Νίκος Βελιώτης

Νίκος Βελιώτης Facebook Twitter
0
  • Γεννήθηκα στην Καλλιθέα το 1970. Δεν είχε και πολλές διαφορές η περιοχή σε σχέση με σήμερα. Ήταν όπως και τώρα, γεμάτη μπετόν, άντε να είχε και κάνα χωράφι πού και πού. Η μόνη διαφορά ήταν το ποτάμι που τώρα έχει εξαφανιστεί - δεν ξέρω πού πήγε.
  • Στο σπίτι είχαμε ένα πιάνο που είχε μείνει από τη γιαγιά μου και καθόμουν από μικρός κι έπαιζα ό,τι άκουγα. Έτσι οι γονείς μου με έγραψαν στο Ωδείο Αθηνών για να μάθω να παίζω. Πήγα καμιά δεκαετία, αλλά δεν μου άρεσε πολύ. Ήταν ένα από αυτά τα αποστειρωμένα αυστηρά ιδρύματα, κάπως σαν ημι-ακαδημία. Ήταν ένα μεγάλο κτίριο με μεγάλο όγκο μαθητών και πολύ σκληρό σύστημα διαπαιδαγώγησης. Επίσης, δεν είχε σχέση με τη δημιουργικότητα. Στα ωδεία μαθαίνεις να παίζεις, να εκτελείς, όχι να δημιουργείς. Κι εγώ δεν τα κατάφερνα με τα βιβλία της θεωρίας της μουσικής. Δεν είναι παράδοξο να έχει θεωρία η μουσική; Η τέχνη πρέπει να είναι ελεύθερη. Αν σου έρθει να βάλεις ένα έργο τέχνης πάνω στο κεφάλι σου, γιατί θα πρέπει να υπάρχει μια θεωρία πίσω από αυτό;
  •  Το 1987, μαζί με τον Άλεξ τον Μαχαίρα φτιάξαμε τους In Trance 95. Με τον Άλεξ γνωριστήκαμε σε μια συναυλία του Μπλέιν Ρέινιγκερ στο Ρόδον και είπαμε «δεν δοκιμάζουμε κάτι μαζί;». Έτσι αποφασίσαμε να παίξουμε ηλεκτρονική μουσική. Δεν είχαμε, βέβαια, τον κατάλληλο εξοπλισμό, αλλά μόνο ένα μικρό συνθεσάιζερ Yamaha CS-01 που το χρησιμοποιούμε ακόμα, μια τετρακάναλη κονσόλα, ένα πεταλάκι delay κι ένα Portasound. Τελείως πρωτογενής φάση. Παλεύαμε να μιμηθούμε άλλες μεγάλες μπάντες, αλλά ήταν σαν να σκάβαμε εμείς με φτυάρι και οι άλλοι με εκσκαφέα. Βέβαια, τα ακούω τώρα, είκοσι χρόνια μετά, και μου αρέσουν πολύ.
  •  Στα 21 μου αποφάσισα να μάθω βιολοντσέλο. Δεν ξέρω πώς έγινε. Ξύπνησα ένα πρωί και ήθελα να μάθω. Έτσι ξαναπήγα σε ωδείο για να μάθω πώς δουλεύει το εργαλείο. Μετά πήγα και δύο χρόνια στο Trinity College οf Music στο Λονδίνο. Εν τω μεταξύ, είχα σταματήσει ν’ ακούω και ποπ μουσική και είχα αρχίσει ν’ ασχολούμαι με πιο περίεργα πράγματα. Από σύγχρονη κλασική μέχρι πιο experimental, από Ιάννη Ξενάκη μέχρι Merzbow. Γενικά, ό,τι δεν είχε ρυθμό και μελωδία μου άρεσε εκείνη την περίοδο.
  •  Έχω μία τάση ν’ ανακαλύπτω πράγματα και άλλη μία, που όταν τρεις πάνε από εκεί, εγώ πάω από την άλλη. Γι’ αυτό και πάντα με γοήτευε ο θόρυβος. Αν ορίζεις τη μουσική ως κάτι που πρέπει να έχει ρυθμό και μελωδία, τότε αυτό δεν είναι μουσική. Είναι σαν να ορίζεις ότι το αυτοκίνητο πρέπει να έχει ρόδες. Αν εγώ σου φέρω ένα αυτοκίνητο που δεν έχει ρόδες, αλλά κινείται με μαγνητική μετεώριση, τότε δεν είναι αυτοκίνητο; Το να ορίζεις πράγματα για μένα είναι γελοίο. Γενικά, ο άνθρωπος έχει αυτήν τη φοβερή ροπή να βγάζει συμπεράσματα και είναι από τις πιο γελοίες και αυτάρεσκες στιγμές του ανθρώπινου είδους.
  •  Στο Λονδίνο γνώρισα πολύ κόσμο από τους κύκλους της πειραματικής σκηνής και είδα πολλές συναυλίες. Θυμάμαι την πρώτη φορά που είδα τον σαξοφωνίστα John Butcher και μου άρεσε πολύ, παρόλο που δεν γουστάρω καθόλου σαξόφωνο και τζαζ. Δεν την καταλαβαίνω την τζαζ. Δεν την πιάνω. Έχει πάρα πολλές νότες. Εμένα μου αρέσουν πιο μονολιθικά πράγματα.
  • Όταν γύρισα στην Αθήνα έπρεπε να δουλέψω κάπου, οπότε εργάστηκα για λίγο ως κλασικός μουσικός σε διάφορες ορχήστρες. Σε μια παράσταση στο Εθνικό Θέατρο, με την Ορχήστρα των Χρωμάτων, με άλλες αυτοσχέδιες, σε γάμους, σε κηδείες. Το έκανα για τα λεφτά και δεν μου άρεσε ούτε αυτό. Η ορχήστρα είναι μια ολιγαρχική κατάσταση, φασιστική. Για να συμμετέχεις πρέπει να το πάρεις απόφαση ότι θα συνεργαστείς με τους υπόλοιπους και ότι θα πρέπει ν' ακολουθήσεις τον μαέστρο.
  • Γύρω στο 2000, μαζί με τον Αναστάση Γρίβα αναλάβαμε να διοργανώσουμε μερικές συναυλίες στον χώρο που ήταν κάτω από τη σχολή του Νίκου Τουλιάτου στη Βεΐκου, στο Κουκάκι. Τον ονομάσαμε Μικρό Μουσικό Θέατρο και ξεκινήσαμε να κάνουμε κάποιες συναυλίες πιο πειραματικές. Εγώ τότε έστησα εκεί και το Φεστιβάλ 2:13, που κράτησε οκτώ χρόνια. Αρχικά φέρναμε 4-5 μουσικούς από την Ευρώπη που μπορούσαμε να καλύψουμε τα έξοδά τους, αλλά στη συνέχεια πήγε πολύ καλά και καταφέραμε να φέρνουμε και μεγάλα ονόματα, όπως ο Tony Conrad και ο Phil Niblock.
  • Τον Αγγελάκα δεν τον γνώριζα προσωπικά. Μια μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι με ήθελε για ένα κομμάτι για το σάουντρακ της ταινίας Ο χαμένος τα παίρνει όλα του Νικολαΐδη. Κάναμε το κομμάτι και μετά κολλήσαμε κι έτσι ξεκινήσαμε να κάνουμε και τις «Ανάσες των λύκων», κάτι με τσέλο και φωνή, πιο πειραγμένο. Εγώ ήθελα έτσι κι αλλιώς να κάνω κάτι πιο ποπ εκείνη την περίοδο.

 

  • Τον Μάρτιο του 2009 παρουσίασα στο φεστιβάλ πειραματικής μουσικής Instal της Γλασκώβης το πρότζεκτ Cello Ρowder. Αυτό που έκανα ήταν ότι ηχογράφησα σε εκατό ώρες όλη την ηχητική έκταση του τσέλου. Κάθε ώρα ήταν κι ένα μέρος. Μετά έπαιξα όλα αυτά τα μέρη μαζί σε μια ώρα και δημιουργήθηκε ένας θόρυβος. Ένας γκρι θόρυβος, γιατί υπάρχουν διάφορα χρώματα για τον θόρυβο, όπως, π.χ. το λευκό. Τώρα, στην περφόρμανς στη Γλασκώβη προσπάθησα να σπάσω το τσέλο, χρησιμοποιώντας τσεκούρια, χέρια, πριόνια και μετά, με ένα πολύ καλό μπλέντερ, να το κάνω σκόνη και να το μοιράσω στον κόσμο σ’ ένα βαζάκι μαζί μ’ ένα CD μου. Διαίρεσα και την τιμή του τσέλου διά εκατό κι έτσι βγήκε και η τιμή πώλησης. Δεν ξέρω αν είχε κάποιο συμβολισμό όλο αυτό. Ήταν μια ιδέα που μου καρφώθηκε. Απλώς, όταν ηχογράφησα τη μουσική, το να καταστρέψω το τσέλο μου φάνηκε το επόμενο λογικό βήμα. Για να πω την αλήθεια, δεν είχα καμιά αναστολή του τύπου «α, το όργανο είναι τόσων χρόνων κ.λπ.». Την αξία των πραγμάτων την ορίζουμε εμείς. Το τσέλο μου θα μπορούσε να έχει την ίδια αξία με μία κάμπια.
  • Ο θόρυβος δεν έχει να κάνει απαραίτητα με την ένταση, αλλά περισσότερο με την πολυπλοκότητα των συχνοτήτων. Ο θόρυβος μπορεί να είναι και στα όρια της σιωπής. Δηλαδή, αυτό που κάνει το ψυγείο είναι ένας βόμβος, ένα είδος θορύβου που κάλλιστα θα μπορούσε να ενταχθεί σ’ ένα ποπ κομμάτι. Εγώ το έχω κάνει. Ο θόρυβος, επίσης, έχει να κάνει και με τον τρόπο που ακούς. Επειδή τείνεις ν’ απλοποιείς προς τη μονάδα για να καταλάβεις τον κόσμο, όσο πιο πολύπλοκος είναι ο ήχος τόσο πιο δύσκολο σου φαίνεται να τον αποκωδικοποιήσεις στο αυτί σου.
  • Στο σπίτι μου είχα έναν τεράστιο ευκάλυπτο, που ένα του κλαδί βάραγε πάνω στον τοίχο της πολυκατοικίας όταν φυσούσε. Είχε έναν παλμό φοβερό και όλο το βράδυ με νανούριζε. Φυσικά και τον είχα ηχογραφήσει, αλλά δυστυχώς τώρα τον κλαδέψανε. Επίσης, ένας άλλος ήχος που λατρεύω είναι το φρενάρισμα των παλιών πράσινων λεωφορείων. Είναι ένα ηχητικό κομμάτι από μόνο του. Όπως και οι σωλήνες της αποχέτευσης, όταν σφυρίζουν. Ή η αντήχηση στις σκάλες μιας πολυκατοικίας. Τα πάντα μπορεί να είναι ήχος.
Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT