Ο Γιάννης Καρλόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ο γραφίστας είναι και καλλιτέχνης. Το επάγγελμα, όμως, δεν εδράζεται στο γούστο, αλλά στα πρακτικά ζητήματα. Όταν φτάνουμε σε ζητήματα γούστου, έχουμε πρόβλημα. Δεν μπορούμε να είμαστε περήφανοι στη χώρα μας για το γούστο μας. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Γιάννης Καρλόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, απέναντι από κάτι καπνομάγαζα, στη ΣΕΚΕ. Σχετικά κοντά στο κέντρο και ταυτόχρονα μακριά. Στην Αθήνα ήρθα το 1984, για να σπουδάσω Γραφιστική στα ΤΕΙ. Ο πατέρας μου ήταν οικοδόμος, μάστορας. Τότε νόμιζαν ότι θα έκανα δουλειά γραφείου. Το μεγαλύτερο κέρδος μου ήταν ότι απογαλακτίστηκα έγκαιρα. Χωρίς επανάσταση, χωρίς τίποτα. Τους γονείς μας δεν μπορούμε να τους κατηγορούμε συνέχεια, γιατί δεν τους επιλέξαμε.

Το επάγγελμά μου είναι η διάδοση της πληροφορίας, όχι το ντιζάιν. Το σωστό είναι να καταλαβαίνει ο άλλος τι θέλεις πεις. Η αυστηρότητα που περιγράφω είναι σαν της δασκάλας των Γαλλικών, που είναι ωραία, αλλά είναι και σκύλα. Η τυπογραφία πρέπει να είναι θηλυκό, να έλκει. Μέσα απ' την τυπογραφία έχω μάθει να ερμηνεύω τον κόσμο. Να μπορώ να λειτουργώ μέσω της γλώσσας, μέσα απ' το αλφάβητο που είναι ο ήχος, που αποκτά ξαφνικά μορφή.

• Μένω στα Πετράλωνα εδώ και δέκα χρόνια. Έχει ένα καλό προφίλ ο κόσμος που ήρθε εκεί. Υπάρχει, βέβαια, η διαστρεβλωμένη έννοια της αυτοδιαχείρισης. Θέλουν να παίρνουν όλοι, να μη δίνουν. Έχουν αυτό το «τουριστικό». Κέρδισε η αναισθησία. Κάθε πρωί ξεκολλάω κάθε λογής χαρτάκια απ' τις πινακίδες. Ενοικιαζόμενα, υδραυλικοί, μαθήματα αγγλικών, διαδηλώσεις. Χάνεται η πληροφορία έτσι. Το επάγγελμά μου είναι η διάδοση της πληροφορίας, όχι το ντιζάιν. Το σωστό είναι να καταλαβαίνει ο άλλος τι θέλεις πεις. Το σωστό είναι και το ωραίο.

Η αυστηρότητα που περιγράφω είναι σαν της δασκάλας των Γαλλικών, που είναι ωραία, αλλά είναι και σκύλα. Η τυπογραφία πρέπει να είναι θηλυκό, να έλκει. Μέσα απ' την τυπογραφία έχω μάθει να ερμηνεύω τον κόσμο. Να μπορώ να λειτουργώ μέσω της γλώσσας, μέσα απ' το αλφάβητο που είναι ο ήχος, που αποκτά ξαφνικά μορφή. Η οπτικοποίηση της γλώσσας, που είναι το βαθύτερο πολιτισμικό προϊόν: ο λόγος.

• Στην Ελλάδα δεν υπάρχει διάταξη των πραγμάτων. Αυτό δεν συμβαίνει ούτε στις τριτοκοσμικές χώρες, ούτε στον σοσιαλιστικό κόσμο ούτε στον δυτικό, γιατί εκεί έχουν προκαθορισμένα σημεία για να επικοινωνούν οι άνθρωποι. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα δεδομένο, ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί τον δημόσιο χώρο ως μέσο προβολής κι εκμετάλλευσης. Τα πεζοδρόμια είναι για τα τραπεζοκαθίσματα και η κολόνα της στάσης του τρόλεϊ για τον κλειδαρά.

Είμαστε η χώρα που το μάτι δέχεται τα πιο πολλά οπτικά ερεθίσματα στον πλανήτη. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας ντόπιος γραφίστας. Ο Ελβετός έχει τυπογραφική παιδεία απ' τα γεννοφάσκια του. Ο Νεοέλληνας δεν έχει και όταν προσπαθήσει να κάνει ντιζάιν, θα κάνει μια παπάρα. Πρέπει να σκεφτεί διπλά. Η διαμόρφωση της αισθητικής μας στο ντιζάιν γίνεται μέσα απ τα φυλλάδια που μοιράζουν τα ντελιβεράδικα.

• Ο πατέρας μου είχε στο σπίτι την αφίσα του ΠΑΣΟΚ που έλεγε ο «Ο λαός μπορεί, το ΠΑΣΟΚ θα φέρει την Αλλαγή» και είχε το πρόσωπο του Ανδρέα και από πίσω τον ήλιο ν' ανατέλλει. Ε, αυτή είναι μια απ' τις αρτιότερες αφίσες που έχουν βγει στην Ελλάδα. Οι τότε επικεφαλής των διαφημιστικών ήταν καλλιεργημένοι άνθρωποι. Οι γραφίστες πρέπει να έχουν ευρυμάθεια.

• Το κέρδος μου απ' τη σχολή ήταν η σχέση με τους φοιτητές. Υπήρχε η έννοια της σπουδής. Εγώ πολύ νωρίς πήρα την κατεύθυνση «αφίσα - βιβλίο». Δεν ήθελα να κάνω συσκευασίες. Δεν σκέφτηκα να σπουδάσω εκεί που θα βρω δουλειά. Δεν ήθελα να πουλάω ψέματα. Επειδή τη δεκαετία του '80 ήταν έντονη η ηχώ των κομμουνιστικών ιδεών στα πανεπιστήμια, ήθελα να έχω ένα κοινωνικό προφίλ. Μου είχε εντυπωθεί το social chic: να συσκευάζω φασόλια μέσα στο σακί μ' ένα αυτοκόλλητο απ' έξω.

• Ξεκίνησα να κάνω τις εξέδρες στο φεστιβάλ της ΚΝΕ, στην Καισαριανή. Τότε στο φεστιβάλ ερχόντουσαν οι Wailers κι η Μερσέντες Σόζα. Από εκεί γνώρισα έναν ζωγράφο που με πήρε να φτιάχνουμε αφίσες για τον κινηματογράφο τον χειμώνα και το καλοκαίρι πηγαίναμε στην Κύπρο και ζωγραφίζαμε εκκλησίες. Το λύσιμο του χεριού κι η δημιουργία σε κλίμακα μού έμαθαν τρομερά πράγματα.

Μετά, απ' το μαδέρι πάω στο περιοδικό «Φωτογράφος», για να κάνω την πρώτη μου γραφιστική δουλειά. Δεν μου αρκεί, δίνω για υποτροφία στο ΥΚΙ, πάω στο Παρίσι και κάνω ψηφιακή τυπογραφία και υπολογιστές. Το πρώτο βιβλίο που σχεδίασα ήταν τα Ποιήματα του Μπρεχτ σε μετάφραση Άννας Βλαβιανού, στην πάλαι ποτέ Σύγχρονη Εποχή.

• Το αλφάβητό μας είναι δύσκολο. Είναι ανάδελφο. Μπορεί να είναι μια μικρή γλώσσα, αλλά έχουμε ένα πολύ δύσκολο αλφάβητο που χρειάζεται πολλή μελέτη. Το Ξ και το Ψ δεν μπορεί να το σχεδιάσει ο ξένος, όσο και να προσπαθήσει. Εκεί χρειάζονται στοιχεία βυζαντινά, που πρέπει να εξελληνιστούν. Όταν θέλω να τσεκάρω μια τυπογραφική γραμματοσειρά, βγάζω μια λέξη που περιέχει τα πιο δύσκολα γράμματα: «ξεριζωμός». Το ξ, το ζ και το ς δημιουργούνται από την ίδια απόληξη κι εμπεριέχεται το ένα μέσα στο άλλο.

• Δεν νομίζω ότι σήμερα ζούμε την κατάρρευση των εντύπων. Απλώς, έκαναν τον κύκλο τους. Το χαρτί θα γίνει πολύτιμο πράγμα. Όπως δεν χάθηκαν η ζωγραφική κι η χαρακτική όταν εμφανίστηκε η φωτογραφία. Το βιβλίο θα γίνει μια εκφραστική ανάγκη που θα είναι πολύτιμη και θ' αξίζει να κρατηθεί ως αντικείμενο. Δεν είναι μόνο το περιεχόμενο αλλά και οι υπόλοιπες αισθήσεις. Στο iPad μπορείς να έχεις 500 βιβλία και 2.000 τραγούδια, αλλά δεν είναι το βιβλίο ή η μουσική, αλλά το iPad.

Σίγουρα έχει αλλάξει προς το καλύτερο η αισθητική μας. Κάθε εποχή έχει και τη δυναμική της. Από το πώς πίνουμε τον καφέ μας μέχρι οτιδήποτε άλλο. Από τη δεκαετία του '80 υπάρχει ένα πολύ πιο ανεπτυγμένο αισθητικό κριτήριο, αλλά υπάρχει και μια εσφαλμένη αντίληψη του εκδημοκρατισμού. Θέλουμε να είναι κτήμα μας όλα, χωρίς να τα υπολογίζουμε.

• Συνέχεια βαριέμαι τα στησίματα που κάνω. Όπως και το σπίτι, που θέλει κάθε μέρα φροντίδα. Θέλει τελετουργία. Έχει χαθεί το τελετουργικό. Πολλές φορές πηγαίνω στο Σύνταγμα, για να παρακολουθήσω το τελετουργικό της αλλαγής φρουράς. Αυτή είναι η μόνη συνομιλία με τον χρόνο. Είναι πολιτισμικά προϊόντα τα τελετουργικά, ένας προσυμφωνημένος συμβολισμός. Οι συνήθειες είναι αναγκαία χρονικά άγκιστρα στα οποία πρέπει να γαντζώνεσαι. Οπότε, κάθε μέρα η δουλειά πρέπει να είναι ίδια και ν' αλλάζει.

Ειδικά η Γραφιστική στο εκδοτικό περιβάλλον ταιριάζει με την αρχιτεκτονική: έχουν στήλες. Σήμερα, όσα εβδομαδιαία έντυπα διαβάζονται, το πετυχαίνουν γιατί έχουν στήλες: ένα ραντεβού με τον αναγνώστη που θέλει να μπει μέσα στο σπίτι του, δηλαδή στο περιοδικό του, και να ξέρει πού είναι οι κολόνες. Μπορείς ν' αλλάξεις τα έπιπλα, αλλά το σπίτι που έχεις κάνει δεν μπορείς να το αλλάξεις. Μοιραία, κάποια στιγμή, πρέπει να το κατεδαφίσεις, άρα ο τίτλος πέφτει. Το ΚΛΙΚ ήταν μια πολυκατοικία που έπρεπε να πέσει. Δεν πρέπει να γκρεμίζουμε πράγματα, όμως, που είναι ιστορικής σημασίας. Δεν μπορείς ν' αφήσεις το σπίτι του Μόραλη στην Αίγινα να σαπίσει.

• Στην Ελλάδα ο επαγγελματισμός είναι συνώνυμο της ιδιοτροπίας. Με θεωρούν ιδιότροπο επειδή δεν μπορώ να εγκαταλείψω την ιδέα ότι η λεζάντα πρέπει να διαβάζεται. Γιατί το κάνω, για να εκφραστώ; Η Γραφιστική πρέπει να εξυπηρετήσει τον λόγο κάποιου άλλου.

Ο γραφίστας είναι και καλλιτέχνης. Το επάγγελμα, όμως, δεν εδράζεται στο γούστο, αλλά στα πρακτικά ζητήματα. Όταν φτάνουμε σε ζητήματα γούστου, έχουμε πρόβλημα. Δεν μπορούμε να είμαστε περήφανοι στη χώρα μας για το γούστο μας. Πολλά παιδιά παρασύρθηκαν απ' το μπουμ των περιοδικών και της διαφήμισης και πίστεψαν ότι στη Γραφιστική αρκεί να έχεις στυλ. Οι νέοι γραφίστες ας μην σκέφτονται τι δουλειά θα πάρουν, αλλά τι έχουν να προσφέρουν.

• Σίγουρα έχει αλλάξει προς το καλύτερο η αισθητική μας. Κάθε εποχή έχει και τη δυναμική της. Το θέμα είναι πώς μπορεί αυτή να επηρεάσει και να δημιουργηθεί σύστημα. Από το πώς πίνουμε τον καφέ μας μέχρι οτιδήποτε άλλο. Από τη δεκαετία του '80 υπάρχει ένα πολύ πιο ανεπτυγμένο αισθητικό κριτήριο, αλλά υπάρχει και μια εσφαλμένη αντίληψη του εκδημοκρατισμού. Θέλουμε να είναι κτήμα μας όλα, χωρίς να τα υπολογίζουμε.

Έχουμε τόσα καφέ και είναι κλειστός ο Λουμπαρδιάρης. Δεν μπορείς να περάσεις έξω απ' το Αρχαιολογικό Μουσείο. Το '89 έμενα στην πλατεία Κουμουνδούρου, το '01 στη Σωκράτους, αλλά τώρα δεν περνάς από εκεί. Ποιος κατεβαίνει στην Πανεπιστημίου το βράδυ; Είμαστε κατά έναν περίεργο τρόπο συμφιλιωμένοι με τα ερείπια και παντού βλέπεις ανολοκλήρωτες κατασκευές από μπετόν αρμέ.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT