O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης

O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης Facebook Twitter
«Πάντα έκανα μουσική, αλλά ποτέ δεν έβγαζα χρήματα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Το «Iρίνα» είναι ο πρώτος ελληνικός σημαντικός ηλεκτρονικός δίσκος για το 2020. Σχετικά σύντομο σε διάρκεια, με 6 κομμάτια με περίεργους τίτλους, αφηγείται μικρές ιστορίες από την καθημερινότητα των ανθρώπων μιας μοναχικής πόλης, άλλοτε δυστοπικής, άλλοτε στοιχειωμένης, μα ποτέ κανονικής.


Από το εντυπωσιακό μπλε εξώφυλλό του (που έχει φιλοτεχνήσει ένας άλλος μουσικόφιλος και μουσικός παραγωγός, ο Συμεών Νομίδης aka breaking moves) μέχρι τη φουτουριστική εισαγωγή του «Αθήνα 232», κλειδώνεσαι μέσα στο καταδικό του κινηματογραφικό σύμπαν που δύσκολα μπορείς να αποχωριστείς. Ήχοι καθαρά αστικοί και αυτό το μείγμα ποίησης και ηλεκτρονικής μουσικής που δεν συναντάς πουθενά αλλού στον κόσμο παρά μόνο εδώ στην Αθήνα και αναπτύχθηκε στα '80s.


Δεν είναι τυχαίο που αμέσως μετά ακολουθεί το ομώνυμο κομμάτι, στο οποίο συμμετέχει η Λένα Πλάτωνος. Τα ανατριχιαστικά φωνητικά και οι σουρεαλιστικοί στίχοι της βρίσκονται στο επίκεντρο όλου του άλμπουμ. Είναι σαν να συναντιούνται και να ενώνονται δύο γενιές. Είναι, επίσης, ένα κομμάτι του οποίου η φήμη προηγείται της επίσημης κυκλοφορίας του. Διάφοροι φίλοι με ρωτάνε εδώ και μήνες αν το έχω ακούσει προτού βγει επίσημα.

Εμένα η ποπ μου αρέσει ως ταμπέλα. Είχε πει κάποτε Μποστ για ορισμένες κωμωδίες του ότι μπορεί να γελάει ο κόσμος, αλλά το θέμα είναι να καταλαβαίνει και λίγο τι γίνεται 


Ο Θωμάς, που κρύβεται πίσω από το πρότζεκτ Metaman, δεν είχε σκοπό να κυκλοφορήσει το «Iρίνα». Η μουσική είναι κάτι σαν χόμπι γι' αυτόν, όπως το να συλλέγει συνθεσάιζερ. Κανονικά, είναι ιδιωτικός υπάλληλος. «Πάντα έκανα μουσική, αλλά ποτέ δεν έβγαζα χρήματα» μου αναφέρει.


«Αυτός ο δίσκος κινείται γύρω από τρεις πυλώνες που συμπτωματικά έχουν το όνομα "Ελένη". Τη μητέρα μου τη λένε Ελένη. Είναι σκηνοθέτις και έγραφε από πάντα στιχάκια. Κλειδώνεται μία φορά την εβδομάδα στην κουζίνα και γράφει. Πού και πού μου τα διαβάζει. Έτσι έγινε και μετά από ένα τραγικό γεγονός, έγραψε κάτι και μου το απήγγειλε. Της είπα ότι είχα την ιδανική μουσική γι' αυτό».

 

METAMAN - IRINA (feat. Lena Platonos)

Στο «Φερμουάρ», το προτελευταίο κομμάτι του δίσκου, ακούγεται η φωνή της της Λένας ΝΕΝΕ Γεωργιάδου (της μητέρας του) «ακριβής και αποστασιοποιημένη» και είναι συγκλονιστικό στην απλότητά του, ένας ύμνος στη μοναξιά που δεν γίνεται ποτέ απόλυτα ζοφερός.


«Στην ντουλάπα κρέμεται χρόνια ένα φόρεμα που δεν τον βάζω ποτέ / Έχει φερμουάρ και δεν μπορώ να το ανεβάσω μόνη μου / Έχω ένα φόρεμα που κλείνει δύσκολα το φερμουάρ του πίσω στην πλάτη / Πρέπει κάποιος να το κλείσει / Δεν θα το βάλω ποτέ / Δεν έχω κάποιον. Έχω ένα φόρεμα».

«Eίχα την αίσθηση ότι ο δίσκος γινόταν πιο αυστηρός απ' όσο μου ταιριάζει και γι' αυτό παρακάλεσα τον Στέφανο Κωνσταντινίδη (dorg_A_tek, ΗΧΟΤΟΠΙΑ, electroware) να κάνει μια πιο electro/dance προσέγγιση» λέει ο Θωμάς. Πραγματικά, η επιλογή είναι ιδανική. Αυτά τα λόγια και ο τρόπος που επαναλαμβάνονται πάνω από το ζωηρό beat σού μένουν στο μυαλό για πολλές ώρες αργότερα. Έχει σχεδόν club χαρακτήρα.


Στην αρχή οι συγκεκριμένοι στίχοι προορίζονταν για τη μουσική του «Iρίνα», μέχρι που ένας φίλος του, ο Κώστας Νησίδης, που έχει κάνει τη σκηνοθεσία του βιντεοκλίπ, τον έφερε σε επικοινωνία με τη Λένα Πλάτωνος. «Η δεύτερη Ελένη στην ιστορία» γελάει ο Θωμάς. «Της έστειλα κάποια κομμάτια, μαζί κι αυτό με τη μητέρα μου, με την προϋπόθεση να κάνουμε κάτι μαζί. Τελικά, της άρεσε αυτό συγκεκριμένα. Ε, δεν λες όχι στην Πλάτωνος, οπότε ζήτησα συγγνώμη από τη μητέρα μου. Η Πλάτωνος, όμως, είναι διορατικός άνθρωπος, δηλαδή βλέπει πράγματα που δεν μπορείς να δεις εσύ και δεν ήθελε να πει τους ίδιους στίχους. Μου ζήτησε να της γράψω άλλους, λες και είμαι ο Γκάτσος. Ευτυχώς, στο τέλος φτιάξαμε την "Ιρίνα" με τους δικούς της στίχους. Ρώτησα μια μέρα την Πλάτωνος αν είναι υπαρκτό πρόσωπο και μου είπε ότι δεν είναι».

O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του άλμπουμ. Αrtwork: Βreaking Μoves
O Metaman συνεργάζεται με τη Λένα Πλάτωνος σε έναν δίσκο ηλεκτρονικής αστικής ποίησης Facebook Twitter
Το οπισθόφυλλο του Ιρίνα.


Ο δίσκος, αν και κυκλοφόρησε στις αρχές του Φεβρουαρίου, έχει γίνει ανάρπαστος. Μάλιστα, βρέθηκε σε λίστα με τις καλύτερες κυκλοφορίες του μήνα στο «Uncut». Παρά τον σκοτεινό του χαρακτήρα, είναι προσβάσιμος και άμεσος. Κάποια στιγμή, εκεί που καθόμαστε και μιλάμε για το trap, που είναι πια το μόνο είδος μουσικής από το οποίο μπορεί να ζήσει κανείς, μου δείχνει ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο. «Αυτό είναι το ωδείο που τελείωσε η Κάλλας. Όσα χρόνια ζω είναι με σκουπιδοτενεκέδες και κάδους απ' έξω. Μόνο γι' αυτό θα μπορούσε να επισκέπτεται τη χώρα μας πλήθος τουριστών. Μας τη φέρανε σε ολόγραμμα και εδώ, το μεζεδοπωλείο που βρίσκεται δίπλα στο μέρος όπου σπούδασε, ο Καπεταν-Μιχάλης, είναι πιο γνωστό».


Ο Θωμάς μιλάει για την κατάρα του experimental που έχει χαντακώσει τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική. «Όταν ο John Cage έκανε τα τρία λεπτά ησυχίας, δεν το έκανε για να έρθει ένας τύπος και να πει "ωραία, θα κάνω εγώ 15 λεπτά", το έκανε για να διευρύνει τα όρια. Μερικά πράγματα γίνονται για να τα ενσωματώσει αργότερα η ποπ μουσική. Διαφορετικά, τα κάνεις για σένα και δεν είναι ανάγκη να τα ακούει ο άλλος. Εμένα η ποπ μου αρέσει ως ταμπέλα. Είχε πει κάποτε Μποστ για ορισμένες κωμωδίες του ότι μπορεί να γελάει ο κόσμος, αλλά το θέμα είναι να καταλαβαίνει και λίγο τι γίνεται».


«Ποιος είναι ο τρίτος πυλώνας του δίσκου;» αναρωτιέμαι καθώς η κουβέντα πλησιάζει προς το τέλος.


«Η γυναίκα μου, που τη λένε κι εκείνη Ελένη. Αν αυτή δεν μου έλεγε "ξέρεις κάτι, αυτά τα πράγματα πρέπει να βγουν και όχι να τα ακούμε μόνο οι δυο μας", δεν θα είχε γίνει τίποτα. Οπότε θα μπορούσε να λέγεται και "Ελένη" το άλμπουμ».

 

METAMAN - ATHENS 232

To «Ιρίνα» του Metaman μόλις κυκλοφόρησε από τη νεοσύστατη Won Ton Records, metamanath.bandcamp.com

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM