Τότε που η Έλεν Μίρεν παραλίγο να μας κάνει φιλομοναρχικούς

Τότε που η Έλεν Μίρεν παραλίγο να μας κάνει φιλομοναρχικούς  Facebook Twitter
Ήταν πράγματι εκπληκτική στις αποχρώσεις της η σπουδαία ηθοποιός, δημιουργώντας με την ερμηνεία της ένα πορτρέτο αξιοπρέπειας και εγκαρτέρησης για την Ελισάβετ. Φωτο: Miramax Films
0

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ, ΚΑΠΟΤΕ ΘΑ ΠΕΘΑΙΝΕ (αν και ποτέ δεν μπορεί κανείς να είναι σίγουρος με τα χλωμά βαμπίρ των βασιλικών οίκων), για την πλειονότητα των εν ζωή κατοίκων αυτού του πλανήτη όμως ήταν από πάντα και για πάντα εκεί, στη θέση της, σαν απόλυτο σύμβολο, ζωντανό απολίθωμα ή κέρινο ομοίωμα της πιο παραδοσιακής μοναρχίας στον πλανήτη, από την ώρα που γεννήθηκαν μέχρι και χθες.

Δεν έστεκε, το ξέραμε, αλλά κάπου μέσα μας πιστεύαμε ότι η Ελισάβετ Β’ του Ηνωμένου Βασιλείου θα παρέμενε στη θέση της μέχρι το (δικό μας) τέλος και ότι ο Κάρολος δεν θα προλάβαινε να γίνει ποτέ βασιλιάς.

Η Ελισάβετ ήταν προϊόν της Ιστορίας και σύμβολο μιας κληρονομικής (αιμομικτικής σχεδόν) τελετουργίας που συγκινεί ακόμα τα πλήθη, παρά τη νοσηρή, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που αναδύει κατά καιρούς η βασιλική οικογένεια της Βρετανίας: το φαρσικά αρτηριοσκληρωτικό lifestyle, ο μακάβριος φετιχισμός με την πιο βαθιά και αλλόκοτη συντήρηση, τα πολυτελώς αποστειρωμένα περιβάλλοντα και η πνιγηρή κλεισούρα που βλέπουμε στις στημένες φωτογραφίες που κρίνονται κατάλληλες για δημοσίευση, τα φριχτά καπέλα, ο κωμικοτραγικός βίος και πολιτεία και τα χαμερπή σκάνδαλα των διαδόχων.  

Τώρα που έφυγε, η αυτοκρατορική μοναρχία πρέπει να τελειώσει μαζί της. Ο διάδοχός της έχει την ευκαιρία να γράψει πραγματική ιστορία, εγκαταλείποντας τη βαρύγδουπη μεγαλοπρέπεια και αναβαθμίζοντας τη βρετανική μοναρχία έτσι ώστε να μοιάζει περισσότερο σαν τις αντίστοιχες σκανδιναβικές. Αυτό θα ήταν πραγματικά ένα ιδανικό τέλος εποχής.

Δεν ήταν απλώς η Βασίλισσα της Αγγλίας, ήταν η Βασίλισσα, γενικώς και απολύτως. Αυτός ήταν και ο τίτλος της ταινίας που γύρισε το 2006 ο Στίβεν Φρίαρς με την Έλεν Μίρεν στον ομώνυμο ρόλο που της χάρισε το Όσκαρ.

Και ήταν πράγματι εκπληκτική στις αποχρώσεις της η σπουδαία ηθοποιός, δημιουργώντας με την ερμηνεία της ένα πορτρέτο αξιοπρέπειας και εγκαρτέρησης για την Ελισάβετ, στην πιο δύσκολη στιγμή της ίδιας αλλά και του θεσμού, τις μέρες που ακολούθησαν τον τραγικό θάνατο της Πριγκίπισσας Νταϊάνα(ς).

Η θέση της ταινίας ήταν σαφής: Με την Ελισάβετ, όχι με τον ειδωλολατρικό «όχλο» που απαιτούσε από το στέμμα να αποκαταστήσει άμεσα τη μνήμη της «θλιμμένης πριγκίπισσας». 

Μια-δυο ώρες μόνο μετά τη χθεσινή ανακοίνωση του θανάτου της, δημοσιεύτηκε στους New York Times  άρθρο γνώμης της καθηγήτριας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ Maya Jasanoff με τίτλο «Θρηνήστε την Βασίλισσα, όχι την Αυτοκρατορία της» (Mourn the Queen, Not Her Empire).

Ακολούθησε καταιγισμός αρνητικών σχολίων εκ μέρους αναγνωστών που θεώρησαν απαράδεκτα πρόωρο, ασεβές και ανάρμοστο το κριτικό πνεύμα του άρθρου, παρότι η ιστορικός αναγνωρίζει εξαρχής στην Ελισάβετ «μια βαθιά και ειλικρινή αφοσίωση στα καθήκοντά της», καθώς και το γεγονός ότι «υπήρξε σύμβολο σταθερότητας, και ο θάνατός της σε ταραγμένους καιρούς δικαίως θα προκαλέσει κύματα θλίψης ανά τον κόσμο».

«Δεν πρέπει όμως να εξιδανικεύουμε την εποχή της», συμπληρώνει. «Στη μακρά θητεία της, η παρουσία της ως αρχηγός του κράτους και ως επικεφαλής της Κοινοπολιτείας αποτέλεσε τη βιτρίνα που έκρυβε τη βίαιη πραγματικότητα και τα αιματηρά τελευταία κεφάλαια της αποικιοκρατίας... Εκπροσωπούσε έναν ζωντανό σύνδεσμο με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ενσάρκωνε τον πατριωτικό μύθο σύμφωνα με τον οποίον μόνη της σχεδόν η Βρετανία έσωσε τον κόσμο από τον φασισμό... Η θέση της ήταν τόσο άρρηκτα δεμένη με τη Βρετανική Αυτοκρατορία ώστε ακόμα κι όταν ο κόσμος άλλαζε διαρκώς τριγύρω της, ο μύθος της αυτοκρατορικής μεγαλοψυχίας επέμενε. Τώρα που έφυγε, η αυτοκρατορική μοναρχία πρέπει να τελειώσει μαζί της. Ο διάδοχός της έχει την ευκαιρία να γράψει πραγματική ιστορία, εγκαταλείποντας τη βαρύγδουπη μεγαλοπρέπεια και αναβαθμίζοντας τη βρετανική μοναρχία έτσι ώστε να μοιάζει περισσότερο σαν τις αντίστοιχες σκανδιναβικές. Αυτό θα ήταν πραγματικά ένα ιδανικό τέλος εποχής». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ