ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

7 εξαιρετικές επιλογές από ελληνικά βιβλία που μόλις κυκλοφόρησαν

7 εξαιρετικές επιλογές από ελληνικά βιβλία που μόλις κυκλοφόρησαν Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

1.

Καινούργια ιδέα. «όπως ειπώθηκε, η ευτυχία ήταν καινούργια ιδέα στην ευρώπη./ τώρα γρίπη και τηλεόραση, τάπερ, αιτήσεις, σπανακοτυρόπιτα./ χαρτζιλίκι, φραπέ με γάλα./ κοινόχρηστα, εξεταστική, απορροφητήρας». (Ευγένιος Αρανίτσης, Μορφολογία IV, στο τεύχος 12 του περιοδικού «Poetix»)


2.

Ούζο. «Στας Αθήνας το λένε "ούζο"~ στη Σμύρνη "τσίπουρο"~ στην Πόλη "ντούζικο"~ στην Αλεξάνδρεια "ζιμπίμπ"». (Κ.Π. Καβάφης, Το Λεξικό Παραθεμάτων, εκδ. Ίκαρος)

3.

Σοφέρ. «Ο Ακριθάκης είναι σαράντα ένα. Δεν ζωγραφίζει, ψάχνει ατελιέ, κάνει διάλειμμα απ' τα χόμπι του και πίνει. Ανταποδοτικά για το διάλειμμα. Κι επειδή η πόλη είναι φουλ στο αλκοόλ-κοντρόλε, ψάχνει σοφέρ, κάποιον στεγνό, νυχτερινό ωράριο κυρίως. Έχει και αϋπνίες. Ταιριάζω στο κονσέπτ». (Πέτρος Αυλίδης, Α, ρε Αλέξη, μ' έμπλεξες..., εκδ. Γαβριηλίδης)


4.

Μετριότητες, 1973. «Σήμερα η ηγεσία του κόσμου, με σπάνιες εξαιρέσεις, βρίσκεται στα χέρια μετριοτήτων. Ίσως έτσι εξηγείται εν μέρει γιατί τα πράγματα προχωρούν με βήμα χελώνας. Τα γεγονότα τρέχουν και οι ηγέτες ακολουθούν. Για κάποιον περίεργο λόγο λείπουν οι πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να αλλάξουν τον ρου της ιστορίας. Ο κόσμος ακολουθεί τους τεχνοκράτες και τους γραφειοκράτες και όχι τους δημόσιους άνδρες. Έχουν απομείνει μερικοί πολιτικοί, δυστυχώς όχι επικεφαλής των μεγάλων δυνάμεων, οι οποίοι πολύ σωστά νιώθουν ότι δεν τους καταλαβαίνει κανείς. Σχεδόν όλοι οι συνάδελφοί τους μιλούν σε άλλο μήκος κύματος». (Γιώργος Μυλωνάς, Απόδραση από την Αμοργό, εκδ. Ποταμός)

5.

Σινεμασκόπ. «Δαντέλες κρινολίνα και αρώματα / γλιστρούν στις αίθουσες του ψηλοτάβανου / θερινού ξενοδοχείου. Ο μαιτρ και τα γκαρσόνια / με μαύρο παπιγιόν κι ο ιδιοκτήτης / πάντα πίσω απ' το ταμείο. Οι συζητήσεις / στον πληθυντικό και τα μικρά παιδιά / σιδερωμένα κι ατσαλάκωτα. Κλεφτές ματιές / πνιγμένες εξομολογήσεις υπαινιγμοί./ Τα πάθη σε φαινομενική ύπνωση / όπως και η αγωνία για τις ομοβροντίες / σε μακρινές εξωτικές χώρες./ Η ασφάλεια του γαλάζιου διεκπεραιώνει / τη ζωή σ' ακύμαντα νερά./ Στο βάθος του διαδρόμου παραστέκει / επιμελώς καδραρισμένη αφίσα / με τον Κλαρκ Γκέημπλ να σκύβει / πάντα με ανασηκωμένο φρύδι / να ασπαστεί περιπαθώς / τη Βίβιαν Λη». (Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Με δίχτυ τον άνεμο, εκδ. Κίχλη)


6.

Μπίζνες. «Η διαρκής θητεία του στα "ελληνάδικα", οι γνωριμίες με τ' αφεντικά τους και η διείσδυση στα επαγγελματικά παρακλάδια τους ενέπνευσαν τον Φάνη να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά στον συγκεκριμένο χώρο. Βρήκε ένα γωνιακό ισόγειο με πατάρι σε διασταύρωση της Κασσάνδρου κι έστησε μεθοδικά το μπαράκι του, που ξεκίνησε ως καφετερία με ολίγη πράσινη τσόχα (κυρίως για τα πρωινά) κι εξελίχθηκε ανυποψίαστα σε συνοικιακό night club. Το χαμηλό προφίλ του μαγαζιού και το διακριτικό φλερτάρισμα πελατών και γυναικείου προσωπικού δεν είχαν προκαλέσει τη γειτονιά, κι οι εμφανίσεις της Αστυνομίας ήταν επισκέψεις ρουτίνας. Αλλά κι αργότερα, όταν μεσονυχτιάτικα οι σερβιτόρες παρείχαν επ' αμοιβή τις ερωτικές τους υπηρεσίες, κανένας θιγόμενος πολίτης δεν κατήγγειλε τη μετάλλαξη του καταστήματος σε καμουφλαρισμένο οίκο ανοχής». (Στέργιος Βαγγλής, Η ζωή τους μια φάρσα, εκδ. Εντευκτήριο)


7.

Φιλοσοφική Αλητεία. «Από την πολιτική αλητεία προτιμώ τη φιλοσοφική. Τουλάχιστον αυτήν μπορείς να τη δεις και με ρομαντικό μάτι, ακόμα κι όταν έχει ψυχοπαθολογικές προεκτάσεις. Ο υλισμός δεν σου αφήνει περιθώρια για προβολές. Η διαφορετικότητα όμως γίνεται άσπρη οθόνη πάνω στην οποία μπορείς να προβάλλεις τα δικά σου ιδεολογήματα [...] Η αληθινή φιλοσοφική αλητεία είναι απελευθέρωση από τις κοινωνικές συμβάσεις και νόρμες, απαλλαγή από τις ετικέτες πάσης φύσεως και είδους, αναρχική, ανατρεπτική πράξη στην ουσία της κι αντιστρατεύεται το ακριβοπληρωμένο φαίνεσθαι των καθωσπρέπει αστών». (Κωνσταντίνος Μπούρας, Φιλοσοφώντας άνευ..., εκδ. Momentum)

Τα βιβλία της εικόνας:

1. Κ.Π. Καβάφης, Το Λεξικό Παραθεμάτων, Εκδόσεις Ίκαρος, Σελίδες: 305

2. Κωνσταντίνος Μπούρας, Φιλοσοφώντας άνευ..., Εκδόσεις Momentum, Σελίδες: 250

3. Γιώργος Μυλωνάς, Απόδραση από την Αμοργό, Εκδόσεις Ποταμός, Σελίδες: 289

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ