ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

Το μυστήριο με τους κώνους στα κεφάλια των Αιγυπτίων που απεικονίζονται σε αρχαία ιερογλυφικά

Το μυστήριο με τους κώνους στα κεφάλια των Αιγυπτίων που απεικονίζονται σε αρχαία ιερογλυφικά Facebook Twitter
Κώνοι που μέχρι τώρα ήταν γνωστοί μόνο από την αρχαία τέχνη της Αιγύπτου, ανακαλύφθηκαν σε τάφους
0

Σε απεικονίσεις ιερογλυφικών και τοιχογραφιών της αρχαίας Αιγύπτου εντοπίζονται κάποιοι περίεργοι κώνοι σε μέγεθος κούπας του καφέ πάνω σε κεφάλια ανθρώπων

Τα αντικείμενα αποτελούσαν μυστήριο για τους αρχαιολόγους, πολλοί από τους οποίους θεωρούσαν πως ήταν απλώς ένα σύμβολο. Τώρα, μια νέα μελέτη διαπιστώνει ότι αυτοί οι «κώνοι κεφαλής» ήταν πραγματικά, αντικείμενα. Οι ερευνητές έχουν ανακτήσει δύο από τα περίεργα αντικείμενα σε ταφές ηλικίας 3300 ετών. Οι αρχαιολόγοι πραγματοποίησαν τις ανακαλύψεις στο Akhetaten, μία από τις πιο ασυνήθιστες πόλεις της αρχαίας Αιγύπτου. Η περιοχή κατοικήθηκε για περίπου 15 χρόνια κατά τη διάρκεια του 14ου αιώνα π.Χ. ενώ η Αίγυπτος ήταν υπό την κυριαρχία του Φαραώ Ακενατόν που έδωσε στην τοποθεσία το όνομά της. Εκεί αναπτύχθηκε ένα βραχύβριο θρησκευτικό σύστημα (και, στα μάτια των τελευταίων Φαραώ, αιρετικό), επικεντρωμένο στη λατρεία ενός μόνο Θεού, που εκπροσωπείται από τον Ήλιο. 

Το μυστήριο με τους κώνους στα κεφάλια των Αιγυπτίων που απεικονίζονται σε αρχαία ιερογλυφικά Facebook Twitter

Οι δύο κώνοι κεφαλής προέρχονται από τάφους σε εργατικό νεκροταφείο. Ένας τάφος ήταν πολύ καλύτερα διατηρημένος από τον άλλο, ο οποίος είχε συληθεί. Τα λείψανα έφεραν όμως κώνους κεφαλής μπερδεμένους στα μαλλιά τους. Οι κώνοι ήταν ανοιχτού χρώματος και δείχνουν να είναι από αγνό κερί μέλισσας, ενώ έχουν ύψος περίπου 8 εκατοστών.

Σύμφωνα με τους New York Times, oι ανακαλύψεις μπορεί να βοηθήσουν να στηριχτεί η θεωρία του συμβολισμού. Η θεωρία δηλαδή ότι οι κώνοι ήταν απλώς ένας τρόπος για τους καλλιτέχνες να υποδηλώνουν το ειδικό καθεστώς κάποιου, όπως τα φωτοστέφανα που χρησιμοποιούνται για να δηλώνουν την αγιότητα στη χριστιανική τέχνη.

Αλλά, η ανακάλυψη ενισχύει και μια άλλη βασική υπόθεση σχετικά με τους κώνους: ότι ήταν αρωματισμένες κύστες με αλοιφή που έλιωναν αργά στον ήλιο για να αρωματίσουν και να καθαρίσουν το σώμα, τόσο κυριολεκτικά όσο και πνευματικά. Η θεωρία λέει πως οι κώνοι θα μπορούσαν να εξαγνίζουν τελετουργικά τους φέροντες, τοποθετώντας τους σε κατάλληλη κατάσταση για να συμμετάσχουν σε τελετουργίες, λέει η επικεφαλής της ομάδας Anna Stevens του Πανεπιστημίου Monash στη Μελβούρνη της Αυστραλίας.

Το μυστήριο με τους κώνους στα κεφάλια των Αιγυπτίων που απεικονίζονται σε αρχαία ιερογλυφικά Facebook Twitter

Όμως, η ομάδα δεν μπορούσε να βρει χημικές ενδείξεις από τον καλά διατηρημένο τάφο ότι ο κώνος της κεφαλής είχε λιώσει και πέσει πάνω στο άτομο που το φορούσε. Αυτό δεν αποκλείει απαραιτήτως τη θεωρία του εξαγνισμού, λέει η αρχαιολόγος του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, Lise Manniche. Υποστηρίζει επίσης πως τα αρχαία έργα τέχνης υποδηλώνουν ότι οι κώνοι τοποθετούνταν σε μέλη των ανώτερων τάξεων, και όχι σε ανθρώπους που είχαν ταφεί σε εργατικό νεκροταφείο. «Θα ερμηνεύσω τους δύο κώνους ως μια απομίμηση των αξεσουάρ της ελίτ, που χρησιμοποιούνταν από τους λιγότερο τυχερούς κατοίκους της πόλης».

Αλλά ο Rune Nyord, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο Emory της Ατλάντα, είναι επιφυλακτικός. Επισημαίνει ότι η αιγυπτιακή τέχνη υποδηλώνει ότι οι κώνοι κεφαλής φοριούνται και σε άλλα πλαίσια, όπως σε φεστιβάλ ή παρουσία του Φαραώ. Και αυτό σημαίνει πως απλά ήταν ένα καπέλο ή αξεσουάρ της εποχής

Οι κώνοι είναι ωστόσο οι πρώτοι που ανακαλύφθηκαν και αυτό από μόνο του τους κάνει ένα σημαντικό εύρημα, καταλήγουν οι αρχαιολόγοι, εξηγώντας ότι η ανακάλυψη επιβεβαιώνει ότι ήταν πράγματι κατασκευασμένοι για χρήση στην αρχαία Αίγυπτο. Το αν οι κώνοι χρησιμοποιήθηκαν μόνο για ταφή των νεκρών ή αν είχαν σχεδιαστεί και για τους ζωντανούς, δεν έχει ακόμη καθοριστεί.

Culture
0

ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ