O Τόμεκ είναι το φετινό αστέρι του Comicdom

O Τόμεκ είναι το φετινό αστέρι του Comicdom Facebook Twitter
Μου έχει βγει το όνομα ότι υπό πίεση λειτουργώ καλύτερα. Δοκιμάζω τα όριά μου και φτάνω μέχρι τα άκρα και είναι αλήθεια ότι μου αρέσει να λειτουργώ έτσι... Φωτό: Freddie F./ LIFO
0
  • Έχω γεννηθεί στην Πολωνία από πατέρα Έλληνα και όταν ήμουν δεκατριών ήρθαμε στην Ελλάδα. «Τόμεκ» είναι ο «Θωμάς» στα πολωνικά, με αυτό το όνομα μεγάλωσα. Με το σχέδιο ασχολήθηκα σοβαρά όταν πέρασα στο ΤΕΙ Γραφιστικής και αποφάσισα ότι αυτό ήταν που ήθελα να κάνω στη ζωή μου. Πήρα ειδικότητα στο animation και, πριν πιάσω τα κόμικς, δούλεψα για δεκαπέντε χρόνια στο κινούμενο σχέδιο. Ήμουν από την αρχή της δημιουργίας της ARTOON στη δημιουργική ομάδα που έφτιαξε την Πανδώρα και τον Πλάτωνα, τα Φραουλόπουλα, και μετά άρχισα να ακολουθώ μια δική μου πορεία σε διαφημιστικά και τίτλους εκπομπών. Έχω δουλέψει σε ταινίες μεγάλου μήκους για το εξωτερικό, παράλληλα άρχισα να φτιάχνω κόμικς και, σιγά-σιγά, από κει μπήκα και στην εικονογράφηση. Ζω από τις εικονογραφήσεις και τα κόμικς και δεν έχω παράπονο, υπάρχει αρκετή δουλειά.
  • Όλοι έχουμε κάποιες στιγμές στη ζωή μας που μπορεί να τις προσπερνάμε και να μην τους δίνουμε σημασία, αλλά εκείνες ξαναγυρνάνε και μας στοιχειώνουν, κι όταν περάσουν κάποια χρόνια, καταλαβαίνουμε τη σημασία τους. Θυμάμαι τη δασκάλα των καλλιτεχνικών στην Πολωνία να με ξεχωρίζει για το σχέδιό μου και να με επιλέγει για να πάω σε μια έκθεση ζωγραφικής. Ήμουν 11 χρονών. Έβαλε χαρτιά μπροστά μου και μου είπε «φτιάξε κάτι». Εγώ άρχισα να φτιάχνω σούπερ-ήρωες γιατί ήμουν κολλημένος με τον Σούπερμαν. Εκείνη μου είπε: «Μη φτιάχνεις μόνο σούπερ-ήρωες, υπάρχουν και πιο απλά πράγματα. Δες αυτή την καρέκλα» – ήταν μια καρέκλα με ένα φυτό δίπλα της, και άρχισε να τα σχεδιάζει. Τότε είχα σκεφτεί: «Μωρέ, τι μας λέει τώρα;». Και όμως, ξαναγυρνάω σε αυτήν τη στιγμή συχνά γιατί είχε δίκιο, είναι πιο δύσκολο να προσεγγίσεις το απλό, πρέπει να βλέπεις και να προσέχεις όλο τον περίγυρό σου.

Όταν φτιάχνω ένα κόμικ, δεν αυτολογοκρίνομαι, σκέφτομαι. Δεν υπάρχει τίποτα εκεί μέσα που δεν είμαι εγώ. Δεν βρίζω, γενικά, και δεν είμαι του ερωτικού κόμικ ή του ακραίου, με εκφράζει αυτό που κάνω.

  • Με το «Κουλούρι» προσπαθώ να πιάσω μια μεγάλη γκάμα ηλικιών. Ο στόχος μου ήταν από την αρχή να φτιάξω ένα κόμικ για παιδιά, γιατί στην Ελλάδα τα κόμικς είναι μόνο για ενήλικες. Από τα παιδιά ξεκινάνε όλα και πρέπει να επενδύσεις σε αυτό, να μην περιμένεις να έχεις αποτέλεσμα αμέσως. Το «Κουλούρι» βγαίνει από το 2011 και τώρα, έπειτα από έξι χρόνια, αρχίζει να ακούγεται πολύ. Έπρεπε να φτάσω στο τεύχος 7 για να το μάθει ο κόσμος. Το πρόβλημα με τα κόμικς στην Ελλάδα είναι ότι ενώ τα διαβάζουν πολλοί, δεν υπάρχουν σημεία αναφοράς, όλα τα κόμικς είναι εισαγόμενα. Και όσα ελληνικά κόμικς υπήρξαν κατά καιρούς, ήταν για ένα ιδιαίτερο κοινό, δεν γίνονταν ποτέ για μικρές ηλικίες. Υπήρχαν τα «Βαβούρα», «Τιραμόλα», «Μίκυ Μάους», «Σπάιντερμαν», σούπερ-ήρωες, αλλά ποτέ ελληνικό κόμικ για παιδιά. Μεγάλωσα στην Πολωνία, σε ένα περιβάλλον όπου έβγαιναν ντόπια κόμικς, γιατί λόγω του Ανατολικού Μπλοκ δεν υπήρχε δυνατότητα να έχεις ξένα. Αυτό ενίσχυε κατευθείαν την ντόπια αγορά και υπήρχε μεγάλη ποικιλία από χάρτινους ήρωες και animation. Αυτά τα δύο μπερδεύονταν και δημιουργούσαν γενιές οπαδών που μεγάλωσαν με ντόπιο κόμικ. Η «βιομηχανία» των κόμικς στην Πολωνία σήμερα είναι πολύ μεγάλη και πολύ εξελιγμένη. Το κοινό δημιουργήθηκε, όμως, πριν από σαράντα χρόνια και ολοένα αυξάνεται.
  • Δημιουργικά, νομίζω ότι είμαστε σε καλή φάση κι έχω την αίσθηση ότι έχουμε ξεφύγει από το «ελληνικό» επίπεδο. Έχουμε ξεπεράσει αυτό το «άντε να κάνουμε κάτι και καλό είναι όπως είναι». Ειδικά στο σχέδιο, έχουμε ανέβει αισθητά επίπεδο ποιοτικά. Υπάρχουν άνθρωποι που συνεργάζονται με το εξωτερικό και από ελληνικές εταιρείες βγαίνουν πολύ καλές δουλειές. Τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο βγαίνουν πολύ καλά graphic novels. Αυτήν τη στιγμή υπάρχει ελληνική σκηνή κόμικ, υπάρχουν εκδόσεις μόνο για κόμικς όπου βγαίνουν νέα πράγματα και στηρίζουν τους νέους δημιουργούς. Τη δεκαετία του '90 και το 2000, που ήμασταν πολύ λίγοι, όλα τα κόμικς έμπαιναν στο ίδιο τσουβάλι, σουρεάλ, fantasy, παιδικά. Τώρα αρχίζουν να ξεχωρίζουν τα πράγματα. Άλλο κοινό έχει κάποιος που φτιάχνει σούπερ-ήρωες και άλλο κάποιος που κάνει πιο ανεξάρτητα κόμικς. Αυτός ο διαχωρισμός που γίνεται σιγά-σιγά βοηθάει το είδος να περάσει σε περισσότερο και διαφορετικό κόσμο.
O Τόμεκ είναι το φετινό αστέρι του Comicdom Facebook Twitter
Με το «Κουλούρι» προσπαθώ να πιάσω μια μεγάλη γκάμα ηλικιών. Ο στόχος μου ήταν από την αρχή να φτιάξω ένα κόμικ για παιδιά, γιατί στην Ελλάδα τα κόμικς είναι μόνο για ενήλικες... Φωτό: Freddie F./ LIFO
  • Σε όλα τα workshops λέω στα παιδιά: «Δεν χρειάζεται να σχεδιάζετε καλά. Μη σκέφτεστε ότι δεν ξέρετε να σχεδιάζετε, απλώς δημιουργήστε. Ακόμα και με απλά ανθρωπάκια». Το κόμικ δεν είναι μόνο σχέδιο, είναι και όλη η ιστορία που θα φτιάξεις, ο τρόπος που θα την πεις. Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν τρομερά κόμικς, οι οποίοι δεν ξέρουν να σχεδιάζουν. Το σενάριο είναι το πιο δύσκολο μέρος μιας ιστορίας και θέλει πολλή δουλειά. Κάποια στιγμή, παρόλο που προσπάθησα πολύ, βρέθηκα σε αδιέξοδο, κατάλαβα ότι δεν οδηγούσε πουθενά σεναριακά. Έτσι το «Κ(θ)ουλούρι νο 7» γίνεται σε συνεργασία με τον Βασίλη τον Μπαμπούρη, που έγραψε το σενάριο. Είπαμε να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό και νομίζω ότι πήγε πολύ καλά.
  • Μου έχει βγει το όνομα ότι υπό πίεση λειτουργώ καλύτερα. Δοκιμάζω τα όριά μου και φτάνω μέχρι τα άκρα και είναι αλήθεια ότι μου αρέσει να λειτουργώ έτσι. Αυτή η πίεση μου δημιουργεί έναν αυθορμητισμό και δεν με αφήνει να επεξεργαστώ πολύ τα πράγματα. Πολλές φορές παγιδεύεσαι σε ένα σχέδιο ή σε ένα σενάριο και αρχίζεις να το πασπαλίζεις, το ξανακοιτάς, το ξανακάνεις και στο τέλος δεν είναι αυτό που ήθελες. Καλό είναι να βγαίνουν τα πράγματα πολύ γρήγορα κι αυθόρμητα, γιατί συνήθως είναι πιο κοντά σε αυτό που σκόπευες να κάνεις αρχικά.
O Τόμεκ είναι το φετινό αστέρι του Comicdom Facebook Twitter
Δημιουργικά, νομίζω ότι είμαστε σε καλή φάση κι έχω την αίσθηση ότι έχουμε ξεφύγει από το «ελληνικό» επίπεδο. Έχουμε ξεπεράσει αυτό το «άντε να κάνουμε κάτι και καλό είναι όπως είναι». Ειδικά στο σχέδιο, έχουμε ανέβει αισθητά επίπεδο ποιοτικά... Φωτό: Freddie F./ LIFO
  • Έχω μια σχέση αγάπης και μίσους με την Αθήνα. Την εκτίμησα περισσότερο όταν φύγαμε για δυόμισι χρόνια στη Σκιάθο. Σε μια δημιουργική δουλειά χρειάζεσαι επαφή με διάφορα άτομα και η Αθήνα σου το προσφέρει αυτό. Αυτό που με ενοχλεί είναι που δεν υπάρχει σεβασμός για τον άλλον στο θέμα της οδήγησης. Ο καθένας παρκάρει όπου να 'ναι. Με ενοχλεί που δεν υπάρχει, πια, ντροπή. Λες σε κάποιον «γιατί πέταξες κάτω το χαρτάκι;» και σε βρίζει κι από πάνω. Λείπει η ευσυνειδησία, η σκέψη για τον άλλον. Πάντα, όταν παρκάρω τη μηχανή μου, προσπαθώ να βάλω τον εαυτό μου στη θέση του άλλου που θα περάσει από κει. Μπορεί να κάνω τρεις γύρους στο τετράγωνο και να ψάξω να βρω μια θέση παραδίπλα, παρά να ενοχλήσω.
  • Όταν φτιάχνω ένα κόμικ, δεν αυτολογοκρίνομαι, σκέφτομαι. Δεν υπάρχει τίποτα εκεί μέσα που δεν είμαι εγώ. Δεν βρίζω, γενικά, και δεν είμαι του ερωτικού κόμικ ή του ακραίου, με εκφράζει αυτό που κάνω. Όπως στο παρκάρισμα στην Αθήνα, έτσι σκέφτομαι και στο κόμικ πολλές φορές. Κάποια πράγματα λειτουργούν κάπως αυτόματα. Έχω μια ευαισθησία σε κάποια θέματα και κάποιες λέξεις, με την έννοια ότι σκέφτομαι τον άλλον. Ποτέ δεν ήμουν υπέρ του χοντροκομμένου αστείου μόνο για να προκαλέσω. Δεν μπορώ να γράψω χαρακτηρισμούς για κάποιον, αν δεν νιώθω άνετα με αυτό.

Info:
Το «Κουλούρι νο 7» θα υπάρχει στο Comicdom Con Athens 2016 μαζί με όλα τα κόμικς του Τόμεκ. Ο Τόμεκ είναι ο τιμώμενος Έλληνας καλλιτέχνης της φετινής διοργάνωσης για το συνολικό έργο του και έχει επιμεληθεί το επίσημο εικαστικό του φεστιβάλ.
www.tomek.gr, http://tomekthings.blogspot.gr, theveryclosedcircle.blogspot.com

Το άρθρο είναι από την έντυπη έκδοση της LIFO.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ