Για το «παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο»*

Για το «παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο»* Facebook Twitter
Οι υψηλής πολιτικής διευθετήσεις για την προστασία παιδιών και εφήβων, όσο πολύτιμες κι αν είναι, δεν είναι επαρκείς.
0

ΤO OTI ΣΥΧΝΑ τα παιδιά και οι έφηβοι είναι τα πρώτα και μεγαλύτερα θύματα μέσα στον κόσμο των ενηλίκων αποτελεί μια σκληρή πραγματικότητα. Δεν πάνε πολλές δεκαετίες που στις κοινωνίες του δυτικού κόσμου τα παιδιά είχαν δύσκολους ρόλους να διεκπεραιώσουν μέσα στην οικογένεια, στην κοινότητα και στην αγορά εργασίας που ήταν ασύμβατοι με την ηλικία τους και με μια υπό διαμόρφωση και εύθραυστη ψυχοδομή.

Παρότι εκθειάζονται νοσταλγικά οι «παραδοσιακές κοινωνίες», σε αυτές επικρατούσε αυθαιρεσία και σκληρότητα σε σχέση με τις μεθόδους ανατροφής και τις εξουσιαστικές ιεραρχίες που συνόδευαν το κυρίαρχο πατριαρχικό πρότυπο. Ο αυταρχισμός και η υπακοή είχαν κεντρική θέση μέσα σε αυτές τις κοινωνίες, ενώ τα δικαιώματα του παιδιού παρέμεναν μια άγνωστη θεματική.

Οι διεθνείς συμβάσεις και τα ειδικά πρωτόκολλα που υιοθετούνται από διεθνείς οργανισμούς (όπως ο ΟΗΕ) στον ύστερο μεταπολεμικό κόσμο και έχουν επικυρωθεί από πολλές χώρες επιχειρούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα παιδιά και οι έφηβοι, αναγνωρίζοντας δικαιώματα σε κάθε φάση της ανηλικότητας, κατοχυρώνοντας τρόπους φροντίδας και προστατεύοντας την ευαλωτότητα που συνδέεται με την ιδιότητα του ανήλικου ανθρώπου.

Δεν θέλω να γίνω μελό, αλλά δεν μου φαίνεται άστοχη η εικασία ότι τα κοινωνικο-οικονομικά χαρακτηριστικά του «αδύναμου» και «χαμένου» που αποδίδονται στον στενό οικογενειακό περίγυρο ήταν εκείνα που πιθανώς να έβαλαν φρένο στην κινητοποίηση ενός ουσιαστικού ενδιαφέροντος για τη φροντίδα αυτού του συγκεκριμένου παιδιού.

Ωστόσο, οι υψηλής πολιτικής διευθετήσεις για την προστασία παιδιών και εφήβων, όσο πολύτιμες κι αν είναι, δεν είναι επαρκείς. Όσοι στόχοι (εκπαιδευτικοί, κοινωνικής ευημερίας, εξάλειψης διακρίσεων, φτώχειας κ.ά.) κι αν τεθούν και όσες θεμελιώδεις αρχές κι αν καθιερωθούν σε επίπεδο διεθνών συμβάσεων, η αναγνώριση των προβλημάτων κάθε ανήλικου που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης, ευαλωτότητας ή απειλής παραμένει περιορισμένη.

Η δημοκρατική πολιτεία και το κοινωνικό κράτος έρχονται να συνδράμουν προς την κατεύθυνση της προστασίας της ανηλικότητας τόσο σε επίπεδο έννομης τάξης όσο και σε ευρύτερο θεσμικό επίπεδο. Όμως, ακόμη κι έτσι η προστασία της ανηλικότητας, που έχει κυρίως επιδοματικά χαρακτηριστικά και είναι πρωτίστως οικογενειοκεντρική υπό την έννοια ότι το κράτος ενισχύει οικονομικά την οικογένεια για τη φροντίδα και την προστασία του ανηλίκου, αφήνει κενά σε φαινόμενα όπως εκείνα της ενδοοικογενειακής βίας, της παραμέλησης ή και της εκμετάλλευσης παιδιών από τον άμεσο περίγυρό τους.

Για την αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων ένα σύστημα κοινωνικής προστασίας που βασίζεται στην εγγύτητα και στην παροχή υπηρεσιών με τη διαμεσολάβηση ειδικών «πρώτης γραμμής», οι οποίοι χτίζουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τα θύματα, θα μπορούσε να αποδειχθεί αποτελεσματικό στην έγκαιρη αντιμετώπιση των προβλημάτων ευαλωτότητας παιδιών και εφήβων, ιδίως όταν καταρρέει η γραμμή άμυνας της οικογένειας και του άμεσου κοινωνικού περίγυρου.

Μιλώντας γενικά για μορφές κοινωνικής προστασίας, η παροχή κοινωνικών υπηρεσιών σε επίπεδο «πρώτης γραμμής», παρά τις όποιες κριτικές, διασφαλίζει την προσωπική επαφή και εστιάζει στον εντοπισμό πραγματικών αναγκών που πολλές φορές είναι «αόρατες», κρυμμένες πίσω από συμβάσεις, αναστολές ή φόβους που κρατούν μακριά όσους έχουν πραγματικά ανάγκη τις υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας.

Κάτι τέτοιο, το γεγονός δηλαδή ότι σε επίπεδο «πρώτης γραμμής» κοινωνικών υπηρεσιών θα ήταν δυνατό να ανιχνευτούν όσοι έχουν ανάγκη κοινωνικής φροντίδας, είναι κάτι που έχει περισσότερο σημασία για παιδιά και εφήβους.

Παρά τη συντήρηση μύθων για την κοινωνική προστασία και αλληλεγγύη που προσφέρεται μέσα από ένα άτυπο δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών που αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας κυρίως η οικογένεια, η ανηλικότητα δεν μπορεί με ευθύνη και αποτελεσματικότητα να προστατευτεί χωρίς να υπάρχουν οργανωμένα τυπικά δίκτυα και θεσμοί κοινωνικής φροντίδας.

Η πολλαπλή κακοποίηση ενός 11χρονου παιδιού, υπόθεση που ήρθε πρόσφατα στην επιφάνεια αποκαλύπτοντας μια χωρίς όρια βαρβαρότητα στον αστικό ιστό της ελληνικής κοινωνίας καθώς και την κοινωνική εγκατάλειψη ενός ανήλικου θύματος, για την προστασία του οποίου δεν κινητοποιήθηκε κανένα άτυπο κοινωνικό δίκτυο αλλά και καμία κοινωνική υπηρεσία «πρώτης γραμμής», από το σχολείο, την Εκκλησία και τις ΜΚΟ μέχρι τις κοινωνικές δομές της διαμερισματικής κοινότητας, του δήμου και της χώρας.

Πρόκειται για μια υπόθεση που φανερώνει την αποτυχία τόσο του τυπικού συστήματος κοινωνικής προστασίας όσο και των άτυπων μηχανισμών ενός λεγόμενου «σκιώδους κοινωνικού κράτους». Η συγκεκριμένη υπόθεση καταδεικνύει επίσης πόσο αφελές και εν τέλει επικίνδυνο θα ήταν να θεωρήσουμε ότι απροϋπόθετα η οικογένεια και ο άμεσος περίγυρος μπορούν να συμπληρώσουν ή, πολλώ μάλλον, να υποκαταστήσουν θεσμικούς ρόλους στο πεδίο της κοινωνικής προστασίας της ανηλικότητας και ευαλωτότητας.

Ποτέ άλλοτε δεν ήρθαμε αντιμέτωποι ως ελληνική κοινωνία της Μεταπολίτευσης με μια τόσο φρικώδη υπόθεση κακοποίησης ανηλίκου και ποτέ άλλοτε η αδράνεια δεν ήταν τόσο εκκωφαντική. Δεν θέλω να γίνω μελό, αλλά δεν μου φαίνεται άστοχη η εικασία ότι τα κοινωνικο-οικονομικά χαρακτηριστικά του «αδύναμου» και «χαμένου» που αποδίδονται στον στενό οικογενειακό περίγυρο ήταν εκείνα που πιθανώς να έβαλαν φρένο στην κινητοποίηση ενός ουσιαστικού ενδιαφέροντος για τη φροντίδα αυτού του συγκεκριμένου παιδιού.

Σε μια περίοδο εγρήγορσης σε ζητήματα δικαιωμάτων και μεγαλύτερης διαθεσιμότητας στην καταγγελία κακοποιητικών συμπεριφορών προξενεί αν μη τι άλλο εντύπωση ότι ουδείς είδε ή, έστω, διαισθάνθηκε το πραγματικό δράμα μιας ανήλικης στην προεφηβεία.

Ανεξάρτητα από τη δικαστική πορεία της υπόθεσης, υπάρχει ένα μεγάλο κοινωνικό έλλειμμα από το οποίο απορρέει ένα ιδιαίτερο κοινωνικό χρέος απέναντι στο θύμα προκειμένου να επουλωθούν τα βαθιά τραύματα και να επιχειρηθεί να αντιστραφούν σκληρές εμπειρίες που αφήνουν ένα επώδυνο σωματικό και ψυχικό αποτύπωμα.

*Από το «Ήλιος ο Πρώτος» του Οδυσσέα Ελύτη

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαντορίνη: «Με τους σεισμούς δεν υπάρχουν βεβαιότητες»

Ρεπορτάζ / Σαντορίνη: «Με τους σεισμούς δεν υπάρχουν βεβαιότητες»

Οι ειδικοί της σεισμολογίας είναι «κουμπωμένοι», βρίσκονται σε εγρήγορση και είναι επιφυλακτικοί σχετικά με το ποια θα είναι η συνέχεια. Πάντως, η παρατεταμένη σεισμική δραστηριότητα στη θαλάσσια περιοχή της Ανύδρου χαρακτηρίζεται σπάνιο φαινόμενο για τη σεισμολογία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Η ζωή μας ουσιαστικά είναι 10λεπτες εμπειρίες σε ακολουθία»

Media / «Η ζωή μας ουσιαστικά είναι 10λεπτες εμπειρίες σε ακολουθία»

Ο βραβευμένος δημοσιογράφος του «Atlantic» Ντέρεκ Τόμσον εξηγεί γιατί ζούμε σε έναν «αντικοινωνικό αιώνα» και μιλά για την εκλογή Τραμπ και τον ρόλο της δημοσιογραφίας στις μέρες μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα;

Οπτική Γωνία / O νέος ιμπεριαλισμός και γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα

Οι συνέπειες της πολιτικής του νέου Αμερικανού Προέδρου και οι αντιδράσεις του κόσμου. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ