Η εκπληκτική ιστορία ενός ξεχασμένου τραγουδιού που σάμπλαρε ο Jay Z έγινε ντοκιμαντέρ από την Ηλιάνα Δανέζη

Η εκπληκτική ιστορία ενός ξεχασμένου τραγουδιού που σάμπλαρε ο Jay Z έγινε ντοκιμαντέρ από την Ηλιάνα Δανέζη Facebook Twitter
Η Ηλιάνα Δανέζη αισθάνθηκε πως έπρεπε να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία, όταν έπεσε πάνω στους τίτλους εφημερίδων και περιοδικών για έναν Έλληνα που κέρδισε βραβείο Grammy τo 2009
0

Σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής της, η Ηλιάνα Δανέζη αισθάνθηκε πως έπρεπε να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία, όταν έπεσε πάνω στους τίτλους εφημερίδων και περιοδικών για έναν Έλληνα που κέρδισε βραβείο Grammy τo 2009 για ένα τραγούδι με τίτλο «Κάποια μέρα στην Αθήνα» από τα «4 Επίπεδα της Υπάρξεως», τον παράξενο τίτλο μπάντας και άλμπουμ που ξεσήκωσαν από κάποιο βιβλίο φιλοσοφίας επειδή ταίριαζε με το ψαγμένο πνεύμα της εποχής!

Επειδή δεν ήξερε αν το περιστατικό είναι αληθινό ή δημοσιογραφικός «δράκος», τον εντόπισε, επικοινώνησε μαζί του και του εξέφρασε την επιθυμία να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία του συγκροτήματος που σχημάτισε με φίλους του τη δεκαετία του '70, το οποίο ηχογράφησε έναν και μοναδικό δίσκο, ιερό δισκοπότηρο για φαν του ψυχεδελικού ροκ σε όλο τον κόσμο. Αρχικά διστακτικός για το πρότζεκτ, ο Θανάσης Αλατάς βρήκε τα άλλα δύο μέλη, τον ντράμερ Χρήστο Βλαχάκη, που πλέον ζει στην Ολλανδία, και τον επίσης κιθαρίστα Νίκο Γράψα, που διαμένει μόνιμα στη Ζάκυνθο, και αποφάσισαν να θυμηθούν τα παλιά και να αποτίσουν φόρο τιμής στον μπασίστα τους, τον Μάριο Γιαμαλάκη, που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγα χρόνια.

Ο Θανάσης Αλατάς είπε στη μάνα του να αλλάξουν την προσευχή τους και να συμπεριλάβουν τον Jay-Z στους αγίους που δοξάζουν.


Όταν το 1976 μπήκαν στο στούντιο της Κολούμπια για να παίξουν τα προβαρισμένα κομμάτια τους σε απαγορευτικά λίγες διαθέσιμες ώρες για λογαριασμό της δισκογραφικής Venus, οι τεχνικοί απορούσαν γιατί δεν είδαν μπουζούκι στο σχήμα – η συγκεκριμένη εταιρεία μέχρι τότε έβγαζε μόνο λαϊκά και δημοτικά. Το ασπρογάλανο άλμπουμ με τον βάτραχο στο εξώφυλλο τυπώθηκε σε 1.000 αντίτυπα, εξαφανίστηκε αμέσως και κανείς τους δεν είχε αντιληφθεί το αυξανόμενο ενδιαφέρον ενός κύκλου μουσικόφιλων για την prog-ψυχεδελική ροκ που έπαιξαν. Μόνο με τις απανωτές επανεκδόσεις του ανανεώθηκε το ενδιαφέρον από περισσότερους ακροατές, χωρίς ποτέ να γίνει αγαπημένο των ραδιοφωνικών παραγωγών.

 

Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης - Κάποια μέρα στην Αθήνα

Ένα από τα re-issues, σε αμερικανικό label, τράβηξε την προσοχή ενός διαμεσολαβητή (ο Βίνσεντ Τορνατόρε, που μιλάει στην κάμερα μέσω Skype) που στόχο είχε να προμηθεύει ράπερ με έθνικ ηχογραφήματα, βαλκανικά και ινδικά, με έναν τρόπο εξωτικά, για να τα λουπάρουν και ενδεχομένως να διευρύνουν το κοινό τους, εμπλουτίζοντας στυλ τους. Όταν ήρθαν σε επαφή με τον Θανάση Αλατά δεν του αποκάλυψαν το όνομα του καλλιτέχνη για ευνόητους λόγους αλλά του επισήμαναν πως είναι σημαντικός στον χώρο και η δουλειά που θα γίνει, σωστή και σοβαρή. Ο Αλατάς άκουσε το δείγμα που πρότειναν με άξονα την κιθαριστική βάση του «Κάποια μέρα στη Αθήνα», τον ενθουσίασε η μεταχείριση και η προσαρμογή και, όπως ομολογεί, δεν φαντάστηκε τη συνέχεια, ούτε καν γνώριζε καλά-καλά ποιοι ήταν ο Jay-Z και η Ριάνα που μεταμόρφωσαν το τραγούδι του στο «Run this town».

 

Jay feat. Rihanna - Run This Town Official Video (Full Version)

Όπως ορίζουν οι κανόνες του παιχνιδιού, με την έγγραφη συγκατάθεσή του και δίχως να συμμετέχει ενεργά στη νέα επεξεργασία, ο Θανάσης Αλατάς χρίστηκε συνδημιουργός του τραγουδιού που έφτασε μέχρι το Νο 2 στο Billboard και προτάθηκε για δύο βραβεία Grammy. Το ένα το κέρδισαν από κοινού ο Σον Κάρτερ, δηλαδή ο Jay-Z, με τη Ριάνα, αλλά στο δεύτερο, του καλύτερου ραπ τραγουδιού εκείνης της χρονιάς, ανάμεσα στους νικητές ήταν και ο Αλατάς. Έτσι, έγινε ο μοναδικός Έλληνας με βραβείο Grammy στην κατοχή του – ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έχει υπάρξει τρεις φορές υποψήφιος, και με τους «Δρόμους της Φωτιάς», αλλά ποτέ δεν κέρδισε! Ο Θανάσης Αλατάς είπε στη μάνα του να αλλάξουν την προσευχή τους και να συμπεριλάβουν τον Jay-Z στους αγίους που δοξάζουν. Είναι ένας άνθρωπος με χιούμορ και σπάνια ταπεινότητα, όπως άλλωστε και τα άλλα μέλη του γκρουπ.


Αφού πρώτα εξιστορεί τα σπάργανα της ροκ στην Ελλάδα με το νοσταλγικό αφήγημα της φοβικής περιθωριοποίησης των μαλλιάδων και των τεντιμπόηδων, η Δανέζη ασχολείται και με την περίπτωση της συλλεκτικής μανίας που εκτοξεύει τις τιμές στα ύψη, άσχετα με την ποιότητα της μουσικής, ένα φαινόμενο παρόμοιο με την αγορά της τέχνης και την τεχνητή πολυτιμότητα ενός έργου ζωγραφικής ή γλυπτικής. Το ρευστό μοντάζ της Δώρας Μασκλαβάνου γρήγορα την επαναφέρει στην τάξη: ο στόχος και η αρετή της ταινίας Τα 4 επίπεδα της ύπαρξης είναι το σμίξιμο τριών φίλων, ο τρόπος που βλέπουν τους νεανικούς εαυτούς τους με τη σημερινή τους σκέψη και η τρυφερή διαδικασία της συνειδητοποίησης πως η τρέλα, ο αυθορμητισμός αλλά και το νόημα κάποιων μεταπολιτευτικών στίχων, μέσα στην απλοϊκότητά τους, δεν σκορπίστηκαν σε μερικά αυλάκια βινυλίου, λίγες σκονισμένες δισκοθήκες και σε curio μουσικά λεξικά αλλά έπιασαν τόπο και συνεχίζουν με ένα απροσδόκητο χρονικό νήμα που μοιάζει με καπρίτσιο της τύχης και ροκ εν ρολ δικαίωση, και μάλιστα μέσω του σκληροπυρηνικού ραπ! Την ίδια στιγμή που τρεις εξηντάρηδες μονοιάζουν ξανά, μια σκηνοθέτις ξεκινά την καριέρα της.

Η εκπληκτική ιστορία ενός ξεχασμένου τραγουδιού που σάμπλαρε ο Jay Z έγινε ντοκιμαντέρ από την Ηλιάνα Δανέζη Facebook Twitter
To γκρουπ 4 Επίπεδα της Υπάρξεως.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν

Netflix / Απόψε κάνει πρεμιέρα στο Netflix το ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε για την πιο θρυλική περιοδεία του Μπομπ Ντύλαν

Ο διευθυντής του New Yorker Ντέιβιντ Ρέμνικ καταγράφει τις δικές του αναμνήσεις από τη συναυλία του 1975 με την ονομασία Rolling Thunder Revue, που τον σημάδεψε όσο καμία άλλη στη ζωή του .

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM