Κυρίως ηθοποιός, λίγο σκηνοθέτης

Κυρίως ηθοποιός, λίγο σκηνοθέτης Facebook Twitter
0

«Η σκηνοθεσία απλά προέκυψε», λέει ο Γιώργος Νανούρης. Το ΕΔΩ, ωστόσο, που επαναλαμβάνεται στο Κ44 με sold-out παραστάσεις από την αρχή της νέας σεζόν, είναι η τρίτη φορά που τον βρίσκει να ασχολείται με το θέατρο με αυτή την ιδιότητα. Οι ιστορίες 8 μεταναστών που έχουν μεγαλώσει και ζουν στην Αθήνα και διηγούνται περιστατικά από τη ζωή τους -με τις φωνές των πρωτοεμφανιζόμενων ηθοποιών που τους υποδύονται- αποτελούν μια παράσταση φορτισμένη συναισθηματικά, που έχει λάβει από πολύ καλές έως διθυραμβικές κριτικές από σύσσωμο τον ελληνικό Τύπο. «Διάβαζα εντελώς συμπτωματικά συνεντεύξεις του Καπλάνιστις εφημερίδες κι επειδή έπαθα ένα μικρό σοκ με αυτά που γίνονται, άρχισα να σκίζω και να μαζεύω τις σελίδες» μου εξηγεί. «Όταν μαζεύτηκε αρκετό υλικό σκέφτηκα ότι έπρεπε με κάποιον τρόπο να γίνει πιο γνωστό, έτσι αποφάσισα να ανεβάσω την παράσταση. Για να μάθει ο κόσμος πόσο υποφέρουν αυτοί οι άνθρωποι που περνούν καθημερινά δίπλα μας και τους φερόμαστε σαν να είναι κάτι λιγότερο από εμάς». Η παράσταση υλοποιήθηκε με τη βοήθεια τεσσάρων μαθητών του που είχαν μόλις αποφοιτήσει, οι οποίοι ξεκίνησαν να δουλεύουν την ιδέα του χωρίς καμία προσδοκία.

Στην αρχή στο χώρο που παίζεται σήμερα και στη συνέχεια στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στο τροχόσπιτο, με το οποίο περιόδευσαν σε γειτονιές της Αθήνας. Η επιτυχία ήταν αναπάντεχη, αλλά καθόλου αδικαιολόγητη. Είναι από τις παραστάσεις που διαδίδονται από στόμα σε στόμα και με έντονες αντιδράσεις κατά τη διάρκειά της. «Το πρώτο που πρέπει να πω είναι ότι αρκετοί κλαίνε» λέει ο Γιώργος. «Πολύ. Κι επειδή είμαι κάθε βράδυ εκεί, παρατηρώ ότι για λίγη ώρα αφού τελειώσει δεν μιλάει κανείς. Γίνεται μια παύση. Πολλές φορές μας λένε "νιώθουμε τύψεις, δεν ξέραμε τίποτα". Το εισπράττεις αυτό, μας ρωτάνε τι να κάνουμε, τι οργανώσεις υπάρχουν για τους μετανάστες, τέτοια πράγματα. Που σημαίνει ότι όταν ενημερωθεί ο κόσμος, ακόμα και να μην αλλάξει κάτι ριζικά, δεν θα τους βλέπει στην καθημερινότητά του με φόβο ή κακία. Σε κάποια παράσταση, την ώρα που λέει η Κατερίνα, μια μαύρη κοπέλα που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει εδώ, ότι δεν μπορεί να βγάλει ταυτότητα, ακούστηκε μια αγανακτισμένη φωνή από μεγάλης ηλικίας θεατή: "συγγνώμη, δεν το ξέραμε"! Ήταν πραγματικά συγκλονιστικό. Αυτά τα πράγματα δεν τα μαθαίνει κανείς απ' τις τηλεοράσεις». Η δύναμη των κειμένων κρύβεται στην αλήθεια που περιέχουν - όλα τα περιστατικά είναι αληθινά και παρουσιάζονται με έναν τρόπο αφοπλιστικά άμεσο (οι ηθοποιοί σε κοιτάζουν στα μάτια και απευθύνονται στον κάθε θεατή ξεχωριστά, με μονολόγους που φτάνουν σε έντονα συγκινητικές εξάρσεις). Ο ήχος του τρένου που περνάει διαρκώς και τα αποσπάσματα από τα τραγούδια του Antony και των Beirut που ακούγονται απλά δυναμώνουν τις εντάσεις. «Νομίζω ότι ο κόσμος επηρεάζεται πάρα πολύ γιατί οι πρωταγωνιστές είναι Έλληνες και τους ακούν να μιλάνε στα ελληνικά, χωρίς προφορά, δεν έχουν διαφορετικό χρώμα. Θα μπορούσαν να είναι οι ίδιοι, σε κάποια άλλη χώρα. Δεν το είχαμε προβλέψει, αλλά τελικά ο κόσμος ταυτίζεται με αυτό. Νιώθω ότι αν έβλεπαν έναν άνθρωπο μαύρο ή με προφορά θα τον κράταγαν απ' έξω, σαν κάτι που δεν είναι δικό τους, που δεν τους αφορά».

Τα κείμενα μας άλλαξαν όλους -πρώτα απ' όλα εμάς τους ίδιους- με πολλούς τρόπους» λέει ο Γιώργος. «Συνειδητοποίησα ότι το 2008 αυτοί οι άνθρωποι, ερχόμενοι εδώ και όντας μετανάστες, πραγματεύονται την υπόστασή τους. Στη χώρα σου δεν πραγματεύεσαι ούτε τη γλώσσα σου ούτε τη θρησκεία σου. Βλέπεις ότι από εκεί που είναι μορφωμένοι άνθρωποι, δικηγόροι, καθηγητές, καθαρίζουν σπίτια, σκάλες. Βλέπεις πόσο σχετικά είναι όλα. Αυτά που εμείς έχουμε ως δεδομένο: την καταγωγή μας, τη γλώσσα μας, τη δουλειά μας, τους φίλους μας, γι' αυτούς δεν υπάρχουν. Είναι τραγικό να το σκέφτεσαι. Όλες οι ιστορίες πάντως έχουν ένα κοινό: Σχεδόν κανένας τους δεν έχει πρόβλημα με τον κόσμο, έχει πρόβλημα με το κράτος. Αντιθέτως, στο εξωτερικό, που κάποιοι κρατικοί μηχανισμοί λειτουργούν σωστότερα, αντιμετωπίζουν μεγάλο ρατσισμό απ' τον κόσμο. Είναι πολύ παρήγορο αυτό. Ο Έλληνας μπορεί να σε κρατάει σε απόσταση όταν δεν σε έχει γνωρίσει. Όταν σε γνωρίσει όμως και δει ότι είσαι ακριβώς ίδιος άνθρωπος, με ευκολία θα σε καλέσει στο τραπέζι του. Αρκεί να γίνει κάτι, να περάσει αυτό το στάδιο. Να υπάρξει μια αφορμή...».

Σχολιάζει την οικονομική κρίση που είναι κύριο θέμα παντού και την ασυδοσία με τα πανάκριβα τζιπ στους δρόμους του κέντρου, το άγχος για το επόμενο βήμα μετά την καθολική αποδοχή, για τα σεμινάρια digital film making που έχει κάνει στη Νέα Υόρκη. Είμαι στη Θεατρολογία στη Φιλοσοφική της Αθήνας μου λέει λίγο πριν φύγει, δεν είμαι ούτε μουσικός, ούτε τραγουδιστής. Δεν έχω σπουδάσει μουσική. Γράψτο κι αυτό, απλά τελείωσα τη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και έχω συνεργαστεί με τον Κραουνάκη...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ