Μια «εμβληματική» χώρα

Μια «εμβληματική» χώρα Facebook Twitter
0

Μια από τις φράσεις που έχουν αρχίσει να αντηχούν ενοχλητικά και δυσοίωνα στ’ αυτιά μου –σαν να έχουν αποκτήσει νοσηρό υπόβαθρο διά της επαναλήψεως– είναι όταν ακούω κάποιον να λέει ότι θέλει να βρει σπίτι «σε γειτονιά». Λες και μέχρι τώρα έμενε στον πεντηκοστό όροφο γυάλινου ουρανοξύστη. Κι αν είσαι κανένα πλουσιόπαιδο που τώρα αναζητά πάσης φύσεως «αυθεντικότητες», «εντοπιότητες» και άλλες ψευδαισθήσεις κοινότητας στις «γειτονιές» των (πρώην;) υποβαθμισμένων περιοχών της πόλης, μπορώ να το καταλάβω. Οι υπόλοιποι, που έχουν βιώσει στο εφηβικό πετσί τους τον ασφυκτικό εναγκαλισμό της ελληνικής μικροαστικής γειτονιάς, τι είδους λοβοτομή έχουν υποστεί; Σε λίγο θα μας πουν ότι πάνε και για πρέφα στο καφενείο. Αφού, αγαπητέ μου φίλε, αυτό που θα ήθελες πραγματικά είναι ένα συγκρότημα με μεζονέτες (και πισίνα ιδανικά) όπου θα μένουν εσύ και όλοι οι κολλητοί σου εφάπαξ… Κι από πότε δηλαδή η έννοια «γειτονιά» απέκτησε θετικό πρόσημο; Εγώ πάντως την έχω συνδέσει ανεπανόρθωτα με την αδιακρισία ανθρώπων (έστω και καλοπροαίρετων) που αναπνέουν στο σβέρκο σου τις πιο ακατάλληλες στιγμές. Δε λέω, είναι πολύ σημαντικό να λες μια πρόσχαρη καλημέρα/καλησπέρα/καληνύχτα στις απλές συναλλαγές σου (αυτό λειαίνει σημαντικά τις γωνίες της μονοκόμματης καθημερινότητας), αλλά αυτά είναι τυχερά. Αν σου τύχει συμπαθητικός περιπτεράς, συμπαθητικός βενζινάς, συμπαθητικός μηχανικός αυτοκινήτων, συμπαθητικός χασάπης κ.λπ., έχει καλώς. Αν όμως έχω να κάνω με τον «βαρεμένο, στραβωμένο, αιώνιο Έλληνα», που θα έλεγε κι ο Γιώργος Γεωργίου, τι να την κάνω την περίφημη «αίσθηση γειτονιάς»;

Είναι και η «γειτονιά» ένα από τα μόνιμα εκθέματα του «Μαντάμ Τισό» της παραδοσιολατρίας, η οποία μας δέρνει τα τελευταία χρόνια και η κατάσταση μοιάζει μη αναστρέψιμη (στη μεταπολίτευση π.χ. όλοι σχεδόν οι Έλληνες, απελευθερωμένοι από το καταναγκαστικό soundtrack της χούντας, αποκαλούσαν τα δημοτικά «βλάχικα» και κανείς δεν παρεξηγιόταν). Σαν ερασιτέχνες αντικέρ (ρακοσυλλέκτες ουσιαστικά) τοποθετούμε ασυνείδητα μπροστά από οτιδήποτε προσδιορισμούς όπως ιστορικό, κλασικό, θρυλικό, παραδοσιακό, και –εσχάτως– εμβληματικό, τη λέξη που πρέπει να «κάηκε» πιο γρήγορα από οποιαδήποτε άλλη έκφραση του συρμού στη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής γλώσσας, ακολουθώντας παράλληλη πορεία με το αγγλικό «iconic», που επίσης χρησιμοποιήθηκε σε τέτοιο βαθμό ώσπου κατάντησε κενό νοήματος. Αν είναι όλα εμβληματικά –από την Ακρόπολη μέχρι και την ταβέρνα του κυρ Σπύρου στη γωνία–, τότε δεν είναι τίποτε. Ούτε καν οι σημαίες και οι εθνικοί ύμνοι (εκτός από τον παλιό ύμνο της Σοβιετικής Ένωσης ίσως), οπότε ας μη χτυπιούνται οι απανταχού «ελληνόκαυλοι» που ρουφιανεύουν οποιαδήποτε «αντεθνική» δραστηριότητα πέσει στην απολιθωμένη αντίληψη τους, όπως στην περίπτωση του «βλάσφημου» έργου που κατασχέθηκε στο Art Athina.

Άντε πάλι τα ίδια! Πόσες φορές θα το δούμε δηλαδή αυτό το έργο; Μήπως τελικά υπάρχουν «γνωστοί άγνωστοι» προβοκάτορες και ανάμεσα στους καλλιτέχνες (μια σκέψη κάνω); Δεν είναι και απίθανο, αν σκεφτεί κανείς ότι τέτοια «σκανδαλώδη» έργα συνήθως είναι αφόρητα κραυγαλέα και αυτιστικά. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα. Πότε επιτέλους θα ξεκολλήσουμε απ’ αυτή την πίστα (και τη νοοτροπία «ενορίας» και «γειτονιάς»); Από την εποχή του «αφορισμού» του Καζαντζάκη σχεδόν, έχουμε παραμείνει στο ίδιο κακό τριπ. It’s just so passé, darling…

Αυτό που δεν είναι καθόλου αστείο όμως είναι ότι το τρίπτυχο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» όχι μόνο δεν έφυγε ποτέ αλλά δοξολογείται καθημε- ρινά από μια ευρύτατη πλειοψηφία (ακόμα και πιτσιρικάδες με άφρο μαλλιά βλέπεις να σταυροκοπιούνται, «σαν να παίζουν μαντολίνο», που έλεγε η γιαγιά μου, μπροστά από εκκλησίες). Μπορεί να μην έχουμε τα επείγοντα ζητήματα της Τουρκίας, αλλά ένας ιδιότυπος εμφύλιος έχει ξεκινήσει κι εδώ. Εδώ ο Χ. Γιανναράς έγραψε (με εξαιρετικό στιλ όπως πάντα) στην «Καθημερινή» ότι ο Βενιζέλος ήταν ο έλληνας Κεμάλ (και δεν εννοούσε ότι ήταν ανάλογου βεληνεκούς «εθνάρχης», αλλά υπονομευτής κι αυτός της θρησκευτικής παράδοσης της χώρας του), κι ο μόνος που βρέθηκε να του την πει από το μουντό ρετιρέ του ήταν ο Α. Ανδριανόπουλος (τι περίπτωση κι αυτή!) Πλήρης σύγχυση…

Υ.Γ. Ο τίτλος στην αποψινή εκπομπή του Δημοσιογράφου ήταν: «Για πρώτη φόρα στην ελληνική τηλεόραση αγοράσαμε άνθρωπο» (αλήθεια!). Σχολιάζει ο γνωστός θίασος λούμπεν (για να είναι και πιο κοντά στον απλό θεατή) τηλεοπτικών celebrities: δημοσιογράφοι, τραγουδιστές (α ρε Πασχάλη, γιατί κι εσύ ρε Πασχάλη;) πολιτικοί, ηθοποιοί, αλλά και πολιτικοί/ηθοποιοί (πώς λέμε μοντέλο-ηθοποιός) όπως ο Γιώργος Βασιλείου. Δε θέλει και πολλή φιλοσοφία ρε παιδιά: Η μοναδική γειτονιά είναι η τηλεόραση.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ