Ερωτόκριτος και Ερωφίλη με γλέντια και χορούς

Ερωτόκριτος και Ερωφίλη με γλέντια και χορούς Facebook Twitter
0

Πέντε ηθοποιοί, τέσσερις μουσικοί, η γυμνή σκηνή της μικρής Επιδαύρου, ο αψεγάδιαστος λόγος του Γεωργίου Χορτάτση. Ο ηθοποιός-σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας που πειραματίστηκε και έδωσε με νέα πνοή την Γκόλφω του Περεσιάδη και τον Απόκοπο του Μπεργαδή, αποτολμά με τους συνεργάτες του να αναμετρηθεί με την αριστουργηματική ερωτική τραγωδία της Κρητικής Αναγέννησης, την Ερωφίλη. Αφού πρώτα ταξίδεψαν και δοκιμάστηκαν στα βουνά της Μεγαλονήσου, και λίγο πριν την παρουσιάσουν στην ορχήστρα της Μικρής Επιδαύρου με μια νέα προσέγγιση, έδωσαν τη νέα τους πρεμιέρα στο Ηράκλειο. Σαν να 'θελαν για μια ακόμα φορά να πάρουν την έγκριση των Κρητικών. Τη δεύτερη βραδιά την παράσταση θα ακολουθήσει ένα μεγάλο γλέντι με χορό, τσικουδιά, φαγητό και τραγούδι, όπου θα ακουστεί ο Ερωτόκριτος, το έργο που εμπνεύστηκε από την Ερωφίλη ο Βιτσέντζος Κορνάρος.

Έχεις πει ότι η σχέση σου με έργα όπως η Γκόλφω ή ο Απόκοπος ήρθε με καθυστέρηση ετών, δείγμα της ελλιπούς παιδείας μας....

Αυτό που είπα ήταν ότι ήρθα σε επαφή, όπως όλοι μας, στο σχολείο κι αργότερα στη δραματική σχολή με έναν τρόπο ελλιπή. Μέσα από μια διαστρέβλωση και το πλαίσιο πατριδολαγνείας και της επίσημης εκδοχής της ελληνικότητας: mousaka, Zorba, Κολωνάκι, Ερεχθείο. Αυτό λοιπόν το πράγμα διέπει όλη την παιδεία μας, γι' αυτό δεν έχουμε, ή δεν μπορούμε να έχουμε, επαφή μαζί τους. Ξαναδιάβασα αυτά τα κείμενα όπως όταν αποφασίζεις να ξαναδιαβάσεις την ιστορία από την αρχή κι όχι όπως στο σχολείο...

Στην περίπτωση της ιστορίας, κατανοώ την εξιδανίκευσή της, στη λογοτεχνία ποιο ήταν το πρόβλημα;

Όταν την αντιμετωπίζεις ως μνημείο, παύει να είναι λογοτεχνία.

Δεν υπάρχουν έργα που θα τα χαρακτηρίζαμε μνημεία;

Εγώ δεν θα χαρακτήριζα ούτε την Ακρόπολη μνημείο. Είναι μια άσχημη λέξη. Αλλά πολλές φορές δεν την αντιλαμβανόμαστε ως αυτό που σημαίνει και κάθε φορά πρέπει να επαναδιαπραγματευόμαστε τη σχέση μας μαζί της. Άλλοι βγάζοντας λεφτά από όλα αυτά, ή για να δείξουμε ότι έχουμε άξιους προγόνους ώστε να μας δεχτούν στα σαλόνια τους οι άλλοι ευγενείς των υπόλοιπων χωρών. Ή, αν θέλουμε να καταλάβουμε κάτι για μας.

Η Ερωφίλη δεν είναι ένα μνημείο λόγου;

Είναι ο Σοφοκλής; Είναι λόγος, είναι θέατρο. Την Ερωφίλη τη βλέπω με θαυμασμό γιατί είναι ένα αριστούργημα, κι όχι γιατί γράφτηκε μια άλλη εποχή. Υπάρχουν και άλλα κείμενα της ίδιας εποχής που είναι χάλια. Προφανώς, τα χειρότερα δεν σώθηκαν κι από τα καλύτερα μόλις κάποια. Από εκεί και πέρα, υπάρχει όλη η βάση για να σου δημιουργήσει ένα δέος, αυτό που «πρέπει» να σου δημιουργεί κατά τους Έλληνες. Έναν πατρογονικό θαυμασμό, ένα ιερό ρίγος. Όλα αυτά μπορούν να σου τα προκαλέσουν και ο Βασιλιάς Ληρ ή ένα παραμύθι από την Αφρική. Η Ερωφίλη είναι ένα καταπληκτικό κείμενο, από τα ελάχιστα πιστεύω στο παγκόσμιο θέατρο τόσο πλήρη και τόσο αψεγάδιαστα, κι επιπλέον σημαίνει για μένα ελληνική γλώσσα. Το εκπληκτικό φαινόμενο της γλώσσας αυτής που από τα ελληνιστικά χρόνια μέχρι σήμερα πέρασε τόσες περιπέτειες και τόσους πολιτισμούς για να φτάσει μέχρι εδώ που έφτασε. Οπότε για μένα είναι μια ανάγκη να το δούμε και να το ξαναδούμε, κι ο καθένας να το δει διαφορετικά. Να πάμε παραπέρα, γνωρίζοντας σε βάθος τα κείμενα αυτά.

Πέρα από πατριδοκαπηλίες, με έναν τρόπο πιο ουσιαστικό;

Δεν ξέρω αν θα είναι ουσιαστικός, αλλά σαφέστατα δεν με ενδιαφέρει μια σχέση που διατυμπανίζει και χρησιμοποιεί αυτό τον τρόπο που έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα στα σχολεία και που, γενικότερα, το μόνο που κατάφερε είναι να μας απομακρύνει σιγά σιγά από τον ίδιο μας τον εαυτό.

Κι από το «σήμερα» μήπως;

Σήμερα δεν μπορείς να ζήσεις, αν δεν μπορείς να διαβάσεις Βιζυηνό. Υποτίθεται ότι θαυμάζουμε το παρελθόν, αλλά δεν έχουμε ιδέα γι' αυτό. Ούτε το σεβόμαστε. Γενικότερα, υπάρχει μια αδιαφορία στην ελληνική κοινωνία για το παρελθόν, αλλά και για το αύριο.

Θα σε ενδιέφερε ένα εξαιρετικό ανέβασμα της Ερωφίλης πιο ακαδημαϊκό, ίσως και κάπως «μουσειακό»;

Τίποτα δεν είναι «μουσειακό», αν λειτουργεί και έχει επαφή με τον θεατή. Για να ανέβει η Ερωφίλη, θέλει πάρα πολύ ψηλό budget. Είναι έργο τερατωδών διαστάσεων και είθισται να κόβεται. Θα έπρεπε να έχουμε έναν θίασο 15 ηθοποιών και θα διαρκούσε ώρες ατελείωτες, αν παιζόταν ολόκληρη. Από καρδιάς, θα ήθελα να ακούγεται ολόκληρο το κείμενο. Κάποια στιγμή θα το επιθυμούσα, αλλά θα ήταν μια εκδοχή κατά προσέγγιση...

Στις μέχρι τώρα δουλειές σου χρησιμοποίησες με τους συνεργάτες σου κάθε μέσο και αισθητική που οδηγούσε σε μεταμοντέρνες προσεγγίσεις.

Αν μεταμοντερνισμός είναι η ανάμειξη ετερόκλητων στοιχείων, κάτι που κάνουμε για να ανταποκριθούμε και στις δικές μας ανάγκες, είναι γιατί γύρω μας όλος ο κόσμος είναι έτσι. Ανήκω σε μια γενιά που πρέπει να εκφραστεί κι εγώ δεν βλέπω να υπάρχει κάτι άλλο εκτός από τον μοντερνισμό του '80 που ακόμα κυριαρχεί στο θέατρό μας. Η γενιά μου ξεκίνησε λατρεύοντας και μυθοποιώντας ενίοτε την τεχνολογία ως μια πανάκεια, αλλά έχω αρχίσει να τη βλέπω με άλλο μάτι πια. Είμαι σε μια φάση που δεν θα ήθελα να χρησιμοποιήσω ούτε καν φώτα, αν ήταν δυνατό!

Τι να περιμένουμε στην περίπτωση της Ερωφίλης;

Στην Ερωφίλη ακολουθώ ως κυρίαρχο άξονα τον λόγο. Είναι μια προσπάθεια κατανόησης και ερμηνείας του έμμετρου λόγου, του δεκαπεντασύλλαβου που ξεκίνησε από την Γκόλφω, αν και το έργο του Περεσιάδη έχει αρκετά ελαττώματα, ίσως και γι' αυτό δεν θεωρείται πολύ σοβαρό, αλλά το χαρακτηρίζει μια απίστευτη λαϊκότητα και μέσω της ιστορίας αγάπης ακουμπάει μια χορδή του κόσμου. Η Ερωφίλη είναι ένα έργο απόλυτα καθάριο, δεν μπορείς ούτε να επέμβεις ούτε να χρησιμοποιήσεις μεταμοντέρνα στοιχεία. Εδώ πρέπει να βρεις τη λύση. Και ψάχνεις μια απλή λύση, κι αυτό είναι το πιο δύσκολο πράγμα απ' όλα.

Σε τι μορφή την πλησιάσατε;

Είθισται να ντύνουμε τις παραστάσεις κάπως. Αλλά το θέατρο λόγου μπορεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα απ' οτιδήποτε, γιατί τα εμπεριέχει όλα ο λόγος. Δεν θέλω να παρεμβάλλεται τίποτα ανάμεσα στον θεατή και τον λόγο. Ούτε καν η εποχή. Γιατί ακόμα και την εποχή την εμπεριέχει ο λόγος: οι χαρακτήρες, η πλοκή, η δράση, οι ανάσες, ο τρόπος που αναπνέουν, που θυμώνουν, που αγαπιούνται, οι συγκρούσεις, οι μαντινάδες. Όλα αυτά μαζί είναι τα κοστούμια, τα σκηνικά, οι περιγραφές.

Ξέρουμε ότι το δουλέψατε στην Κρήτη.

Στην περιοδεία με την Γκόλφω και τον Απόκοπο κάποια στιγμή κάναμε πρεμιέρα στα Ζωνιανά την Ερωφίλη Σχεδίασμα 1. Μια πάρα πολύ παραδοσιακή παράσταση με τρεις ηθοποιούς που κρατούσαν τεράστιες φιγούρες Θεάτρου Σκιών χωρίς μπερντέ που δανείζαν το λόγο, δεκαπεντασύλλαβο με τον τρόπο που εκφέρεται στην Κρήτη. Υπήρχε χορός, μηλοποταμίτικος συρτός, πεντοζάλη, είχαμε μουσικούς που έπαιζαν λαούτο και λύρα, παραδοσιακούς σκοπούς. Το παίξαμε σε έξι χωριά και το αγκάλιασαν όλοι σαν κάτι παραδοσιακό. Τώρα περάσαμε στην Άσκηση 2 και προσπαθήσαμε να φύγουμε από την αυστηρή φόρμα. Να ακούσουμε το θέατρο, να δούμε παύσεις, σιωπές.

Τόσο στην Γκόλφω όσο και στην Ερωφίλη έχουμε τον ιδανικό έρωτα. Εξακολουθεί να έχει την ίδια δύναμη ο έρωτας σήμερα;

Πάντα!

Με την ίδια ιερότητα και αυτοθυσία;

Οι ποιητές ήταν άνθρωποι ευαίσθητοι, οι οποίοι συνελάμβαναν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από εμάς, και αποτύπωναν, κάποια πράγματα. Υπάρχουν και σήμερα τέτοιοι άνθρωποι που γράφουν και αισθάνονται έτσι για τον έρωτα. Τα προβλήματα των σχέσεων πάντα θα υπάρχουν, αλλά είμαστε σε έναν δρόμο που προσπαθούμε να λύσουμε τα προβλήματα αυτά. Αν όχι όλοι, κάποιοι. Δεν μπορείς να περιμένεις συνείδηση και αυτογνωσία, όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα που ακούγονται χιλιάδες χρόνια. Αλλά κάπου μπορούμε να πάμε, κι αυτό το κάπου εμένα μ' αρέσει. Καταστρέψαμε πολλά πράγματα για να έρθουμε εδώ, αλλά ήρθαμε.

Ποιο είναι το επόμενο σχέδιό σου;

Ο Ορέστης του Ευριπίδη σε μετάφραση Γιάννη Τσαρούχη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ