Η Katy Perry είναι μια περίεργη υπόθεση. Θα έλεγε κάποιος ότι στο πρόσωπο της συγκεντρώνονται όλες οι αντιθέσεις που χαρακτηρίζουν την Αμερική τα τελευταία χρόνια. Γεννήθηκε στη Σάντα Μπάρμπαρα από γονείς πάστορες. Τα παιδικά της χρόνια τα πέρασε κυριολεκτικά μέσα στην εκκλησία και στις θρησκευτικές κατασκηνώσεις, όπου τραγουδούσε γκόσπελ και προσευχόταν για να ξορκίσει τους γκέι. Έλα, όμως, που εκτοξεύτηκε στην κορυφή με το κομμάτι «I kissed a girl» και ξαφνικά, το 2008, άρχισε να ανοίγει τη συζήτηση για τη διαφορετικότητα, πολύ πριν γίνει κάτι αποδεκτό και σύνηθες! Η Perry μπορεί να μην έπειθε τους πιο υποψιασμένους για τις αμφισεξουαλικές τάσεις της, στον απλό κόσμο όμως «μίλαγε» με μια ειλικρινή αφέλεια ακριβώς λόγω της καταγωγής της. Είχε καταφέρει, βέβαια, να μπει σε μια αμφιλεγόμενη ζώνη, επειδή, πριν από το συγκεκριμένο hit, είχε κυκλοφορήσει ένα κομμάτι με τίτλο «UR so gay» και στίχους που φαινομενικά ειρωνεύονταν τους ομοφυλόφιλους. Πάντοτε, όμως, έλεγε ότι όσα περιέγραφε στα τραγούδια της έβγαιναν μέσα από τις προσωπικές εμπειρίες της και ότι δεν είχε την πρόθεση να προσβάλει κανέναν. Κάπως έτσι την έβγαζε καθαρή, χωρίς να είναι απόλυτα politically correct.
Με το «Witness» δημιούργησε ένα πολιτικό τέρας που στην πορεία δεν κατάφερε να το διαχειριστεί επικοινωνιακά. Το άλμπουμ ήταν σκέτη καταστροφή. Οι κριτικοί το έθαψαν και την κατηγόρησαν ότι περισσότερο τη νοιάζει να γίνει η νέα trap/hip-hop ντίβα παρά να μιλήσει για τα προβλήματα του κόσμου. Επιπλέον, η δημόσια εικόνα της τσαλακώθηκε με μια σειρά από αλλοπρόσαλλα και χονδροειδή posts στο Τwitter.
Καθαρή την έβγαζε και για έναν άλλο, σημαντικότερο λόγο. Από την αρχή της καριέρας της η 32χρονη μουσικός είχε κατοχυρώσει την εικόνα της τέλειας ποπ σταρ. Με την τέλεια οδοντοστοιχία και τα έντονα γαλάζια μάτια της έφερνε πολύ σε μια μελαχρινή Barbie, η οποία βγήκε από έναν τεχνητό κόσμο που θύμιζε Disneyland για να σώσει την ποπ. Το ήξερε και η ίδια κι έτσι εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την κιτς αισθητική της τσιχλόφουσκας. Δεν έβλεπες ίχνος από τον ταλαιπωρημένο -λόγω αυστηρής θρησκευτικής ανατροφής- ψυχισμό της. Ακόμη και όταν χώρισε με τον ηθοποιό Russell Brand, προτίμησε να το παίξει κομάντο σε ένα πατριωτικό βίντεο για το «Part of me», ένα κομμάτι που έγραψε για τον αποτυχημένο γάμο της. Πολλές φορές, όταν έβλεπα τα βίντεό της, αναρωτιόμουν αν κρυβόταν κάποιος πραγματικός άνθρωπος πίσω από το φωτεινό και ακαταμάχητο πλαστικό χαμογελό της. Στο συγκεκριμένο βίντεο είναι από τις λίγες φορές που φαίνεται κάπως πιο ανθρώπινη. Δεν φάνηκε να δείχνει πουθενά την πίκρα και τον θυμό της που ο άντρας της τη χώρισε με ένα μήνυμα στο κινητό, αλλά φέρθηκε με αξιοπρέπεια, στάση σπάνια για διασημότητα αυτές τις μέρες. Από τότε άρχισε να βγάζει τραγούδια που στην πλειονότητά τους υμνούσαν τη σημασία τού να έχεις αυτοπεποίθηση και να είσαι καλά με τον εαυτό σου. Ο γάμος και το διαζύγιό της την έκαναν σίγουρα λίγο πιο συμπαθή.
Katy Perry - Part Of Me
Ωστόσο, ειδικά από πέρσι η Perry έμοιαζε να μην ξέρει πού ακριβώς θέλει να ανήκει. Ή να το ξέρει και να μην μπορεί να το εκφράσει ακριβώς. Στις αμερικανικές εκλογές δεν έκρυψε την προτίμησή της στην Κλίντον. Ταυτόχρονα, άρχισε να δηλώνει ότι πλέον θα κάνει μουσική με νόημα. Η «στοχευμένη» ποπ της (purposeful pop) όπως την ονόμασε −που θυμίζει εύλογα τη «στρατευμένη τέχνη»− στόχο είχε να μιλήσει στον κόσμο για πιο καίρια θέματα από τα προβλήματα των σχέσεων.
Το κομμάτι της «Chained to the rhythm» από το νέο της άλμπουμ «Witness» ήταν ωραία, κολλητική ποπ, αναμεμειγμένη με ρέγκε ρυθμό. Είχε ένα απλό και άμεσο μήνυμα για την εποχή των social media και τα παρομοίαζε με φούσκα. Συνεργάστηκε με τον εγγονό του Bob Marley και πραγματικά είναι ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια που έχει γράψει ποτέ.
Δυστυχώς, οι καλές προθέσεις της δεν ευοδώθηκαν. Με το «Witness» δημιούργησε ένα πολιτικό τέρας που στην πορεία δεν κατάφερε να το διαχειριστεί επικοινωνιακά. Το άλμπουμ ήταν σκέτη καταστροφή. Οι κριτικοί το έθαψαν και την κατηγόρησαν ότι περισσότερο τη νοιάζει να γίνει η νέα trap/hip-hop ντίβα παρά να μιλήσει για τα προβλήματα του κόσμου. Επιπλέον, η δημόσια εικόνα της τσαλακώθηκε με μια σειρά από αλλοπρόσαλλα και χονδροειδή posts στο Τwitter. Βούιξε ο τόπος όταν απάντησε σε έναν φαν της ότι πρέπει να συνηθίσει το καινούργιο της κούρεμα, με τον ίδιο τρόπο που πρέπει να χωνέψει τη λήξη της θητείας του Ομπάμα. Άρχισαν να την κατηγορούν ότι οι πολιτικές της πεποιθήσεις, εκτός από αφελείς, είναι και ψεύτικες, σαν να αποφάσισε να τις υιοθετήσει μετά από μια γρήγορη σύσκεψη με την ομάδα της για την καλύτερη προώθηση του νέου της άλμπουμ.
Δεν χρειάστηκε όμως να κόψει τα μαλλιά της για να την πατήσει και στον αισθητικό τομέα. Το μεγαλύτερο fail της ήταν όταν κυκλοφόρησε ένα έκτρωμα για βίντεο του «Bon Appétit». Ο κόσμος φρίκαρε και οι κριτικοί οργίασαν ακόμα περισσότερο. Σε αυτό διάφοροι σεφ τη βράζουν στην κυριολεξία σε καυτό νερό και την πλάθουν σαν ζυμάρι με σκοπό να την παρουσιάσουν ως το απόλυτο κανιβαλιστικό γκουρμέ πιάτο, ενώ ταυτόχρονα τραγουδάει σαν ξελιγωμένη σκυλού. Άκυρο σε όλα, ακόμα και στη συνεργασία της με τους Migos, που είχαν κάνει κάτι άτυπες ομοφοβικές δηλώσεις. Δεν βοηθάει και πολύ που με το κοντό ξανθό μαλλί θυμίζει πλέον τη Miley Cyrus. Οι συγκρίσεις γίνονται ακόμη εντονότερες αν δει κάποιος τη φετινή της εμφάνιση στο Glanstobury.
Katy Perry - Bon Appétit
Εξίσου ενοχλητική έγινε και η άνοστη διαμάχη που διατηρεί εδώ και καιρό με την Taylor Swift μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις. Δεν φαίνεται να συνειδητοποιεί ότι κάνει αυτά για τα οποία κατηγορούσε τη Swift παλιότερα. Παρά τη συνεργασία της με τη Nicki Minaj, δεν κατάφερε να αποφύγει την κατηγορία ότι ιδιοποιείται την αφροαμερικανική κουλτούρα.
Πρόσφατα αποφάσισε να βγάλει και την ιδιωτική ζωή της στο κλαρί με μια εκπομπή στο στυλ του «Big Brother» στο «Vice». Η κάμερα την ακολουθούσε 24ώρες το 24ωρο, αλλά την έδειχνε κυρίως να βάφεται. Μάλιστα έφερε και έναν ψυχολόγο να της κάνει live μια συνεδρία στο «άψε - σβήσε».
Γενικά, οι τελευταίες εμφανίσεις της χαρακτηρίζονται από κακό χιούμορ και κάνει πράγματα χωρίς να έχει συναίσθηση της πραγματικότητας, σαν να ζει μέσα στη φούσκα που τραγουδάει.
Υποθέτω ότι είναι λιγάκι πιεστικό να είσαι η αγαπημένη της Αμερικής και να σε θεωρούν τη μεγαλύτερη ποπ σταρ που έχει βγει ποτέ μετά τον Michael Jackson. Η Perry βρίσκεται στην κορυφή κάθε φορά, χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Υπερέχει σε αυτό. Σίγουρα αυτό το διάστημα πρέπει να περνάει κάποιου είδους κρίση. Δεν ξέρω αν την καίει ιδιαίτερα που τη θεωρούν ψεύτικη, τη στιγμή που συνεχίζει να είναι τόσο ψηλά. Δεν ξέρω καν αν γινόμαστε μάρτυρες μιας πιο αληθινής πλευράς της για πρώτη φορά. Δεν είναι η μοναδική σταρ που γνωρίζει αποτυχία με ένα πρότζεκτ στην προσπάθειά της να επανεφεύρει την εικόνα της. Τώρα, για τι είδους αποτυχία μιλάμε όταν πρόσφατα κατάφερε να γίνει ο άνθρωπος με τους περισσότερους followers στο Twitter, δεν γνωρίζω ακριβώς. Επισήμως έχει 100 εκατομμύρια φαν που ακολουθούν την κάθε της λέξη, 15 εκατομμύρια περισσότερους από τη νέμεσή της, τη Swift, ενώ αφήνει δεύτερο και καταϊδρωμένο τον Justin Bieber.
Αυτό είναι κάτι που πραγματικά σε κάνει να αναρωτιέσαι αν τελικά έχει κανένα νόημα να γκρινιάζεις συνέχεια για το τι είναι αληθινό και τι πλασματικό σε ένα ακραία ελεγχόμενο και ασταθές περιβάλλον όπως η βιομηχανία της ποπ μουσικής.