Σταμάτης Κραουνάκης

Σταμάτης Κραουνάκης Facebook Twitter
0

Τραγούδια μου που να έχουν σχέση με την Αθήνα; Το Πάμε κάπου, Το καλοκαίρι θα 'ρθεί, Η οδός, Στη σκιά. Πολλά. Με έχει σημαδέψει ο βίος μου στην Αθήνα. Είναι η πόλη μου. Δεν είναι τυχαίο. Ήταν γραμμένο. Ή απωθημένο από μια άλλη ζωή.

Με όλη της την ασχήμια, είναι μια ωραία πόλη. Εξαρτάται τι διαλέγεις να δεις. Να κοιτάζεις την Ακρόπολη από την Αίγλη. Ή από κάποιο ψηλό σημείο να βλέπεις τις ερημωμένες ταράτσες.

Πρόλαβα τους χωματόδρομους. Ναι, σε μονοκατοικία μέναμε. Θυμάμαι την αλητεία του απογεύματος. Δεν έπαιζα μπάλα και τέτοια. Άλλα. Μετά, ποδήλατο! Πάντως οδηγούσα από πολύ μικρός, από 15-16, οπότε έμαθα το λεκανοπέδιο από νωρίς. Βοήθαγα τον πατέρα μου, που ήταν ξυλέμπορος, στις εισπράξεις, σε διάφορα σημεία της πόλης. Είχα ένα χάρτη μέσα στο μυαλό μου. Καταγράφεις και τις ζωές των ανθρώπων μέσα από αυτό.

Δεν έχει και πολλές βόλτες η Αθήνα. Τώρα με τούτη εδώ την πιάτσα, το Γκάζι και τον Βοτανικό, άλλαξε λίγο η βόλτα της. Με τα χρόνια άρχισα να θέλω να βλέπω από ψηλά την πόλη. Ρετιρέ.

Στεναχωριέμαι που από την Αθήνα λείπει ένα μέρος για φαγητό που να λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και να μπορείς να βλέπεις την πόλη από ψηλά.

Αγαπημένα εστιατόρια, αυτά που με βολεύουνε. Εδώ κοντά, στην Αθηναΐδα, που είναι σαν το σπίτι μου τελευταία. Η Κανέλλα, τα Πρόσωπα. Κι εδώ, ο Βοτανικός. Το καλύτερο ψάρι, στον Παπαϊωάννου στο Μικρολίμανο. Τσεκαρισμένο! Ένα τουρκικό στη Γλυφάδα, το Kosebasi. Η Πιπεριά στο Νέο Ψυχικό. Μου αρέσει το σούσι, γιατί είναι ένα φαΐ που δεν σε βαραίνει και μπορείς να φας όσο θες. Και είναι λαϊκό, τελικά.

Δεν είμαι πολύ φαν του γκουρμέ. Στους Χρυσούς Σκούφους πήγα. Αλλά δεν το θέλω αυτό το φαΐ, καθόλου. Μου φαίνεται κάπως. Και γενικά στον Έλληνα, ένα λαό που έχει ανατραφεί με το αρνί σούβλας, δεν ξέρω αν κολλάει.

Τα μπαράκια δεν είναι τόσο το φόρτε μου πια. Το Μαγκαζέ στην Αιόλου, συμπαθητικό. Φέτος πέρασα ωραία στην Καίτη Ντάλη και στον Κουρκούλη. Αλλά και στο «2» του Παπαϊώννου πέρασα καλά.

Μισώ τη σοβαροφάνεια! Φαίνεται; Δεν τη θέλω! Υπάρχει μια υποκρισία από πίσω, που είναι άχρηστη. Υπέφερα από αυτό.

Για είκοσι χρόνια οι κουλτουριάρηδες με λέγανε εμπορικό και οι εμπορικοί κουλτουριάρη. Ένας συνθέτης έπρεπε να φοράει κοστούμι. Να κουβαλάει ένα χαρτοφύλακα με παρτιτούρες. Δεν ήμουν αυτός. Ντύνομαι χύμα και φέρομαι χύμα.

Τα βραβεία έρχονται όταν αρχίζεις να γερνάς. Αλλά τα έχεις ανάγκη νέος. Θα το ήθελα το τρακτέρ να το έχω στα είκοσι. Όχι όταν έχω βαρεθεί το σκάψιμο, στα πενήντα μου! Αυτό πρέπει να σταματήσει. Οι γέροι, που είναι στα πόστα, προωθούν τους νεόγερους.

Ο πρώτος που μίλησε για μένα ήταν ο Χατζιδάκις. Είπε «αυτό το παιδί έχει ταλέντο, αφήστε το ήσυχο». Αυτός, ο Σπανός και ο Μικρούτσικος ήταν τρεις άνθρωποι που μου έδωσαν τόπο. Αυτό είναι σπάνιο. Να μπορείς να ευχαριστηθείς με το ταλέντο του αλλουνού, να μην είσαι συμπλεγματικός.

Για μένα, φρέσκοι είναι ο Δημήτρης ο Παπαϊωάννου, ο Σαχίνης στο Εθνικό, ο Νίκος Μαστοράκης, η Σόνια Θεοδωρίδου, η Δανάη Παναγιωτοπούλου, ο Καραμουρατίδης και οι δικοί μας, ο Θεοδώρου και ο Γιαννάκης ο Χριστοδουλόπουλος. Και οι Ρόδες μού αρέσουν. Σαν υλικό.

Το να είσαι καλός συνθέτης έχει να κάνει με την ελευθερία. Αλλά η μουσική είναι ένας κώδικας που σε αναγκάζει να πειθαρχήσεις.

Ξεκίνησα στα δέκα. Με πιάνο. Εγώ το αποφάσισα. Κατ' ένστικτο. Με ρώτησαν τι δώρο θες και είπα θέλω ένα πιάνο! Μου άρεσε η μυρωδιά. Των πλήκτρων. Γρήγορα άρχιζα να συνδυάζω μελωδίες. Δεν πειθάρχησα ποτέ στο διάβασμά μου. Μετά, Πάντειος. Υποτίθεται για πολιτικές επιστήμες, αλλά έκανα συναυλίες. Γνώρισα τη Λίνα (Νικολακοπούλου), κάναμε το θεατρικό τμήμα. Ήμουν πολύ δραστήριος.

Οι πρώτες μου συνθέσεις ήταν για παραστάσεις θεατρικές. Έβγαζα τη δουλειά γρήγορα και καλά. Εξαιτίας αυτής της ευελιξίας μου με προτιμούσανε και ο ένας σκηνοθέτης με σύστηνε στον άλλο. Η δισκογραφία ήρθε τελευταία. Πάντα έρχεται τελευταία.

Με βόλεψε να πουλάω τη μουσική μου από το σάιτ μου. Άμεση επαφή με τον αγοραστή. Μην τρέχουμε μακριά. Του το στέλνουμε και στο σπίτι. Συνεργαζόμαστε και με τον Ιανό και το Metropolis. To MySpace δεν το ξέρω. Αλλά θα το μάθω.

Ανοίγει το πράγμα με το ίντερνετ. Θα βάλω κι άλλο υλικό στο σάιτ. Αντικειμενικά, για τον νέο μου δίσκο, καμία δισκογραφική δεν θα το χειριζόταν καλύτερα, καμία δεν θα μου έδινε περισσότερα χρήματα. Και, το κυριότερο, τα έργα παραμένουν σε μένα. Αν το σκεφτείς, ήταν μια κίνηση απελπισίας. Αλλά τα περισσότερα στη ζωή μου έτσι τα έχω καταφέρει. Ο χώρος των δισκογραφικών είναι φρικαρισμένος και αναποφάσιστος.

Αυτό που μας λείπει σήμερα είναι το πρώτο πράγμα, το «άλφα», το αντίπαλο δέος της μπουζουκλερί. Και το έντεχνο το παραξήλωσε. Δεν είδαμε κι από κει τίποτα που να μας πάρει την καρδιά. Η Ελλάδα δεν τραβάει κανένα ζόρι πέρα από τη μπουζουκλερί.

Όλοι θέλουνε τα φράγκα. Αυτό που δείξαμε με τη Σπείρα είναι ότι γίνονται πράγματα και χωρίς φράγκα. Αλλά η καρδιά μας το ξέρει τι τραβάμε. Δεν γίνεται τίποτα χωρίς τσαμπουκά. Τα φράγκα είναι μέσον. Τα διεκδικώ για να έχω χρήση.

Σε μια πολύ μικρή αγορά σαν τη δική μας, μεγάλο και χάι κεφάλαιο που να επενδύσει σε αξίες δεν υπάρχει. Αρπαχτή και υπερτιμολόγηση, και πολιτισμός βιτρίνα.

Τι θεωρώ θετικό; Τον Λαζαρίδη στη Λυρική και τον Λούκο στο Φεστιβάλ Αθηνών. Αρχικά όλοι τούς έβριζαν και τώρα τους γλείφουν. Με κάτι τέτοιους υποκριτές χέζω διάρροια. Όλοι αυτοί κατά βάθος είναι μαζόχες.

Όταν γράφω στίχους, άλλες φορές μιλάω εγώ άλλες φορές παίρνω τα λόγια του άλλου. Μπορείς να αλλάξεις μια λέξη ή μια αίσθηση και να αλλάξουν όλα, να καταφέρεις να μιλήσεις στο θεό σου. Όταν εργάζομαι κλείνομαι σπίτι. Όλα είναι κοντά. Πιάνο, τηλέφωνο, σημειώσεις, τσιγάρα, καφετιέρα, κομπιούτερ.

Όταν συνεργάζεσαι με άλλους είναι ωραίο να ψαρέψεις από την ψυχή τους τον κρυμμένο θησαυρό. Θέλει πολλή υπομονή.

Παρέες; Ανάλογα. Τα παιδιά, η εκάστοτε Σπείρα. Τα τελευταία χρόνια αυτή είναι η οικογένεια. Διακοπές προτιμώ σε συνδυασμό με κάτι. Δεν μου έρχεται ποτέ ιδέα εκεί που κάθομαι σταυροπόδι. Ο βαθύτερος φόβος μου είναι ότι θα ξεχαστώ μέσα στο ειδυλλιακό, στον παράδεισο, και θα θέλω να παραιτηθώ για πάντα στη φύση και να μην ξανακάνω αυτή την άχρηστη δουλειά. Αλλά δεν τελειώνει η επιθυμία του ανθρώπου για κάτι άλλο.

Αν ένας μεγάλος έρωτας μου έλεγε σταμάτα, ίσως να το έκανα. Αλλά για πόσο; Η αλήθεια είναι όμως ότι εγώ δεν μπορώ χωρίς άγγελο πάνω από το κεφάλι μου. Δεν έχω σημείο αναφοράς, δεν υπάρχει θέμα.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT