Εμείς και η Φυσική

Εμείς και η Φυσική Facebook Twitter
0
Διαπιστώσατε κάποιο κενό στα εκπαιδευτικά συγγράμματα και γράψατε αυτούς τους τόμους;

Δίδαξα Φυσική σε μαθητές-υποψήφιους φοιτητές 41 ολόκληρα χρόνια. Στα Τετράδια Φυσικής καταθέτω την εμπειρία μου αλλά και την πρότασή μου για το τι θα μπορούσε -κι έπρεπε-, κατά τη γνώμη μου, να διδάσκεται στο λύκειο. Εμμέσως είναι και πρόταση για επαναφορά του τρόπου των εισαγωγικών εξετάσεων στα προ του 1978. Σ’ ένα τέτοιο σύστημα η δουλειά στο σχολείο θα είχε την καθοριστική βαρύτητα, ενώ η όποια φροντιστηριακή υποστήριξη δεν θα μπορούσε να έχει την περιπτωσιολογική τακτική του «πιάνω» τα θέματα, αλλά την ουσιαστική βοήθεια στους μαθητές όσον αφορά την ανάπτυξη των συλλογιστικών τους ικανοτήτων. Ξεκίνησα τη συγγραφή των Τετραδίων Φυσικής για τους λόγους που προανέφερα και όχι γιατί διαπίστωσα κάποιο κενό στα εκπαιδευτικά βιβλία. Εξάλλου, τότε κυκλοφορούσαν ακόμη τα συγγράματα των Μάζη, Αλεξόπουλου και άλλων, που σε δυο ή τρία βιβλία περιελάμβαναν όλη τη Φυσική. Σήμερα, όμως, τέτοιες γενικές Φυσικές είναι μόνο κάποιες μεταφράσεις ξένων συγγραμάτων (όπως των Halliday-Resnik, Young, Alonso- Finn), που χρησιμοποιούνται κυρίως απ’ τους φοιτητές. Δεν αισθάνομαι ότι «ήρθα» να καλύψω κάποιο κενό ή ότι έκανα κάτι το ιδιαίτερο ή το μοναδικό. Νομίζω, όμως, πως και δέκα ακόμη παρόμοια συγγράμματα να κυκλοφορούσαν, εγώ θα κατέθετα τις δικές μου προσεγγίσεις.

Θα ήταν προσβλητικός ο όρος «λυσάρι»; Και αν ναι, πού διαφέρουν τα «Τετράδια» από ένα κοινό λυσάρι;

Το «λυσάρι» είναι ένα χρήσιμο βοήθημα όταν είναι γραμμένο σωστά και χρησιμοποιείται από τον μαθητή επικουρικά. Όταν, όμως, ο μαθητής το χρησιμοποιεί για ν’ αντιγράψει τις λύσεις των ασκήσεων για το σχολείο, όλα είναι λάθος. Δεν νομίζω ότι τα Τετράδια Φυσικής θα μπορούσαν με οποιαδήποτε λογική να χαρακτηρισθούν «λυσάρια».

Γιατί διαλέξατε τον χειρόγραφο τρόπο να τ’ αποδώσετε, τη στιγμή που όλα γράφονται στον υπολογιστή;

Προσωπικά, μου αρέσει το χειρόγραφο κείμενο και το έχω συνηθίσει. Όταν, μάλιστα, είναι καλογραμμένο και καλοσχεδιασμένο, δεν νομίζω ότι απωθεί ως εικόνα ή δυσκολεύει την ανάγνωση. Από την άλλη, όσο κι αν φαίνεται περίεργο για έναν φυσικό, δεν κάθισα ποτέ να μάθω να χειρίζομαι ηλεκτρονικό υπολογιστή. Οπότε, αν τα Τετράδια Φυσικής γράφονταν διαφορετικά, θα έπρεπε να γραφούν από άλλους. Αυτό, όμως, θα με δυσκόλευε ιδιαίτερα στην παρακολούθησή τους και στις διορθώσεις τους, αφού ο διαθέσιμος χρόνος μου (στα φροντιστήρια δουλεύουμε πολλές ώρες) ήταν περιορισμένος και οι ώρες του «δύσκολες».

Γιατί να τα διαβάσει κάποιος που δεν πάει σχολείο;

Όταν τα έγραφα είχα στον νου μου (ως φανταστικούς αναγνώστες) τους «απαιτητικούς» μαθητές, υποψηφίους θετικών επιστημών, πρωτοετείς φοιτητές αντίστοιχων σχολών και συναδέλφους μου φυσικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κάποιοι γνωστοί μου, έξω απ’ τον προαναφερθέντα «χώρο», που διάβα- σαν κάποιο απ' τα Τετράδια, μου είπαν -ελπίζω όχι μόνο από ευγένεια- ότι το βρήκαν ενδιαφέρον. Ζούμε σ’ ένα περιβάλλον απίθανων τεχνολογικών εφαρμογών που έχουν ως αφετηρία την αναγνώριση των αιτιοκρατικών χαρακτηριστικών των φυσικών φαινομένων και νομίζω ότι η γνώση των βασικών νομοτελειών της Φυσικής σε κάνει να αισθάνεσαι κάποια οικειότητα μαζί τους. Βεβαίως, το τι θα μπορούσε να «κερδίσει» κάποιος απ’ την ανάγνωση αυτών των Τετραδίων εξαρτάται προφανώς και απ’ την αντίστοιχη παιδεία που ήδη κατέχει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ