ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η υπόθεση Λίνεκερ και τα όρια της ατομικής έκφρασης στα social media

Η υπόθεση Λίνεκερ και τα όρια της ατομικής έκφρασης στα social media Facebook Twitter
Kατά το παρελθόν, ως απόκριση σε όσους έλεγαν «αν θέλει τόσο πολύ τους πρόσφυγες ο Λίνεκερ, ας τους πάρει σπίτι του», ο ίδιος έκανε ακριβώς αυτό: φιλοξένησε πρόσφυγες στο σπίτι του. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΠOIA EINAI TA ΟΡΙΑ της ατομικής έκφρασης στα social media και κατά πόσον εκπροσωπεί κανείς στον προσωπικό του λογαριασμό τον οργανισμό όπου εργάζεται;

Αυτό το σύνθετο ερώτημα αποτελεί μία από τις κρίσιμες παραμέτρους της «υπόθεσης Λίνεκερ» που προκαλεί έντονες αναταράξεις στο Ηνωμένο Βασίλειο τις τελευταίες μέρες, εκθέτοντας το BBC που πήρε την απόφαση να απομακρύνει (προσωρινά;) τον πιο ακριβοπληρωμένο παρουσιαστή του.

Ο διάσημος πρώην ποδοσφαιριστής και επίσης διάσημος (στη Βρετανία) ως ο κεντρικός παρουσιαστής της ιστορικής εκπομπής Match of the Day (της αντίστοιχης Αθλητικής Κυριακής, ας πούμε), που έχει συχνά επιδείξει τις πολιτικές και κοινωνικές ευαισθησίες του, σχολίασε αρνητικά στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter το νομοσχέδιο κατά της παράνομης μετανάστευσης που παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα η βρετανική κυβέρνηση, το οποίο απαγορεύει σε όσους φτάνουν μέσω της Μάγχης να ζητούν άσυλο στη χώρα. 

Σύμφωνα με τις ντιρεκτίβες του οργανισμού, «οποιοσδήποτε εργάζεται για το BBC είναι εκπρόσωπος του οργανισμού, τόσο offline όσο και online, συμπεριλαμβανομένων και των social media, και θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η δραστηριότητά του στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δεν υπονομεύει τα κριτήρια αμεροληψίας» που διέπουν τον βρετανικό θεσμό. 

Ας σημειωθεί ότι κατά το παρελθόν, ως απόκριση σε όσους έλεγαν «αν θέλει τόσο πολύ τους πρόσφυγες ο Λίνεκερ, ας τους πάρει σπίτι του», ο ίδιος έκανε ακριβώς αυτό: φιλοξένησε πρόσφυγες στο σπίτι του.

«Δεν υπάρχει κάποια τεράστια εισροή», έγραψε ο Γκάρι Λίνεκερ στην επίμαχη ανάρτησή του. «Δεχόμαστε πολύ λιγότερους πρόσφυγες από κάθε άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα. Πρόκειται για μια απίστευτα σκληρή πολιτική, με στόχο τους πιο ευάλωτους ανθρώπους, και με μία γλώσσα παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιούσε η Γερμανία την δεκαετία του ‘30».

Προφανώς, αυτή η τελευταία αναφορά ήταν που τον «έκαψε», δίνοντας την αφορμή στο BBC (στο οποίο διατελεί πρόεδρος ο πρώην σύμβουλος του Μπόρις Τζόνσον, Ρίτσαρντ Σαρπ) να τον τιμωρήσει καθόσον, σύμφωνα με τις ντιρεκτίβες του οργανισμού, «οποιοσδήποτε εργάζεται για το BBC είναι εκπρόσωπος του οργανισμού, τόσο offline όσο και online, συμπεριλαμβανομένων και των social media, και θα πρέπει να διασφαλίζει ότι η δραστηριότητά του στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δεν υπονομεύει τα κριτήρια αμεροληψίας» που διέπουν τον βρετανικό θεσμό.

Όμως ο Λίνεκερ είναι freelance παρουσιαστής του BBC, όχι μέλος του προσωπικού, και επίσης η ιδιότητά του δεν έχει να κάνει με (μη ποδοσφαιρικές) ειδήσεις ή με πολιτικό περιεχόμενο. Τα σχόλια έγιναν στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter, στον οποίο δεν περιλαμβάνεται καμιά αναφορά και κανένα link είτε στο BBC είτε στο Match of the Day. Μακάρι να είχαμε κι εδώ τόσο επιφανείς ανθρώπους του ποδοσφαίρου –σε οποιοδήποτε πόστο – με τέτοιες ευαισθησίες.

Όπως σημειώνει ο εκλεκτός αθλητικογράφος του Guardian, Barney Ronay, «το "λάθος" του ήταν να πετάξει εκεί μέσα τη Ναζιστική Γερμανία. Όσο εμπεριστατωμένη κι αν είναι η αντίληψή του σχετικά με τη σημειωτική και την ρητορική των εθνικοσοσιαλιστών στη δεκαετία του ’30, καλό θα ήταν γενικά να σταματήσει ο κόσμος να χρησιμοποιεί τους Ναζί σαν emoji για οτιδήποτε κακό. Μ’ αυτόν τον τρόπο προσέφερε στους οπορτουνιστές [της κυβέρνησης και του BBC] την ευκαιρία να φουσκώσουν και να διαστρεβλώσουν τα σχόλιά του, και στη συνέχεια να τα χρησιμοποιήσουν σαν ψόφια γάτα, για να του επιτεθούν. Τελικά, το μόνο σίγουρο είναι ότι τον μεταχειρίστηκε σαν ανθρώπινο σάκο μια κυβέρνηση που έχει διακριθεί πολλές φορές για τις ύπουλες και φτηνιάρικες επικοινωνιακές μεθόδους της». 

Daily
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ