Sarah Kenderdine: Έτσι θα μοιάζουν τα μουσεία του μέλλοντος

Sarah Kenderdine: Έτσι θα μοιάζουν τα μουσεία του μέλλοντος Facebook Twitter
Εικόνα από το πρότζεκτ «Virtual Olympia», μια τρισδιάστατη ψηφιακή περιήγηση στην Αρχαία Ολυμπία.
0

Πρωτοπόρος στην εφαρμογή διαδραστικών και βυθιστικών εμπειριών σε πολιτιστικούς οργανισμούς διεθνώς, αρχαιολόγος και ανθρωπολόγος, προσωπικότητα ξεχωριστή και περιζήτητη στο διεθνές πολιτιστικό στερέωμα, οραματίστρια, υπερδραστήρια και ακαταπόνητη. Η Sarah Kenderdine επιμένει πως οι βυθιστικές τεχνολογίες επιτρέπουν νέες αφηγηματικές προσεγγίσεις και εικονική πρόσβαση σε μέχρι πρότινος απροσπέλαστα στο κοινό μνημεία, κάνοντας την επίσκεψή μας σε αυτά μια συγκλονιστική εμπειρία. Θα μας τα εξηγήσει όλα σύντομα καθώς αυτές τις μέρες είναι στην Αθήνα για να κλείσει με μια ανοιχτή στο κοινό ομιλία την πρώτη μέρα του Θερινού Σχολείου για τις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες.

Η 53χρονη Αυστραλή έχει βάλει τη σφραγίδα της σε 80 εκθέσεις και εγκαταστάσεις σε σπουδαία μουσεία σε όλο τον κόσμο (από την Ινδία ως την Αυστραλία κι από την Ελλάδα ως το Χονγκ Κονγκ) κι έχει επανειλημμένα αποσπάσει σημαντικά διεθνή βραβεία. Το 2017 διορίστηκε καθηγήτρια ψηφιακής μουσειολογίας στο École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) της Ελβετίας όπου ανέπτυξε ένα νέο εργαστήριο για την πειραματική μουσειολογία.

Αυτήν τη συναρπαστική προσωπικότητα θα έχουμε την τύχη να την ακούσουμε σε μια ομιλία με τίτλο «Archives in motion: digital collections and experimental museology» (Αρχεία σε κίνηση: ψηφιακές συλλογές και πειραματική μουσειολογία) που θα πραγματοποιηθεί στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πόσες άραγε πειραματικές πλατφόρμες αντέχουμε; Τι διαφορετικό προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες στην ανάδειξη και διαχείριση μνημείων; Πόσο κερδισμένη βγαίνει η πολιτιστική κληρονομιά από τις τεχνολογικές εξερευνήσεις; Και πώς οι βυθιστικές τεχνολογίες θα αλλάξουν στο άμεσο μέλλον την εμπειρία επίσκεψης σε ένα μουσείο;

Ενδιαφέρομαι περισσότερο για ένα μοντέλο επαναχρησιμοποίησης, όταν αυτή δεν είναι καταστροφική για το μνημείο. Τον πολιτισμό καθορίζουν επαναστατικές πράξεις... Πολιτισμός δεν είναι η νοσταλγία των ζωντανών.

Η προηγούμενη επαφή της Sarah Kenderdine με την Ελλάδα ήταν η συμμετοχή της στο project «Virtual Olympia» (μια τρισδιάστατη ψηφιακή περιήγηση στην Αρχαία Ολυμπία). «Επεξεργάστηκα τον σχεδιασμό του έργου (τόσο την ιντερνετική εκδοχή του όσο και την μουσειακή εγκατάσταση), άρα η ανησυχία ήταν διπλή. Πρώτο ζητούμενο ήταν η καινοτομία και τεχνική αρτιότητα που αναζητούσε ο χορηγός, η Intel. Δεύτερον ήθελα πολύ να ανταποκριθώ στην τεράστια τιμή που μου έκαναν να δουλέψω για ένα τέτοιο site παρόλο που οι χρονικές διορίες ήταν ασφυκτικές. Εστιάσαμε στην αρχαιολογική ακρίβεια και στη συνέπεια στο πρότυπο, έπειτα στην ανακατασκευή και στη συνέχεια στη 3D έκθεση. Ήταν η πρώτη τρισδιάστατη, αλληλεπιδραστική εμπειρία που δημιούργησα, η οποία καθόρισε την πορεία μου ως σήμερα» μας λέει λίγες μέρες πριν φτάσει στην Αθήνα.

Sarah Kenderdine: Έτσι θα μοιάζουν τα μουσεία του μέλλοντος Facebook Twitter
«Sacred Angkor», η πρώτη στερεογραφική σφαιρική πανοραμική απεικόνιση ενός μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς, του Άνγκορ Βατ στην Καμπότζη

— Ανεξάρτητα από την τοποθεσία, τη χώρα ή την ήπειρο, ποια είναι η πρώτη σας προτεραιότητα όταν συνδέεστε με ένα μουσείο;

Το τρίπτυχο: Χώρος (για την εγκατάσταση). Όραμα (για την δημιουργία). Βιωσιμότητα (για τη λειτουργία).

— Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες των ελληνικών μουσείων;

Θα έλεγα ότι έχουν όμορφες συλλογές και μια πολύ δραστήρια και ζωντανή κοινότητα που ασχολείται με τα ψηφιακά ζητήματα πολιτιστικής κληρονομιάς.

— Τι σας εντυπωσιάζει περισσότερο στην ελληνική κουλτούρα;

Αυτό είναι ένα ερώτημα στο οποίο δυσκολεύομαι να απαντήσω λακωνικά διότι ό,τι κι αν πως θα ακουστεί υπερβολικά ασήμαντο. Λίγες λέξεις για την ελληνική κουλτούρα θα είναι σαν τους ταξιδιωτικούς οδηγούς ή τα εγχειρίδια που ξεπετάνε σε μερικές σελίδες τη φιλοσοφία, τα μαθηματικά, την αστρονομία, την ιατρική... την εξελιγμένη γλυπτική και την αρχιτεκτονική. Έτσι, σχεδόν αυθόρμητα θα σας έλεγα η ζεστασιά, η ανθεκτικότητα και η σαφήνεια του σκοπού.

— Συχνά λέτε πως «η χρήση των τελευταίων τεχνολογιών και ο σεβασμός στο πρωτότυπο εύρημα δεν είναι έννοιες αντιφατικές». Είστε σίγουρη γι 'αυτό;

Πιστεύω ότι η συσχέτιση των δύο (δηλαδή του αυθεντικού αντικειμένου και του ψηφιακού αντιγράφου του) αποτελούν μια πολύ ισχυρή σύζευξη, αν και προφανώς η αύρα του καθενός είναι διαφορετική. Συχνά βλέπουμε πώς οι δύο αυτές «δυνάμεις», η πραγματική και η εικονική, επηρεάζουν η μία την άλλη με τρόπο που να αλληλοσυμπληρώνονται. Σαν να ταλαντεύονται στον ίδιο χώρο. Εντούτοις, κάθε μία μπορεί να είναι μια ισχυρή εμπειρία από μόνη της.

Sarah Kenderdine: Έτσι θα μοιάζουν τα μουσεία του μέλλοντος Facebook Twitter
«PLACE - Hampi»: ένα πρότζεκτ για την ινδουιστική μυθολογία

— Πιστεύετε ότι η διαχείριση των πολιτιστικών θησαυρών στη σύγχρονη εποχή σχετίζεται με την πολιτική;

Η διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς πρέπει σήμερα να ανταποκρίνεται σε ένα σύνθετο σύνολο παραγόντων: από την καταστροφή μνημείων και χώρων λόγω πολιτικών κινήτρων έως την παράνομη διακίνηση αγαθών και την κλιματική αλλαγή. Τόσο οι δύο απειλές που ανέφερα όσο και τα προστατευτικά μέτρα που οφείλει κανείς να πάρει έχουν πολιτικές διαστάσεις και φυσικά αφορούν πολιτικές πρωτοβουλίες. Βλέπουμε επίσης πόσο καθοριστική είναι η πολιτική όταν, για παράδειγμα, οι αυτόχθονες πληθυσμοί ζητούν την επιστροφή της πατρογονικής κληρονομιάς τους. Ή όταν συλλογές που έχουν με κάποιο τρόπο καταλήξει σε κάποιο ίδρυμα ή μουσείο (κυρίως όταν συνδέονται με περίπλοκες διαδικασίες απόκτησης) γίνονται αντικείμενο διαπραγμάτευσης και απαίτησης επαναπατρισμού. Η πολιτική, η ηθική, οι κίνδυνοι, ακόμη και τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι όλα συνδεδεμένα με τη φροντίδα της κληρονομιάς του κόσμου.

— Αυτές είναι οι κυριότερες απειλές για την πολιτιστική κληρονομιά;

Ναι, κι αυτό είναι που πολλαπλασιάζει την πρόκληση για εμάς που έχουμε τη φροντίδα των ψηφιακών δεδομένων που συγκεντρώνονται τόσο στο iGLAM (Lab for Innovation in Galleries, Libraries, Archives and Museums) όσο και στα πανεπιστήμια του κόσμου. Η μακρόχρονη διατήρηση, η επεξεργασία δεδομένων, η ενδελεχής έρευνα, καθώς και η ανοικτή πρόσβαση απαιτούν οραματιστές και δεσμεύσεις από τις κυβερνήσεις και την ακαδημαϊκή κοινότητα. Χωρίς τα παραπάνω τα δεδομένα γίνονται ευάλωτα. Η σημαντική πρόοδος και η ακαδημαϊκή γνώση που έχουμε αποκτήσει θα χαθεί. Έχει πλέον καταστεί σαφές ότι τα κίνητρα της βιομηχανίας ψηφιοποίησης του παγκόσμιου πολιτισμού έχουν πολύ διαφορετικό συλλογισμό και επιχειρηματικό μοντέλο.

— Η τεχνολογία επιτρέπει στα μουσεία να δημιουργούν νέους τρόπους για να φέρουν σε επαφή το κοινό με την πολιτιστική κληρονομιά. Πιστεύετε ότι στην Ελλάδα είμαστε πολλά βήματα πίσω;

Αντιθέτως, όταν επισκέφθηκα πρώτη φορά τη χώρα θα έλεγα ότι ήταν πρωτοπόρος! Υπήρξαν και υπάρχουν πολλοί οραματιστές Έλληνες ερευνητές στον τομέα αυτό. Αν υπάρχουν κενά που πρέπει να καλυφθούν, ας κοιτάξετε τα λάθη που έγιναν σε άλλες χώρες τα τελευταία χρόνια. Αυτό που πρωτίστως θα σας συμβούλευα είναι να επενδύσετε σε επιμελητές που έχουν μια ξεκάθαρη και πάγια κατανόηση των τεχνολογιών κι οι οποίοι δεν φοβούνται να πειραματιστούν. Οι σπουδαίες εμπειρίες είναι αποτέλεσμα ανθρώπων που δουλεύουν σε ομάδες, που συνεργάζονται με ειδικούς και που βρίσκουν εκείνους που μπορούν να συλλάβουν και να σχεδιάζουν τις νέες εμπειρίες.

Sarah Kenderdine: Έτσι θα μοιάζουν τα μουσεία του μέλλοντος Facebook Twitter
Οι νέες τεχνολογίες στη μελέτη της κινεζικής Δυναστείας των Χαν

— Γενικά, οι αρχαιολόγοι παλαιότερων γενιών υπήρξαν σκεπτικοί στην τεχνολογική επανάσταση; Ανησυχούσαν για το πώς οι διαδραστικές και βυθιστικές εφαρμογές σε ένα μουσείο θα αλλάξουν τη φύση της εμπειρίας των επισκεπτών;

Το ενσώματο, βιωματικό μουσείο και η εφαρμογή νέων τεχνολογιών επικρίνονται επειδή δεν προσφέρουν τις ίδιες διδακτικές οδηγίες όπως, ας πούμε, τα κείμενα και οι εικόνες που παραδοσιακά βλέπαμε στους τοίχους. Ωστόσο, είναι πιο δημοκρατικό το σύστημά τους μιας και μπορεί να το «διαβάσει» ο καθένας. Όλοι καταλαβαίνουν πως όταν έχεις τη δυνατότητα να «επισκεφθείς» και να μάθεις τα πάντα για μια αρχαία εκκλησία που πλέον είναι κλειστή για το κοινό μέσα από ένα ψηφιακό μοντέλο κλίμακας 1:1, να δεις εντυπωσιακές λεπτομέρειες και να ακούσεις έναν επιστήμονα να σου εξηγεί σε πραγματικό χρόνο όλο το ιστορικό πλαίσιο, απολαμβάνεις μια συγκλονιστική εμπειρία. Και κυρίως μια εμπειρία την οποία δύσκολα κάτι μπορεί να ξεπεράσει. Πολλοί πιστεύουν πως από την ψηφιακή εμπειρία απουσιάζει εντελώς το ανθρώπινο στοιχείο. Εγώ είμαι μεγάλη οπαδός της συνύπαρξης των δύο.

— Στην Ελλάδα, ξέρετε, υπάρχει μια αέναη συζήτηση για το αν οι πολιτιστικοί θησαυροί πρέπει να αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας. Πολλοί, για παράδειγμα, διαφωνούν με τη χρήση του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου ή του Ηρωδείου. Προτιμούν ένα μνημείο επισκέψιμο αλλά όχι παραδομένο σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Εγώ θα έλεγα ότι ενδιαφέρομαι περισσότερο για ένα μοντέλο επαναχρησιμοποίησης, όταν αυτή δεν είναι καταστροφική για το μνημείο. Σύμφωνα με τα λόγια του Χόμι Μπάμπα, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους θεωρητικούς των μετα-αποικιακών σπουδών, τον πολιτισμό καθορίζουν επαναστατικές πράξεις... Πολιτισμός δεν είναι η νοσταλγία των ζωντανών.

Info

Sarah Kenderdine - Archives in motion: digital collections and experimental museology

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Δευτέρα 15 Ιουλίου, 19:00

Η ομιλία γίνεται σε συνδιοργάνωση με τη Μοναδα Ψηφιακής Επιμέλειας / Ε.Κ. ΑΘΗΝΑ

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιστορίες Απόκρυψης: Τρεις περιπτώσεις αποκάλυψης θαμμένων αθηναϊκών θησαυρών

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ιστορίες Απόκρυψης: Τρεις περιπτώσεις αποκάλυψης θαμμένων αθηναϊκών θησαυρών

Σε περιόδους κρίσης και όταν οι Αθηναίοι έπρεπε να εγκαταλείψουν την πόλη, έθαβαν τα πολύτιμα αντικείμενά τους με την ελπίδα να τα ξαναβρούν όταν επιστρέψουν. Ακόμα και στις περιπτώσεις που δεν επέστρεψαν ποτέ, η αρχαιολογική έρευνα έφερε στο φως τους «θαμμένους θησαυρούς» τους και κατόρθωσε να αφηγηθεί την ιστορία τους.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ
Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η γυναικεία μόδα στη μινωική Κρήτη

Εντυπωσιακά καπέλα, πλουμιστές φούστες σε γραμμή άλφα, εφαρμοστά περικόρμια που αφήνουν ακάλυπτο το στήθος, μυτεροί γιακάδες, κεντητές ποδιές με πολύχρωμα μοτίβα, διάφανα μεταξένια πέπλα, περίτεχνα χτενίσματα με κορδέλες δείχνουν ότι οι γυναίκες της εποχής όχι μόνο είναι κομψές αλλά διεκδικούν με ανταγωνιστικό τρόπο την εδραίωση του κοινωνικού τους φύλου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Λίνα Μενδώνη: Η Αμφίπολη εγκαταλείφθηκε για να πληγεί το «success story» του Σαμαρά

Culture / Λίνα Μενδώνη: Η Αμφίπολη εγκαταλείφθηκε για να πληγεί το «success story» του Σαμαρά

Η «σιδηρά κυρία του υπουργείου Πολιτισμού», αρχαιολόγος Λίνα Μενδώνη, γενική γραμματέας για 10 ολόκληρα χρόνια (σε δύο διαφορετικές φάσεις, με 12 διαφορετικούς υπουργούς και υφυπουργούς), είχε μιλήσει για όλα στο LIFO.gr
ΚΑΤΕΡΙΝΑ Ι. ΑΝΕΣΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ