Αurora Aspen

Αurora Aspen Facebook Twitter
0

Γεννήθηκα στο Μπέργκεν, στη δυτική ακτή της Νορβηγίας. Δεν μείναμε εκεί για πολύ, όταν ήμουν τεσσάρων χρονών ο πατέρας μου μετακόμισε στη Ζάμπια και πήγα μαζί του.

Θυμάμαι πολλά από τη Ζάμπια, θυμάμαι που ταξίδευα δεξιά κι αριστερά. Τη σαβάνα, τη ζούγκλα, την ξερή γη με τις καμηλοπαρδάλεις να τρέχουν.

Όταν ξαναγυρίσαμε στη Νορβηγία μετακομίσαμε στο Τρόμσο, πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο. Στη βόρεια Νορβηγία βλέπεις άσπρα βουνά, έξι μήνες φως, έξι μήνες σκοτάδι. Είναι μια ακραία βερσιόν του νορβηγικού τοπίου, η φύση είναι απίστευτη: το σκοτάδι, ο Αρκτικός Κύκλος, ο ήλιος τα μεσάνυχτα.

Μετά το πανεπιστήμιο έζησα για λίγο στο Μπαγκλαντές, στο πλαίσιο ενός art project. Φορούσα το τσαντόρ και το σαλβάρ καμίζ όσο ήμουν εκεί. Ποτέ δεν μου έχουν φερθεί με τόσο σεβασμό. Ήταν τόσο ευγνώμονες που ήμουν εκεί και σεβόμουν τις παραδόσεις τους. Ήταν και περίεργο βέβαια, γιατί ανά πάσα στιγμή είχα 20 άτομα να με ακολουθούν, να με κοιτάνε. Πήγα σε χωριά που δεν είχαν ξαναδεί λευκό άνθρωπο. Με βάλανε σε ένα παγκάκι δίπλα σε μια λιμνούλα και χωρικοί που μένανε δυο ώρες μακριά έρχονταν για να με δούνε.

Στην Αθήνα ήρθα τυχαία, ταξιδεύοντας με κάτι φίλους. Με ενθουσίασε το ότι υπήρχε μια τόσο ζωντανή και δυνατή σκηνή που ήταν τόσο άγνωστη στη βόρεια Ευρώπη. Η σύγχρονη ελληνική κουλτούρα είναι εντελώς άγνωστη.

Πολλοί φίλοι μου με ρωτάνε «Γιατί στην Αθήνα; Ή στην Ελλάδα;». Τη θεωρούσανε χώρα για διακοπές. Μου φάνηκε ανεξερεύνητη η Αθήνα. Αισθάνθηκα ότι συνέβαιναν τόσο πολλά πράγματα εδώ, ότι υπήρχαν δημιουργικότητα και φανταστικοί άνθρωποι, ότι υπήρχε μια ενδιαφέρουσα κουλτούρα με κάποια ανατολίτικα χαρακτηριστικά. Η Ελλάδα ανήκει στην Ευρώπη, αλλά έχει και μια πολύ ξεχωριστή ταυτότητα. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον.

Η Αθήνα είναι τόσο περίεργη και χαοτική. Έχει ένα χαρακτήρα μοναδικό, δεν μπορείς να το περιγράψεις, στρίβεις μια γωνία και είναι σαν να είσαι σε άλλη πόλη.

Κάθε φορά που πήγαινα να φύγω από την Αθήνα κάτι άλλαζε. Την τελευταία φορά που πήγα να φύγω, το Νοέμβριο, βρήκα τη δουλειά που έχω τώρα στο __exhibition space πάνω από το Κ44. Δεν ένιωθα ότι είχα καταφέρει να κάνω αυτό που ήθελα, δεν είχα τελειώσει με την Ελλάδα καθόλου.

Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως επιμελήτρια εκθέσεων, θα έλεγα ότι δουλεύω με καλλιτέχνες και προσπαθώ να δημιουργήσω μια ελευθερία για να μπορούν να δημιουργήσουν. Προφανώς συνεισφέρω στην οργάνωση των εκθέσεων.

Η καλλιτεχνική σκηνή στην Αθήνα έχει μεγάλες προοπτικές. Καμιά φορά μόνο εύχομαι τα έργα να είχαν μια πιο ελληνική ταυτότητα. Συχνά βλέπω δουλειά που είναι καλή, αλλά θα ήταν ωραίο να ήταν κάπως πιο ελληνική. Στη βόρεια Ευρώπη οι άνθρωποι παίζουν πολύ με τις ρίζες τους και τις παραδόσεις τους.

Μου αρέσει πολύ να φέρνω ξένους καλλιτέχνες και να κάνουν εκθέσεις μαζί με Έλληνες. Όλοι όσοι έχουν έρθει στην Αθήνα έχουν εκπλαγεί από τη σκηνή της Αθήνας κι απορούν πώς δεν είναι περισσότερο γνωστή.

Ντρέπομαι που δεν μιλάω ακόμα καλά ελληνικά. Σκέψου ότι είμαι εδώ ήδη ενάμιση χρόνο.

Το πρώτο μου σπίτι στην Αθήνα ήταν ένα σπίτι νησιώτικο σαν καλύβα, στην Καισαριανή. Ήταν βαμμένο τιρκουάζ και είχε ξύλινα πατώματα, κρύο το χειμώνα και ζέστη το καλοκαίρι. Δεν μπορούσες να έχεις το φούρνο και το νερό να λειτουργούν συγχρόνως, γιατί θα πάθαινες ηλεκτροπληξία. Νόμιζα πως ήτανε υπέροχο, αλλά προφανώς ήταν τελείως αχούρι.

Τώρα μένω στη Στουρνάρη. Το λατρεύω αυτό το σπίτι, έχει ένα ροζ μπάνιο και μια καναρινί κουζίνα και μια τρύπια σκεπή κι όταν βρέχει η σκεπή στάζει πολύ.

Στην αρχή, όταν γνώριζα Αθηναίους και πήγαινα στο σπίτι τους για φαγητό, ας πούμε, προσπαθούσαν να μου δώσουν πράγματα φεύγοντας. Από μια καρέκλα, πετσέτες, μέχρι μακαρόνια και έξι κονσέρβες μανιτάρια. Ή με ρωτούσαν: «Σεντόνια έχεις; Δεν έχεις; Πάρε!».

Γύρναγα σπίτι μου με σακούλες μακαρονιών κι ας είχα ήδη μακαρόνια. Με συνεπήρε όλο αυτό, αλλά ντρεπόμουν και πάρα πολύ. Παραείναι καλό. Στην αρχή έλεγα όχι και μετά επέμεναν, επέμεναν. Μου έκανε εντύπωση το ότι προσπαθούσαν να με φροντίσουν τόσο πολύ. Για να μη μιλήσω για το τάισμα: «Φάε κι άλλο! Φάε κι άλλο».

Αυτό που μου φάνηκε τόσο διαφορετικό εδώ στην Αθήνα είναι ότι έρχομαι από μια κοινωνία που η ατομική ταυτότητα είναι πολύ σημαντική - ακόμα και μέσα σε μια οικογένεια όλοι είναι άτομα. Εδώ η οικογένεια είναι φοβερά σημαντική και σε συναισθηματικό αλλά και σε οικονομικό επίπεδο.

Η Αθήνα δεν έχει αρκετό πράσινο και εγώ έχω συνηθίσει σε πάρκα. Πάω στον Εθνικό Κήπο με το βιβλίο μου και μια κουβέρτα και κάθομαι. Ποιος πάει στον Εθνικό Κήπο; Βλέπεις πολλούς ξένους, είναι και οι μόνοι που κάθονται στο γρασίδι - οικογένειες Γάλλων, Βέλγοι. Έχει και πολλούς επιδειξίες.

Πάω και βρίσκω ένα ωραίο μυστικό σημείο κάτω από τα δέντρα, έχει χελώνες γύρω γύρω και παπαγάλους που πετάνε. Είναι σαν μια μικρή όαση. Έκανα και τα γενέθλιά μου εκεί - με τους φίλους μου και μπαλόνια στα δέντρα και πολύ σαμπάνια και φαγητό.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT