Τα σινιάλα του Takis στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Τα σινιάλα του Takis στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Facebook Twitter
Takis, Σινιάλο, 1974. Ύψος. 320 εκ.Σίδηρο. Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα στο Μακεδονικό Μουσεί Σύγχρονης Τέχνης (1984) MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
0

Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που πρωτοείδα το έργο «Σινιάλο» (1974) του διεθνούς Έλληνα εικαστικού, Τάκι (Παναγιώτης Βασιλάκης 1925-2019, Αθήνα). Ήταν άνοιξη και είχα αρχίσει να εργάζομαι για το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που εκείνη την εποχή χρησιμοποιούσε έναν χώρο για να στεγάσει τη δραστηριότητά του στο κέντρο της πόλης μέσα στο πάρκο της ΔΕΘ και σε μια ειδικά διαμορφωμένη πτέρυγα του εργοστασίου της Φίλκεραμ-Johnson (Φοίνικας, Ανατολική Θεσσαλονίκη), μετά από παραχώρηση του επιχειρηματία Γιώργου Φιλίππου.

Ο πρωτοποριακός αυτός χώρος είχε δημιουργηθεί με την επίβλεψη του συλλέκτη και δωρητή, Αλεξάνδρου Ιόλα, ως προϋπόθεση για να παρουσιάσει την περίφημη δωρεά των 47 έργων Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών. Λειτουργούσε ουσιαστικά στην καρδιά ενός εργοστασιακού συγκροτήματος 24ωρης γραμμής παραγωγής. Θυμάμαι ακόμα τους ήχους από τα μεταφορικά και ανυψωτικά μηχανήματα που εργάζονταν αδιάκοπα στο εργοτάξιο, καθώς και τις εικόνες από τα εκατοντάδες φορτία με τα δέματα κεραμικών προϊόντων και υλικών που μετέφεραν οι εργάτες.

Το «Σινιάλο» έμοιαζε με παιχνίδι. Αυτό τουλάχιστον αποκόμιζαν οι μαθητές που επισκέπτονταν την έκθεση εκείνη την εποχή στο πλαίσιο της μουσειοεκπαιδευτικής δραστηριότητας «Παίζουμε Τέχνη;». Ακόμα και ο τίτλος του έργου εμπεριείχε ένα μυστήριο, καθώς αναφερόταν σε μια άγνωστη συνθηματική χειρονομία, την οποία οι μαθητές καλούνταν να αποκωδικοποιήσουν.

Στην έκθεση που είχε στηθεί εντός αυτού του παράδοξου ομολογουμένως περιβάλλοντος δέσποζαν τα έργα της περίφημης δωρεάς Ιόλα, μεταξύ των οποίων και το «Σινιάλο» του Τάκι. Το γλυπτό αυτό, λόγω της βιομηχανικής του «κομψότητας», έμοιαζε να βρίσκεται σε απόλυτο διάλογο με τον ιδιότυπο εκθεσιακό χώρο του εργοστασίου, σχεδόν σαν να είχε δημιουργεί γι’ αυτόν. Σε μια μικρή, στενή, επιδαπέδια βάση ήταν στερεωμένες τρεις εύκαμπτες μεταλλικές ράβδοι λεπτής διατομής, στις κορυφές των οποίων πρόβαλλαν ισάριθμα μεταλλικά αντικείμενα-σύμβολα του βιομηχανικού πολιτισμού. Η τυχαία ταλάντωση των βεργών, οι οποίες ευαισθητοποιούνταν από την κίνηση του αέρα, δημιουργούσε μια νέα σχέση μεταξύ έργου τέχνης και θεατή, καθώς καταργούσε τη στατικότητα της παραδοσιακής γλυπτικής κατασκευής.

Το «Σινιάλο» έμοιαζε με παιχνίδι. Αυτό τουλάχιστον αποκόμιζαν οι μαθητές που επισκέπτονταν την έκθεση εκείνη την εποχή στο πλαίσιο της μουσειοεκπαιδευτικής δραστηριότητας «Παίζουμε Τέχνη;». Ακόμα και ο τίτλος του έργου εμπεριείχε ένα μυστήριο, καθώς αναφερόταν σε μια άγνωστη συνθηματική χειρονομία, την οποία οι μαθητές καλούνταν να αποκωδικοποιήσουν. Όλοι τους, θυμάμαι, ήθελαν να γνωρίσουν τον εμπνευσμένο εφευρέτη που έδινε ζωή στα ασήμαντα καθημερινά υλικά και μετέτρεπε την τέχνη σε παιχνίδι κίνησης και ήχου.

Τα σινιάλα του Takis στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Facebook Twitter
Ο Τάκις ξεκίνησε την παραγωγή της σειράς έργων «Σινιάλα» το 1954, έναν χρόνο αφότου εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Στην αυτοβιογραφία του υποστήριξε πως συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας τους κατά τη διάρκεια μιας πολύωρης αναμονής που είχε στον σιδηροδρομικό σταθμό του Calais. Εκεί παρατήρησε τα σήματα διέλευσης και το μηχανικό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας των τρένων, που κατά τον ίδιο έμοιαζαν με ένα δάσος σημάτων με «μάτια τέρατος», τα οποία αναβόσβηναν σε μια «ζούγκλα από σίδηρο».

Ο Τάκις ξεκίνησε την παραγωγή της σειράς έργων «Σινιάλα» το 1954, έναν χρόνο αφότου εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Στην αυτοβιογραφία του υποστήριξε πως συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας τους κατά τη διάρκεια μιας πολύωρης αναμονής που είχε στον σιδηροδρομικό σταθμό του Calais. Εκεί παρατήρησε τα σήματα διέλευσης και το μηχανικό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας των τρένων, που κατά τον ίδιο έμοιαζαν με ένα δάσος σημάτων με «μάτια τέρατος», τα οποία αναβόσβηναν σε μια «ζούγκλα από σίδηρο». Τα πρώτα έργα της σειράς ήταν άκαμπτα και είχαν φωτεινά στοιχεία στην κορυφή τους.

Σταδιακά, ωστόσο, ο καλλιτέχνης επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στην κίνηση και στον ήχο. Τα «Σινιάλα» μετατράπηκαν σε κινητικά γλυπτά ‒τα πρώτα του Τάκι‒ που λικνίζονταν χάρη στην πνοή του ανέμου και ταυτόχρονα παρήγαν μοναδικούς ήχους.

Είναι μάλλον δύσκολο να καταγραφεί η πληθώρα των εκδοχών των «Σινιάλων». Ο Τάκις, εξάλλου, υπήρξε ένας ακάματος εφευρέτης που ενσωμάτωνε διαρκώς νέα στοιχεία στο έργο του. Τα «Σινιάλα», ως αναπαραστάσεις ειδώλων μελλοντικής τεχνολογίας, άλλαξαν υλικά και διαστάσεις στην πάροδο του χρόνου, εξέπεμψαν ως πομποί επικοινωνίας, εκσφενδόνισαν πυροτεχνήματα, πυροδότησαν εκρήξεις, μεταμορφώθηκαν σε λουλούδια, αναβόσβησαν ηλεκτρικά «φώτα-μάτια», ύψωσαν στιβαρούς πόλους, περιέστρεψαν γιγαντιαία πτερύγια, εμβόλισαν τον ουρανό με τις ακίδες τους, δόνησαν τα ελικοειδή ελάσματά τους, μετατόπισαν τους άξονές τους, συνέλεξαν ηλιακή ενέργεια, διέγραψαν την τροχιά τους, υποδηλώνοντας την ύπαρξη ενός κοσμικού χώρου, υποδεικνύοντας τη δυναμική της κίνησης και της απόστασης.

Κοιτάζοντας όλη την ενότητα των έργων του καλλιτέχνη στις συλλογές του μουσείου, από το εμβληματικό «Τélélumière» (Τηλεφώτα) (1961) με τη χρήση των λυχνιών υδραργύρου που συνδέθηκε άμεσα με τις ανανεωτικές τάσεις στον χώρο της ευρωπαϊκής γλυπτικής, το «Ηχητικό» (1965), που εδραίωσε τους πειραματισμούς για την εισαγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας και του μαγνητισμού, το αισθησιακό πλανητικό ζευγάρι των γλυπτών «Αγόρι, Κορίτσι» (1976), το «Μουσικό» (1977) τετράπτυχο που αντηχεί με επαναληπτικά, σχεδόν αρχαϊκά ηχητικά μοτίβα, το μεγάλο μεταλλικό «Λουλούδι» (1978), κατασκευασμένο από απορρίμματα της βιομηχανικής παραγωγής, και το γιγαντιαίο εκκωφαντικό «Γκονγκ» (1978), στον πυρήνα του οποίου βρίσκονται οι φυσικές δυνάμεις του σύμπαντος, αντιλαμβάνεσαι πως ο καλλιτέχνης, με το ένστικτο ενός ευρεσιτέχνη, φόρτισε τη σύγχρονη γλυπτική με δυναμισμό και ένταση, έκανε τέχνη τα κατάλοιπα της βιομηχανίας, ύψωσε τα γλυπτά του και φώτισε το μεταπολεμικό τοπίο, ενεργοποίησε τους ήχους, την κίνηση και τον χρόνο του κόσμου του. Μας έπεισε σαν παιδί για το όραμά του, αφοσιώθηκε στην έρευνα και στην παρατήρηση, εγκατέλειψε τα παραδοσιακά μέσα, φτάνοντας πάντα σε απροσδόκητα αποτελέσματα και εκπληκτικές εμπειρίες.

Eπιμέλεια: Χρήστος Παρίδης

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM