«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν το ξημέρωμα (Before Sunrise,1995)
1

Δεν είχε κλείσει τα είκοσι πέντε ο Ίθαν Χοκ όταν συναντήθηκε για πρώτη φορά με την ένα χρόνο μεγαλύτερή του Ζιλί Ντελπί για τα γυρίσματα της ταινίας του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ με θέμα τη ρομαντική συνάντηση ενός Αμερικανού, του Τζέσι και μιας Γαλλίδας, της Σελίν, στο ευρωπαϊκό Interail. Η ταινία ήταν το «Πριν το ξημέρωμα» (Before Sunrise) του 1995, αλλά δεν ήταν παρά μόνο η αρχή μιας ρομαντικής τριλογίας που θα διαρκούσε δύο δεκαετίες ταξιδεύοντας το ερωτευμένο ζεύγος (και μαζί το κοινό που συνδέθηκε μαζί τους) από την Βιέννη όπου γνωρίστηκαν και αγαπήθηκαν, στο Παρίσι όπου ξανάσμιξαν μερικά χρόνια μετά για το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» (2002) και, τέλος, στη Μεσσηνιακή Μάνη, ως γονείς πλέον, στο «Πριν τα μεσάνυχτα» (2013). Οι δύο σταρ περιγράφουν στον Guardian την εμπειρία τους ως πρωταγωνιστές αλλά και συν-σεναριογράφοι μιας από τις πιο αγαπημένες τριλογίες στην ιστορία του σινεμά.

Ζιλί Ντελπί:

Το αυθεντικό σενάριο της πρώτης ταινίας («Πριν το ξημέρωμα») δεν είχε ίχνος ρομαντισμού, αν μπορείτε να το πιστέψετε. Ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ ήθελε πάντως να συλλάβει κάτι βαθιά αληθινό και γι' αυτό έψαχνε για πρωταγωνιστές κάποιους που θα μπορούσαν να συμμετέχουν αποφασιστικά στη συγγραφή και τη διαμόρφωση του σεναρίου.

Στην οντισιόν μας ζήτησε απλά να του πούμε πράγματα που θα λέγαμε εμείς στη θέση του πρωταγωνιστικού ζεύγους. Κάποια απ' αυτά μάλιστα έμειναν εξαρχής στην ταινία – όπως αυτό που λέω για τον Θεό που υπάρχει στο διάστημα ανάμεσα σε ανθρώπους.

Τελικά το σενάριο ανήκει εξίσου και στους τρεις μας – τον Ρίτσαρντ, τον Ίθαν κι εμένα – παρότι ο Ίθαν κι εγώ δεν μπήκαμε στους τίτλους σεναρίου του «Πριν το ξημέρωμα». Η διαδικασία ήταν απολύτως συλλογική: έπρεπε να συμφωνήσουμε και οι τρεις για να περάσει μια ιδέα για κάποια σκηνή. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργήσαμε και στο «Πριν το ηλιοβασίλεμα» και στο «Πριν τα μεσάνυχτα». Αν κάποιος από τους τρεις δεν άντεχε κάτι, αυτό κοβόταν από το γύρισμα.

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν το ηλιοβασίλεμα (Before Sunset,2002)

Το γράψιμο συνεχιζόταν και στα γυρίσματα στη Βιέννη. Τότε, φερ' ειπείν, έγραψα τη σκηνή που η Σελίν παριστάνει με το χέρι της ότι παίρνει τηλέφωνο σε φίλη της και της ανακοινώνει ότι είναι ερωτευμένη με τον Τζέσι.
Ήταν μαρτύριο να πρέπει να θυμάσαι τόσους πολλούς διαλόγους – και ακόμα πιο πολύ στις χρονοβόρες λήψεις του «Πριν το ηλιοβασίλεμα» που δική μου ιδέα ήταν να διαδραματίζεται σε πραγματικό χρόνο. Είχα περάσει κάποιες δύσκολες καταστάσεις στην αρχή των '00s, προσπαθώντας να τα καταφέρω ως σκηνοθέτρια, ενώ συγχρόνως είχα και κάτι θέματα υγείας. Αλλά δεν ήταν ευθέως αυτοβιογραφικός ο χαρακτήρας της Σελίν σ΄ αυτή την ταινία. Όπως μου είχε πει κάποτε ο Κριστόφ Κισλόφσκι, παίρνεις έναν σπόρο αλήθειας και τον κάνεις δέντρο.

Το φινάλε της ταινίας όπου μιμούμαι τη Nina Simone και λέω στον Τζέσι ότι θα χάσει την πτήση του, το είχα σκεφτεί για να το χρησιμοποιήσω σε δική μου ταινία. Έπαιξα όμως την σκηνή στον Ρίτσαρντ και του άρεσε πολύ. Δεν ήμουν σίγουρη αν ήθελα να την παραχωρήσω την ιδέα, αλλά σκέφτηκα ότι αυτή η σειρά ταινιών είναι πολύ πιο σημαντική από κάποια δική μου ταινία που πιθανόν δεν θα γίνει ποτέ. Αυτές οι τρεις ταινίες μιλάνε σε όλους, από την εφηβεία ως το τέλος της ζωής. Δεν είναι μόνο για την Generation X. Τώρα πια υπάρχουν και πολλοί νέοι που τους αρέσει η ταινία επειδή βλέπουν τους γονείς τους στον Τζέσι και την Σελίν. Με τους μεγαλύτερους είναι σα να μεγαλώσαμε μαζί. Στην πραγματικότητα, αυτή η τριλογία είναι μια σπουδή στον χρόνο.

 

Ίθαν Χοκ:

Περνούσα δύσκολη περίοδο μετά το διαζύγιό μου [από την Ούμα Θέρμαν], αλλά εκείνο το καλοκαίρι στο Παρίσι γυρίζοντας το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» ήταν απίστευτα θεραπευτικό για μένα, κυρίως εξαιτίας της επανασύνδεσής μου με τον Ρίτσαρντ και την Ζιλί.

Λίγο καιρό πριν, ο Ρίτσαρντ είχε βρεθεί σε μια παρουσίαση βιβλίου μου στο Όστιν και τότε μου έσκασε η ιδέα: τι θα γινόταν αν ο Τζέσι έγραφε ένα βιβλίο για εκείνη την γνωριμία του με τη Σελίν και εμφανιζόταν εκείνη ξαφνικά στην παρουσίαση του βιβλίου στο Παρίσι;

Η τρίτη ταινία, το «Πριν τα μεσάνυχτα», ήταν η πιο δύσκολη επειδή οι δύο πρώτες έχουν να κάνουν με μια ρομαντική προβολή, με το να είσαι ερωτευμένος. Προσωπικά, ένιωθα ότι ήταν σημαντικό να κάνουμε και μια τρίτη ταινία γειωμένη στην πραγματικότητα με θέμα τη φύση του έρωτα στο πλαίσιο της καθημερινότητας.

Μπορούσαμε άραγε να κάνουμε μια ταινία για ένα ζευγάρι που πλέον είναι μαζί για χρόνια έχοντας μεγαλώσει και παιδιά, συγχρόνως όμως διατηρούν έναν ρομαντισμό στη σχέση τους, χωρίς να πούμε ούτε ένα ψέμα; Δεν ήμασταν καθόλου βέβαιοι αν θα άρεσε στο κοινό – ποιος θέλεις να δει ένα sequel του Τιτανικού με τον Τζακ και την Ρόουζ να τρώγονται μεταξύ τους;

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν τα μεσάνυχτα (Βefore Midnight, 2013)

Η δομή της ταινίας ήταν μια άλλη μεγάλη πρόκληση. Θέλαμε να κάνουμε και κάτι από Μπέργκμαν, από το «Σκηνές από έναν γάμο» συγκεκριμένα, με μια σκηνή που ξεκινά ως ερωτική αλλά καταλήγει ως σκηνή χωρισμού. Το γράψιμο αυτής της σκηνής που κλιμακώνει την ταινία με τον μακρύ συζυγικό καυγά, ήταν ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που έχω κάνει ποτέ. Τριάντα σελίδες, χωρίς να γίνεις βαρετός, σε ένα δωμάτιο, είναι ζόρικο. Αλλά νομίζω ότι λειτουργεί ως ιδανικό κλείσιμο του κύκλου. Το «Πριν το ξημέρωμα» ξεκινά ενώ βλέπουμε να μαλώνει στο τρένο ένα ζεύγος που έχει περάσει τα σαράντα. Γυρίζοντας την σκηνή στο «Πριν τα μεσάνυχτα», σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, συνειδητοποιήσαμε ότι «γίναμε εκείνο το ζευγάρι».

Υπάρχει συνεπώς κάτι που μοιάζει με ολοκλήρωση στο τέλος αυτής της τριλογίας. Κάθε μια από τις τρεις φορές, ο πήχης ανέβαινε ψηλότερα. Δεν θα θέλαμε να βάλουμε να νερό στο κρασί μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να επισκεφτούμε ξανά τον Τζέσι και την Σελίν. Πού και πού βρισκόμαστε και το συζητάμε. Μια τέταρτη ταινία θα πρέπει να λειτουργεί έτσι ώστε να σπάει τον ρυθμό αυτού του ολοκληρωμένου κύκλου, ίσως να θίξουμε την θνητότητα. Οι τρεις όμως αυτές ταινίες υπήρξαν μια μεγάλη ευλογία στη ζωή μου.

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM
15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 15 highlights του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πάμελα Άντερσον, Αριάν Λαμπέντ, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, σινεφίλ τέρατα και όλη η νέα ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της χρονιάς στην 65η διοργάνωση που για δέκα μέρες (31/10-10/11) θα μεταμορφώσει τη Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ