Το πορτρέτο της πλουσιότερης γυναίκας της Αυστραλίας αύξησε κατά 24% τους επισκέπτες της Εθνικής Πινακοθήκης, αφού η Τζίνα Ράινχαρτ είχε ζητήσει να αφαιρεθεί, θεωρώντας το μη κολακευτικό.
Ωστόσο, αυτή η κίνηση της πλουσιότερης γυναίκας της Αυστραλίας, είχε τελικά τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα: Οι επισκέπτες της Εθνικής Πινακοθήκης της Αυστραλίας αυξήθηκαν κατά 24% από τότε που κυκλοφόρησε η είδηση ότι η ίδια προσπάθησε το πορτρέτο της, όπως αποκάλυψε ο διευθυντής της πινακοθήκης. Μιλώντας σε ακρόαση στη Γερουσία της Αυστραλίας, ο διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης της χώρας Νικ Μίτζεβιτς είπε: «Περιμένουμε ότι ο αριθμός των επισκεπτών θα συνεχίσει να αυξάνεται δυναμικά».
Η Τζίνα Ράινχαρτ, 70 ετών, δισεκατομμυριούχος μεγιστάνας ορυχείων και συνεργάτες της εταιρείας της, Hancock Prospecting, προσέγγισαν επανειλημμένως την πινακοθήκη για να προσπαθήσουν να αφαιρέσουν το πορτρέτο της από την έκθεση του διάσημου αυτόχθονα καλλιτέχνη Βίνσεντ Ναματζίρα (Vincent Namatjira), σύμφωνα με την εφημερίδα Sydney Morning Herald.
Οι προσπάθειές τους αυτές να αφαιρέσουν τον πίνακα απέτυχαν θεαματικά, με τα ειδησεογραφικά πρακτορεία σε όλο τον κόσμο να δημοσιεύουν την ιστορία και να μοιράζονται εικόνες του πορτρέτου – σε μια υπόθεση που εξελίχθηκε σε ένα κλασικό παράδειγμα του «φαινόμενου Streisand».
Το «φαινόμενο Streisand» έγινε δημοφιλές μετά την προσπάθεια της τραγουδίστριας Μπάρμπαρα Στρέιζαντ το 2003 να αποτρέψει τη χρήση μιας φωτογραφίας που δείχνει το σπίτι της στο Μαλιμπού. Η Στρέιζαντ υπέβαλε μήνυση κατά του φωτογράφου που τράβηξε την εικόνα και η οποία ήταν μία από τις περίπου 12.000 φωτογραφίες που είχε δημοσιεύσει στο www.californiacoastline.org. Αλλά η υπόθεση τελικά απορρίφθηκε, με την Στρέιζαντ να πρέπει να πληρώσει 177.000 δολάρια σε νομικά έξοδα και να δει τη φωτογραφία να τραβάει πολύ περισσότερη προσοχή από ό,τι διαφορετικά θα είχε, αν εκείνη δεν είχε κινηθεί νομικά.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο της Εθνικής Πινακοθήκης της Αυστραλίας, ο Ναματζίρα είναι γνωστός για την «δημιουργία πινάκων με ιδιαίτερο πνεύμα» και «έχει καθιερωθεί την τελευταία δεκαετία ως διάσημος δημιουργός πορτρέτων και ως σατιρικός χρονικογράφος της αυστραλιανής ταυτότητας». Σε μια δήλωση που μοιράστηκε από τη γκαλερί, ο Ναματζίρα δήλωσε: «Δεν χρειάζεται να αρέσουν οι πίνακές μου στους ανθρώπους, αλλά ελπίζω να αφιερώσουν χρόνο για να τους κοιτάξουν και να σκεφτούν, ‘Γιατί αυτός ο Αβορίγινας ζωγράφισε αυτούς τους ισχυρούς ανθρώπους; Τι προσπαθεί να πει;’».
«Μπορεί σε κάποιους να μην αρέσουν, άλλοι να το βρίσκουν αστείο, αλλά ελπίζω ότι οι άνθρωποι κοιτάζουν κάτω από την επιφάνεια και βλέπουν και τη σοβαρή πλευρά», πρόσθεσε.