Where will it end?

Where will it end? Facebook Twitter
0

Παρά τις βάτες, το κόλλημα με το νέον, τις βιντεοκασέτες του Ψάλτη και τη Δυναστεία, η δεκαετία του ’80 (ειδικά στις αρχές της) ήταν μια πολύ σοβαροφανής εποχή, όπου ακόμα και η πόζα ήταν πολύ αυστηρή υπόθεση και δεν έπαιζε καθόλου το ανεξέλεγκτο αισθητικό «ό,τι να ’ναι» που πλημμυρίζει σα χυλός τις μέρες μας, αντίθετα από τον ουτοπικό νεοφρικιάρικο (και όψιμο) οπτιμισμό των 90s. Έτσι, ένα καλοκαιρινό βράδυ σε πολύ τρυφερή ηλικία, που είχα σκάσει στο κλαμπ Casablanca της Σαντορίνης με μπλουζάκι Joy Division, μου την έπεσαν άσχημα κάποιοι μεγαλύτεροι με το αιτιολογικό ότι δεν ανέχονται να περιφέρονται τα ιερά και τα όσια από άσχετους «επί ματαίω». Τέλος πάντων, τη γλίτωσα πείθοντάς τους ότι τα λόγια του Αείμνηστου ήταν ευαγγέλιο, αναφέροντας και κάποια σχετικά παρασυνθήματα / εδάφια (για την «άβυσσο που χλευάζει τη δημιουργία» κ.λπ.), και αποφασίσαμε τελικά μονοιασμένοι να πιούμε σφηνάκια και να εστιάσουμε στον κοινό εχθρό, που ήταν (μεταξύ άλλων) εκείνη την εποχή οι φριχτές μεταφράσεις των στίχων του Ian Curtis.

Είκοσι και πλέον χρόνια μετά, μου φαίνεται εκπληκτικό πόσο «στέκονται» αυτοί οι στίχοι παρά το βάρος της μυθολογίας του ιδανικού αυτόχειρα (στα 24 χρόνια του) και χωρίς το ιδιοσυγκρασιακό ύφος με το οποίο έντυναν άλλοι προφήτες και μάρτυρες τα λόγια τους (όπως π.χ. η σαρδόνια ναρκισσιστική μελαγχολία του Morrissey ή ο κραυγαλέος μαζοχι- στικός μηδενισμός του Kurt Cobain). Στίχοι «μελοποιημένοι» ιδανικά από το γκρουπ και μ’ αυτή την επιβλητική «παραγωγή ονείρου που σε ξυπνάει» τού (αείμνηστου επίσης) Martin Hannet. Πριν λίγο καιρό άκουσα σ’ ένα live τον Αλέξανδρο Βούλγαρη (a.k.a. «The Boy») να τραγουδά βυθισμένος στο πιάνο του το Transmission» και δεν μου φάνηκε καθόλου ανάρμοστο. Ίσα ίσα… Πολλά έχουν γραφτεί κατά καιρούς για την «κληρονομιά» του Ian Curtis, αλλά τίποτε τόσο συγκλονιστικό όσο το κείμενο που είχε γράψει πριν μερικά χρόνια ο φίλος και συνοδοιπόρος του Genesis P-Orridge (Throbbing Gristle, Psycic TV), με τίτλο Αναμνήσεις από τον Ian Curtis των Joy Division. Ιδού μερικές μεταφρασμένες σκόρπιες φωτοβολίδες:

«Ο εκφραστής αυτής της τάσης να εξετάζεις την εμπειρία λεπτό προς λεπτό ως μεταφορά της ύπαρξης και ως μοιρολατρική οντότητα […] Απομόνωση χωρίς όρια […] Οι Joy Division ήταν η φαντασίωση που είχε ο Ian για τον εαυτό του ως φορέα μιας μετεξέλιξης της καταλυτικής επίθεσης των Velvet Underground στο mainstream του στιλ και της μόδας […] Η απόλυτη άρνηση κάθε είδους ασφαλιστικής δικλίδας […] Το κοινό είναι το προσωρινό καμουφλάζ – το δίχτυ ασφαλείας [...] Η ερωτική αίσθηση του στόχου: η δημιουργία μιας αισθητικής τζιχάντ για την οποία δεν φαίνεται να υπάρ- χει επιθυμία του κοινού αλλά τελικά υπάρχει […] η θεραπευτική ατζέντα […] μια κραυγή βοήθειας που μεταφράζεται (εσφαλμένα) σε επιφανειακό ποπ ύμνο – παράδοξο που κόστισε τις ζωές κι άλλων, περισσότερο και λιγότερο σπουδαίων από τον Ian […] Τα πνεύματα που ουρλιάζουν απαιτώντας αναγνώριση […] Η γλυκόπικρη επιβεβαίωση της παραλυτικής μαλθακότητας της ζωής γενικότερα και της μουσικής βιομηχανίας ειδικότερα, η οποία διυλίζει, αφομοιώνει, μυθοποιεί και σπαταλά οτιδήποτε ξεκινά ως ειλικρινής σταυροφορία […] Ο Ian Curtis κατανοούσε ότι δεν χρειαζόταν να εξηγήσει! Έχει κανείς ιδέα τι ευλογημένη ανακούφιση είναι να μη χρειάζεται να εξηγήσεις τίποτε; Να μην υποκρίνεσαι τίποτε; Να μην κρύβεις τίποτε; Να μην πρέπει να θυμηθείς αυτό που δεν πρέπει να ειπωθεί; Να γίνεις, έστω για λίγο, και η παραλία και τα βράχια, αγκαλιάζοντας από μια θέση ισορροπίας τα κύματα που σκάνε πάνω σου […] Αυτή η “αρρώστια της καρδιάς” είναι σαν μια ψυχαναγκαστική μυστική κοινότητα που διεκδικεί τα μέλη της χωρίς συμβόλαιο όπως του Φάουστ, αλλά το αντάλλαγμα και το τίμημα δεν είναι λιγότερο βαρυσήμαντα […] Ποια είναι τελικά η αναγκαιότητα, το κίνητρο που σε καθοδηγεί; Ίσως η αναγκαιότητα να προσπαθήσεις να βρεις ένα κόλπο να πείσεις τον εαυτό σου ότι υπάρχει ένα πειστικό ιδεώδες ζωής, η αναγκαιότητα να αποφύγεις έναν τελευταίο γύρο παρανοϊκής ανασφάλειας από τον εαυτό σου και ευνουχιστικού χλευασμού από τους άλλους…»

Με αφορμή την επέτειο του θανάτου Ian Curtis, την πρεμιέρα της ταινίας του φωτογράφου Anton Corbjin και κυρίως την οριστική brandοποίηση των Joy Division, o Andy Gill έγραψε την περασμένη εβδομάδα στον Independent: «Πόσο απίθανη θα φαινόταν κάποτε η προοπτική ενός Yo Sushi! γεύματος με τίτλο τραγούδι των Joy Division, κι όμως σήμερα υπάρχει διαθέσι- μο και “λαχταριστό” το Love Will Tear Us Apart Salmon & Tuna Box στην Αγγλία. Πριν λίγες μέρες μάλιστα, η εταιρεία αθλητικών ειδών New Balance ανακοίνωσε ότι έχει σχεδιάσει δύο καινούρια ζευγάρια παπουτσι- ών με θέμα το γκρουπ, το ένα με το design εξωφύλλου του Unknown Pleasures και το άλλο με το λογότυπο της εταιρείας Factory. Πώς και δεν έχει βγει ακόμα στο εμπόριο κούκλα Ian Curtis με δυνατότητα επιληπτικού κουνήματος των χεριών στο ρυθμό της μουσικής;» Εγώ θα έβαζα στοίχημα ότι στην Ιαπωνία υπάρχει ήδη, σε limited collectors edition έστω…

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ