«Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21

«Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21 Facebook Twitter
0

«Είχα δύο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι' ένα βασιλόπουλο ατόφια – φαίνονταν οι φλέβες· τόση εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρον, τα 'χαν πάρη κάτι στρατιώτες και εις τ' Αργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων· χίλια τάλλαρα γύρευαν. Άντεσε κ' εγώ εκεί, πέρναγα· πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα· "Αυτά και δέκα χιλιάδες τάλλαρα να σας δώσουνε, να μην το καταδεχτήτε να βγουν από την πατρίδα μας. Δι' αυτά πολεμήσαμεν"».


Στο γνωστό απόσπασμα από τα «Απομνημονεύματα» του Στρατηγού Μακρυγιάννη, το οποίο αποτέλεσε και θέμα έκθεσης στις πανελλαδικές εξετάσεις του 1987, συναντάμε τη ρήση που δανείζεται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για τη νέα περιοδική του έκθεση «Δι' αυτά πολεμήσαμεν... Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση» που θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Ιουλίου 2020 και συνοδεύεται από κατάλογο 470 σελίδων με δοκίμια για το θέμα.


«Η νέα περιοδική έκθεση σχεδιάστηκε για να τιμήσει τη σημαντική επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης που πλησιάζει. Εστιάζει στις αρχαιότητες και στον ρόλο που έπαιξαν στην ενίσχυση του Αγώνα μέσα από το κίνημα του φιλελληνισμού αλλά και μέσω της ενδυνάμωσης της αυτοσυνείδησης των Ελλήνων» αναφέρει στο LIFO.gr η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, δρ. Μαρία Λαγογιάννη.

Οι πέντε θεματικές ενότητες της έκθεσης αναδεικνύουν την παράλληλη σχέση των αρχαιοτήτων με την ιστορική πορεία προς την ελευθερία, φωτίζοντάς τη από διαφορετικά σημεία. Είναι γεγονός ότι οι αρχαιότητες συνδέθηκαν με την Ελληνική Επανάσταση, τόσο από τους Έλληνες διαφωτιστές όσο και από τους φιλελληνικούς κύκλους.


Είκοσι έξι επιλεγμένες αρχαιότητες (22 μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα, 2 πήλινα αγγεία, 2 χάλκινα ειδώλια) από τις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου παρουσιάζονται σε έναν εκλεκτικό «διάλογο» με 26 νεότερα έργα του 18ου και 19ου αιώνα, στην πλειονότητά τους Ευρωπαίων δημιουργών: 8 ζωγραφικά έργα (ελαιογραφίες και υδατογραφίες), 11 λυτά χαρακτικά, 4 εικονογραφημένες εκδόσεις και 3 τέχνεργα των διακοσμητικών τεχνών.


Οι πέντε θεματικές ενότητες της έκθεσης αναδεικνύουν την παράλληλη σχέση των αρχαιοτήτων με την ιστορική πορεία προς την ελευθερία, φωτίζοντάς τη από διαφορετικά σημεία. Είναι γεγονός ότι οι αρχαιότητες συνδέθηκαν με την Ελληνική Επανάσταση, τόσο από τους Έλληνες διαφωτιστές όσο και από τους φιλελληνικούς κύκλους.

Μεγάλοι διαφωτιστές όπως ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833) και ο Ρήγας Φεραίος (1757-1798) διέδωσαν το μήνυμα της εθνεγερσίας στη βάση της ιστορικής συνέχειας του ελληνισμού. Τα αρχαία μνημεία βοήθησαν τους εξεγερμένους να τεκμηριώσουν την ιστορική τους ταυτότητα. Από την άλλη μεριά, οι αρχαιότητες υπήρξαν ισχυρή πηγή έμπνευσης για το κίνημα του φιλελληνισμού.


Στο πρώτο μέρος της έκθεσης παρατίθενται πληροφορίες και τεκμήρια για τα επαναστατικά κινήματα που προηγήθηκαν τον 17ο και 18ο αιώνα, καθώς και για την ιδεολογική προετοιμασία του αγώνα, κατά την οποία οι αναφορές στο αρχαίο παρελθόν και στην ιστορική συνέχεια του έθνους αποτέλεσαν σταθερή συνιστώσα.

Εκτίθενται έργα που σχετίζονται με τον Αδαμάντιο Κοραή και τον Ρήγα Φεραίο, καθώς και χαρακτηριστικές εκδόσεις που σηματοδότησαν την έναρξη του φιλελληνικού ενδιαφέροντος, ενώ οι αρχαιότητες που πλαισιώνουν την ενότητα παρουσιάζουν χαρακτηριστικά εικονογραφικά πρότυπα, σαν αυτά που ενέπνευσαν την εικαστική απόδοση της υποδουλωμένης Ελλάδας.

«Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21 Facebook Twitter
Η νέα περιοδική έκθεση σχεδιάστηκε για να τιμήσει τη σημαντική επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης που πλησιάζει. Φωτο: Ε.Α. Γαλανόπουλος. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ΤΑΠ.


Το δεύτερο μέρος σχολιάζει το φαινόμενο της διαρπαγής αρχαιοτήτων ως μία από τις όψεις με τις οποίες η αρχαιοφιλία επέδρασε στη γνωριμία της Δύσης με την ελληνική αρχαιότητα προεπαναστατικά, έχοντας ολέθριες επιπτώσεις όμως στην ακεραιότητα των μνημείων.

Ο επισκέπτης θα συναντήσει κάποια από τα σπαράγματα που απέμειναν μετά τη λαφυραγώγηση των αρχαίων μνημείων στην Ακρόπολη της Αθήνας, τον θησαυρό του Ατρέα στις Μυκήνες, τον ναό της Αφαίας στην Αίγινα και τον ναό του Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες της Αρκαδίας, μνημεία που βοήθησαν τον ελληνικό λαό να συνειδητοποιήσει τη σημασία των αρχαιοτήτων στη συγκρότηση συλλογικής ταυτότητας.

Το τρίτο μέρος παρουσιάζει το φαινόμενο του φιλελληνισμού, που, προσπαθώντας να ευαισθητοποιήσει την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, αξιοποίησε οπτικές αναφορές και εικονογραφικά μοτίβα του αρχαίου κόσμου. Διακοσμητικά τέχνεργα που διακινούνταν στα φιλελληνικά σαλόνια και αντλούσαν την έμπνευσή τους από τις μορφές αρχαίων πολεμιστών, καθώς και η παρουσίαση της σημαντικής για την καταγραφή των αρχαίων μνημείων δράσης της Γαλλικής Επιστημονικής Αποστολής του Μοριά, αποτελούν χαρακτηριστικά εκθέματα.

 
Το τέταρτο μέρος παρουσιάζει τη μέριμνα των Ελλήνων ήδη από την επαναστατική περίοδο για τη δημιουργία θεσμών που θα διαφύλασσαν και θα προστάτευαν τα αρχαία μνημεία, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μελέτη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

«Το 1821-22, κατά την πολιορκία της αθηναϊκής Ακρόπολης, οι Έλληνες παραχωρούν μολύβι στους αποκλεισμένους Οθωμανούς για να μην αφαιρεθεί από τα μνημεία. Το 1825 ο Γρηγόριος Παπαφλέσσας εκδίδει διάταγμα για τη συγκέντρωση των αρχαίων στα σχολεία, ενώ το 1827 η Γ' Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας (1η Μαΐου 1827) απαγορεύει την πώληση και εξαγωγή τους» τονίζει η κ. Λαγογιάννη.


Στην ενότητα αυτή συναντάμε παραδείγματα από τις πρώτες συλλογές και τις ανασκαφές που διενεργήθηκαν μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους. Παρουσιάζονται αρχαία έργα που κάποτε αποτέλεσαν τις πρώτες συλλογές του Εθνικού Μουσείου της Αίγινας (1829), του Κεντρικού Μουσείου της Αθήνας (1834 – το 1888 μετονομάστηκε σε Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) και του Βαρβακείου Λυκείου (1837). Επίσης, αρχαιότητες που προήλθαν από τις πρώτες συστηματικές ανασκαφές της Αρχαιολογικής Εταιρείας.

«Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21 Facebook Twitter
Η έκθεση εστιάζει στις αρχαιότητες και στον ρόλο που έπαιξαν στην ενίσχυση του Αγώνα μέσα από το κίνημα του φιλελληνισμού αλλά και μέσω της ενδυνάμωσης της αυτοσυνείδησης των Ελλήνων. Φωτο: Ε.Α. Γαλανόπουλος. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ΤΑΠ.


Η έκθεση κλείνει με τη θεϊκή μορφή της Νίκης, εμβληματικού συμβόλου του επιτυχούς αγώνα, ενώ συμπληρώνεται από ψηφιακές προβολές που παρουσιάζουν τοπία της προεπαναστατικής Ελλάδας, συνοδευόμενες από κείμενο του Σατωβριάνδου, ένθερμου υποστηρικτή του ελληνικού ζητήματος, που με τον γλαφυρό του λόγο σχολιάζει την αρμονική σχέση του φυσικού τοπίου με τις αρχαιότητες.


«Ολοκληρώνοντας την περιήγησή του στην έκθεση, ο επισκέπτης θα έχει συναντήσει διαφορετικές όψεις της σύνδεσης των αρχαιοτήτων με την Ελληνική Επανάσταση και του τρόπου που αυτές επέδρασαν στη συγκρότηση της νεότερης συλλογικής μας ταυτότητας. Η τελική εγκατάσταση με τη θεϊκή μορφή της φτερωτής Νίκης λειτουργεί ως φόρος τιμής στη νίκη των Ελλήνων. Ως σπουδαίο παράδειγμα της ελεύθερης βούλησης ενός λαού να διεκδικήσει την ανεξαρτησία του και να αντλήσει έμπνευση από τις προγονικές του ρίζες και ως συμβολική υπόμνηση κάθε επίπονης αγωνιστικής διαδρομής που οδηγεί σε συλλογική ή ατομική νίκη» σημειώνει η κ. Λαγογιάννη.

«Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21 Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Δι’αυτά πολεμήσαμεν… Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση». Φωτο: Ε.Α. Γαλανόπουλος. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/ΤΑΠ.

«Δι' αυτά πολεμήσαμεν... Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44, Αθήνα, 213 214 4800 - 4856 - 4889

Διάρκεια έκθεσης: 12 Φεβρουαρίου 2020 - 5 Ιουλίου 2020

Ημέρες & ώρες λειτουργίας (χειμερινό ωράριο ως 31/3): Τρ. 13:00-20:00, Τετ.-Δευτ. 09:00-16:00

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μία σειρά ομιλιών από διακεκριμένους επιστήμονες με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Ελλάδα / Μία σειρά ομιλιών από διακεκριμένους επιστήμονες με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Η Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών σε συνεργασία με τους Φίλους του Φιλολογικού Συλλόγου «ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ» διοργανώνουν μία σειρά ομιλιών για την επέτειο των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821.
200 χρόνια από την Επανάσταση του ‘21: η πρόκληση του εορτασμού ενός διεθνούς φαινομένου

Αρχαιολογία & Ιστορία / 200 χρόνια από την Επανάσταση του ‘21: η πρόκληση του εορτασμού ενός διεθνούς φαινομένου

Η ανάδειξη του 1821 δυο αιώνες μετά θα ήταν όχι μόνο μια ανάδειξη του νεωτερικού ιστορικού βάθους της Ελλάδας αλλά και της δυνατότητας του μετασχηματισμού της ως σήμερα, από επαρχία της οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε χώρα μέλος της Ε.Ε.
ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗ*
Μύθοι και αλήθειες της Επανάστασης του 1821*

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μύθοι και αλήθειες της Επανάστασης του 1821*

Βρισκόταν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός στα Καλάβρυτα; Από που ξεκίνησε, τελικά, η Επανάσταση; Υπήρξε «κρυφό σχολειό» ή έτσι βολεύει την εθνική μας συνείδηση; Μερικές απαντήσεις από τον καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θάνο Βερέμη
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM