Χωρισμός, ενοχή, υπέρβαση: Το Like a Prayer της Madonna έκλεισε τα 30

Χωρισμός, ενοχή, υπέρβαση: Το Like a Prayer της Madonna έκλεισε τα 30 Facebook Twitter
«Στον Καθολικισμό γεννιέσαι αμαρτωλός... το αμάρτημα είναι μέσα σου διαρκώς», έλεγε η Madonna την εποχή της κυκλοφορίας του Like a Prayer
1

«Στον Καθολικισμό γεννιέσαι αμαρτωλός... το αμάρτημα είναι μέσα σου διαρκώς», έλεγε η Madonna την εποχή της κυκλοφορίας του Like a Prayer, ενός άλμπουμ αφιερωμένου στη μητέρα της, μέσω του οποίου ήθελε να εξερευνήσει την επίδραση της Καθολικής ανατροφής πάνω της, την απογοήτευση της από τον έρωτα και την μεταμόρφωση του εαυτού. Συγκρινόμενο με το προηγούμενό της ειδικά, το ζαχαρένιο True Blue, η αλλαγή ήταν συγκλονιστική.

Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων στο Λος Άντζελες, από τον Σεπτέμβριο του 1988 ως τον Ιανουάριο του 1989, η Madonna βίωνε το χειρότερο σημείο της σχέσης της με τον Σον Πεν. Είχε κάνει αίτηση διαζυγίου την προηγούμενη χρονιά, περνούσαν όμως ξανά χρόνο μαζί σε μια ύστατη προσπάθεια να τα ξαναβρούν. «Κάποιες μέρες φορούσε γυαλιά ηλίου όλη μέρα στο στούντιο», θυμάται ο τότε συν-δημιουργός και συμπαραγωγός της στο άλμπουμ, Πάτρικ Λέοναρντ. «Περνούσε πολύ δύσκολα εκείνο τον καιρό».

Η δημιουργία του άλμπουμ όμως υπήρξε η σωτήρια της.

Μετά τα έντονα grooves του Like a Virgin (1984) και τον upbeat εορτασμό του έρωτά της με τον Σον Πεν στο True Blue (1986), η Madonna βρισκόταν σε mood ενδοσκόπησης. Ήταν γνωστό το εκρηκτικό ταπεραμέντο του Σον Πεν και την ίδια ώρα που ο γάμος του διαλυόταν από τους διαρκείς καυγάδες, η καριέρα της δεχόταν διαδοχικά πλήγματα με τις παταγώδεις αποτυχίες των ταινιών Shanghai Surprise (στην οποία πρωταγωνιστούσε με τον σύζυγό της) και Who's That Girl, στην οποία έπαιζε και ήταν υπεύθυνη και για το προβληματικό της σάουντρακ. Η Madonna αποφάσισε να συγκεντρωθεί απολύτως στο νέο της άλμπουμ για να ξεφύγει από την παράνοια του αργού και επίπονου χωρισμού.

Χωρισμός, ενοχή, υπέρβαση: Το Like a Prayer της Madonna έκλεισε τα 30 Facebook Twitter
«Η Madonna είχε μόλις κλείσει τα 30 και ερχόταν στο στούντιο σα να πήγαινε για εξομολόγηση» θυμάται ο έτερος συμπαραγωγός του άλμπουμ, Στίβεν Μπρέι.

«Η Madonna είχε μόλις κλείσει τα 30 και ερχόταν στο στούντιο σα να πήγαινε για εξομολόγηση» θυμάται ο έτερος συμπαραγωγός του άλμπουμ, Στίβεν Μπρέι.

Το ομώνυμο κομμάτι του άλμπουμ σηματοδοτεί ένα καθοριστικό σημείο στην καριέρα της. Υπονομεύοντας τα πατριαρχικά μηνύματα του Καθολικού δογματισμού, δημιούργησε ένα κόνσεπτ άλμπουμ, πραγματοποιώντας το άλμα από την ποπ φήμη στην καλλιτεχνική καταξίωση. Το διαβόητο βίντεο του τραγουδιού – που απεικονίζει τη Madonna να φιλά έναν μαύρο άγιο και να χορεύει τριγυρισμένη από φλεγόμενους σταυρούς – συμπεριλαμβάνει το ιερό και το βλάσφημο με εμπνευσμένα προβοκατόρικο τρόπο.

 

Μια μέρα κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης, είχε έρθει για συνέντευξη ένας απεσταλμένος του περιοδικού Rolling Stone και κάποια στιγμή ρώτησε τον Λέοναρντ και την Madonna ποια καινούργια μουσική έχουν ακούσει πρόσφατα. «Δεν ακούμε καμία» απάντησαν από κοινού. «Σοβαρά; Και πώς ξέρετε τι συμβαίνει στη μουσική;» ρώτησε ο δημοσιογράφος. «Εμείς αποφασίζουμε τι συμβαίνει στη μουσική» ήταν η απάντηση της Madonna.

Αυτή η αυτοπεποίθηση γίνεται πιο εμφατικά φανερή στο τραγούδι Express Yourself, το οποίο έκτοτε έχει εξελιχθεί σε φεμινιστικό ύμνο. «Δεν εφηύραμε φυσικά τον όρο, ήταν όμως προσκλητήριο στη μάχη» λέει σήμερα ο Μπρέι. «Ήταν ένα εξαιρετικά καθαρτήριο κομμάτι για εκείνη. Στον έρωτα καίγεσαι, αλλά δεν καταστρέφεσαι απαραίτητα. Είμαι όλο και πιο περήφανος για αυτό το τραγούδι όσο περνάνε τα χρόνια».

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια