Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix Facebook Twitter
Δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που ένα μεγάλο βιβλίο συρρικνώνεται και εξασθενεί κατά τη μεταφορά του στην οθόνη, μικρή ή μεγάλη.
0

ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ 37 ΧΡΟΝΙΑ από την πρώτη έκδοση του «Λευκού Θορύβου», ενός από τα πιο μνημειώδη βιβλία που έχει γράψει ο σημαντικότερος εν ζωή Αμερικανός συγγραφέας, ο άνθρωπος που απέδωσε με μοναδική διαύγεια και υπνωτική σαγήνη στις νουβέλες του «το ιδιαίτερο πετσί του ύστερου 20ού αιώνα».

Και συνεχίζει. «Η δουλειά μου παραμένει βαθιά επηρεασμένη από το γεγονός ότι ζούμε σε επικίνδυνους καιρούς», δήλωνε το 2012 στη Chicago Tribune, σε μια από τις αραιές και πολύτιμες συνεντεύξεις του.

Βαδίζοντας (τρεκλίζοντας;) ζαλισμένοι στην τρίτη δεκαετία ήδη του 21ου αιώνα, η αίσθηση ότι ζούμε σ’ ένα «ντελιλοϊκό» σύμπαν ηλεκτρονικού/ψηφιακού μυστικισμού ως μόνιμοι στόχοι ενός ακατάπαυστου βομβαρδισμού πληροφοριών είναι παγιωμένη προ πολλού.

«Είμαστε η σούμα της πληροφορίας μας», έγραφε ο Ντελίλο στον «Λευκό Θόρυβο», υπόδουλοι της «απόκοσμης ισχύος που εκπέμπει το ναρκωτικό υπόγειο ρεύμα της οθόνης».

Ελπίζουμε το καλύτερο, φοβόμαστε το χειρότερο, όπως θα έκανε άλλωστε κι ένας τυπικός χαρακτήρας στα βιβλία του Ντον Ντελίλο.

Θεωρητικά λοιπόν ένα τόσο καίριο και «προφητικό» μυθιστόρημα θα αποτελούσε στις μέρες μας μια ιδανική περίπτωση μεταφοράς βιβλίου στον κινηματογράφο. Δυστυχώς όμως, η ομώνυμη ταινία που προβάλλεται εδώ και μέρες στο Netflix με την υπογραφή του Νόα Μπάουμπακ είναι εξαιρετικά αποσπασματική, αμήχανη και φάλτση σε σχέση με τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τη βαθιά σάτιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του βιβλίου.

Κρίμα κι άδικο, αλλά δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που ένα μεγάλο βιβλίο συρρικνώνεται και εξασθενεί κατά τη μεταφορά του στην οθόνη, μικρή ή μεγάλη. Μια από τις εξαιρέσεις, πάντως, στον αμείλικτο αυτό κανόνα, υπήρξε ένα άλλο (μικρότερο σε έκταση αλλά όχι σε εμβέλεια) μυθιστόρημα του Ντελίλο, το «Cosmopolis», το οποίο έκανε ταινία προ δεκαετίας ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, διατηρώντας απολύτως αυτούσιο το κείμενο, το πνεύμα και το ύφος του βιβλίου.    

«Εξαρτιόμαστε από την καταστροφή για να παγιώσουμε το όραμά μας», έγραφε το 1997 ο ίδιος ο συγγραφέας σ’ ένα κείμενό του που είχε δημοσιευτεί τον Σεπτέμβριο του 1997 στους κυριακάτικους New York Times με τίτλο «The Power of History».

«Η χαμένη ιστορία γίνεται το ύφασμα της λογοτεχνίας. Με τη μυθοπλασία ξαναζούμε τα πράγματα. Είναι η δεύτερη ευκαιρία μας. Η απόλαυση, για τον συγγραφέα, για τον αναγνώστη, έγκειται σε μια εκδοχή του παρελθόντος που ξεφεύγει από το σπείρωμα της καθιερωμένης ιστορίας και βιογραφίας και ανακαλύπτει μια αρωματισμένη γλώσσα που στάζει λεπτομέρειες για καθημερινές πραγματικότητες όπως το σεξ, ο καιρός και το φαγητό, για το ξέφτισμα μιας κόκκινης κλωστής σ’ ένα βελούδινο γυναικείο μανίκι».

Η συνέχεια επί της οθόνης. Όπως και οι χαρακτήρες στο τέλος του «Λευκού Θορύβου», παλεύουμε κι εμείς να ανταποκριθούμε στις συνθήκες άλλης μιας «νέας κανονικότητας», ενώ μαθαίνουμε ότι βρίσκονται στα σκαριά κι άλλες μεταφορές βιβλίων του Ντελίλο.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ο σπουδαίος ηθοποιός Πολ Τζιαμάτι ετοιμάζει μια σειρά βασισμένη στο «Libra» (το οποίο περιστρέφεται σαν υπνωτισμένος δερβίσης γύρω από την δολοφονία του Προέδρου Κένεντι), ενώ πρόσφατα ο παραγωγός της ταινίας «White Noise» Uri Singer αγόρασε τα δικαιώματα του magnum opus του συγγραφέα, του μεγαλειώδους «Underworld» (Υπόγειος Κόσμος), και πάλι για το Netflix.

Ελπίζουμε το καλύτερο, φοβόμαστε το χειρότερο, όπως θα έκανε άλλωστε κι ένας τυπικός χαρακτήρας στα βιβλία του Ντον Ντελίλο.

White Noise - Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ