Η Διοχάντη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Το φως είναι πάντα κυρίαρχο στοιχείο της σύνθεσης και της δουλειάς μου. Το χρησιμοποιώ με πολλούς διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Η Διοχάντη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Είχα την τύχη να μεγαλώσω σε μια οικογένεια γεμάτη αγάπη και σεβασμό. Μόλις αποφοίτησα απ' το Γυμνάσιο, πήγα στο ιστορικό φροντιστήριο του ζωγράφου Πάνου Σαραφιανού στην οδό Ιθάκης, για να προετοιμαστώ για την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Παράλληλα, και για έναν χρόνο, ήμουν ακροάτρια στο εργαστήριο του Γιάννη Μόραλη.

• Προσπάθησα δύο συνεχείς χρονιές να περάσω στη Σχολή, αλλά δεν τα κατάφερα. Μετά από παρότρυνση του Σαραφιανού, έφυγα για τη Ρώμη στην ηλικία των δεκαεννέα ετών, για να σπουδάσω στην Αccademia di Belle Arti. Εκεί, μετά από εξετάσεις που διήρκεσαν έναν μήνα, έγινα κατευθείαν δεκτή στο τρίτο έτος της Ζωγραφικής και της Χαρακτικής.

Από την πρώτη στιγμή που στράφηκα στην αφηρημένη ζωγραφική άρχισα να χρησιμοποιώ και γεωμετρικά σχήματα στα έργα μου. Μελέτησα σε βάθος τη σχέση γεωμετρίας-χώρου. Η μελέτη της γεωμετρίας και της προοπτικής με οδήγησε σε μια νέα αντίληψη όσον αφορά την έννοια του χώρου.

• Η Ρώμη την περίοδο 1964-65 ήταν ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα της σύγχρονης τέχνης στον κόσμο, με πολλές σημαντικές -ιστορικές πλέον- αίθουσες τέχνης. Τα εννέα χρόνια που έζησα σε αυτήν τη σπουδαία πόλη ήταν μια εμπειρία που μου άλλαξε τη ζωή.

Η επαφή με τα σπουδαία μουσεία, τα σημαντικά έργα της αρχαιότητας, ο σύγχρονος κινηματογράφος, η μοντέρνα αρχιτεκτονική και το design αλλά και η ζύμωση με τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης μού άνοιξαν νέους ορίζοντες και άρχισα να βλέπω τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο. Είχα τόσα πολλά να δω, να μελετήσω, να σκεφτώ. Συνδέθηκα με Ιταλούς και διεθνείς καλλιτέχνες και ιστορικούς τέχνης με βαθιά φιλία που διατηρείται μέχρι σήμερα.

• Τα χρόνια της Ρώμης θυμάμαι ότι ήταν γεμάτα δημιουργία, ελεύθερη έκφραση και πολλή δουλειά, αρχές που μετέπειτα με συνόδευσαν και στη ζωή μου. Μέχρι σήμερα κύριο μέλημά μου είναι η δουλειά μου, η οποία απορροφά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου μου. Αποφοίτησα από τη σχολή με άριστα, δύο πρώτα βραβεία και τρεις διακρίσεις.

• Από την πρώτη στιγμή που στράφηκα στην αφηρημένη ζωγραφική άρχισα να χρησιμοποιώ και γεωμετρικά σχήματα στα έργα μου. Μελέτησα σε βάθος τη σχέση γεωμετρίας-χώρου. Η μελέτη της γεωμετρίας και της προοπτικής με οδήγησε σε μια νέα αντίληψη όσον αφορά την έννοια του χώρου.

Πάντα ξεκινώ από την αναγνώριση του δεδομένου χώρου και χρόνου. Εντοπίζω τα χαρακτηριστικά του τόπου, τις ιδιαιτερότητές του και μετρώ σχολαστικά τις διαστάσεις του. Στη συνέχεια αναπαράγω υπό κλίμακα τον χώρο σε τρισδιάστατη μακέτα, εμβαθύνω στην ιδέα κι ετοιμάζω σταδιακά το προσχέδιο του έργου μέχρι την τελική φάση της κατασκευής του.

• Η δουλειά μου είναι μια πορεία και μια συνεχής έρευνα και βασίζεται στην αναδημιουργία του περιβάλλοντος μέσα από τη σχέση χώρου- χρόνου. Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση ενός έργου -και με εφόδιο την εμπειρία μου από αυτό- δημιουργώ το επόμενο, ειδικά για τον νέο χώρο και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Η μελέτη του δεδομένου χώρου και του έργου μέσα σε αυτόν με οδήγησαν σταδιακά στα τρισδιάστατα στοιχεία και στις γλυπτικές εγκαταστάσεις.

• Στα έργα-εγκαταστάσεις χρησιμοποιώ διάφορα υλικά που βρίσκω στη συγκεκριμένη περιοχή όπου στήνεται το έργο (ξύλο, κλαδιά ελιάς, πέτρες, τσιμέντο, γρανίτης, μάρμαρο, πέτρες λάβας), ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε έργου.

• Το μόνιμο έργο μου με τον τίτλο «Σεούλ - 24η Ολυμπιάδα» βρίσκεται πάνω σ' ένα ύψωμα, μέσα στο τεράστιο Ολυμπιακό Πάρκο της Σεούλ, και βασίζεται στην απεικόνιση του νοήματος της Ολυμπιακής Ιδέας. Πέτρες λάβας και όγκοι γρανίτη είναι διασκορπισμένοι στην εξωτερική όψη. Από δύο εισόδους υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στο εσωτερικό του έργου, όπου δημιουργείται ένας νέος χώρος από κτισμένους όγκους γρανίτη και πέντε κολόνες από τσιμέντο ύψους 12 μέτρων, που συμβολίζουν τους πέντε κύκλους του σήματος των Ολυμπιακών Αγώνων.

Το έργο δημιουργήθηκε μέσα στο Ολυμπιακό Πάρκο με σκοπό να μείνει μόνιμα εκεί μαζί με 29 έργα καλλιτεχνών από διάφορες χώρες και άλλα μικρότερα γλυπτά. Αντιθέτως, το 2004, με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, τα έργα 84 καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένου και του δικού μου, τοποθετήθηκαν σε διάφορα σημεία της πόλης, προσωρινά και για δύο μόνο μήνες.

• Από το 1967 επισκέπτομαι συχνά την Μπιενάλε της Βενετίας. Είναι μεγάλη τιμή και ευθύνη για μένα να συμμετέχω σε αυτήν τη διοργάνωση και να εκπροσωπώ την Ελλάδα. Το ενιαίο έργο-εγκατάσταση με τίτλο «Beyond Reform» στο ελληνικό περίπτερο στη Βενετία είναι η συνέχεια του έργου «Ελευσίνα 2010» που παρουσίασα τον περασμένο Σεπτέμβριο μέσα σε επτά κτίρια του παλαιού Ελαιουργείου στην παραλία της Ελευσίνας.

• Με αφετηρία την πόλη της Βενετίας, την ιστορία και την αρχιτεκτονική του ελληνικού περιπτέρου διαμορφώνω την εξωτερική και εσωτερική εικόνα του, έτσι που έργο και κτίσμα γίνονται ένα. Η όψη αλλάζει, οι διαστάσεις μεταβάλλονται και δημιουργείται μια διαδρομή -την οποία έχω σχεδιάσει και ορίσει- μέσα από διαδοχικές εναλλαγές υλικών, νερού, ήχου και φωτός.

• Το φως είναι πάντα κυρίαρχο στοιχείο της σύνθεσης και της δουλειάς μου. Το χρησιμοποιώ με πολλούς διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου. Στη Βενετία, στον εσωτερικό χώρο το φως έχει ξεχωριστή διάσταση, με πολλές προεκτάσεις.

• Το έργο βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με τη σημερινή ελληνική και διεθνή συγκυρία. Υποδηλώνει την ελπίδα και πιθανές διεξόδους από την κρίση. Όλο το έργο κατασκευάστηκε in situ.

• Μ' ενδιαφέρει η αίσθηση που θ' αποκομίσει ο θεατής, το μήνυμα που θα λάβει και η ερμηνεία που θα δώσει όταν βρίσκεται μέσα στο έργο- εγκατάσταση, όπου υπάρχει η συνέργεια αρχιτεκτονικής, γλυπτικής, ζωγραφικής και περιβάλλοντος.

• Το γεγονός των βανδαλισμών εις βάρος του ελληνικού περιπτέρου με λύπησε πολύ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ