Μάνος Χατζιδάκις / Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας: Επιστροφή στις Μυκήνες

Μάνος Χατζιδάκις / Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας: Επιστροφή στις Μυκήνες Facebook Twitter
Ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας
0


ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΑΥΤΗ,
μεταξύ του Μάνου Χατζιδάκι (1925-1994) και του πολιτικού, λογοτέχνη, θεατρικού συγγραφέα κ.λπ. Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα (1910-1990), που δεν είναι ευρέως διαδεδομένη. Οπότε και γι’ αυτό το λόγο, μα και για άλλους, έχει το ενδιαφέρον της.

Δεν είναι γνωστό, τουλάχιστον σ’ εμένα, πότε και υπό ποιες συνθήκες γνωρίστηκαν ο Χατζιδάκις με τον Αβέρωφ. Εννοώ πως δεν γνωρίζω συγκεκριμένες δηλώσεις επί του θέματος του ενός ή του άλλου (πέρα από κάποια περιστατικά που μνημονεύονται στο διαδίκτυο και τα οποία διηγούνται «τρίτοι», σε στυλ προφορικής ιστορίας). Πάντως και οι δύο ανήκαν στον κύκλο του Κωνσταντίνου Καραμανλή (1907-1998), οπότε δεν αποκλείεται καθόλου αυτή η γνωριμία να μας πηγαίνει πολύ πίσω στο χρόνο, στο τέλος της δεκαετίας του ’50 και στην αρχή του ’60, όταν ο Αβέρωφ ήταν υπουργός Εξωτερικών της τότε κυβέρνησης Καραμανλή και ο Μάνος Χατζιδάκις ένας πολύ επιτυχημένος και βραβευμένος (σε Ελλάδα και εξωτερικό) συνθέτης. Σε κάθε περίπτωση το σίγουρο είναι πως στο ξεκίνημα της δεκαετίας του ’70 εκείνη η φιλική σχέση θα γινόταν ορατή και καλλιτεχνικά – και είναι αυτό, που μας ενδιαφέρει τώρα περισσότερο.

Τον Σεπτέμβριο του 1970 ο Μάνος Χατζιδάκις βρισκόταν στη Ρώμη, πολύ πιθανόν για την ολοκλήρωση του σάουντρακ της ταινίας του John Crowther “The Martlet’s Tale”. Εδώ να πω πως όταν ο Χατζιδάκις βρισκόταν στην Αμερική, στο τέλος των 60s και στην αρχή των 70s, ταξίδευε, για δουλειές, πολύ συχνά σε άλλες χώρες (της Ευρώπης κυρίως), φθάνοντας μέχρι και στην Τεχεράνη του Σάχη.

Ο Αβέρωφ περνάει σε μια αναπροσαρμογή του μύθου των Ατρειδών, προκειμένου να επιβάλλει με το έτσι θέλω, σ’ αυτόν, τις δικές του πολιτικές αγωνίες, από τις οποίες διακατεχόταν εκείνη την εποχή.

Εκεί, στη Ρώμη, θα τον συναντούσε ο Αλέξης Μινωτής ζητώντας του να γράψει μουσική για ένα θεατρικό του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα, που σκόπευε να ανεβάσει ο θίασος που είχαν από κοινού με την Κατίνα Παξινού, για τη σεζόν 1970-71. Το έργο λεγόταν «Επιστροφή στις Μυκήνες» και θα ακολουθούσε τον «Ματωμένο Γάμο» του Federico García Lorca, που θα έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Κατίνας Παξινού (Rex) τον Οκτώβριο του ’70 (με τη γνωστή μουσική και τα τραγούδια των Χατζιδάκι-Γκάτσου). Η μάλλον ανέλπιστη επιτυχία της παράστασης (αν κρίνω από διάφορα γραφόμενα της εποχής), που θα τραβούσε έως και το τέλος Μαρτίου του ’71, θα άλλαζε τα σχέδια των δύο μεγάλων πρωταγωνιστών, του Μινωτή και της Παξινού, οι οποίοι αμέσως μετά θα ανέβαζαν το έργο του Paul Willems «Η Πόλη με τα Πανιά» – με το «Επιστροφή στις Μυκήνες» κάπως να ξεμένει, δίχως τούτο να σημαίνει πως ο Χατζιδάκις δεν είχε ήδη έτοιμη τη μουσική του.

Πότε θα ανέβαινε, τελικά, το θεατρικό; Όταν ο Χατζιδάκις θα είχε επιστρέψει πλέον από την Αμερική, έχοντας έτοιμο και τον «Μεγάλο Ερωτικό» του. Η πρώτη παρουσίαση του έργου «Επιστροφή στις Μυκήνες» συμβαίνει, λοιπόν, στις 17 Νοεμβρίου 1972, στο θέατρο Κάβα, από έναν άλλο θίασο όμως, εκείνον της Τιτίκας Νικηφοράκη – με τη σκηνοθεσία του Γρηγόρη Μασαλά (ή και Μασσαλά), τη σκηνογραφία και τα κοστούμια της Λαλούλας Χρυσικοπούλου, τα κοσμήματα του Ηλία Λαλαούνη και τη μουσική, βεβαίως, του Μάνου Χατζιδάκι. Περί τίνος επρόκειτο;

κυκλοφορούσε τον Αύγουστο του 1973, από τις εκδόσεις Βιβλιοπωλείο της Εστίας
Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα: Επιστροφή στις Μυκήνες [Βιβλιοπωλείο της Εστίας, 1973]

Στο βιβλίο με το κείμενο, τα μέρη και τους διαλόγους του έργου, που θα κυκλοφορούσε τον Αύγουστο του 1973, από τις εκδόσεις Βιβλιοπωλείο της Εστίας, ο Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας έγραφε ανάμεσα σε άλλα (σκέψεις, που υπήρχαν και στο θεατρικό πρόγραμμα, με το σχέδιο του Βύρωνα Απτόσογλου μπροστά):

«Ο Τρωικός Πόλεμος βρίσκεται στο σταυροδρόμι της Μυθολογίας και της Ιστορίας. Άλλα στοιχεία του ανήκουν ολοφάνερα στην πρώτη, άλλα –με διάφορες παραλλαγές– ανήκουν στη δεύτερη. Μολαταύτα έχει ευρύτερα γίνει δεκτή μια “ιστορία” του Τρωικού Πολέμου και των ηρώων του.(...) Γράφοντας την Επιστροφή στις Μυκήνες σεβάστηκα τις γενικές γραμμές της καθιερωμένης μυθιστορίας. Παρατήρησα όμως μιαν εντυπωσιακή πλευρά της και πάνω σ’ αυτή τη βάση, πάντα δηλαδή πάνω στα πανάρχαια θεμέλια, ξανάχτισα το παλιό οικοδόμημα, έτσι που να μπορεί να αντικριστεί και σαν σύγχρονο. Απ’ όλους τους αρχηγούς της εκστρατείας, ένας μόνο, ο “ηδυεπής και σεβάσμιος” Νέστωρ, ξαναβρήκε αμέσως το θρόνο του στην Πύλο. Γιατί ένας μόνο; Οι άλλοι αρχηγοί ή χάθηκαν, ή ταλαιπωρήθηκαν επί χρόνια πολλά, ή, αντί να γυρίσουν στα βασίλειά τους, πήγαν σε χώρες μακρινές, στην Κύπρο, στην Ιταλία, στην Ήπειρο, και ίδρυσαν εκεί νέες ελληνικές πολιτείες. Γιατί; Ο Αγαμέμνων, ο αρχηγός της μεγάλης εκστρατείας(...) γύρισε στις πολύχρυσες Μυκήνες του, όπου βρήκε το θάνατο. Γιατί γύρισε;(...) Μήπως, γιατί, πρώτος και στο μεγαλείο, αδιαφόρησε για όλα, αδιαφόρησε και για τον ενδεχόμενο θάνατο; Τα γεγονότα είναι πανάρχαια. Θολώνουν στα βάθη των αιώνων. Αλλά πολλά απ’ αυτά δεν θέτουν ερωτηματικά μόνο για τότε: προβληματίζουν για όλες τις εποχές. Και για τη σύγχρονη ακόμα.(...)».

Μάνος Χατζιδάκις / Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας: Επιστροφή στις Μυκήνες Facebook Twitter
Από το ανέβασμα του έργου του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα «Επιστροφή στις Μυκήνες» στο Θέατρον Κάβα (σεζόν 1972-73)

Ο Αβέρωφ περνάει σε μια αναπροσαρμογή του μύθου των Ατρειδών, προκειμένου να επιβάλλει με το έτσι θέλω, σ’ αυτόν, τις δικές του πολιτικές αγωνίες, από τις οποίες διακατεχόταν εκείνη την εποχή. Στη χώρα υπάρχει δικτατορία, και ο ρόλος του Αβέρωφ, ως «γεφυροποιού», είναι γνωστός τοις πάσι σήμερα, όπως γνωστή ήταν και η σχέση του με τον εν Παρισίοις Κωνσταντίνο Καραμανλή, για τον οποίον κατά βάση δούλευε, ξέχωρα από τις όποιες κατά καιρούς προστριβές τους. Όπως γράφει και ο Δημήτρης Ψαρράς στο βιβλίο του «Το Μυστικό του Εθνάρχη / Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και η χούντα» [Η Εφημερίδα των Συντακτών, 2017]:

«Παρά τις συνεχείς δηλώσεις του Αβέρωφ, που είχαν στόχο την “αναγνώριση” του δικτατορικού καθεστώτος και παρά το ότι ο ίδιος διατήρησε προσωπική επικοινωνία και αλληλογραφία με τα ηγετικά στελέχη της χούντας, ακόμα και τον Παπαδόπουλο, ουδέποτε ταυτίστηκε με το δικτατορικό καθεστώς. Εξαρχής θέλησε να αναπτύξει τη δική του “μετάβαση” από τη δικτατορία προς έναν ειδικού τύπου “κοινοβουλευτισμό” με αρχηγό τον Καραμανλή ή και τον εαυτό του. Ο ίδιος αντιλαμβανόταν τον ρόλο του ως “ενδιαμέσου” και φρόντιζε να ερμηνεύει προς την κατεύθυνση αυτή και τις κινήσεις του Καραμανλή».

Τη σχέση Καραμανλή-Αβέρωφ, όπως και τον ρόλο του συντηρητικού πολιτικού στην εποχή της μετάβασης, από τη δικτατορία στη δημοκρατία, τον περιγράφει αδρά και ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Αν. Τασούλας («εξ απορρήτων» του Αβέρωφ στη δεκαετία του ’80), στο βιβλίο του «Το μέγεθος και η μοίρα του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα» [Διεύθυνση Εκδόσεων και Εκτυπώσεων της Βουλής των Ελλήνων, 4/2019]. Διαβάζουμε κάπου:

«Αμέσως μετά την πτώση της δικτατορίας, ή μάλλον την ίδια ώρα της πτώσεως, ο Ευάγγελος Αβέρωφ είχε μία συμπεριφορά που φανερώνει εκθαμβωτικά τη σπανιότητα του πολιτικού του ήθους. Όπως γνωρίζετε, η δική του παρέμβαση της δωδεκάτης ώρας, σ’ εκείνες τις δραματικές στιγμές, έφερε στην Ελλάδα τον Καραμανλή και τη Δημοκρατία. Και βέβαια, ο Καραμανλής γι’ αυτόν δεν ήταν μόνο ο στενός φίλος. Ήταν ο ενδεδειγμένος ηγέτης για την κρίσιμη ώρα. Και παρέμεινε έτσι γι’ αυτόν μέχρι το τέλος της ζωής του».

Στο θεατρικό «Επιστροφή στις Μυκήνες» ο Αβέρωφ βάζει τον Αγαμέμνονα να επιστρέφει στις Μυκήνες, ενώ γνωρίζει πως τα πράγματα δεν θα ήταν καθόλου ρόδινα για ’κείνον. Παρά ταύτα τον θέλει να παίρνει το ρίσκο, αφού ως ηγέτης δεν μπορεί να κάνει πίσω, καθώς οφείλει ακόμη και να θυσιαστεί για τις ιδέες του, αν κάτι τέτοιο το απαιτούσαν, τέλος πάντων, οι περιστάσεις. Λέει κάπου ο Αγαμέμνων στο κείμενο:

«Ούτε τους πολλούς ούτε τους λίγους λογαριάζω Φιλοκτήτη. Μα αν οι θεοί αποφάσισαν το θάνατό μου, τότε και σ’ εκείνους και στους ανθρώπους λέω: Ο Βασιλιάς των Μυκηνών μόνο στις Μυκήνες πεθαίνει».

Μάνος Χατζιδάκις / Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας: Επιστροφή στις Μυκήνες Facebook Twitter
Ο Νίκος Βασταρδής (Αγαμέμνων) και η Ηλέκτρα Παπαθανασίου (Κασσάνδρα) στο θεατρικό έργο του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα «Επιστροφή στις Μυκήνες»

Με άλλα λόγια; Ο Καραμανλής οφείλει να επιστρέψει με κάθε κόστος και να «πεθάνει», για τις ιδέες του, στην Ελλάδα. Την εξήγηση την δίνει, παραστατικά, ο Κώστας Γεωργουσόπουλος (1937-2024) στη θεατρική κριτική του, που θα δημοσιευόταν σε πρώτο χρόνο στην εφημερίδα «Το Βήμα» [30 Νοε. 1972]:

«Το ερώτημα (του Αβέρωφ) είναι: γιατί τάχα ο Αγαμέμνονας γύρισε στις Μυκήνες;(...) Και δίνει την ιδεαλιστική απάντηση χωρίς να την πολυκουβεντιάζει: γύρισε γιατί ένας ηγέτης έχει χρέος να υπηρετεί το πολιτικό σύστημα που εγκαθίδρυσε, να αναλαμβάνει τις ευθύνες του και να θυσιάζεται, αν χρειαστεί. Αν μάλιστα του συμβεί το τελευταίο, τότε γίνεται και μάρτυρας, απαλλάσσεται από τις αμαρτίες του (και) σχεδόν αγιοποιείται».

Η επιστροφή του Καραμανλή, μετά την πτώση της δικτατορίας, και η ανάληψη της ευθύνης της χώρας, μετά και από τις προσήκουσες δημοκρατικές προσαρμογές (νομιμοποίηση της κομμουνιστικής αριστεράς, ελεύθερες εκλογές κ.λπ.) ουσιαστικά λειτούργησε και ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ σε σχέση με την πρώτη δική του οκταετία (εκλογές «βίας και νοθείας», ανηλεής αντικομμουνισμός, σκληρό αστυνομικό κράτος, δολοφονία Λαμπράκη κ.λπ.).

Στο «Επιστροφή στις Μυκήνες» πρωταγωνιστούσαν γνωστοί ηθοποιοί της εποχής –ανάμεσά τους ο Νίκος Βασταρδής (Αγαμέμνων), η Τιτίκα Νικηφοράκη (Κλυταιμνήστρα), ο Βασίλης Τσάγκλος (Οδυσσεύς), η Θάλεια Παπάζογλου (Ωραία Ελένη), η Ηλέκτρα Παπαθανασίου (Κασσάνδρα), ο Ορφέας Ζάχος (Φιλοκτήτης), ο Νίκος Λυκομήτρος (Αίας), η Μαργαρίτα Γεράρδου (μαυροφόρα) κ.ά.–, με το έργο να θεωρείται σχετικώς επιτυχημένο, από εμπορικής πλευράς, αφού θα έμενε στη σκηνή για τρεις μήνες περίπου (έως τις 11 Φεβρουαρίου 1973) υπερβαίνοντας τις 100 παραστάσεις.

Σίγουρα θα βοηθούσε και η κριτική, η οποία γενικώς ήταν θετική, κυρίως από τις εφημερίδες της δημοκρατικής δεξιάς, τις συντηρητικές ή και τις φιλοχουντικές (καλά λόγια θα έγραφαν ο Άγγελος Δόξας στον «Ελεύθερο Κόσμο», ο Μπάμπης Κλάρας στη «Βραδυνή», ο Σπύρος Μαρκεζίνης στην «Εστία» και ο Χρήστος Φιλιππίδης στην «Ακρόπολις»), ενώ οι λεγόμενες «προοδευτικές» εφημερίδες, όπως «Το Βήμα», δια χειρός Γεωργουσόπουλου, θα «έθαβαν» την παράσταση.

Ο τελευταίος δεν θα εύρισκε σχεδόν τίποτα θετικό στο έργο, γράφοντας σκληρά λόγια για τη σκηνοθεσία, για το παίξιμο των περισσοτέρων ηθοποιών (τους καταλόγιζε στόμφο και επιτήδευση), τα κοστούμια και βεβαίως για το κείμενο του Αβέρωφ («η ερασιτεχνική απασχόληση του κ. Αβέρωφ με το θέατρο ίσως θα μπορούσε να έχει ενδιαφέρον αν περιοριζόταν σε θέματα κοντινότερα στις εμπειρίες του π.χ. στη διπλωματία ή το αγροτικό πρόβλημα της Ηπείρου»).

Καλά λόγια, με αστερίσκους όμως, θα έγραφε ο Γεωργουσόπουλος για τα σκηνικά (ερήμην, όμως, της παράστασης και του κειμένου, όπως θα σημείωνε χαρακτηριστικά), όπως και για το τραγούδι του Χατζιδάκι (θα πω στη συνέχεια ποιο ήταν αυτό), για το οποίο γράφει πως ήταν ωραίο, αλλά εκτός κλίματος.

Μάνος Χατζιδάκις / Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας: Επιστροφή στις Μυκήνες Facebook Twitter
Βασίλης Τσάγκλος (Οδυσσεύς), Τιτίκα Νικηφοράκη (Κλυταιμνήστρα) και Ηλέκτρα Παπαθανασίου (Κασσάνδρα) στο θεατρικό έργο του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα «Επιστροφή στις Μυκήνες»

Λίγες μέρες μετά τον θάνατο του εκδότη Χρήστου Λαμπράκη, που συνέβη στις 21 Δεκεμβρίου 2009, ο Γεωργουσόπουλος θα θυμόταν, στην εφημερίδα «Τα Νέα» (της 9ης Ιανουαρίου 2010), ένα περιστατικό σχετικό με την «Επιστροφή στις Μυκήνες», που έχει πολυποίκιλο ενδιαφέρον. Διαβάζουμε:

«Τον Νοέμβριο του 1972, εν μέσω χούντας, ανέβηκε στο θέατρο Κάβα το έργο του μακαρίτη υπουργού και πολιτικού με πλούσια ιστορία Αβέρωφ, το πρώτο του θεατρικό πόνημα με τον τίτλο Επιστροφή στις Μυκήνες, μια σύγχρονη εκδοχή της Ορέστειας με σαφείς αναφορές στους σύγχρονους πολέμους, αλλά και στην ελληνική πρόσφατη τότε ιστορία. Ο Αβέρωφ, παροπλισμένος εκ των πραγμάτων του καιρού πολιτικός, είχε έως τότε εκδώσει αξιόλογα μυθιστορήματα σχετικά με το βορειοηπειρωτικό πρόβλημα, τους Τσάμηδες και τους Κουτσόβλαχους, με τόλμη και ιστορική τεκμηρίωση. Είδα την παράσταση του ιστορικού δράματος και πριν συντάξω την κριτική μου μού τηλεφώνησε ο μακαρίτης Χάρης Μπουσμπουρέλης, αλλά εν συνεχεία και ο φίλος Γιώργος Ρωμαίος, στελέχη διευθυντικά του Βήματος, όπου τότε έγραφα, για να μού εκφράσουν την επιθυμία του Χρήστου Λαμπράκη να επισπεύσω το κείμενό μου, διότι κάθε πρωί κατέφθανε στο γραφείο του ο Αβέρωφ για πρωινό καφέ, ρωτώντας συνεχώς πότε θα δημοσιευθεί η κριτική μου. Απάντησα πως κρατάω σειρά για λόγους δεοντολογικούς προτεραιοτήτων, αλλά και οι δύο φίλοι με παρακάλεσαν να βιαστώ, έστω παραβαίνοντας τις αρχές μου. Πράγματι έγραψα μια εκτενή κριτική με κάθετες και σοβαρές αντιρρήσεις και για το θέμα και για τη θεατρική του διαχείριση. Όπως πάντα χειρόγραφος παρέδωσα το κείμενό μου και εκ των υστέρων ο αξέχαστος διευθυντής τότε συντάξεως Λέων Καραπαναγιώτης μού αφηγήθηκε ό,τι συνέβη.

Όταν ο Αβέρωφ κατέφθασε στο γραφείο τού Λαμπράκη εκλήθη με το εσωτερικό κουδούνι του κλητήρας να φέρει το χειρόγραφό μου. Ο κλητήρας το έφερε, ο Λαμπράκης, χωρίς να το κοιτάξει καν, το παρέδωσε στον Αβέρωφ. Εκείνος το διάβασε αργά και με συνεχόμενη αλλά διπλωματικά κρυμμένη αγανάκτηση και όταν το τελείωσε, το άφησε αμήχανα στο γραφείο. Ο Λαμπράκης το πήρε, σήκωσε από το συρτάρι του έναν μαρκαδόρο, και χωρίς να του ρίξει πάλι ματιά, έγραψε μεγαλογράμματα... ΤΥΠΩΘΗΤΩ. Χτύπησε το κουδούνι και το παρέδωσε στον κλητήρα, λέγοντας ήρεμα: “Στον κ. Καραπαναγιώτη για τυπογραφείο”! Την εποχή εκείνη είχα έναν χρόνο κριτικός στο Βήμα και δεν είχα ποτέ την τύχη και τη χαρά να συναντήσω τον Χρήστο Λαμπράκη πρόσωπο με πρόσωπο. Είχα μόλις δύο χρόνια στη δουλειά και παραμονές Πρωτοχρονιάς του 1974 ανέβαινα τα σκαλοπάτια της εφημερίδας για να ευχηθώ Καλή Χρονιά, όταν κατέβαινε ο Λαμπράκης με τον Καραπαναγιώτη. “Σας πρόλαβα”, είπα, “ερχόμουν να ευχηθώ Χρόνια Πολλά”. Έπιασα τον Λαμπράκη με τον κανθό τού ματιού να ρωτάει βουβά τον Καραπαναγιώτη “ποιος είναι;”, ο Καραπαναγιώτης με συνέστησε και με την ευγένεια που τον διέκρινε ο Λαμπράκης μού έσφιξε το χέρι. Τρία χρόνια στη δουλειά του, σε καιρούς που δεχόμουν καταιγισμούς πυρών, δεν με γνώριζε ούτε φυσιογνωμικά.(...)».

Μπορεί ο Λαμπράκης να μην γνώριζε φυσιογνωμικά τον Γεωργουσόπουλο, αλλά αυτό δεν τον εμπόδιζε να εμπιστεύεται το γράψιμό του με «κλειστά μάτια», υπερασπιζόμενος την υπογραφή τού υπαλλήλου του μπροστά σε «τρίτους» (στον Αβέρωφ). Το κρατάμε αυτό, για τη σχέση των συγκεκριμένων ατόμων πρώτα-πρώτα.

Σε σχέση τώρα με τη μουσική, που θα έγραφε ο Μάνος Χατζιδάκις για το θεατρικό «Επιστροφή στις Μυκήνες» του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα, δεν είναι πολλά πράγματα γνωστά. Δεν ξέρουμε, ας πούμε, πόση διάρκεια είχε αυτή η μουσική –δεν πρέπει να ήταν πολλή πάντως–, αν και γνωρίζουμε πως υπήρχε ένα τραγούδι στην παράσταση (σε στίχους Χατζιδάκι), που είχε τίτλο «Η μπαλάντα του γυρισμού». Αυτό το τραγούδι ακουγόταν επί σκηνής από τα πληρώματα των καραβιών, ενώ στην δισκογραφία θα περνούσε πέντε χρόνια αργότερα, όταν θα το απέδιδε ο Ευτύχιος Χατζηττοφής στο άλμπουμ «Οι Γειτονιές του Φεγγαριού / Χωρίον ο Πόθος» [Νότος, 1977]. Ήταν το τελευταίο τραγούδι του δίσκου (και του έργου «Χωρίον ο Πόθος») και είχε τίτλο «Επιστροφή».

Μάνος Χατζιδάκις - Χωρίον ο Πόθος - Επιστροφή

Σ’ ένα άλμπουμ, το 2LP «Κατίνα Παξινού», που είχε κυκλοφορήσει από την Philips το 1975, και που περιείχε διαλόγους και μονολόγους της Παξινού από θεατρικές παραστάσεις, μαζί με μουσικές (της Παξινού, του Δημήτρη Μητρόπουλου, του Γιάννη Χρήστου, του Μενέλαου Παλλάντιου, του Paul Dessau, του Μάνου Χατζιδάκι) και άλλα τινά, υπήρχαν και τρία κομμάτια με τίτλους «Επιστροφή στις Μυκήνες» διάρκειας 0:22, 0:51 και 0:33 δευτερολέπτων. Να είχε γράψει ο Χατζιδάκις, για το θεατρικό του Αβέρωφ, ούτε δύο λεπτά μουσική συνολικά συν το τραγούδι; (Το πρώτο κομμάτι είναι ένα σάλπισμα, το δεύτερο διαθέτει κιθάρες, έγχορδα, πιάνο, πνευστά, άρπα, κρουστά και είναι ελαφρώς ονειρικό, ενώ το τρίτο αφήνει μια αίσθηση έντασης). Δεν το αποκλείω.

Eπιστροφή στις Μυκήνες - Μέρος II

Τώρα, στο ενδεχόμενο ερώτημα... γιατί υπάρχει η μουσική από την «Επιστροφή στις Μυκήνες» σ’ ένα δίσκο της Παξινού, η οποία, τελικά, δεν ανέβασε το έργο, αυτό εξηγείται από το γεγονός πως ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν ο παραγωγός του double LP, έχοντας συνθέσει και λογικά παραδώσει τη μουσική του στο ζευγάρι Παξινού-Μινωτής ήδη από το 1970 (δύο χρόνια πριν από το ανέβασμα του έργου από τον θίασο της Νικηφοράκη). Προφανώς, το 1975, όταν ο Χατζιδάκις θα έκανε αυτό το τιμητικό άλμπουμ για την Παξινού, θα είχε θεωρήσει πως η μουσική του της ανήκει.

Καρυδιές στην Πέτρινη Γη
Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα: Καρυδιές στην Πέτρινη Γη [Ιδιωτική Έκδοση, 1988]

Συνεργάστηκαν ξανά τα μετέπειτα χρόνια οι Αβέρωφ και Χατζιδάκις; Σίγουρα δύο φορές. Η πρώτη είχε να κάνει με το έργο του Χατζιδάκι «Αποστολή (Ημερολόγιο ενός αεροπόρου)» (1980), μια καντάτα για μέτζο σοπράνο, μεικτή χορωδία και ομάδα οργάνων, με λιμπρέτο βασισμένο σε ημερολόγιο αεροπόρου του Β Παγκοσμίου Πολέμου και κείμενα του Αβέρωφ. Το έργο ήταν παραγγελία του υπουργείου Εθνικής Αμύνης, όταν ο Αβέρωφ ήταν υπουργός των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας, και παραμένει, κακώς θα έλεγα, ανέκδοτο μέχρι σήμερα – αν και υπάρχει «ζωντανή» καταγραφή του στο Ηράκλειο, το 1981, με την Κική Μορφονιού, τη χορωδία του Τρίτου Προγράμματος υπό τον Αντώνη Κοντογεωργίου και με τον Χατζιδάκι να παίζει πιάνο.

Χατζιδάκις και Αβέρωφ θα συνεργάζονταν για τελευταία φορά, όταν ο πρώτος θα έγραφε μουσική για το θεατρικό έργο του δεύτερου (δράμα σε τρεις πράξεις) «Καρυδιές στην Πέτρινη Γη», που θα ανέβαινε στο θέατρο Αμιράλ, τη σεζόν 1985-86, από τον θίασο του Πέτρου Φυσσούν, σε σκηνοθεσία Γιώργου Μεσσάλα. Η κριτική του Τάσου Λιγνάδη, στην «Καθημερινή» της 22ας Δεκεμβρίου 1985, θα ήταν και πάλι «σκληρή», όχι τόσο για το κείμενο αυτό καθ’ αυτό, όσο για την «υπερβολική περιποίηση» που είχε υποστεί το έργο σε όλες τις επιμέρους διαστάσεις του (ακόμη και στη μουσική), η οποία (περιποίηση) δεν του επέτρεπε να «ανασάνει».

Επιστροφή στις Μυκήνες - Μέρος ΙΙΙ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ