«Άμα έχεις λεφτά, κάνεις ό,τι θες»: Το τροχαίο με την Πόρσε και η ταξική μας κόπωση

«Άμα έχεις λεφτά, κάνεις ό,τι θες»: Η Πόρσε και η ταξική μας κόπωση Facebook Twitter
Υποθέτω ότι στην Ελλάδα είναι πολύ λίγοι όσοι δεν έχουν δει βιωματικά τη σύνδεση μεταξύ οικονομικής άνεσης και μεθυσμένης οδήγησης. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΔΙΑΒΑΖΩ, όπως η μισή Ελλάδα, τις εξελίξεις στο τροχαίο με την Πόρσε. Η τελευταία είδηση που είδα ήταν ότι ο οδηγός, μόλις έμαθε ότι έγινε το τροχαίο, άρχισε να φωνάζει ότι «καταστράφηκε». Σήμερα, με αφορμή αυτή την τραγωδία, θα σας μιλήσω για τον όρο «affluenza» και την ταξική διάσταση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.  

Το καλοκαίρι διάβασα ένα βιβλίο με τίτλο «Not That Rich». Πρόκειται για ένα «αυγουστιάτικο» μυθιστόρημα που περιγράφει τη ζωή κάποιων ζάπλουτων εφήβων σ’ ένα πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο. Η συγγραφέας, Belinda Lei, έχει ζήσει στο πετσί της όσα περιγράφει και το βιβλίο της είναι μια σατιρική αναδρομή στα κολεγιακά της χρόνια. Ένας από τους χαρακτήρες, ο οποίος στη διάρκεια της αφήγησης δείχνει με κάθε τρόπο ότι πιστεύει πως δεν τον αγγίζει απολύτως τίποτα επειδή ο πατέρας του είναι Κινέζος δισεκατομμυριούχος, πίνει ουίσκι ενώ οδηγεί τη Lamborghini του «για να ξεφύγει απ’ τα προβλήματα της ζωής του». Χτυπάει ένα νεαρό αγόρι με το αμάξι και το σκοτώνει επιτόπου. Ξυπνάει στο νοσοκομείο με τα χέρια δεμένα με χειροπέδες και αργεί να συνειδητοποιήσει τι έχει συμβεί. Όταν του λένε ότι χτύπησε κάποιον, απαντά «είναι η καλύτερη μέρα της ζωής του, θα πάρει αποζημίωση». Όταν τον ενημερώνουν ότι τον σκότωσε, «μια ξαφνική αίσθηση πανικού τον κυρίευσε».

«Μπαμπά, θα πάω φυλακή; Δεν μπορείς να μ' αφήσεις να πάω φυλακή. Μπορείς να τους πληρώσεις και να μ' αφήσουν να φύγω. Μπορούμε να πληρώσουμε την οικογένεια του αγοριού όσα είναι και θα είναι όλα εντάξει».  

Η κοινωνική ευθύνη, σκέφτομαι, έχει αρχίσει να φαίνεται σαν χαρακτηριστικό «χαμηλής τάξης». Το νοιάξιμο, το ενδιαφέρον για τις συνέπειες, το να μετράς τον διπλανό σου μοιάζουν ολοένα και περισσότερο με χαρακτηριστικά των «μη εχόντων».

Αργότερα, ο δικηγόρος του Jack τού εξηγεί ότι στο δικαστήριο θα ζητήσουν αθώωση ή ελάττωση της ποινής, επικαλούμενοι «affluenza». Toυ εξηγεί ότι «η affluenza είναι κάτι που αφορά παιδιά σαν εσένα, πολύ πλούσια και πολύ προνομιούχα. Επειδή δεν είχαν ποτέ κάποιον να τους βάλει όρια, ζουν μια ζωή χωρίς κίνητρο, με αίσθημα απομόνωσης και πλήρη απαξία για κανόνες και συνέπειες».

Ο Jack είναι φανταστικός χαρακτήρας, αλλά η υπόθεση που εμπνέει τη συγγραφέα δεν είναι. Μέσω του Jack, μας θυμίζει την υπόθεση του Ethan Couch, που είχε απασχολήσει πολύ την ειδησεογραφία των ΗΠΑ το 2013. Ο Ethan Couch, στα 16 του χρόνια, οδηγούσε μεθυσμένος στους δρόμους του Τέξας και σκότωσε τέσσερις ανθρώπους, ενώ τραυμάτισε άλλους εννιά. Οι δικηγόροι του επικαλέστηκαν, πρώτη φορά στα δικαστικά χρονικά απ’ ό,τι μπόρεσα να βρω, «affluenza». Ισχυρίστηκαν δηλαδή ότι, επειδή οι γονείς του ήταν πάρα πολύ πλούσιοι, ο Ethan Couch δεν μεγάλωσε με κανόνες και όρια και άρα δεν είχε την ικανότητα να σκεφτεί ότι «δεν πρέπει» να οδηγεί μεθυσμένος.  

Ως «affluenza» −στα ελληνικά θα μεταφραζόταν ίσως ως «πλουσιίτιδα»− ορίζεται ο διαφορετικός τρόπος αντίληψης του κόσμου από τους πάρα πολύ πλούσιους. Θεωρείται ψευδοεπιστημονικός όρος, αυτό ωστόσο δεν τον εμπόδισε να φτάσει στη δικαστική αίθουσα. O Mark O’Mara, αναλυτής νομικών ζητημάτων στο CNN, σχολιάζοντας την υπόθεση έγραψε «ήταν απρόσμενο το θράσος που συνόδευε τη χρήση του επιχειρήματος της “affluenza” στο δικαστήριο. Ωστόσο, αυτό που με άφησε ενεό ήταν ότι το δικαστήριο το δέχτηκε». Πράγματι, το δικαστήριο καταδίκασε τον Ethan Couch σε μια πολύ ελαφριά ποινή για το έγκλημά του, αποφασίζοντας «καταδίκη» σε «επιτήρηση» και είσοδο σε «κλινική αποκατάστασης». Ένα χάδι.  

Τώρα, γιατί τα γράφω αυτά; Τα γράφω γιατί πια είμαστε, έστω διανοητικά, κοινωνοί μιας παγκόσμιας ιδέας για τη δικαιοσύνη. Γιατί πλέον δεν είναι δύσκολο να βρούμε παραδείγματα στα οποία η τάξη ή η οικονομική άνεση είναι λόγοι για διαφορετική μεταχείριση από τις «Αρχές», όποιες κι αν είναι αυτές. Τα γράφω γιατί μια λέξη που αφορά μια άλλη κοινωνία, ένα εντελώς άλλο νομικό σύστημα, φαίνεται να είναι κοινός τόπος και στην Ελλάδα. Στη δημοκρατία, όποια δημοκρατία, ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνουν τα παιδάκια είναι ότι «όλοι είμαστε ίσοι ενώπιον του νόμου». Και μετά έρχεται η ζωή, ξανά και ξανά, η δική μας και των άλλων, να αποδομήσει κάτι που διδαχτήκαμε ως μια πολύ στέρεα, παγιωμένη αλήθεια.  

Υποθέτω ότι στην Ελλάδα είναι πολύ λίγοι όσοι δεν έχουν δει βιωματικά τη σύνδεση μεταξύ οικονομικής άνεσης και μεθυσμένης οδήγησης. Δεν χρειάζομαι στατιστικά, βολτάρω παραλιακή και έχω δει τις συμπεριφορές έξω από μπαρ στα hot spots των Κυκλάδων. Υπάρχει ένα «εμένα δεν με αγγίζει τίποτα» στα χέρια πολλών οδηγών που είναι λιώμα και βάζουν μπροστά τη μηχανή. Και ακόμη περισσότερο, ένα «δεν με νοιάζει και να γίνει κάτι, εγώ θα τη βρω την άκρη, πάντα τη βρίσκω». 

Η κοινωνική ευθύνη, σκέφτομαι, έχει αρχίσει να φαίνεται σαν χαρακτηριστικό «χαμηλής τάξης». Το νοιάξιμο, το ενδιαφέρον για τις συνέπειες, το να μετράς τον διπλανό σου μοιάζουν ολοένα και περισσότερο με χαρακτηριστικά των «μη εχόντων». Οι έχοντες, αν κρίνω από την κουλτούρα που με περιβάλλει, «κάνουν ό,τι θέλουν». Είναι υπεράνω όλων. Βασικά χαρακτηριστικά της δημοκρατίας έχουν επαναπροσδιοριστεί ως «συμβιβασμοί των μη επιτυχημένων και πλούσιων».  

Το δυστύχημα στα Χανιά δεν είναι από μόνο του απόδειξη κάποιας παθογένειας. Ωστόσο, με τον τρόπο που βλέπω εγώ τον κόσμο, είναι ένα ακόμη λιθαράκι στον φράχτη που χτίζεται ανάμεσα στους «έχοντες» και τους «μη έχοντες». Και μία ακόμη αφορμή, ο κόσμος, ο πολύς και καθημερινός, να νιώσει αδικία και δυσπιστία απέναντι στις Αρχές, που υποτίθεται ότι τον διαφυλάττουν ή αποδίδουν δικαιοσύνη. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τροχαίο στην Κρήτη: «Τον άφησαν ελεύθερο και χάσαμε άδικα το παιδί μας»

Ελλάδα / Τροχαίο στην Κρήτη: «Τον άφησαν ελεύθερο και χάσαμε άδικα το παιδί μας»

«Κυκλοφορούσε χωρίς δίπλωμα 3 μήνες, τον πιάσανε, τον αφήσανε ελεύθερο, κι αν δεν ήταν το δικό μας παιδί θα ήταν κάποιο άλλο» δηλώνει η νονά του 22χρονου Παναγιώτη που σκοτώθηκε από τον 45χρονο με την Porsche
LIFO NEWSROOM
Μπορεί το χρήμα να νικήσει τον θάνατο; Τι κάνουν οι πλούσιοι για να ζήσουν για πάντα

Tech & Science / Μπορεί το χρήμα να νικήσει τον θάνατο; Τι κάνουν οι πλούσιοι για να ζήσουν για πάντα

Ο Πίτερ Διαμαντής, ο ελληνικής καταγωγής μεγαλοεπιχειρηματίας στους τομείς της τεχνολογίας και της υγείας, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των δισεκατομμυριούχων που αγωνίζονται να κερδίσουν τη μακροζωία, αν όχι την αιώνια ζωή.
LIFO NEWSROOM
Το πλουσιότερο 1% του πλανήτη έχει ήδη εκπέμψει τον άνθρακα που του αναλογεί για όλο το 2025

Περιβάλλον / Το πλουσιότερο 1% του πλανήτη έχει ήδη εκπέμψει τον άνθρακα που του αναλογεί για όλο το 2025

Μόλις στις 10 Ιανουαρίου, οι πλουσιότεροι του πλανήτη είχαν εξαντλήσει τις ποσότητες CO2 που θα πρέπει να εκπέμψουν, ώστε να μην συνεχιστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη
LIFO NEWSROOM
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Λος Άντζελες: Οι πλούσιοι κάτοικοι και οι ασφαλιστικές «ενοικιάζουν» ιδιώτες για να σβήνουν τις φωτιές

Διεθνή / Λος Άντζελες: Οι πλούσιοι κάτοικοι και οι ασφαλιστικές «ενοικιάζουν» ιδιώτες για να σβήνουν τις φωτιές

Ιδιώτες επιχειρούν ιδίως προκαταρκτικά, ασφαλίζοντας τα σπίτια των πλουσίων που έχουν συμπεριλάβει στα ασφαλιστικά τους συμβόλαια αυτή την υπηρεσία - Γιατί ξεσπούν αντιδράσεις και τι προσφέρουν πραγματικά
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ