Πόσο ίσοι είμαστε;

Πόσο ίσοι είμαστε; Facebook Twitter
Γιατί οι συμφοιτητές μου - οι άντρες συμφοιτητές μου - είναι τώρα διευθύνοντες σύμβουλοι και οι εξίσου φωτισμένες συμφοιτήτριες μου, όχι;
5

Καιρό τώρα στο χολιγουντιανό στερέωμα και στον πλανήτη της επιχειρηματικότητας η κουβέντα περί πραγματικής ισότητας μεταξύ γυναικών και αντρών επανέρχεται, είτε μέσα από συνεντεύξεις γυναικών ηθοποιών, είτε μέσα από άρθρα και επισημάνσεις "σιδηρών κυριών" του επιχειρείν. Το θέμα είναι κάθε φορά το ίδιο, δοσμένο με διαφορετική διατύπωση, αναλόγως του χώρου, στον οποίο δραστηριοποιείται η εκάστοτε κυρία που αποφασίζει να μιλήσει ανοιχτά για τις διακρίσεις που βιώνει. 

Στο μεν Χόλιγουντ καταγγέλλεται ο ηλικιακός ρατσισμός και οι διαφορές στα κασέ των αμοιβών των πρωταγωνιστών, στις δε επιχειρήσεις ο χρόνος που χρειάζονται άντρες και γυναίκες για να διεκδικήσουν και να κατακτήσουν την ίδια θέση. Συνήθως, οι γυναίκες αναρριχώνται με πολύ βραδείς ρυθμούς και ακόμη κι αν κατακτήσουν την πολυπόθητη καρέκλα του CEO, αμείβονται με λιγότερα χρήματα απ' ό,τι ένας άντρας συνάδελφος τους στην ίδια θέση. 

Σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο της στον "Guardian" η Yvonne Roberts, όχι απλώς ασχολήθηκε, αλλά ξετίναξε το συγκεκριμένο θέμα, χωρίς να χρειαστεί να γίνει επιθετική, χωρίς να αισθανθεί ότι τα επιχειρήματα της χρειάζονταν δεκανίκι από κάποια νεο-φεμινιστική ατζέντα.

Από την άλλη, πολύ συχνά οι γυναίκες φοβούνται να προσεγγίσουν αυτά τα θέματα. Θα θεωρηθεί αναχρονιστική η προσπάθεια τους, ότι, δηλαδή, επαναφέρουν έναν προβληματισμό που δεν υφίσταται πια και μοιραία θα κατηγορηθούν ως οργισμένες φεμινίστριες και μάλιστα με τρόπο που θα ακυρώσει τη δυναμική των ζητημάτων που θέτουν. Υπάρχει, λοιπόν, σωστός, ενδεδειγμένος, politically correct τρόπος για να τεθούν αυτά τα ζητήματα, χωρίς να προσκρούσουν στη χλεύη και την περιφρόνηση κάποτε ακόμη και των ίδιων των γυναικών; 

Σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο της στον "Guardian" η Yvonne Roberts, όχι απλώς ασχολήθηκε, αλλά ξετίναξε το συγκεκριμένο θέμα, χωρίς να χρειαστεί να γίνει επιθετική, χωρίς να αισθανθεί ότι τα επιχειρήματα της χρειάζονταν δεκανίκι από κάποια νεο-φεμινιστική ατζέντα. Τι έκανε; Απλώς έριξε μια ματιά στο παρελθόν και συγκεκριμένα στους γονείς της, μια ματιά στον τρόπο με τον οποίο μεγαλώνουν στο σήμερα οι κόρες της και άλλη μία στις ζωές γυναικών του περιβάλλοντος της: ό,τι χρειαζόταν για να επιχειρηματολογήσει ήταν μπροστά της,, γυναίκες κάθε ηλικίας, κόρες, μανάδες, φίλες και ξαφνικά όλα έμοιαζαν πολύ καθαρά, χωρίς υστερίες και προσπάθειες εντυπωσιασμού. Και της χρειάστηκαν μόνο 4 επιχειρήματα... 

"Οι κόρες μου και οι φίλες τους είναι πραγματικά φανταστικά κορίτσια, Έξυπνα, αστεία, γεμάτα αυτοπεποίθηση και με ανησυχίες για τον κόσμο και την πολιτική. Ωστόσο, ως μητέρα, πλέον μου είναι απολύτως σαφές ότι χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά να γίνει. 

Να 4 σοβαρά σημεία, για τα οποία, το αναφέρω: 

Γιατί πρέπει οι κόρες μας, ακόμη και σήμερα, να σπαταλούν πολύτιμο χρόνο ανησυχώντας για το βάρος, για το πόσο όμορφα είναι τα μαλλιά και η εμφάνιση τους; Γιατί τους συμβαίνει ακόμη αυτό που υπέστην εγώ και η μητέρα μου και όλες οι γυναίκες σε αυτές τις γενιές, όπου τα media μας τάιζαν με μη ρεαλιστικές απεικονίσεις γυναικών στις διαφημίσεις, τον κινηματογράφο, παντού; 

Γιατί η άνιση κατανομή των εργασιών στο σπίτι και η ταυτόχρονη αναζήτηση μιας αξιοπρεπούς και καλοπληρωμένης δουλειάς είναι ακόμη σημείο αναφοράς σε όλες τις συζητήσεις με φίλες; 

Γιατί οι συμφοιτητές μου - οι άντρες συμφοιτητές μου - είναι τώρα διευθύνοντες σύμβουλοι και οι εξίσου φωτισμένες συμφοιτήτριες μου, όχι;

Γιατί ακόμη φοβάμαι για τον τρόπο που κοιτούν τις κόρες μου σε κάθε έξοδο τους, γιατί νεαρές γυναίκες που γνωρίζω πέφτουν ακόμη και στις μέρες θύματα βιασμού και πρέπει να ζουν με τον τρόμο; 

Παρά τα όσα έχουμε κερδίσει από το '60 και μετά, άντρες και γυναίκες ακόμη δεν έχουμε ίσα δικαιώματα. Δεν είναι αρκετό το να λένε οι πολιτικοί - πρωθυπουργοί και δήμαρχοι - ότι είναι φεμινιστές, από τη στιγμή που οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται στην πολιτική και οι μέριμνες για γυναίκες και παιδιά είναι συνήθως λιγοστές ή οι απολύτως αναγκαίες. Είναι ευθύνη όλων να αποτρέπουν τη σεξιστική συμπεριφορά και την ανισότητα στο εργασιακό περιβάλλον, να αμφισβητούν τις παραδοσιακές δομές και υπεύθυνα να μεγαλώνουν άντρες που σέβονται τις γυναίκες".

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στο ίδιο πολυδιαβασμένο άρθρο της, η Roberts καταγράφει τη δική της πορεία - ως γυναίκα - μέσα σε μία ανοιχτόμυαλη οικογένεια, με λυμένα αυτού του είδους τα ζητήματα, ωστόσο αναφέρει και τη συμβολή καθοριστικών στη διαμόρφωση της προσωπικότητας ενός ανθρώπου - και δη μιας γυναίκας - βιβλία, φίλους και εκπαιδευτικούς, παράγοντες που σήμερα δεν υπάρχουν σε όλη τους την ένταση. Ακριβώς, εξαιτίας του φόβου μη χαρακτηριστεί κάποιος "φεμινιστής" ή ακόμη χειρότερα "φεμινίστρια"... 

Πρόσωπα
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ