Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι

Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι Facebook Twitter
Μαθητές του δημοτικού μπροστά από μια τοιχογραφία του Αντόνιο Γκράμσι στο Οργκοσόλο της Ιταλίας, το 1975. Φωτ.: Mondadori via Getty Images/Ideal Image
0


ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ
του Ιταλού Υπουργού Πολιτισμού Τζενάρο Σαντζουλιάνο τον περασμένο Σεπτέμβριο εξαιτίας ενός σεξουαλικού σκανδάλου, διορίστηκε στη θέση του ο Αλεσάντρο Τζούλι. Ο Τζούλι είχε ελάχιστη πολιτική εμπειρία, αλλά όπως και η πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, υπήρξε στα νιάτα του μέλος του νεοφασιστικού κόμματος Ιταλικό Κοινωνικό Κίνημα.

Λίγο μετά την εκλογή της, η Μελόνι τον διόρισε διευθυντή του MAXXI, ενός σημαντικού μουσείου στη Ρώμη. Κατά κάποιον τρόπο, ο Τζούλι ήταν μέρος του οράματος της Μελόνι για χρόνια πριν διοριστεί υπουργός. Η Μελόνι τον θεωρούσε εδώ και καιρό ως έναν από τους πιο κατάλληλους υποψήφιους για να υλοποιήσει ένα έργο που η ίδια θεωρεί ιδιαίτερα σημαντικό: την οικοδόμηση μιας πολιτισμικής ηγεμονίας της δεξιάς.

Ο όρος «πολιτισμική ηγεμονία» είναι μια έννοια που ανέπτυξε ο Ιταλός κομμουνιστής φιλόσοφος Αντόνιο Γκράμσι για να εξηγήσει γιατί η εργατική επανάσταση που είχε προβλέψει ο Καρλ Μαρξ δεν είχε ακόμα πραγματοποιηθεί. Σύμφωνα με τον Γκράμσι, αυτό οφειλόταν στον έλεγχο των κοινωνικών θεσμών –από τα σχολεία έως τα μέσα ενημέρωσης– από την κυρίαρχη τάξη, η οποία τους χρησιμοποιεί για να διαδίδει την ιδεολογία της, διαμορφώνοντας έτσι το σύστημα πεποιθήσεων και, κατά συνέπεια, τις ενέργειες του πληθυσμού. Με άλλα λόγια, ο έλεγχος της κουλτούρας σήμαινε έλεγχο των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων.

Για να γίνει μια πραγματική κυρίαρχη τάξη, η δεξιά δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στην πολιτική εξουσία αλλά πρέπει να εδραιώσει ένα κυρίαρχο αφήγημα για να διατηρήσει τη συναίνεση μέσω ενός συστήματος κοινών αξιών και να καταλάβει πολιτιστικούς θεσμούς, κάτι στο οποίο η αριστερά παραδοσιακά υπερέχει.

Η Μελόνι δεν είναι κομμουνίστρια, αλλά είναι πεπεισμένη ότι η ιταλική Αριστερά έχει καταφέρει, από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, να κυριαρχήσει στους πολιτιστικούς θεσμούς, όπως οι τέχνες και η ακαδημία, δημιουργώντας μια «ηγεμονία εξουσίας» εις βάρος της δεξιάς. Τώρα που βρίσκεται η ίδια στην εξουσία, είναι αποφασισμένη να αντιστρέψει αυτή την ανισορροπία. Ο Τζιούλι συμφωνεί απόλυτα – και στρέφεται στον Γκράμσι για καθοδήγηση. Στο βιβλίο του που κυκλοφόρησε τον Μάιο με τίτλο «Ο Γκράμσι είναι ζωντανός» (Gramsci è vivo), ο Τζούλι παρουσίασε το όραμά του: «Σήμερα, ειδικά στη δεξιά, διεξάγεται η μητέρα όλων των μαχών: η μετάβαση από μια νοοτροπία αποκλεισμού σε μια νοοτροπία του Συστήματος, που σημαίνει να αντιλαμβάνεσαι τον εαυτό σου ως κυρίαρχη τάξη με όραμα και προοπτική για την κοινωνία».

Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι Facebook Twitter
Ο Αντόνιο Γκράμσι το 1933. Φωτ.: Wikimedia Commons

Αυτό που υποστηρίζει είναι ότι η δεξιά, η οποία μέχρι πρόσφατα ήταν αποκλεισμένη από την «καθωσπρέπει» κοινωνία –και ιδιαίτερα από τον χώρο του πολιτισμού– πρέπει να υιοθετήσει το όραμα του Γκράμσι για πολιτιστική ηγεμονία. Με άλλα λόγια, για να γίνει μια πραγματική κυρίαρχη τάξη, δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στην πολιτική εξουσία αλλά πρέπει να εδραιώσει ένα κυρίαρχο αφήγημα για να διατηρήσει τη συναίνεση μέσω ενός συστήματος κοινών αξιών και να καταλάβει πολιτιστικούς θεσμούς, κάτι στο οποίο η αριστερά παραδοσιακά υπερέχει.

Η ιταλική δεξιά δεν είναι η μόνη που έλκεται από τις ιδέες του Γκράμσι. Στο βιβλίο του με τίτλο «Αλλαγή καθεστώτος από Δεξιά: Ένα στρατηγικό σχέδιο», ο επιφανής Αυστριακός ινστρούχτορας της άκρας δεξιάς Μάρτιν Ζέλνερ επικαλείται συχνά τον κομμουνιστή φιλόσοφο. Εκτός Ευρώπης, ανάμεσα στους δεξιούς θαυμαστές του Γκράμσι περιλαμβάνονται ο πρώην σύμβουλος του Λευκού Οίκου Στιβ Μπάνον, και ο Βραζιλιάνος συντηρητικός θεωρητικός Ολάβο ντε Καρβάλιο, ο οποίος πέθανε το 2022. Η Τζόρτζια Μελόνι, όμως, έχει κάτι που την ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους: έχει και το όραμα αλλά και την εξουσία για να το πραγματοποιήσει.

Στην Ιταλία, η τηλεόραση έχει κεντρικό ρόλο. Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, συνέβαλε στον αλφαβητισμό της χώρας και στη διάδοση της ιταλικής γλώσσας (αντί των περιφερειακών διαλέκτων) ως κοινής γλώσσας. Η Ιταλία έχει έναν γερασμένο πληθυσμό που βασίζεται κυρίως στην τηλεόραση ως κύρια πηγή πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Η ανάγνωση εφημερίδων και βιβλίων παραμένει χαμηλή, σε σύγκριση με άλλα ανεπτυγμένα έθνη.

Η δεξιά της Μελόνι έχει μια διαφορετική προσέγγιση. «Όταν ανήλθε στην εξουσία, σκέφτηκε ότι η κυβέρνησή της πρέπει να κάνει αυτό δεν έκανε σε 20 χρόνια που ο Μπερλουσκόνι: να επενδύσει στον πολιτισμό και να τον πάρει πίσω από την αριστερά», λέει ο Τζόρτζιο Καραβάλε, καθηγητής σύγχρονης ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Roma Tre και συγγραφέας του βιβλίου Senza Intellettuali («Χωρίς Διανοούμενους»). Όταν έγινε πρωθυπουργός το 2022, διόρισε σε σημαντικές θέσεις του πολιτισμού πρόσωπα της εμπιστοσύνης της, πολλά εκ των οποίων προέχονταν από το Ιταλικό Κοινωνικό Κίνημα (MSI), όπως τον γνωστό για τις ακραία συντηρητικές του θέσεις δημοσιογράφο και συγγραφέα Πιετράντζελο Μπουταφουόκο, που έγινε διευθυντής της Μπιενάλε της Βενετίας.

Πώς η Μελόνι αγάπησε τον Γκράμσι Facebook Twitter
Το γεγονός ότι η Μελόνι έχει ένα ξεκάθαρο όραμα για την ανάγκη εγκαθίδρυσης πολιτισμικής ηγεμονίας και το επιδιώκει ενεργά, δεν σημαίνει ότι θα το επιτύχει. Φωτ.: EPA/JUAN IGNACIO RONCORONI

Η κυβέρνηση της Μελόνι υπήρξε ιδιαίτερα δραστήρια στη διαμόρφωση της κουλτούρας του ιταλικού κρατικού δικτύου τηλεόρασης, της RAI, σε τέτοιο βαθμό που τα τελευταία χρόνια οι επικριτές της έχουν χαρακτηρίσει την RAI ως «Tele-Meloni». Η προσπάθεια είναι πιο επιθετική σε σχέση με την εποχή του Μπερλουσκόνι αλλά, παρά την επιτυχία της, η Μελόνι μοιάζει να φοβάται κάθε κριτική εναντίον της, με συνέπεια τα «κακά νέα» συχνά να λογοκρίνονται. Ο γενικός διευθυντής της RAI, Τζιαμπάολο Ρόσι, είναι επίσης πρώην ακτιβιστής του MSI, προερχόμενος από το ίδια τοπική κομματική οργάνωση στη Ρώμη όπου η Μελόνι ξεκίνησε την πολιτική της καριέρα ως έφηβη.

Οι προσπάθειες της Μελόνι να εγκαθιδρύσει πολιτισμική επιρροή πηγάζουν όχι μόνο από την ιδεολογία της αλλά και από τις περιστάσεις. Ως επικεφαλής της κυβέρνησης, η Μελόνι βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να προωθεί πολιτικές που συγκρούονται με τις επιθυμίες των ψηφοφόρων της, ώστε να διατηρεί καλές σχέσεις με την Ευρώπη. Στην εξωτερική πολιτική, αναγκάστηκε να ταχθεί υπέρ της Ουκρανίας, παρά το γεγονός ότι η εκλογική της βάση είναι φιλορωσική. Στην οικονομία, έπρεπε να κάνει περικοπές στις δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη και τη χρηματοδότηση τοπικών κυβερνήσεων, μια εξαιρετικά αντιδημοφιλής κίνηση για τη βάση της. Σε αντίθεση με τον Μπερλουσκόνι, η Μελόνι δεν διαθέτει μια μιντιακή αυτοκρατορία που θα υπερασπίζεται την εικόνα της με κάθε κόστος. Γι’ αυτό και ο διορισμός πιστών συνεργατών σε κρίσιμες θέσεις στα μέσα και τον πολιτισμό είναι απαραίτητος για να διασφαλίσει μια θετική κάλυψη του έργου της.

Το γεγονός ότι η Μελόνι έχει ένα ξεκάθαρο όραμα για την ανάγκη εγκαθίδρυσης πολιτισμικής ηγεμονίας και το επιδιώκει ενεργά, δεν σημαίνει ότι θα το επιτύχει. Ορισμένοι επικριτές της υποστηρίζουν ότι, παρά τη φιλοδοξία της, η επιρροή της δεξιάς στην κουλτούρα είναι ακόμα περιορισμένη. «Η Μελόνι και (το κόμμα της) τα «Αδέλφια της Ιταλίας» φαίνεται να ενδιαφέρονται περισσότερο για την κατάληψη θέσεων εξουσίας παρά για τη δημιουργία μιας πραγματικής πολιτισμικής ηγεμονίας», σύμφωνα με τον Μάριο Ρικιάρντι, αρθρογράφο της αριστερής εφημερίδας Il Manifesto. «Μπορεί να έχει μια σαφή εικόνα για το ποιοι είναι οι εχθροί—η Αριστερά και η λεγόμενη "ριζοσπαστική ελίτ", πέραν αυτού όμως και μια προσκόλληση σ’ ένα πατριωτικό ιδεώδες, η προσέγγισή της είναι υπερβολικά ασαφής για να μπορέσει να απευθυνθεί πραγματικά στους πολίτες. Για να επιτύχεις τη συναίνεση, πρέπει πρώτα να βάλεις τις ρίζες».

Με στοιχεία από Foreign Policy

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ