Η ΥΒΡΗ ΤΩΝ ΟΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, είπε στην ομιλία του στο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ: «Η κοινωνική αλλαγή είναι δυνατή, αλλά δεν σημαίνει πραγμάτωση μιας άλλης, οραματικής κοινωνίας. Σημαίνει συνεχείς βελτιώσεις τώρα σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής, με κριτήριο πάντα την κοινωνική δικαιοσύνη και την κοινωνική συνοχή, την ανάγκη για μια δικαιότερη κοινωνία και για βιώσιμη ανάπτυξη».
Έχει δίκιο ο πρώην πρωθυπουργός. Όσο γοητευτικά και αν είναι τα μεγάλα οράματα, ο μεγαλο-σχεδιασμός μιας μελλοντικής κοινωνίας αποτελεί διανοητική ύβρη, και οι απόπειρες υλοποίησής του οδηγεί σε τερατουργήματα, όπως απέδειξε ο προηγούμενος αιώνας.
Όχι πως οι συνεχείς βελτιώσεις είναι απλό ζήτημα. Αλλά τουλάχιστον κρατούν ένα κόμμα σε επαφή με την πραγματικότητα, και μακριά από τις νεφελώδεις ιδέες μιας κοινωνίας που θα υλοποιηθεί στο άδηλο μέλλον. Κυρίως, δεν αφήνουν τον εγκέφαλο να βυθίζεται σε διανοητική νωθρότητα.
• • •
ΝΑΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΣΤΗ ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ;
Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, προειδοποίησε ότι δεν υπάρχει τρόπος αποφυγής ενός «τυφώνα πείνας», εάν δεν εξαχθούν τα ρωσικά και ουκρανικά σιτηρά, καθώς τα 41 λιγότερο ανεπτυγμένα κράτη του κόσμου εισάγουν το ένα τρίτο του σιταριού τους από τις δύο αυτές χώρες.
Στη διάρκεια συνομιλιών με τη Βρετανίδα υπουργό Εξωτερικών, Λιζ Τρας, τη Δευτέρα στο Λονδίνο, ο υπουργός Εξωτερικών της Λιθουανίας, Γκαμπρίλιους Λαντσμπέργκις, πρότεινε μια ναυτική επιχείρηση συνοδείας που θα προστάτευε τα πλοία με τα σιτηρά καθώς κινούνται στη Μαύρη Θάλασσα.
«Ο χρόνος είναι πολύ πολύ σύντομος. Πλησιάζουμε σε νέα συγκομιδή και δεν υπάρχει άλλος πρακτικός τρόπος εξαγωγής των σιτηρών παρά μόνο μέσω του λιμανιού της Οδησσού στη Μαύρη Θάλασσα», δήλωσε στον Guardian. Τα χειρότερα θα έρθουν τις επόμενες πέντε με επτά εβδομάδες, πρόσθεσε, όταν θα φτάσει η νέα σοδειά και δεν θα υπάρχει χώρος αποθήκευσης, δεδομένου ότι τα σιλό είναι είτε γεμάτα είτε κατεστραμμένα.
Το ΝΑΤΟ ως συμμαχία δεν θα πρέπει να αναλάβει ρόλο, διευκρίνησε, σε αυτή τη μη στρατιωτική, ανθρωπιστική αποστολή, η οποία δεν είναι συγκρίσιμη με μια ζώνη απαγόρευσης πτήσεων.
Η πρόταση του Λαντσμπέργκις δείχνει μάλλον το αδιέξοδο παρά αποτελεί λύση. Ο Λιθουανός υπουργός δεν εξήγησε ούτε ποιος θεσμός θα εγκρίνει μια τέτοια επιχείρηση ούτε ποιες χώρες θα μπορούσαν να συμμετάσχουν (ανέφερε ενδεικτικά την Αίγυπτο). Με δεδομένο το βέτο της Ρωσίας, ο ΟΗΕ δεν μπορεί να πάρει τέτοια απόφαση, και είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι θα βρεθούν χώρες πρόθυμες που θα διακινδύνευαν εμπλοκή σε πολεμικές επιχειρήσεις.
Η Ρωσία είναι προφανές ότι χρησιμοποιεί τον ναυτικό αποκλεισμό της Οδησσού ως μέσο πίεσης, και θα τον ερμηνεύσει σύμφωνα με τα συμφέροντά της. Σε κάθε περίπτωση, η κλιμάκωση της σύγκρουσης μέσω πολεμικών ενεργειών μόνο σε περιπέτειες οδηγεί. Η μόνη δυνατή διέξοδος είναι μέσω της διπλωματίας, που προωθεί ο Αντόνιο Γκουτέρες. Αν αποτύχει, πιθανότατα θα χαθούν πολλαπλάσιες ζωές, σε χώρες δίχως καμιά εμπλοκή στον πόλεμο, από όσες θα χάσουν μαζί οι Ουκρανοί και οι Ρώσοι.
Πηγή: The Guardian
• • •
ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΙ ΣΕ ΘΑΝΑΤΟ
Η Σρι Λάνκα βρίσκεται στη δίνη της χειρότερης οικονομικής κρίσης από την ανεξαρτησία της το 1948. Τα 22 εκατομμύρια κάτοικοί της δυσκολεύονται πολύ να εξασφαλίσουν τρόφιμα, καύσιμα και φάρμακα, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν πληθωρισμό ρεκόρ και μακρές διακοπές ρεύματος.
Ειδικά, η έλλειψη φαρμάκων σύντομα να προκαλέσει θανάτους, δηλώνουν οι γιατροί, καθώς τα νοσοκομεία αναγκάζονται να αναβάλουν χειρουργεία, επειδή δεν έχουν τα απαραίτητα φάρμακα.
Η Σρι Λάνκα εισάγει περισσότερο από το 80% των ιατρικών της προμηθειών, αλλά τα συναλλαγματικά αποθέματα έχουν εξαντληθεί, τα βασικά φάρμακα εξαφανίζονται από τα φαρμακεία, και το σύστημα υγείας βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
Κυβερνητικός αξιωματούχος, που ασχολείται με την προμήθεια ιατρικών ειδών, δήλωσε ότι περίπου 180 είδη έχουν εξαντληθεί, συμπεριλαμβανομένων ενέσεων για ασθενείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση, φαρμάκων για ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε μεταμοσχεύσεις και ορισμένων αντικαρκινικών φαρμάκων.
Η χώρα εξαρτάται πλήρως από την εξωτερική βοήθεια και δωρεές. Η Ινδία (παρέδωσε 25 τόνους ιατρικού υλικού, μαζί με άλλη βοήθεια, την Κυριακή), η Ιαπωνία και δωρητές βοηθούν στην παροχή προμηθειών, αλλά μπορεί να χρειαστούν έως και τέσσερις μήνες μέχρι να φτάσουν τα είδη.
Πηγή: Reuters
• • •
ΡΩΣΙΚΟ ΛΑΔΩΜΑ
Σύμφωνα με την Περιφερειακή Στρατιωτική Διοίκηση της Zaporizhzhya, Ρώσοι στρατιώτες στα σημεία ελέγχου ζητούν από κατοίκους της Μελιτόπολης, που θέλουν να φύγουν από την πόλη, 3.000 έως 5.000 γρίβνα (περίπου 95 με 160 ευρώ). Όσοι δεν έχουν τόσα χρήματα αναγκαστικά παραμένουν στην πόλη.
Σύμφωνα με το κλισέ των ημερών, οι πληροφορίες αυτές δεν διασταυρώθηκαν από ανεξάρτητη πηγή. Ωστόσο, έκπληξη θα ήταν να μην συμβαίνει αυτό. Έχουμε ήδη δει σκηνές λεηλασίας από Ρώσους στρατιώτες.
Πηγή: The Kyiv Independent
• • •
ΕΝΑΣ «ΜΟΤΣΑΡΤ» ΠΑΙΖΕΙ ΜΟΤΣΑΡΤ
Ο 5χρονος Alberto Cartuccia Cingolani άρχισε να παίζει πιάνο κατά τη διάρκεια του λοκντάουν.
Ο Αλμπέρτο ζει στην Καλνταρόλα, του δήμου της Ματσεράτα, και μεγάλωσε μέσα στη μουσική. Οι γονείς του είναι απόφοιτοι ωδείου, ο πατέρας του Σιμόνε στο πιάνο και η μητέρα του Αλέσια στο τραγούδι. Με δάσκαλο τη μητέρα του άρχισε να παίζει πιάνο με ασυνήθιστο ταλέντο, και είναι πλέον μια μικρή διασημότητα.
(Italy) Enjoy 5-year-old Alberto Cartuccia Cingolani performing some Mozart.🎶🎵
— GoodNewsCorrespondent (@GoodNewsCorres1) May 22, 2022
pic.twitter.com/LSulANRoMM
• • •
Ο ΥΒ ΣΕΝ ΛΟΡΑΝ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
Το 1962, συμβαίνει η κρίση της Κούβας, πρωτοεμφανίζεται ο Σπάιντερμαν σε κόμικ, κυκλοφορεί το χορηγούμενο από το στόμα εμβόλιο Σαμπίν κατά της πολιομυελίτιδας, η Αλγερία αποκτά την ανεξαρτησία της, κυκλοφορεί η ταινία του Φρανσουά Τρυφώ, «Ζυλ και Τζιμ».
Και στις 29 Ιανουαρίου, ο 26χρονος Υβ Σεν Λοράν παρουσιάζει την πρώτη του συλλογή υψηλής ραπτικής, που θα εγκαινιάσει την εκπληκτική καριέρα ενός από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές στον κόσμο.
Προς τιμήν αυτού του γεγονότος, 60 χρόνια μετά, έξι μουσεία του Παρισιού εκθέτουν ταυτόχρονα δημιουργίες του: Κέντρο Πομπιντού, Λούβρο, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Παρισιού, Μουσείο ντ’ Ορσέ, Εθνικό Μουσείο Πικάσο-Παρίσι, Μουσείο Υβ Σεν Λοράν Παρίσι.
Με την έκθεση «Ο Υβ Σεν Λοράν στα μουσεία», τα έξι σημαντικά μουσεία αναγνωρίζουν ότι η υψηλή ραπτική του είναι στην πραγματικότητα υψηλή τέχνη.
Άλλωστε, ο ίδιος ομολόγησε πως «όταν εργάζομαι, σκέφτομαι συνεχώς την τέχνη και τη ζωγραφική», και ουδέποτε έκρυψε τις πηγές της έμπνευσής του: «Πιστεύω ότι έχω βρει [τα αισθητικά μου φαντάσματα] στον Μοντριάν, Πικάσο και τον Ματίς».