Μήπως τελικά η αποκαθήλωση των Σινιάλωνήταν μια παρεξήγηση;
Στους Ολυμπιακούς της Αθήνας μου ζήτησε η Ντόρα Μπακογιάννη να εκθέσω έργα μου στο κέντρο της Αθήνας. Μετά το τέλος με παρακάλεσε να παραμείνει κάποιο έργο μου στο δήμο, δηλαδή να τo αγοράσει. Της λέω, θα σου δώσω δύο έργα, αλλά το τρίτο θα πρέπει να πληρωθεί το μίνιμουμ ώστε να καλυφθούν τα έξοδα του ιδρύματός μου (ΚΕΤΕ). Ο καινούργιος δήμαρχος, όμως, είπε πως «εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κρατήσουμε το πρόγραμμα της προηγούμενης δημάρχου και έτσι ο κύριος Τάκις πρέπει να έρθει να τα πάρει τα έργα».
Για σας το θέμα είναι περισσότερο ηθικό ή οικονομικό;
Ηθικό κυρίως. Το έργο στοιχίζει 250.000 ευρώ και ζήτησα 85.000 για να καλύψω τα έξοδα του ιδρύματός μου (ΚΕΤΕ).
Μα νιώθετε ότι «σας μισούν στον τόπο σας» όπως δηλώσατε στην «Ελευθεροτυπία»;
Τους τα έχω πει σταράτα: Αφού βάζετε υπουργούς που δεν έχουν ιδέα... Ο πρώην ήταν γιατρός (Τατούλης) και ο σημερινός δεν έχει καμιά σχέση με τα γράμματα και τις τέχνες. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε βάλει κατ' αρχάς τη Μερκούρη, η μόνη που με στήριξε για το ίδρυμά μου, που ήτανε μέσα στη δουλειά, ηθοποιός. Ο Βενιζέλος πάλι, πολύ μορφωμένος άνθρωπος. Δεν έβαλαν γιατρουδάκια και καθηγητές και δεν ξέρω τι. Η κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, σημερινή υπουργός Εξωτερικών, είχε σύμβουλο τον Κώστα Βαρώτσο στα καλλιτεχνικά, που γνώριζε το αντικείμενο. Σήμερα ο δήμος έχει την κ. Δασκαλάκη, η οποία είναι ανίδεη όσον αφορά στην τέχνη. Πού τη βρήκαν αυτήν που το μόνο που έχει κάνει είναι να γεμίσει την Αθήνα με καρδούλες μαξιλαράκια σαν αυτά που βάζουν τις βελόνες οι ράφτρες; Το πιο σκανδαλώδες βέβαια δεν είναι αυτό...
Υπάρχουν και άλλα;
Βέβαια! Μέσα σε όλα αυτά, μου έδωσαν και παράσημο από το υπουργείο Τουρισμού, πλακέτα το 2007. Έγραφε πάνω «Τιμής Ένεκεν, στον Τάκι, για την ανεκτίμητη προσφορά του στον ελληνικό τουρισμό». Από τη μία σε διώχνουν και από την άλλη σε βραβεύουν. Αν και είμαι φαλακρός, είναι να μη σου σηκώνονται οι τρίχες;
Δηλαδή για έναν Έλληνα καλλιτέχνη θα ήταν καλύτερα να διαπρέψει στο εξωτερικό παρά στην Ελλάδα;
Κοίταξε, η χώρα δεν επιτρέπει να κάνουμε μεγάλα πράγματα. Βέβαια, διεθνώς έχουμε αναδείξει σπουδαίους καλλιτέχνες: τον Σαμαρά, τη Χρύσα, τον Κουνέλη. Μπορείς όμως να αναπτυχθείς μόνο αν είσαι σε ένα μεγάλο καλλιτεχνικό κέντρο. Δεν τα βάζουμε με την Ελλάδα, όμως, επειδή δεν έγινε καλλιτεχνικό κέντρο. Στο Παρίσι πάνε και οι Αμερικάνοι ας πούμε, επειδή η Γαλλία είναι κέντρο. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα κέντρα. Ούτε και αυτούς που έχουμε να τους διώχνουμε. Η Πινακοθήκη, πενήντα χρόνια τώρα, γιατί δεν μου έκανε μια έκθεση; Επειδή δεν είμαι σε καμία μαφία, ούτε ελληνική ούτε ξένη.
Υπάρχει δηλαδή μια μαφία που προωθεί κάποιους καλλιτέχνες;
Είναι μια μαφία που, αν δεν την γλείψεις, δεν σε δέχεται. Σιγά τώρα εγώ μη γλείψω την κυρία Λαμπράκη τη στιγμή που με παρακαλάνε τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου.
Η τέχνη υπηρετεί την επιστήμη ή η επιστήμη την τέχνη στο έργο σας;
Πολλοί λένε πως ο Τάκις παντρεύει την τέχνη με την επιστήμη και άλλα τέτοια. Αλλά δεν το έχω κάνει πρώτος εγώ, προηγείται ο Λεονάρντο ντα Βίντσι. Απλά τότε στο Παρίσι, που πέρναγαν όλα τα κινήματα, ήμουνα ο μόνος που έβαλε τον ηλεκτρομαγνητισμό. Προσέθεσα το αόρατο μαγνητικό στοιχείο, την ψυχή του σιδήρου.
Προσπαθήσατε δηλαδή να δώσετε έτσι περισσότερη ενέργεια στο έργο;
Πιστεύω ότι ένα έργο πρέπει να εκπέμπει ενέργεια. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει πάντα να υπάρχει ηλεκτρισμός ή μαγνητισμός. Τα έργα του Βαν Γκογκ είναι ηλεκτρικά. Όλα τα μεγάλα έργα εκπέμπουν μια ενέργεια. Αν δεν το κάνουν δεν είναι ζωντανά. Εγώ αντί να το κάνω ζωγραφικά, το κάνω με το μαγνήτη. Και αυτή η ενέργεια είναι αόρατη. Εμένα το δικό μου το ταλέντο είναι επιστημονικό, αλλά το εκφράζω μέσω της τέχνης. Εξάλλου και στο ΜΙΤ δημιουργήθηκε ένα τμήμα για τις τέχνες και τις επιστήμες. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και εδώ στο ΚΕΤΕ.
Νιώθετε ακόμα πρωτοπόρος;
Νομίζω ότι είμαι γιατί δεν σταματάω πουθενά. Το σεξ και ο εγκέφαλος είναι τα τελευταία που πεθαίνουν στον άντρα.
Κάνετε κάτι καινούργιο τώρα;
Το statement είναι η μαγνητική ενέργεια πάντα. Αλλά προσπαθώ να το αποδώσω πιο προσιτά για το κοινό. Στο τελευταίο μου έργο έβαλα μια κοπέλα να δέχεται μαγνητικά κύματα, να ακούει μια μαγνητική μουσική και να αντιδρά ανάλογα. Το ευχαριστήθηκε το κοινό και το έδειξε και η τηλεόραση. Κάπου κρύψανε το μουνάκι και τα βυζιά. Γιατί το κάνανε; Το πιο ωραίο πράγμα στη γυναίκα δεν είναι το μουνί και το βυζί;
Η Αθήνα σαν πόλη μπορεί να χωρέσει μέσα της την τέχνη;
Όχι, αλλά δεν φταίει αυτή. Γιατί έχεις ένα πάμπλουτο υπουργείο Πολιτισμού το οποίο δεν κάνει τίποτα. Ενώ έχουμε στελέχη, δεν τα χρησιμοποιούμε. Δεν έχουμε ένα σοβαρό υπουργό. Από τη μια ξοδεύουν άπειρα χρήματα που δεν ξέρουμε πού πάνε και από την άλλη οι ιδιώτες κάνουν πασαλείμματα. Όταν βάζουν χρήματα, τις περισσότερες φορές είναι για να ακουστεί το όνομά τους. Δυστυχώς! Είμαστε πολύ πίσω όσον αφορά την τέχνη. Η αγάπη για την τέχνη έχει φύγει από τον Έλληνα. Σκέφτεται άλλα πράγματα.
Και γιατί μας επισκέπτονται τόσοι τουρίστες;
Θεωρώ πως η πόλη δεν έχει αναπτυχθεί να είναι φιλόξενη. Δεν έχει μια κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα. Δεν έχει ένα bistrοt της προκοπής. Στους ξένους βέβαια, μάλλον, θ' αρέσει αυτή η εμπειρία. Τους εξιτάρει, φαίνεται, η ακαταστασία που έχουμε ως πόλη.
Εσείς περνάτε καλά στο Γεροβουνό;
Έχω φυτέψει 600 κυπαρίσσια με τα χέρια μου και άλλα περίπου 900 δέντρα εδώ, στον κήπο μου. Όσοι έρχονται εδώ πέρα θα κάνουν το ίδιο. Δεν τους δίνω τσάμπα το οξυγόνο. Θα τους βάλω να σκάψουν για να δουν τη γλύκα. Θα βγάλουν λίγες φουσκάλες, αλλά θα τους περάσει.
σχόλια