Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί στη Λυρική Σκηνή μια νέα όπερα για την «Πάπισσα Ιωάννα»

Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί στη Λυρική Σκηνή μια νέα όπερα για την «Πάπισσα Ιωάννα» Facebook Twitter
Φωτο: Freddie F / LiFO
0

Μετά την Βιρτζίνια Γουλφ, τον Ευριπίδη, τον Τενεσί Ουίλιαμς, τον Αριστοφάνη, τον Ευθύμη Φιλίππου, τον Ίψεν, τους Κεχαϊδη-Χαβιαρά, σειρά για τον Δημήτρη Καραντζά έχει ο Ροΐδης.

Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης πρόκειται να σκηνοθετήσει τη σεζόν 2019/20 μια νέα ελληνική όπερα, παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η «Πάπισσα Ιωάννα» του Εμμανουήλ Ροΐδη, το έργο με το οποίο ο Συριανός συγγραφέας σατίρισε τον κλήρο της Δυτικής Εκκλησίας την περίοδο του Μεσαίωνα, είναι η πρώτη μεγάλη όπερα με την οποία θα αναμετρηθεί ο νεαρός σκηνοθέτης.


Τη μουσική συνθέτει ήδη ο Γιώργος Βασιλαντωνάκης, ενώ τη «μετατροπή» του ομώνυμου κλασικού μυθιστορήματος σε λιμπρέτο επεξεργάζεται ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης (ο ίδιος πριν από λίγο καιρό έγραψε το λιμπρέτο για την όπερα «Ζ», που βασίστηκε στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού και παρουσιάστηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου).

Η ημερομηνία για την πρεμιέρα της νέας όπερας θα οριστικοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, ωστόσο, είναι βέβαιο πως η παραγωγή θα παρουσιαστεί στη μεγάλη αίθουσα της ΕΛΣ, Σταύρος Νιάρχος.

Βιβλίο-σταθμός στην ελληνική λογοτεχνία, «Η Πάπισσα Ιωάννα» εξακολουθεί και στις μέρες μας να γοητεύει και να σκανδαλίζει. Γραμμένη από τον Ροΐδη σε νεαρή ηλικία, κυκλοφόρησε το 1866 με τον χαρακτηρισμό «μεσαιωνική μελέτη» αλλά στην ουσία ήταν η ευκαιρία που αναζητούσε ο συγγραφέας για να στηλιτεύσει τον σκοταδισμό της εκκλησιαστικής εξουσίας, να υπογραμμίσει και να σατιρίσει την κοινωνική υποκρισία.

Το μυθιστόρημα βασίζεται στον σχετικό μεσαιωνικό θρύλο της Πάπισσας Ιωάννας, σύμφωνα με τον οποίο μια γυναίκα προσποιούμενη ότι ήταν άντρας, κατάφερε να αναρριχηθεί ως τον θρόνο του Βατικανού κατά την περίοδο 855-858.

Ο συγγραφέας ισχυρίστηκε ότι άκουσε για πρώτη φορά την ιστορία όταν ήταν παιδί ακόμα και ζούσε στη Γένοβα με την οικογένειά του. Το βιβλίο βεβαίως αφορίστηκε από την Ιερά Σύνοδο αλλά ήταν κι αυτό που με τις συνεχείς του εκδόσεις καταξίωσε διεθνώς τον Ροΐδη.

Να θυμίσουμε, πάντως, πως ο αρχικός σχεδιασμός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής προέβλεπε πως ο Δημήτρης Καραντζάς θα σκηνοθετούσε μια πρωτότυπη, νέα όπερα του Χαράλαμπου Γωγιού με τίτλο «Ο θάνατος του Άντονι» (Εναλλακτική Σκηνή), στην οποία το λιμπρέτο ήταν βασισμένο στην ανάμνηση της τηλεοπτικής σειράς «Κάντυ Κάντυ» και σε γραπτά του Σλάβοϊ Ζίζεκ! Η πρεμιέρα ήταν προγραμματισμένη για τον Φεβρουάριο του 2019 αλλά τελικά η φιλόδοξη παραγωγή ακολούθησε την τύχη του... Άντονι.

Ως εκ τούτου, η μόνη μέχρι σήμερα συνεργασία του Δημήτρη Καραντζά με την ΕΛΣ παραμένει η ανατρεπτική «Kοκκινοσκουφίτσα» που είχε σκηνοθετήσει το 2013 στο Θέατρο Ολύμπια. Το γνωστό παραμύθι του Σαρλ Περό είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τη μορφή παιδικής όπερας, με σχετικά διαφορετική εξέλιξη, αφού δεν ήταν ο λύκος εκείνος που τρομοκρατούσε την Κοκκινοσκουφίτσα αλλά η μικρή που τον εξουδετέρωσε!

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.