Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter
0

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter

 

Μεγάλη απώλεια για το ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος έφυγε από τη ζωή στα 89 του, πλήρης ημερών, έπειτα από βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Ευτύχησε να συνεργαστεί με όλα τα Ιερά Τέρατα της εγχώριας λαϊκής μουσικής και, πραγματικά, είναι αδύνατο να καταγραφεί τώρα με απόλυτη ακρίβεια ο όγκος του έργου που αφήνει πίσω του. Ωστόσο, κάτι που έχει σημασία να αναφέρουμε είναι πως ο Βίρβος δεν έφυγε παραπονεμένος ή ξεχασμένος. Και τηλεοπτικά αφιερώματα τού είχαν γίνει, και στο Badminton μπόρεσε να παραστεί ο ίδιος το 2012 σε ένα συγκινητικό αφιέρωμα που επιμελήθηκε ο συνθέτης Μιχάλης Κουμπιός. Ο άνθρωπος αυτός όρισε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι μέσα από τους στίχους του. Αντί παράθεσης βιογραφικού, πάμε να θυμηθούμε μερικά εμβληματικά τραγούδια που έφεραν την υπογραφή του:

 

 

Ένα από τα πρώτα τραγούδια του Βίρβου, αν όχι το πρώτο, είναι το παλιό ρεμπέτικο ''Θα το βρεις από άλλη''. Η ηχογράφηση χρονολογείται από το 1949 και η μουσική ανήκει στον Απόστολο Καλδάρα. Η φωνή είναι της Σούλας Καλφοπούλου με τη συνοδεία του Μάρκου Βαμβακάρη και του συνθέτη. Ρεμπέτικο γλυκό, απ' αυτά που πετύχαινες καμιά φορά στα βραχέα και θυμόσουν με μικρή συγκίνηση τις γερές βάσεις της λαϊκής μουσικής του τόπου σου.

 

 

Το 1954 ο Βίρβος συνεργάζεται με τον Τσιτσάνη και η Μαρίκα Νίνου ερμηνεύει ''Να γίνει η κατάρα μου φωτιά και να σε κάψει''. Η γη τρέμει! Στον έρωτα χωράει η εκδίκηση με τα όλα της! Πόσο μεγάλη τομή υπήρξε το ''Γεννήθηκα για να πονώ''! Λίγα χρόνια πριν η μικροαστική Αθήνα τραγουδούσε ''Να το πάρεις το κορίτσι'' ώσπου ήρθε το κουαρτέτο των Βασίλη Τσιτσάνη - Κώστα Βίρβου - Μαρίκας Νίνου - Τάκη Μπίνη (ο τελευταίος ως δεύτερη φωνή) κι έδωσε μια γερή κλωτσιά στον καθωσπρεπισμό, όπως και στην ερωτική αναξιοπρέπεια.

 

 

Στενή η φιλία του Βίρβου με τον λαϊκό συνθέτη και ερμηνευτή Γρηγόρη Μπιθικώτση. Η συνεργασία τους διήρκησε πολλά χρόνια και άφησαν πάρα πολλά τραγούδια που έγιναν επιτυχίες (''Μια βαθιά υπόκλιση'', ''Ο κυρ-Θάνος πέθανε'', ''Στου Μπελαμή το ουζερί'', ''Ρίξε μια ζαριά καλή'' κ.α.) Το ''Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα'' είναι τραγούδι - σήμα κατατεθέν του Μπιθικώτση και έρχεται από τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Εδώ οι δύο όψεις της ζωής ενός απόκληρου, ενδεχομένως μελλοθάνατου, παρομοιάζονται με δύο αντίστοιχα άλογα, ένα άσπρο ''όπως τα όνειρα που έκανα παιδί'' και ένα μαύρο ''σαν την πικρή μου την κατάμαυρη ζωή''. Υπέροχος!

 

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ο Κώστας Βίρβος συμμετέχει με στίχους του στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη ''Το τραγούδι του νεκρού αδερφού'' με βασικό ερμηνευτή τον Μπιθικώτση. Η Γιώτα Λύδια ερμηνεύει το ''Νανούρισμα (Κοιμήσου αγγελούδι μου)'' και το πανέμορφο συγκεκριμένο τραγούδι διαγράφει τη δική του αυτόνομη πορεία μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Το ηχογράφησε μέχρι και η Σαβίνα Γιαννάτου στα ''Νανουρίσματα'' (1985) με την ενορχηστρωτική επιμέλεια του Νίκου Κυπουργού.

 

 

Μεγάλη η φιλία και συνεργασία του Βίρβου και με τον άλλο μεγάλο, τον Στέλιο Καζαντζίδη. Ήδη από τις αρχές του 1950 τα πρώτα τραγούδια του Καζαντζίδη είχαν δικούς του στίχους για να ακολουθήσουν τα all time classic κοινά τους τραγούδια ''Νυχτερίδες κι αράχνες'' (μουσική Χρήστου Νικολόπουλου), ''Στις φάμπρικες της Γερμανίας'' (μουσική Στέλιου Καζαντζίδη), ''Πάρε τα χνάρια μου'' (μουσική Θόδωρου Δερβενιώτη) κλπ. Επιστέγασμα της κοινής τους πορείας θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας ολόκληρος κύκλος τραγουδιών σε μουσική του νέου τότε συνθέτη Χρήστου Λεοντή. Επρόκειτο για την ''Καταχνιά'' του 1964, που, κατά υποκειμενική εκτίμηση, δημιουργήθηκε έπειτα από τη σαρωτική απήχηση του ''Άξιον Εστί'' των Οδυσσέα Ελύτη - Μίκη Θεοδωράκη. Παρ' ότι δηλαδή η ''Καταχνιά'' δεν ήταν λαϊκό ορατόριο, υπήρχαν ο ηθοποιός Δημήτρης Μυράτ, τα χορωδιακά μέρη, το σούπερ ντουέτο της εποχής Στέλιος Καζαντζίδης - Μαρινέλλα και οι ποιητικοί στίχοι που ακόμη μετρούσαν τις πληγές του Εμφυλίου. Δίσκος ιστορικής σημασίας στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι με την υπογραφή του γλυκού μελωδού Χρήστου Λεοντή και, φυσικά, του Κώστα Βίρβου.

 

 

Ιδιαίτερη και σημαντική η συνεργασία επίσης του Βίρβου με τον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο. Ο ''Θεσσαλικός Κύκλος'' σε δικούς του στίχους κυκλοφόρησε το 1974 με μια πλειάδα μεγάλων ερμηνευτών, από τη Βίκυ Μοσχολιού και τον Λάκη Χαλκιά μέχρι τον Χαράλαμπο Γαργανουράκη, τη Λιζέττα Νικολάου και τον Παύλο Σιδηρόπουλο. Ο ''Αρκουδιάρης'' με τη συμμετοχή του Αριστείδη Μόσχου στο σαντούρι και την αξεπέραστη ερμηνεία της Μοσχολιού ανήκει σίγουρα στις μεγάλες στιγμές τόσο του συνθέτη Μαρκόπουλου, όσο και του στιχουργού Βίρβου.

 

 

Άλλος ένας δίσκος - προϊόν της συνεργασίας του Κώστα Βίρβου με τον συνθέτη Μίμη Πλέσσα ήταν η ''Θάλασσα - Πικροθάλασσα'' το 1973. Τραγουδούσαν ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Ρένα Κουμιώτη και η Καίτη Αμπάβη και, κατά τη γνώμη μου, επρόκειτο για έναν κύκλο τραγουδιών σημαντικότερο κι από τον θρυλικό ''Δρόμο'' του 1970, τον πλέον εμπορικό δίσκο στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Το δε ''Άγια Κυριακή'' είναι το πιο αγαπημένο μου ever τραγούδι από Πλέσσα με τη φωνή - αλφάδι της Κουμιώτη και τους εξαιρετικούς στίχους του Βίρβου.

 

 

Ακόμα μία μεγάλη επιτυχία του Βίρβου σε μουσική του λαϊκού βάρδου Πάνου Γαβαλά ήταν το ''Φύγε κι άσε με''. Εδώ το ακούμε live, ντουέτο του Γιώργου Νταλάρα με την Κατερίνα Στανίση, από το δίσκο ''Γιώργος Νταλάρας - Τα τραγούδια μου - Ζωντανή ηχογράφηση από τον Ορφέα'' των αρχών του 1980. Θυμάμαι και τη Στανίση που σε συνέντευξη της είχε δυσανασχετήσει επειδή όλοι μνημονεύουν τους Θεοδωράκη - Χατζιδάκι και κανένας τον Βίρβο και άλλους σεμνούς, ταπεινούς και σπουδαίους λαϊκούς δημιουργούς.

 

 

Μακράν το πιο εμβληματικό τραγούδι με στίχους του Βίρβου είναι το ''Της Γερακίνας γιος'' του 1975 - 76, το sequel, θα έλεγε κανείς, του παλιότερου ''Κάποια μάνα αναστενάζει'' των Β. Τσιτσάνη - Μπάμπη Μπακάλη. Ένα λυτρωτικό, στα όρια του δοξαστικού, ζεϊμπέκικο που ηχογραφήθηκε σε πρώτη εκτέλεση με τις φωνές του συνθέτη του, Βασίλη Τσιτσάνη, και της Λιζέττας Νικολάου. Ο στίχος του Βίρβου ''Μα εγώ δε ζω γονατιστός, είμαι της Γερακίνας Γιος'' μέχρι σήμερα δύναται να εκφράσει τις πιο ασυμβίβαστες και ευαίσθητες ψυχές.

 

 

Για το τέλος, όχι ένα τραγούδι με στίχους του Βίρβου, αλλά ένα τραγούδι που τον βιογραφεί όμορφα σε μουσική του Μιχάλη Κουμπιού και στίχους της Λίνας Δημοπούλου. Το ερμηνεύει η Φωτεινή Βελεσιώτου και είναι σημαντικό που πρόλαβε ο ίδιος ο Βίρβος να το ακούσει live στο Badminton και να το χειροκροτήσει! Ολόκληρος ο βίος του σημαντικού στιχουργού και οι μεγαλύτερες επιτυχίες του συγκεντρωμένες στο ρεφραίν του τσιτσανικού ''Της Γερακίνας γιος'', σε τρία λεπτά και τριάντα δευτερόλεπτα!

 

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ