Ο Αθηναίος της Εβδομάδας: Κώστας Πλιάκας

Ο Αθηναίος της Εβδομάδας: Κώστας Πλιάκας Facebook Twitter
0
Ο Αθηναίος της Εβδομάδας: Κώστας Πλιάκας Facebook Twitter
  • Μεγάλωσα στους Αμπελόκηπους, κοντά στο σινεμά «Νιρβάνα», στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Οι γονείς μου ήταν άνθρωποι φτωχοί – το '62 έφυγαν μετανάστες στη Γερμανία, ακολουθώντας το κυρίαρχο zeitgeist της εποχής, που ήθελε τα όνειρα για μια καλύτερη ζωή να συνδέονται με την ξενιτιά. Εγκαταστάθηκαν στο Λίμπεκ, μια μικρή πόλη στο βόρειο κομμάτι της γερμανικής επικράτειας, δουλεύοντας σε ένα εργοστάσιο πορσελάνης. Επέστρεψαν στην Αθήνα το '72. Ο πατέρας μου έπιασε δουλειά θυρωρός στην πολυκατοικία στην οποία μέναμε και η μάνα μου ως καθαρίστρια. Κατά καιρούς έκαναν κάμποσες δουλειές του ποδαριού για να τα βγάλουν πέρα. Άνθρωποι ακούραστοι, δεν φοβήθηκαν ποτέ τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Έτσι έμαθαν και τα παιδιά τους. Στα 13, θυμάμαι, βοηθούσα τη μάνα μου να καθαρίζει το σινεμά «Νιρβάνα» και ο παλιός ιδιοκτήτης, ο συχωρεμένος ο κυρ-Παναγιώτης, με άφηνε να βλέπω τσάμπα ταινίες.
  • Τις πρώτες αλητείες τις έκανα στον Άγιο Δημήτριο, στην Πανόρμου, και στο Πολυκλαδικό Αμπελοκήπων. Ήταν η εποχή της «φέρμας». Παντελόνια σωλήνες, Doc Martens, τσαμπουκάδες στον δρόμο, Ramones και, για χαλάρωση, τα βράδια πηγαίναμε στο παλιό Blues. Νοσταλγώ ακόμα την αθωότητα εκείνων των χρόνων, τη γοητεία του δρόμου, παρά τη σκληρότητα που συχνά έκρυβε.
  • Στα 19 πήγα στην ΑΚΤΟ γιατί ήθελα να ασχοληθώ με οτιδήποτε σχετικό με το σχέδιο. Ζωγράφιζα από παιδί. Ήταν για μένα κάτι περισσότερο από μια μορφή έκφρασης. Ήταν ανάγκη. Οι συμμαθητές μου στο σχολείο μού ζητούσαν συχνά σχέδια που αργότερα «χτυπούσαν» είτε στον Τζίμη στην Πλάκα είτε στη θρυλική Σουζάνα στη βίλα Αμαλία. Σε πραγματική επαφή με το tattoo, πάντως, ήρθα στο σπίτι του Τόλη, ιδιοκτήτη του Εightball Τattoo στην Πατησίων, απ' όπου εκείνη την εποχή είχε περάσει η μισή Αθήνα. Ωραία χρόνια! Στην πράξη, έμαθα τη δουλειά στο στούντιο του «Λεκτικού». Έως τότε η επαφή μου περιοριζόταν αποκλειστικά στο tattoo design. Εκεί ζυμώθηκαν για τα καλά στο μυαλό μου οι βασικοί κανόνες της δερματοστιξίας, με πρώτη και καλύτερη την υγιεινή, την οποία θεωρώ σήμερα την πλέον σημαντική παράμετρο για ένα καλό μαγαζί.
  • Για μένα το tattoo είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία. Απλώνεται σε πολλά επίπεδα, από την τεχνική του artist μέχρι την ψυχολογία του πελάτη. Ο κόσμος στην καρέκλα δεν «ζωγραφίζει» το δέρμα του, «ανοίγει» τον εαυτό του. Μιλά, εκφράζεται, επικοινωνεί, κάνει μια «δήλωση». Συνεπώς, ένα tattoo, κατά τη γνώμη μου, ξεφεύγει εξ ορισμού από τη στενή έννοια του σχεδίου, χωρίς φυσικά να θέλω να μειώσω σε καμία περίπτωση την τεχνική του εκάστοτε tattoo artist.
  • Αυτό που κάνω εγώ διαφορετικά σε σχέση με άλλους συναδέλφους είναι η τεχνική του dotism. Κοινώς, όλα τα σχέδια βασίζονται σε τελείες, τεχνική που παραπέμπει στον πουαντιγισμό. Το να μπορείς να αποδόσεις τα πάντα με τελείες είναι κάτι ξεχωριστό, αλλά παράλληλα δύσκολο και χρονοβόρο. Πρόκειται για ένα στυλ το οποίο εξασκούν λίγοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, εξού και πρόκειται για εξαιρετικούς «τεχνίτες». Ο κόσμος ανταποκρίνεται, ρωτά πλέον γι' αυτή την τεχνική – ίσως γιατί το μάτι έλκεται πάντα από το διαφορετικό.
  • Με τα χρόνια άρχισα να ταξιδεύω σε διάφορα μέρη του κόσμου, σε μια προσπάθεια να γνωρίσω νέες τεχνικές και διαφορετικές αντιλήψεις. Η φιλοσοφία μου, σήμερα, είναι επηρεασμένη κυρίως από τα oriental tattoos. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την εποχή που επισκέφτηκα το Νεπάλ και την Ινδία, όπου ήρθα σε επαφή με την ανατολίτικη φιλοσοφία, όχι μόνο σε επίπεδο σχεδίου αλλά και ως στάση ζωής. Οι άνθρωποι εκεί έχουν μια ολότελα διαφορετική αντίληψη για τον κόσμο, κάτι που με γοήτευσε από την πρώτη στιγμή. Βλέποντας κάποιον να επιβιώνει με τα απολύτως απαραίτητα, έφτασα στο σημείο να αναρωτιέμαι για τον αγχωτικό τρόπο σκέψης των Δυτικών, αλλά και τη ζωή μου ως τότε.
  • Σήμερα έχω καταλήξει ότι η ζωή είναι μικρή και απαιτούνται λίγα πράγματα για να την απολαύσεις. Αυτά που μας αναγκάζουν να αισθανθούμε ότι χρειαζόμαστε πρέπει να τα αποβάλλουμε, μαζί με όλες τις άσκοπες ενασχολήσεις που μας κρατάνε δέσμιους. Και εμείς οι Έλληνες μείναμε για πολλά χρόνια δέσμιοι του lifestyle, των στερεοτύπων, των κλισέ και του παράλογου καταναλωτισμού. Αυτό πρέπει να σταματήσει, ανεξάρτητα από την οικονομική συγκυρία των ημερών. Ζούμε σε έναν υπέροχο τόπο που όμοιό του δεν συνάντησα πουθενά, και δεν το λέω τοπικιστικά. Ξαπλωμένος στις περιβόητες παραλίες της Goa, για τις οποίες τόσα και τόσα είχα ακούσει, κατέληξα να σκέφτομαι τις ομορφιές της Ελλάδας, τα μέρη που ποτέ δεν είχα επισκεφτεί.
  • Με ενοχλεί που ακροδεξιές ιδεολογίες έχουν καπηλευτεί κάποια αρχαιοελληνικά σύμβολα που σχεδιαστικά παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον. Φοβάται ο άλλος να χτυπήσει έναν μαίανδρο γιατί θα στιγματιστεί ως φασίστας. Στην Ασία, αντιθέτως, ο κόσμος προτιμά αυτά τα σύμβολα, αντιλαμβάνεται τη γραμμική μαγεία τους, τη δυναμική, τους πραγματικούς συμβολισμούς, πέρα από τη φασιστική καπήλευσή τους. Βλέπουν την ουσία, πέρα από την επιφάνεια.

 

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ