Έλενα Ντέτσεβα

Έλενα Ντέτσεβα Facebook Twitter
0

Γεννήθηκα στη Βουλγαρία. Το χωριό μου το λένε Τσαρ Ασέν, βασιλιάς Ασέν. Στα 19 παντρεύτηκα, έκανα το πρώτο μου παιδί στο χωριό, μετά πήγαμε στην πόλη. Στη Σιλίστρα, δίπλα στο Δούναβη. Εκεί φτιάξαμε σπίτι, μετά γεννήθηκε και η δεύτερή μου κόρη, η μικρή, η Κωνσταντίνα. Την άλλη τη λένε Μαρία.

Η δουλειά μου ήταν τορναδόρος.Για 33 χρόνια. Από κει βγήκα στη σύνταξη. Έκανα και δεύτερη δουλειά, έπαιρνα από μία φάμπρικα τουαλέτες για κούκλες, έραβα τα ρούχα τους. Περάσαμε πάρα πολύ δύσκολα. Οικονομικά κυρίως, επειδή δεν είχαμε μεγάλους μισθούς. Τα σπούδασα όμως και τα δύο τα παιδιά μου.

Το 1992 που βγήκα στη σύνταξη η Κωνσταντίνα σπούδαζε ακόμα. Είχα μείνει μόνη μου και ήταν αδύνατο να ζήσουμε με τόσο λίγα λεφτά. Μια γυναίκα σε σύνταξη δεν μπορούσε να βρει εύκολα δουλειά, έτσι πήρα απόφαση να φύγω από τη Βουλγαρία. Έπρεπε να δουλέψω.

Στην Ελλάδα ήρθα το ‘94.Ήρθα κατευθείαν στην Αθήνα, ως τουρίστρια. Η βίζα μου ήταν για επτά μέρες, αλλά το ρίσκαρα και έμεινα. Στην τσέπη μου ούτε δραχμή - δεν ήξερα και λέξη ελληνικά. Η μόνη δουλειά που μπορούσα να κάνω ήταν αγροτική. Έτσι, πήγα να μαζέψω ελιές και πορτοκάλια στην Πελοπόννησο. Αυτός ο ενάμισης μήνας μέχρι να βάλω στην τσέπη μου λίγα λεφτά ήταν η πιο δύσκολη περίοδός μου εδώ. Μετά γύρισα στην Αθήνα. Έμενα σε ένα ξενοδοχείο με άλλες γυναίκες απ' τη Βουλγαρία. Ευτυχώς, αμέσως μόλις ήρθα στην Αθήνα ήρθαν και μας ζήτησαν για δουλειά. Άγνωστοι άνθρωποι, που έψαχναν για οικιακή βοηθό.

Την εμπιστοσύνη την κερδίζεις. Ακόμα και στους πιο δύσκολους και καχύποπτους ανθρώπους. Πέρασα από πολλά σπίτια, φρόντισα οικογένειες και παιδιά, οι άνθρωποι με είχαν στο σπίτι τους σαν μέλος της οικογένειάς τους. Σιγά σιγά έμαθα και τη γλώσσα. Διάβασα πάρα πολύ μέχρι να τη μάθω. Η πιο μεγάλη μου δυσκολία ήταν η 24ωρη δουλειά μέσα στα σπίτια γιατί δεν είχα καθόλου χρόνο για μένα.

Το 1998 έφτιαξα τα χαρτιά μου και έψαξα για άλλη δουλειά. Μου χρειαζόταν ασφάλεια και στα σπίτια δεν μου έβαζαν ένσημα. Πήγα να δουλέψω στον ΗΣΑΠ, σε ένα συνεργείο που συνεργαζόταν τότε, το Magic Fresh. Μετά η εταιρεία έχασε το διαγωνισμό, τον κέρδισε η ΟΙΚΟΜΕΤ, και άρχισα να δουλεύω στην ίδια δουλειά με το άλλο συνεργείο.

Το 2001 ήρθε στην Ελλάδα η κόρη μου, η Κωνσταντίνα Κούνεβα.Είχε γεννηθεί ο γιος της με ένα πρόβλημα στην καρδιά, δύο τρύπες, και χρειαζόταν να γίνει εγχείρηση. Όλα πήγαν καλά. Από τότε μένουμε μαζί.

Εκείνη την εποχή ξεκίνησε και η Κωνσταντίνα να δουλεύει στο ίδιο συνεργείο. Εμένα μου είπαν ότι είχε λήξει η σύμβασή μου επειδή ήμουν μεγάλη σε ηλικία. Και με απέλυσαν. Δεν ξαναδούλεψα από τότε, γιατί είχα προβλήματα με την υγεία μου. Όταν ακόμα ήμουν στη δουλειά, το 2002, έπαθα το πρώτο έμφραγμα. Το 2008, το Νοέμβρη, έπαθα δεύτερο έμφραγμα. Έπρεπε αναγκαστικά να μας συντηρήσει η Κωνσταντίνα.

Όταν πρωτοήρθα δεν είχα ιδέα για την Ελλάδα.Μόνο ελληνική μουσική είχα ακούσει - μου άρεσε πάρα πολύ ο Θεοδωράκης. Μου είχε κάνει εντύπωση όμως πόσο διαφορετικά ζούσαν εδώ οι άνθρωποι, πόσο ελεύθεροι ήταν. Στην αρχή με είχε ενοχλήσει αυτό, εμείς ζούσαμε πιο «κλεισμένοι», λόγω του καθεστώτος. Δεν είχαμε ελευθερία. Μεγαλώσαμε ζώντας πάρα πολύ ήρεμα εκεί, δεν υπήρχε φόβος, δεν υπήρχαν κλοπές. Όταν ήρθα εδώ μου έκλεψαν τρεις φορές το πορτοφόλι και με είχε πιάσει φοβία. Είχα περάσει πολύ μεγάλη στενοχώρια. Τώρα βλέπω ότι δεν γίνεται να είσαι πάντα με το μέρος του νόμου.

Ζω τόσα χρόνια στην Ελλάδα και την αισθάνομαι σαν δεύτερη πατρίδα μου. Όχι τώρα που έχω τόσο μεγάλη βοήθεια από τον κόσμο, και οικονομική και ψυχολογική, αλλά, πριν γίνει αυτό το περιστατικό με την κόρη μου, υπήρχαν φορές που ξέχναγα ότι δεν είμαι Ελληνίδα. Στην αρχή αισθανόμουν ξένη. Τώρα όχι. Τώρα έχω την οικογένειά μου εδώ, τις φίλες μου, έχω γνωρίσει πολύ κόσμο, έχω πάρα πολλούς γνωστούς. Οι αντιδράσεις του κόσμου με έχουν συγκλονίσει.

Η Κωνσταντίνα είναι ένας άνθρωπος πολύ αποφασιστικός. Όταν σκεφτεί να κάνει κάτι, θα το κάνει. Μόλις τέλειωσε το λύκειο είπε «θέλω να σπουδάσω». Ήταν πολύ δύσκολο, αλλά τα κατάφερε και τέλειωσε το Ιστορικό Αρχαιολογικό. Δούλεψε σκληρά γι' αυτό.

Δεν της άρεσε το σύστημα που βρήκε στην Ελλάδα και άρχισε να παλεύει. Να ψάχνει αν αυτό που συνέβαινε ήταν νόμιμο. Πάλεψε για τον εργαζόμενο. Πήγε στο πανεπιστήμιο εδώ, έμαθε τη γλώσσα και γράφτηκε στο σωματείο το 2002. Άρχισε να συμμετέχει, στην αρχή ως μέλος και μετά στο Διοικητικό.

Ποιον ενόχλησε; Δεν το ξέρω. Ξέρω μόνο ότι απειλούσαν κι εμένα. Με προσωπικές επιθέσεις, όχι στο κινητό. Μου είπαν ότι «θα σε διώξουμε και δεν θα βρεις δουλειά πουθενά». Αυτό ακριβώς έγινε. Από τότε άρχισε ένας πόλεμος ανάμεσα στο συνεργείο και στην Κωνσταντίνα. Άρχισαν να την κυνηγάνε πάρα πολύ. Με το παραμικρό της έστελναν εξώδικα. Κάποια φορά, ένας απ' το συνεργείο πήγε να τη διώξει από το σταθμό που δούλευε. Την τράβηξε απ' τα μαλλιά και της είπε «τώρα να βγάλεις τη στολή του συνεργείου και να φύγεις, να πας στην πατρίδα σου».

Νομίζω ότι όλα αυτά έγιναν επειδή ήταν ξένη.Τι δικαίωμα έχει μια ξένη να πάει να τους κάνει έλεγχο, τι δουλειά είχε μια ξένη στο σωματείο; Λες και είμαστε από άλλο πλανήτη.

Δεν ξέρω αν θα βρεθεί ο ένοχος. Έχω μόνο να πω ότι αν θέλουν να τον βρουν, θα τον βρουν. Άργησαν πάρα πολύ να κάνουν κάτι. Μια ολόκληρη εβδομάδα η αστυνομία δεν έκανε τίποτα. Μια ολόκληρη εβδομάδα. Από την πρώτη μέρα πήγα και τους είπα τι έγινε, δεν ήξερα από πού να ξεκινήσω και τι να κάνω, πού να πάρω τηλέφωνο. Κανένας δεν με βοήθησε τότε, μόνο το σωματείο της Κωνσταντίνας. Δεν μπορούσα να βρω λύση. Και ακόμα δεν μπορώ. Η αστυνομία δεν επικοινώνησε, δεν με πήραν να μου πουν πού συνέβη, τι έγινε. Αν δεν είχε ξεσηκωθεί ο κόσμος πιστεύω ότι η αστυνομία δεν θα έκανε τίποτα. Θα το είχαν κουκουλώσει.

Αν είχα μπροστά μου τον ένοχο, θα τον ρώταγα αν έχει καρδιά - μπορεί να έχει ένας άνθρωπος τόσο μίσος; «Πώς μπορείς να κάνεις κάτι τόσο φρικτό σε κάποιον άλλο άνθρωπο; Έχεις κάνει έναν άνθρωπο να υποφέρει και να υποφέρουν και όλοι γύρω του».

Όταν τη βλέπω και κάνει τόσο κουράγιο παίρνω κι εγώ δύναμη. Από την πρώτη μέρα, όταν κατάλαβα ότι με ακούει, της έλεγα «μη χάνεις το κουράγιο κόρη μου. Θα περάσει».

Υποφέρω περισσότερο τώρα. Η κόρη μου υποφέρει σωματικά, αλλά εγώ τραβάω όλο τον ψυχικό πόνο, υποφέρει η ψυχή μου. Δεν ξέρω πώς άντεξα μέχρι τώρα.

Η ζωή μου δίδαξε να κρατάω την ψυχραιμία μου. Πάνω απ' όλα. Να μετράω κάθε μία λέξη που λέω, να είμαι πολύ προσεκτική και με τους δικούς μου ανθρώπους και με τους ξένους, να βοηθάω τον καθένα γύρω μου.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ