Έλενα Ντέτσεβα

Έλενα Ντέτσεβα Facebook Twitter
0

Γεννήθηκα στη Βουλγαρία. Το χωριό μου το λένε Τσαρ Ασέν, βασιλιάς Ασέν. Στα 19 παντρεύτηκα, έκανα το πρώτο μου παιδί στο χωριό, μετά πήγαμε στην πόλη. Στη Σιλίστρα, δίπλα στο Δούναβη. Εκεί φτιάξαμε σπίτι, μετά γεννήθηκε και η δεύτερή μου κόρη, η μικρή, η Κωνσταντίνα. Την άλλη τη λένε Μαρία.

Η δουλειά μου ήταν τορναδόρος.Για 33 χρόνια. Από κει βγήκα στη σύνταξη. Έκανα και δεύτερη δουλειά, έπαιρνα από μία φάμπρικα τουαλέτες για κούκλες, έραβα τα ρούχα τους. Περάσαμε πάρα πολύ δύσκολα. Οικονομικά κυρίως, επειδή δεν είχαμε μεγάλους μισθούς. Τα σπούδασα όμως και τα δύο τα παιδιά μου.

Το 1992 που βγήκα στη σύνταξη η Κωνσταντίνα σπούδαζε ακόμα. Είχα μείνει μόνη μου και ήταν αδύνατο να ζήσουμε με τόσο λίγα λεφτά. Μια γυναίκα σε σύνταξη δεν μπορούσε να βρει εύκολα δουλειά, έτσι πήρα απόφαση να φύγω από τη Βουλγαρία. Έπρεπε να δουλέψω.

Στην Ελλάδα ήρθα το ‘94.Ήρθα κατευθείαν στην Αθήνα, ως τουρίστρια. Η βίζα μου ήταν για επτά μέρες, αλλά το ρίσκαρα και έμεινα. Στην τσέπη μου ούτε δραχμή - δεν ήξερα και λέξη ελληνικά. Η μόνη δουλειά που μπορούσα να κάνω ήταν αγροτική. Έτσι, πήγα να μαζέψω ελιές και πορτοκάλια στην Πελοπόννησο. Αυτός ο ενάμισης μήνας μέχρι να βάλω στην τσέπη μου λίγα λεφτά ήταν η πιο δύσκολη περίοδός μου εδώ. Μετά γύρισα στην Αθήνα. Έμενα σε ένα ξενοδοχείο με άλλες γυναίκες απ' τη Βουλγαρία. Ευτυχώς, αμέσως μόλις ήρθα στην Αθήνα ήρθαν και μας ζήτησαν για δουλειά. Άγνωστοι άνθρωποι, που έψαχναν για οικιακή βοηθό.

Την εμπιστοσύνη την κερδίζεις. Ακόμα και στους πιο δύσκολους και καχύποπτους ανθρώπους. Πέρασα από πολλά σπίτια, φρόντισα οικογένειες και παιδιά, οι άνθρωποι με είχαν στο σπίτι τους σαν μέλος της οικογένειάς τους. Σιγά σιγά έμαθα και τη γλώσσα. Διάβασα πάρα πολύ μέχρι να τη μάθω. Η πιο μεγάλη μου δυσκολία ήταν η 24ωρη δουλειά μέσα στα σπίτια γιατί δεν είχα καθόλου χρόνο για μένα.

Το 1998 έφτιαξα τα χαρτιά μου και έψαξα για άλλη δουλειά. Μου χρειαζόταν ασφάλεια και στα σπίτια δεν μου έβαζαν ένσημα. Πήγα να δουλέψω στον ΗΣΑΠ, σε ένα συνεργείο που συνεργαζόταν τότε, το Magic Fresh. Μετά η εταιρεία έχασε το διαγωνισμό, τον κέρδισε η ΟΙΚΟΜΕΤ, και άρχισα να δουλεύω στην ίδια δουλειά με το άλλο συνεργείο.

Το 2001 ήρθε στην Ελλάδα η κόρη μου, η Κωνσταντίνα Κούνεβα.Είχε γεννηθεί ο γιος της με ένα πρόβλημα στην καρδιά, δύο τρύπες, και χρειαζόταν να γίνει εγχείρηση. Όλα πήγαν καλά. Από τότε μένουμε μαζί.

Εκείνη την εποχή ξεκίνησε και η Κωνσταντίνα να δουλεύει στο ίδιο συνεργείο. Εμένα μου είπαν ότι είχε λήξει η σύμβασή μου επειδή ήμουν μεγάλη σε ηλικία. Και με απέλυσαν. Δεν ξαναδούλεψα από τότε, γιατί είχα προβλήματα με την υγεία μου. Όταν ακόμα ήμουν στη δουλειά, το 2002, έπαθα το πρώτο έμφραγμα. Το 2008, το Νοέμβρη, έπαθα δεύτερο έμφραγμα. Έπρεπε αναγκαστικά να μας συντηρήσει η Κωνσταντίνα.

Όταν πρωτοήρθα δεν είχα ιδέα για την Ελλάδα.Μόνο ελληνική μουσική είχα ακούσει - μου άρεσε πάρα πολύ ο Θεοδωράκης. Μου είχε κάνει εντύπωση όμως πόσο διαφορετικά ζούσαν εδώ οι άνθρωποι, πόσο ελεύθεροι ήταν. Στην αρχή με είχε ενοχλήσει αυτό, εμείς ζούσαμε πιο «κλεισμένοι», λόγω του καθεστώτος. Δεν είχαμε ελευθερία. Μεγαλώσαμε ζώντας πάρα πολύ ήρεμα εκεί, δεν υπήρχε φόβος, δεν υπήρχαν κλοπές. Όταν ήρθα εδώ μου έκλεψαν τρεις φορές το πορτοφόλι και με είχε πιάσει φοβία. Είχα περάσει πολύ μεγάλη στενοχώρια. Τώρα βλέπω ότι δεν γίνεται να είσαι πάντα με το μέρος του νόμου.

Ζω τόσα χρόνια στην Ελλάδα και την αισθάνομαι σαν δεύτερη πατρίδα μου. Όχι τώρα που έχω τόσο μεγάλη βοήθεια από τον κόσμο, και οικονομική και ψυχολογική, αλλά, πριν γίνει αυτό το περιστατικό με την κόρη μου, υπήρχαν φορές που ξέχναγα ότι δεν είμαι Ελληνίδα. Στην αρχή αισθανόμουν ξένη. Τώρα όχι. Τώρα έχω την οικογένειά μου εδώ, τις φίλες μου, έχω γνωρίσει πολύ κόσμο, έχω πάρα πολλούς γνωστούς. Οι αντιδράσεις του κόσμου με έχουν συγκλονίσει.

Η Κωνσταντίνα είναι ένας άνθρωπος πολύ αποφασιστικός. Όταν σκεφτεί να κάνει κάτι, θα το κάνει. Μόλις τέλειωσε το λύκειο είπε «θέλω να σπουδάσω». Ήταν πολύ δύσκολο, αλλά τα κατάφερε και τέλειωσε το Ιστορικό Αρχαιολογικό. Δούλεψε σκληρά γι' αυτό.

Δεν της άρεσε το σύστημα που βρήκε στην Ελλάδα και άρχισε να παλεύει. Να ψάχνει αν αυτό που συνέβαινε ήταν νόμιμο. Πάλεψε για τον εργαζόμενο. Πήγε στο πανεπιστήμιο εδώ, έμαθε τη γλώσσα και γράφτηκε στο σωματείο το 2002. Άρχισε να συμμετέχει, στην αρχή ως μέλος και μετά στο Διοικητικό.

Ποιον ενόχλησε; Δεν το ξέρω. Ξέρω μόνο ότι απειλούσαν κι εμένα. Με προσωπικές επιθέσεις, όχι στο κινητό. Μου είπαν ότι «θα σε διώξουμε και δεν θα βρεις δουλειά πουθενά». Αυτό ακριβώς έγινε. Από τότε άρχισε ένας πόλεμος ανάμεσα στο συνεργείο και στην Κωνσταντίνα. Άρχισαν να την κυνηγάνε πάρα πολύ. Με το παραμικρό της έστελναν εξώδικα. Κάποια φορά, ένας απ' το συνεργείο πήγε να τη διώξει από το σταθμό που δούλευε. Την τράβηξε απ' τα μαλλιά και της είπε «τώρα να βγάλεις τη στολή του συνεργείου και να φύγεις, να πας στην πατρίδα σου».

Νομίζω ότι όλα αυτά έγιναν επειδή ήταν ξένη.Τι δικαίωμα έχει μια ξένη να πάει να τους κάνει έλεγχο, τι δουλειά είχε μια ξένη στο σωματείο; Λες και είμαστε από άλλο πλανήτη.

Δεν ξέρω αν θα βρεθεί ο ένοχος. Έχω μόνο να πω ότι αν θέλουν να τον βρουν, θα τον βρουν. Άργησαν πάρα πολύ να κάνουν κάτι. Μια ολόκληρη εβδομάδα η αστυνομία δεν έκανε τίποτα. Μια ολόκληρη εβδομάδα. Από την πρώτη μέρα πήγα και τους είπα τι έγινε, δεν ήξερα από πού να ξεκινήσω και τι να κάνω, πού να πάρω τηλέφωνο. Κανένας δεν με βοήθησε τότε, μόνο το σωματείο της Κωνσταντίνας. Δεν μπορούσα να βρω λύση. Και ακόμα δεν μπορώ. Η αστυνομία δεν επικοινώνησε, δεν με πήραν να μου πουν πού συνέβη, τι έγινε. Αν δεν είχε ξεσηκωθεί ο κόσμος πιστεύω ότι η αστυνομία δεν θα έκανε τίποτα. Θα το είχαν κουκουλώσει.

Αν είχα μπροστά μου τον ένοχο, θα τον ρώταγα αν έχει καρδιά - μπορεί να έχει ένας άνθρωπος τόσο μίσος; «Πώς μπορείς να κάνεις κάτι τόσο φρικτό σε κάποιον άλλο άνθρωπο; Έχεις κάνει έναν άνθρωπο να υποφέρει και να υποφέρουν και όλοι γύρω του».

Όταν τη βλέπω και κάνει τόσο κουράγιο παίρνω κι εγώ δύναμη. Από την πρώτη μέρα, όταν κατάλαβα ότι με ακούει, της έλεγα «μη χάνεις το κουράγιο κόρη μου. Θα περάσει».

Υποφέρω περισσότερο τώρα. Η κόρη μου υποφέρει σωματικά, αλλά εγώ τραβάω όλο τον ψυχικό πόνο, υποφέρει η ψυχή μου. Δεν ξέρω πώς άντεξα μέχρι τώρα.

Η ζωή μου δίδαξε να κρατάω την ψυχραιμία μου. Πάνω απ' όλα. Να μετράω κάθε μία λέξη που λέω, να είμαι πολύ προσεκτική και με τους δικούς μου ανθρώπους και με τους ξένους, να βοηθάω τον καθένα γύρω μου.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT