Το μαρτύριο του να υποστηρίζεις την Εθνική Αγγλίας δεν τελειώνει ποτέ

Το μαρτύριο του να υποστηρίζεις την Εθνική Αγγλίας δεν τελειώνει ποτέ Facebook Twitter
Η ομάδα κατάφερε να φτάσει μετά από 55 ολόκληρα χρόνια στον τελικό μιας μεγάλης διοργάνωσης, κι όμως δεν επιτρέπεται να χαρεί όσο θα ήθελε. Φωτο: EPA/Carl Recine / POOL
0

ΟΣΟΙ ΕΞ ΗΜΩΝ υποστηρίζουμε παιδιόθεν την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Αγγλίας, είτε επειδή είχαμε καταπιεί αμάσητους και σε τρυφερή ηλικία διάφορους ωραίους μύθους περί βρετανικής ποδοσφαιρικής κουλτούρας είτε από μαζοχισμό και ροπή στο μελόδραμα (πώς γίνεται να επιμένεις να υποστηρίζεις μια ομάδα που διαρκώς σπάει τα μούτρα της με τόσο θεαματικό πλην όμως προβλέψιμο τρόπο;) είτε εξαιτίας κάποιας άλλης παθολογίας που δεν έχει επαρκώς αναλυθεί, βρισκόμαστε αυτές τις μέρες σε μια εξαιρετικά άβολη και περίεργη θέση.

Η ομάδα κατάφερε να φτάσει μετά από 55 ολόκληρα χρόνια στον τελικό μιας μεγάλης διοργάνωσης, κι όμως δεν επιτρέπεται να χαρεί όσο θα ήθελε. Κι αυτό γιατί είναι σα να άλλαξε ξαφνικά κατηγορία και είδος αυτό το προβληματικό brand που συμπαθούσαμε για τις ρωγμές και τις πεισματικές ψευδαισθήσεις του. Είναι σα να μετακόμισε ξαφνικά η Εθνική Αγγλίας από την περιοχή του αμφιλεγόμενου και του cult στο καθεστωτικό mainstream. Και μάλιστα στον ρόλο του κακού.

Η Αγγλία που νίκησε τη συμπαθή σε όλους Δανία (που βάδιζε με ένα ηθικό πλεονέκτημα μετά το συγκλονιστικό περιστατικό με τον Έρικσεν) με αμφισβητούμενο πέναλτι, η Αγγλία του Brexit και του Μπόρις, η Αγγλία που παίζει εντός έδρας ενώπιον χιλιάδων μεθυσμένων οπαδών της, που κουτρουβαλιάζονται και ενδεχομένως διασπείρουν πρόσφατες μεταλλάξεις του ιού, η Αγγλία που όσο καλά και αποτελεσματικά κι αν παίζει δεν μπορεί να ικανοποιήσει τα εκλεκτικά γούστα όσων ανέκαθεν την αντιπαθούν.

Προφανώς δεν συμπάθησε ποτέ κανείς την Αγγλία επειδή ήταν η «Βραζιλία της Ευρώπης», όπως η Ολλανδία, ή επειδή ικανοποιούσε κάποια στρατόκαβλα ένστικτα περί επιμονής και τελικής επικράτησης, όπως η Γερμανία, ή επειδή υπήρξε εντυπωσιακό αουτσάιντερ, όπως διάφορες «μικρότερες» ποδοσφαιρικές δυνάμεις κατά καιρούς.

Εκεί φτάσαμε λοιπόν. Η ομάδα που με εξαίρεση εκείνο το προϊστορικό σχεδόν Παγκόσμιο του 1966 (που κατέκτησε στον ίδιο χώρο όπου θα αγωνιστεί μεθαύριο, απέναντι στον μπάρμπα Κιελίνι και τους φτερωτούς του κάγκουρες) έχει συνδεθεί αποκλειστικά με δράματα, αποτυχίες, κλάματα, ματαιώσεις, ματωμένους παίκτες και ματωμένους οπαδούς (οι τελευταίοι συχνά λόγω βλακείας, μέθης και φαρσικών αυτοτραυματισμών), βρίσκεται ξαφνικά στον απεχθή ρόλο του ισχυρού που διαθέτει τα μέσα, παρότι, δυο μέρες πριν από τον τελικό του Euro, μια χώρα όπως η Ελλάδα έχει ένα τρόπαιο περισσότερο.

Θα γίνει ένας χαμούλης στο Νησί αν το πάρει η Αγγλία; Προφανώς, και γιατί όχι δηλαδή;

Θα το εκμεταλλευτεί μέχρι αηδίας και σκασμού ο Μπόρις και σύσσωμο το πολιτικό κατεστημένο της χώρας; Θέλει και ρώτημα; 

Η εθνική ομάδα της Αγγλίας όμως –όπως και κάθε «αντιπροσωπευτικό» συγκρότημα– δεν αντιπροσωπεύει ούτε την κυβέρνηση της χώρας ούτε το Brexit ούτε καν την ίδια την αφηρημένη ιδέα του έθνους στην πραγματικότητα, παρά μόνο εμμέσως. Αντιπροσωπεύει πρώτα τον εαυτό της και ακολούθως την ιστορία της. Μια ιστορία, εν προκειμένω, γεμάτη κωμικοτραγικές παθογένειες εξόχως βρετανικές.

Η μακροχρόνια και συνεπής υποστήριξη της Εθνικής Αγγλίας, ειδικά από μη Βρετανούς οπαδούς, αποτελεί περισσότερο «συλλογική» παρά «εθνική» προτίμηση. Προφανώς δεν συμπάθησε ποτέ κανείς την Αγγλία επειδή ήταν η «Βραζιλία της Ευρώπης», όπως η Ολλανδία, ή επειδή ικανοποιούσε κάποια στρατόκαβλα ένστικτα περί επιμονής και τελικής επικράτησης, όπως η Γερμανία, ή επειδή υπήρξε εντυπωσιακό αουτσάιντερ, όπως διάφορες «μικρότερες» ποδοσφαιρικές δυνάμεις κατά καιρούς.

Μακάρι να σηκώσει κάτι επιτέλους, αλλά τότε θα έχει αλλάξει αμετάκλητα η φυσιογνωμία της. Win-win ούτως ή άλλως, είτε ως μισητή νικήτρια είτε ως αιώνια χαμένη.   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ