν έχει προηγούμενο.

«Για να καταλάβεις πόσο μεγάλη δυναμική έχει το ελληνικό ραπ». λέει ο Κωστής, «μιλάω με άτομα που κάνουν bookings ξένων καλλιτεχνών, κυρίως Αμερικανών ράπερ, οι οποιοι φοβούνται να κλείσουν κάποια ονόματα, ακόμα κι αν είναι πολύ γνωστά, γιατί δεν θα μάζευαν κόσμο μόνα τους. Θεωρούν ότι για να τα κλείσουν πρέπει να βάλουν ένα πολύ δυνατό ελληνικό support, δηλαδή ο Έλληνας ο ράπερ θα φέρει το κοινό. Στον 6ix9ine π.χ. support ήταν ο Snik, που έχει πιο μεγάλο κοινό απ' αυτόν στην Ελλάδα».

Και είναι ένα κοινό που δεν χρειάζεται τα παραδοσιακά μίντια, δεν τους ενδιαφέρουν, γιατί έχουν άλλους τρόπους να ενημερωθούν, όπως και οι ράπερ για να προωθήσουν τη δουλειά τους. Αυτό είναι κακό για τα παραδοσιακά media, γιατί μεγαλώνει το χάσμα που τα χωρίζει από το νεανικό κοινό και τα νέα πράγματα, δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τι συμβαίνει. Κάποτε περνούσαν όλα μέσα από τα media για να μπορούν να υπάρχουν και να φτάνουν στον κόσμο, τώρα τα media απλώς παρακολουθούν αυτό που συμβαίνει. Ή δεν τολμούν καν να το παρακολουθήσουν.

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Τα πιτσιρίκια μπορεί να μην ξέρουν τους στίχους των τραγουδιών της Madonna ή να μην έχουν ιδέα τι σημαίνει Pet Shop Boys, αλλά ξέρουν απ' έξω τους στίχους των κομμστιών του 6ix9ine και Ελλήνων ράπερ που δεν έχεις ούτε ακουστά. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

«Η νοοτροπία στη μουσική έχει αλλάξει» λέει ο Χρήστος Κορτσέλης, ο director της Feelgood Records. «Ο δίσκος βγαίνει και υπάρχει κατευθείαν στο Spotify, υπάρχει άμεση πρόσβαση κατευθείαν, δεν περιμένεις κανέναν να σ' τον προμοτάρει, τον βρίσκεις μόνος σου. Το θέμα είναι ότι αυτή η χιπ-χοπ κουλτούρα έχει εισβάλει πια σε όλα, στο ντύσιμο, στον χορό, στον τρόπο που μιλάνε τα πιτσιρίκια. Βλέπω στον δρόμο παιδάκια που ακούνε χιπ-χοπ, όπως ήταν παλιά το boombox. Και είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό, αυτό δεν το είχαμε ξαναδεί ποτέ, ειδικά από τόσο πιτσιρικάδες. Το ενδιαφέρον είναι ότι ελληνική παραγωγή αυτήν τη στιγμή δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από παραγωγές του εξωτερικού. Και όχι μόνο η Αθήνα, όλη η Ελλάδα.

Όταν βγάζεις έναν δίσκο, μιλάς και με εμπορικούς όρους, αλλά εμάς δεν μας ενδιαφέρει να εκμεταλλευτούμε μια τρέχουσα κατάσταση. Αυτό που θέλουμε είναι είναι να βγάλουμε κάτι που να αρέσει πρώτα σ' εμάς και θα μας αντιπροσωπεύει και ως ακροατές αλλά και ως Feelgood και Black Athena. Επίσης, θέλουμε να καταφέρουμε να υποστηρίξουμε ένα είδος στο οποίο πιστεύουμε, πέρα από την οποιαδήποτε εμπορική αξία του. Στην Ελλάδα, μέχρι πριν από δυο-τρια χρόνια το χιπ-χοπ ως κουλτούρα ήταν μια απομίμηση, περνούσε στα μπουζούκια ως opening act ή ήταν πολύ στο περιθώριο. Αργήσαμε καμιά δεκαριά χρόνια μέχρι να περάσει όλο αυτό στους πιτσιρικάδες και στο mainstream, να γίνει μαζικό. Στην ιστορία της μουσικής το τελευταίο μαζικό κίνημα είναι το χιπ-χοπ κι εμείς εδώ πέρα το είχαμε στο περιθώριο».

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα του βίντεο για το "Hustle" του Wizzel Badazz. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

«Η συλλογή ακόμα δεν έχει όνομα» λέει ο Κωστής. «Τα δύο πρώτα κομμάτια της που θα κυκλοφορήσουν σε single είναι ένα αγγλόφωνο, το "The Hustle" του Wizzel Badazz, και ένα με ελληνικό στίχο, ο "Παλμός" του MC Yinka.

O Wizzel είναι ένα πολύ ταλαντούχο παιδί που έχει περάσει πάρα πολύ δύσκολα, έχει έρθει από την Γκάνα στην Ελλάδα μόνος του, χωρίς την οικογενειά του, και υπό πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Προσπαθεί να "παίξει το παιχνίδι" και γι' αυτό το πρώτο του κομμάτι λέγεται "The Hustle", γιατί ένα hustle είναι όλη του η ζωή. Το beat είναι ενός 15χρονου παραγωγού, ο οποίος μου έχει δώσει μερικά από τα καλύτερα beat που έχουμε ακούσει.

Το δεύτερο κομμάτι είναι από έναν άνθρωπο που είναι ένας πραγματικός OG της Αθήνας, από τον MC Yinka, τον οποίο τον ξέρω πάρα πολλά χρόνια, από τότε που έπαιζε στο παλιό Guru, όταν έκανε MC πάνω από φανταστικούς DJs. Του έχω ιδιαίτερο σεβασμό, οπότε χαίρομαι πάρα πολύ που δέχτηκε να είναι στη συλλογή. Έχει γράψει ένα κομμάτι που σε αγγίζει πάρα πολύ, με έντονο το ελληνικό στοιχείο.

Τα βιντεοκλίπ είναι έτοιμα και για τα δύο. Το πρώτο θα βγει το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Η συλλογή ολοκληρώνεται, τον Δεκέμβρη θα κάνουμε μια παρουσίαση-πάρτι, συνδυάζοντάς το με το launch του mixtape. Από κει και πέρα, θα ακολουθήσουν κι άλλα events με βάση τη συλλογή, αλλά ο προγραμματισμός λέει ότι θα βγει λίγο πριν από τα Χριστούγεννα. Θα βγει ψηφιακά αλλά και σε βινύλιο».

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
O Wizzel είναι ένα πολύ ταλαντούχο παιδί που έχει περάσει πάρα πολύ δύσκολα, έχει έρθει από την Γκάνα στην Ελλάδα μόνος του, χωρίς την οικογενειά του, και υπό πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Προσπαθεί να «παίξει το παιχνίδι» και γι' αυτό το πρώτο του κομμάτι λέγεται «The Hustle», γιατί ένα hustle είναι όλη του η ζωή. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα του βίντεο για το "Hustle" του Wizzel Badazz. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα του βίντεο για το "Hustle" του Wizzel Badazz. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ