Να 'χαμε να λέγαμε

Να 'χαμε να λέγαμε Facebook Twitter
4
Να 'χαμε να λέγαμε Facebook Twitter
Aπό το λεύκωμα Λαγουδέρα: Η χρυσή εποχή της Ύδρας 1959-1967 (εκδόσεις Μίλητος)


Μαζί με τα αποσπάσματα που «διέρρευσαν» από το βιβλίο της Μαργαρίτας Παπανδρέου που παρουσιάζεται επίσημα αύριο, είδαμε και την ίδια ξανά, όπως είναι τώρα, στα 92, περιέργως πιο κοντά ως φυσιογνωμία στη Μάργκαρετ Θάτσερ παρά στη Μάργκαρετ του Αντρέα, φεμινίστρια, αιώνια καρτερική σύζυγος και τώρα συγγραφέας (με ή χωρίς τη βοήθεια ghost writer). Κορακοζώητοι πάντως οι εμιγκρέδες σύζυγοι εξ Αμερικής, όπως απέδειξε και η μακροζωία του Ζιλ Ντασέν, τους ευνοεί προφανώς το εύκρατο κλίμα και ο εν Ελλάδι υπαίθριος βίος. Το ίδιο το βιβλίο μοιάζει ακατάτακτο ως παραλογοτεχνικό είδος: λίγο αυτοβιογραφία, λίγο απόσταγμα τραυματικής εμπειρίας, λίγο εγχειρίδιο αισθηματικής αγωγής και μπόλικες δόσεις «αποκαλυπτικών» στοιχείων της ψυχοσύνθεσης του ιστορικού ηγέτη του ΠΑΣΟΚ αλλά και της ίδιας μέσα στη δίνη ερωτικών παθών και έντονων πολιτικών αναταράξεων (που, βέβαια, ενισχύθηκαν από μια αεροσυνοδό που, αν και δουλειά της ήταν να καθησυχάζει τους επιβάτες, έψησε τον Μεγάλο να τα κάνει όλα πουτάνα, κοινώς). Δεν είναι απομνημονεύματα (memoirs), δεν είναι εργαλείο αυτοβοήθειας, δεν είναι αυτοβιογραφία, δεν είναι ιστορική καταγραφή, είναι κάτι σαν απόπειρα πραγματείας περί «Έρωτα και Εξουσίας», όπως δηλώνει ο τίτλος, που είναι τόσο βαρύς και γενικόλογος, που μοιάζει να σέρνει πίσω του τόμους ολόκληρους μακροχρόνιας θεωρητικής μελέτης.

Ασχέτως τέτοιου είδους «γαργαλιστικών», που λέγανε παλιά, αποκαλύψεων, ο αναμενόμενος ντόρος με το βιβλίο μοιάζει πιο πολύ με νοσταλγική επίκληση μιας άλλης εποχής, πρόσφατης σχετικά αλλά και πολύ μακρινής, μιας εποχής με έντονα πάθη, υποτίθεται, αλλά τρικυμία στο σφηνάκι ουσιαστικά, σε σχέση με το βάρος των περιστάσεων που μας πλακώνει σήμερα.


Η μισή –σαδομαζοχιστική– απόλαυση της ανάγνωσης των γκομενικών αποκαλύψεων του βιβλίου βρίσκεται, πάντως, στα σχόλια των αναγνωστών (αυτό το ξεκαύλωμα μοχθηρίας, σκατοψυχίας και οχλοκρατίας του ενός που έχει επικρατήσει ως διαδραστικός δήθεν εκδημοκρατισμός της έκφρασης στα μέσα) κάτω από τα σχετικά άρθρα που δημοσιεύτηκαν. «Μια χαρά βολεύτηκες εδώ, κυρά μου (απευθύνονται κιόλας σε προσωπικό επίπεδο οι σχολιαστές, όπως οι γιαγιάδες παλιά στους κακούς των σίριαλ της τηλεόρασης), που χωρίς τον Αντρέα θα δούλευες σε κανένα γουαλμάρτ (sic) στην Αλαμπάμα» έγραψε κάποιος. Κερατάς, τελικά, ο μέγας ηγέτης, συμπέρανε με περίσκεψη κάποιος άλλος, διαβάζοντας ότι η Μ. Παπανδρέου δεν ήταν και τόσο καρτερική σύζυγος, αφού ενέδωσε την άνοιξη του 1986, σε μια αεροπορική πτήση (είχαν ένα βίτσιο με τα αεροπλάνα, προφανώς) για Αμερική, στο φλερτ του «Πιερ», ενός «υψηλόβαθμου αξιωματούχου του γαλλικού στρατού στο ΝΑΤΟ, που έδινε διαλέξεις για το Ευρωπαϊκό Κίνημα Ειρήνης ως μέλος μιας περιβαλλοντικής οργάνωσης», σε ένα περιστατικό που θυμίζει τη φροϋδική ονείρωξη της Νικόλ Κίντμαν με τον Γάλλο αξιωματικό στο Μάτια ερμητικά κλειστά: «Το πρόσωπό του ήταν σμιλεμένο, είχε τετράγωνο πιγούνι με λακκάκι, ανοικτά καστανά μάτια. Πολύ αρρενωπός. Είχα μπροστά μου έναν Κερκ Ντάγκλας, έναν Κάρι Γκραντ ... Αυτή την άνοιξη λαχταρούσα το ρομάντζο στη ζωή μου, ένα νέο ρομάντζο. Το παλιό φάνταζε ανεπανόρθωτο και διαβρωμένο από το παιγνίδι εξουσίας, ανταγωνιστικότητας, συμπόρευσης με τους θεούς του κατεστημένου – και τις "θεές" έξω από αυτό».

Ασχέτως τέτοιου είδους «γαργαλιστικών», που λέγανε παλιά, αποκαλύψεων, ο αναμενόμενος ντόρος με το βιβλίο μοιάζει πιο πολύ με νοσταλγική επίκληση μιας άλλης εποχής, πρόσφατης σχετικά αλλά και πολύ μακρινής, μιας εποχής με έντονα πάθη, υποτίθεται, αλλά τρικυμία στο σφηνάκι ουσιαστικά, σε σχέση με το βάρος των περιστάσεων που μας πλακώνει σήμερα. Ο Ανδρέας Παπανδρέου (ο «Αντρέας» δηλαδή, λαϊκός ηγέτης par excellence, παρόλο που δεν είχε εκείνα τα στοιχεία που διακρίνουν έναν γνήσια φιλολαϊκό πολιτικό, πέραν της ικανότητας χειραγώγησης των επιθυμιών του πλήθους) και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής μνημονεύονται και δοξολογούνται όλο και πιο τακτικά, αν και για διαφορετικούς λόγους. Ο πρώτος ως ιδανικός διαχειριστής της ελπίδας των μικρομεσαίων κοινωνικών στρωμάτων για μια πιο άνετη ζωή, και ο δεύτερος ως άρχων και θεματοφύλακας πάσης φύσεως πρωτοκόλλων που καταπατούν οι «τυχάρπαστοι» της σημερινής κυβέρνησης. Περίεργο ίσως, αν αναλογιστεί κανείς πόσο μακριά από το κοινό αίσθημα (και την κοινή λογική ενίοτε) επέλεγαν να κατοικούν και οι δύο. Αντιφατικοί, ευέξαπτοι, κυκλοθυμικοί, έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να αυτοεξοριστούν ή να ιδιωτεύσουν, και βαθιά προβληματικοί στο οικογενειακό προφίλ τους, άφησαν φεύγοντας μια έντονη αίσθηση ανικανοποίητου (και παρεξήγησης που έμεινε άλυτη) και μια ιδέα κλονισμένου μεγαλείου μιας εποχής που τελείωνε μαζί τους. Και τότε νιώσαμε έτοιμοι να περάσουμε επιτέλους στην επόμενη πίστα, αναζητώντας ψύχραιμους τεχνοκράτες διαχειριστές, με στεγνή δημόσια εικόνα. Δεν δούλεψε ούτε αυτό ακριβώς. Και τώρα πάλι αναζητούνται απελπισμένα ηγέτες (στην ευρύτερη αντιπολίτευση, τουλάχιστον), κατά προτίμηση χωρίς έντονες και μυστήριες παθολογίες.

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ