Η Άντζελα Μπρούσκου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Στη σκηνοθεσία μού άρεσε ότι μπορούσα να ολοκληρώσω μια δουλειά. Ήθελα να φτιάξω ένα δικό μου χώρο δουλειάς ανθρώπων, συνεργατών, να δημιουργήσω μια δική μου αισθητική. Σαν ηθοποιός μόνο δεν γίνεται να το κάνεις αυτό. Φωτο: Μάρω Θωμά / LIFO

Η Άντζελα Μπρούσκου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Μεγάλωσα στην περιοχή που είναι τώρα το Χίλτον, πίσω από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου. Σχολείο πήγαινα στην Κηφισιά, στο Καστρί, σε ένα ιδιωτικό που δεν υπάρχει πια. Ο πατέρας μου έκανε διάφορες επιχειρήσεις, επικίνδυνες αποστολές.Τι είδους; Δεν θα σου πω.

• Α, μάλιστα, θες να σου μιλήσω για τα παιδικά μου χρόνια; Πρώτη φορά με ρωτάνε τέτοια πράγματα... Τα παιδικά μου χρόνια λοιπόν ήταν κανονικά - δεν είχα μπει στο αναμορφωτήριο, αν αυτό εννοείς. Τα 'χω απωθήσει λίγο· δεν ήθελα να 'μαι μικρή, ήθελα να μεγαλώσω.

• Στο γυμνάσιο βαριόμουνα. Είχα κι αυτές τις καλλιτεχνικές τάσεις. Ασχολιόμουν με τη ζωγραφική.

• Ηθοποιός κατά λάθος έγινα. Είχα δώσει στη Σχολή Καλών Τεχνών και στο Θέατρο Τέχνης - για πλάκα. Πέρασα. Και πήγα. Μετά μπήκα σε αυτό τον κόσμο: Ήταν μια καινούργια περιπέτεια που μου άσκησε μια μαγεία, μια έλξη. Την πάτησα.

• Μετά άρχισε μια περιπέτεια με ομάδες, ψαχνόμουνα να μάθω, να φτιάξω έργα. Για εφτά χρόνια έπαιζα.

• Στη σκηνοθεσία μού άρεσε ότι μπορούσα να ολοκληρώσω μια δουλειά. Ήθελα να φτιάξω ένα δικό μου χώρο δουλειάς ανθρώπων, συνεργατών, να δημιουργήσω μια δική μου αισθητική. Σαν ηθοποιός μόνο δεν γίνεται να το κάνεις αυτό.

Πάντα με ενδιέφερε η τραγωδία, από τη σχολή. Δεν ξέρω γιατί. Η τραγωδία σε φέρνει αντιμέτωπο με πολλά πράγματα: τον κίνδυνο, αυτό το χάος που είμαστε, το τι μπορεί να γίνει ο άνθρωπος. Δεν βαριέμαι ποτέ με την τραγωδία.

• Το πρώτο μου έργο το σκηνοθέτησα το '93. Ηταν ο Μισάνθρωπος του Μολιέρου στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Κατάληψη.

• Πάντα με ενδιέφερε η τραγωδία, από τη σχολή. Δεν ξέρω γιατί. Είναι κάποια πράγματα που απλώς συμβαίνουν: Μπορεί κάποιος μετά να τα αναλύσει περισσότερο. Η τραγωδία σε φέρνει αντιμέτωπο με πολλά πράγματα: τον κίνδυνο, αυτό το χάος που είμαστε, το τι μπορεί να γίνει ο άνθρωπος. Δεν βαριέμαι ποτέ με την τραγωδία.

• Ο χώρος της Επιδαύρου είναι ένας χώρος με δύναμη και δόνηση, δεν μπορεί κανείς να το αρνηθεί αυτό. Δεν με αγχώνει η Επίδαυρος πάντως, είναι ένα θέατρο που σε αγκαλιάζει. Πιο τρομακτικός είναι ο τρόπος που γίνονται κάποια πράγματα, οι παραστάσεις, αυτό το πανηγύρι... Υπάρχει ένα μεγάλο κοινό που πάει έτσι, για Σαββατοκύριακο. Αυτό είναι και το ενδιαφέρον όμως: πως είναι ένα λαϊκό θέατρο. Mπορείς να δεις οποιονδήποτε στην Επίδαυρο.

• Στον Αγαμέμνονα ξεδιπλώνονται στιγμές της ελληνικής ιστορίας, περνάνε με έναν τρόπο στιγμές από τον Όμηρο μέχρι σήμερα. O χορός θα είναι σαν μια ορχήστρα, σαν ένα μπουλούκι που λέει ιστορίες, τραγούδια, και περιμένει το βασιλιά.

Η Άντζελα Μπρούσκου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Η τηλεόραση κλείνει, βλέπεις το δράμα και μετά βλέπεις σερβιέτες κι απορρυπαντικά. Στο θέατρο δεν μπορείς να κάνεις ζάπινγκ με τον προβληματισμό σου. Φωτο: Μάρω Θωμά / LIFO

• Κάνουμε πρόβες σε ένα παλιό εργοστάσιο στα Καμίνια. Ήθελα έναν μεγάλο χώρο που θα μας βοηθούσε. Ήθελα να είμαστε μακριά από την Αθήνα, μακριά από αυτό το πράγμα με τα καφέ, που πηγαίνουν οι ηθοποιοί για καπουτσίνο και μετά ξανάρχονται. Τα Καμίνια είναι μια περιοχή βιομηχανική, με συνεργεία, έχουν ένα άλλο χρώμα, έναν άλλο κραδασμό, που μας επιτρέπει να έχουμε μια αίσθηση απομόνωσης.

• Δεν είναι σκληρά τα έργα που διαλέγω. Σκληρός είναι ο κόσμος, σκληρός είναι αυτός που βάζει φόλες, αυτός που πατάει έναν άνθρωπο με το αυτοκίνητο και φεύγει. Σκληρή είναι η τηλεόραση που μπορεί να σου δείξει τις πιο φριχτές εικόνες.

• Εγώ είμαι σκληρή ή τα έργα είναι σκληρά; Εξάλλου, για τι να μιλήσει ένα έργο; Για μια ευτυχισμένη οικογένεια που δεν έχει κανένα θέμα;

• Ζούμε σε έναν κόσμο πάρα πολύ βίαιο. Μπορεί κάποιος να θέλει να κλείνει τα μάτια και να μην τον βλέπει, αλλά εγώ αυτό τον κόσμο τον εισπράττω και αυτό είναι το πραγματικά σκληρό: Ότι πρέπει να ζήσω βλέποντας και να κλείσω τα μάτια αν θέλω να επιβιώσω.

• Η τηλεόραση κλείνει, βλέπεις το δράμα και μετά βλέπεις σερβιέτες κι απορρυπαντικά. Στο θέατρο δεν μπορείς να κάνεις ζάπινγκ με τον προβληματισμό σου.

Ζούμε σε έναν κόσμο πάρα πολύ βίαιο. Μπορεί κάποιος να θέλει να κλείνει τα μάτια και να μην τον βλέπει, αλλά εγώ αυτό τον κόσμο τον εισπράττω και αυτό είναι το πραγματικά σκληρό: Ότι πρέπει να ζήσω βλέποντας και να κλείσω τα μάτια αν θέλω να επιβιώσω.

• Είναι σκληρό να μιλά κανείς γι' αυτά τα πράγματα. Μπορεί να είμαι και γενναία.

• Λόγω του θεάτρου, δεν ξέρω πώς περνάω στην Αθήνα. Μάλλον την προσπερνάω, δεν τη βλέπω καθόλου. Ίσως αν είχα μια κανονική δουλειά κι έπρεπε να εμφανίζομαι στο γραφείο κάθε πρωί να 'ταν αλλιώς τα πράγματα.

• Έμενα στο Λυκαβηττό είκοσι χρόνια. Μου αρέσε πολύ - παλιά ήταν μια πολύ πιο καλλιτεχνική περιοχή με σπιτάκια. Τώρα είναι λίγο ασφυκτικός ο τρόπος που έχει μεταφερθεί το Κολωνάκι προς τα πάνω.

• Έφυγα γιατί είναι κάποιες στιγμές που είναι πολύ φορτισμένες. Είχα την ανάγκη να κάνω ένα ταξίδι, κι επειδή δεν μπορούσα, είπα να αλλάξω περιοχή.

• Τώρα μένω στο Γκάζι. Εδώ έχει ακόμα διαφορετικό κόσμο, δεν έχει αυτή την κουλτούρα της «πυλωτής». Ας πούμε, τώρα εκεί που μένω είναι όλο άδεια σπίτια, έχει πολλούς άστεγους, Πακιστανούς. Έχει αγριέψει πάντως το πράγμα, έχει επιθέσεις, διαρρήξεις. Καλά, εκεί που μένω εγώ βέβαια κι έτσι όπως είναι η πολυκατοικία δεν κλέβεις τίποτα, περνάς και φεύγεις.

• Δεν φοβάμαι πάντως, πιο πολύ φοβόμουνα στο Λυκαβηττό με όλους τους ανώμαλους, είναι πιο επικίνδυνοι, νομίζω.

• Μου αρέσει το κλίμα της Αθήνας, ο ουρανός....

Οι Αθηναίοι μού φαίνονται χάλια. Με ενοχλούν γιατί προσπαθούν να καταλάβουν πάρα πολύ χώρο με την παρουσία τους, ακόμα και πίνοντας έναν απλό καφέ ή οδηγώντας ένα αυτοκίνητο ή ψωνίζοντας ή τρώγοντας, κάνουν πάρα πολύ φασαρία και είναι πάρα πολύ κακόγουστοι.

• Οι Αθηναίοι μού φαίνονται χάλια. Με ενοχλούν γιατί προσπαθούν να καταλάβουν πάρα πολύ χώρο με την παρουσία τους, ακόμα και πίνοντας έναν απλό καφέ ή οδηγώντας ένα αυτοκίνητο ή ψωνίζοντας ή τρώγοντας, κάνουν πάρα πολύ φασαρία και είναι πάρα πολύ κακόγουστοι.

• Δεν βγαίνω πολύ γιατί συνήθως είμαι κουρασμένη. Μπορεί να πάω μέχρι το καφέ της γωνίας ή τον Αιγύπτιο, μπορεί να πάω κάπου τυχαία, δεν είναι πως έχω το στέκι. Τώρα, βέβαια, δεν μπορείς να πας κάπου στο Γκάζι: Έπαθα πολιτισμικό σοκ όταν ήρθα μετά από καιρό στο κέντρο του Γκαζιού και αντίκρισα αυτόν το χαμό.

• Έχω καιρό να ταξιδέψω. Θα 'θελα να λείψω. Πού θα πήγαινα; Στην Αφρική.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT