Η ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Μετά το επεισόδιο μεταξύ του πρωθυπουργού και της Ολλανδής δημοσιογράφου, Ίνγκεμποργκ Μπόιχελ, τα πράγματα εξελίχθηκαν όπως ακριβώς συμβαίνει συχνά στη χώρα μας, που πρότυπό τους παραμένει η γνωστή διαμάχη μεταξύ «ουσίας» και «διαδικασίας» των φοιτητικών συνελεύσεων.
Η Μπόιχελ κατηγορήθηκε για την αναιδή, προσβλητική, αντιδημοσιογραφική συμπεριφορά της, συνδυασμένη με άθλια ad hominen επίθεση. Τα επιχειρήματα αφορούσαν τη διαδικασία: αν έπρεπε να χρησιμοποιήσει αυτή ή την άλλη φράση, αυτόν τον τόνο ή τον άλλο, κ.ο.κ.
Οι πιο σοβαροί εξ αυτών τόνισαν ότι η Μπόιχελ δεν κατάφερε να αναδείξει το ζήτημα που επεδίωκε (ή να «στριμώξει» τον πρωθυπουργό), δηλαδή έχασε την «ουσία» εξαιτίας των «διαδικαστικών σφαλμάτων» της.
Μας αρέσει, δεν μας αρέσει, ουσία υπάρχει. Διεθνείς οργανισμοί έχουν καταγγείλλει τις παράνομες επαναπροωθήσεις, η δε Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει απαιτήσει από τη χώρα μας να συστήσει νέο ανεξάρτητο μηχανισμό διερεύνησης των καταγγελιών. Άλλωστε, ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, κατέθεσε αίτημα προς την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) να διερευνήσει τις πρόσφατες καταγγελίες, απαντώντας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι «η Ελλάδα έχει ανεξάρτητες αρχές για να διερευνούν καταγγελίες». Συνεπώς, μέχρι τουλάχιστον να υπάρξει απάντηση από την ΕΑΔ, το ζήτημα παραμένει ανοικτό.
Ποιος είναι ο προσωρινός απολογισμός; Όσοι είχαν άποψη, υπέρ ή κατά της κυβέρνησης, για τις επαναπροωθήσεις, δεν κουνήθηκαν ρούπι από αυτές. Όσοι δεν είχαν, μάλλον τάχθηκαν υπέρ της αντίδρασης του πρωθυπουργού. Αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι το ίδιο ισχύει διεθνώς, όπου η έμφαση στον Τύπο δόθηκε στην υπεραντίδρασή του.
• • •
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΔΩΡΕΑΝ ΙΑΤΡΙΚΩΣ ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Έχοντας καταργηθεί το 2014, η κεντροαριστερή κυβέρνηση του Πέδρο Σάντσεθ στην Ισπανία επανέφερε, χθες Τετάρτη, τη δωρεάν πρόσβαση στην Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή (ΙΥΑ).
Η σοσιαλιστική κυβέρνηση του Χοσέ Λουίς Θαπατέρο επέτρεψε την πρόσβαση στην ΙΥΑ, μέσω του συστήματος δημόσιας υγείας, σε ανύπαντρες και λεσβίες, αλλά την περιόρισε η δεξιά κυβέρνηση το 2014 μόνο σε ετεροσεξουαλικά ζευγάρια.
Ο υπουργός Υγείας σε ανακοίνωσή του επισήμανε ότι «η κυβέρνηση απέδωσε στις ανύπαντρες μητέρες, στις λεσβίες, και στις αμφυφιλόφιλες την πρόσβαση στις τεχνικές ΙΥΑ στο σύστημα της δημόσιας υγείας». Το καινούργιο σε σχέση με την κυβέρνηση Θαπατέρο είναι ότι το μέτρο «επεκτείνεται σε τρανσέξουαλ πρόσωπα με ικανότητα κυοφορίας».
Πάντως, φαίνεται ότι θα έχουμε πολλά ράβε – ξήλωνε σε πολλές χώρες, και όχι μόνο σε τούτο το θέμα, μέχρι να σταθεροποιηθεί κάπως η κατάσταση.
Πηγή: 20 minutes
• • •
ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗ ΠΡΟΔΙΔΕΙ
Σε εξέλιξη βρίσκεται η δίκη του Kyle Rittenhouse, του έφηβου που σκότωσε δύο άτομα και τραυμάτισε ένα, το περασμένο καλοκαίρι, σε ταραχές στην πολιτεία Ουισκόνσιν των ΗΠΑ, εξαιτίας του πισώπλατου επτάκις πυροβολισμού ενός μαύρου από λευκό αστυνομικό που τον άφησε παράλυτο.
Πολλοί αναρωτιόνταν αν θα αποδοθεί δικαιοσύνη, από χθες δε αμφισβητούν την αμεροληψία του δικαστή, ακούγοντας το κινητό του.
Κάποια στιγμή κουδούνισε το κινητό του δικαστή, και όλη η αίθουσα του δικαστηρίου άκουσε το κεντρικό μουσικό θέμα της προεδρικής καμπάνιας του Ντ. Τραμπ. Ο Τραμπ είχε αρνηθεί να καταδικάσει τον Rittenhouse και είχε αποφύγει να αναφέρει το όνομα του μαύρου.
That's Judge Schroeder's phone. It's playing Trump's campaign theme song. Any more questions? #KyleRittenhouseTrial pic.twitter.com/WYOiGuDJVb
— Mark Elliott (@markmobility) November 10, 2021
• • •
«ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΣΙΧΑΙΝΟΜΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ;»
Είδα την ταινία «Θαυμαστός καινούριος κόσμος» στο Netflix, η οποία περιγράφει πώς γεννήθηκε η ιδέα της ενωμένης Ευρώπης από τους φωτισμένους Ιταλούς εξόριστους στο νησάκι Βεντοτένε, Αλτιέρο Σπινέλι, Ερνέστο Ρόσι και Ευγένιο Κολόρνι.
Ο Σπινέλι και ο Ρόσι συνέταξαν την άνοιξη του 1941 το ιστορικό Μανιφέστο για μια Ελεύθερη και Ενωμένη Ευρώπη («Μανιφέστο του Βεντοτένε»), και τον Φεβρουάριο του 1944 εκδίδεται παράνομα η οριστική μορφή του, με επιμέλεια και πρόλογο του Κολόρνι, ο οποίος βρισκόταν πλέον στη Ρώμη και συμμετείχε στην αντίσταση.
Σε μια σκηνή του έργου, ο Κολόρνι συναντά τον φασίστα διοικητή του στρατοπέδου στο Βεντοτένε, ο οποίος του παραδίδει το πρόγραμμα και τα σημεία περιπολιών του επόμενου μήνα. Ο Μουσολίνι έχει συλληφθεί, ο φασισμός έχει καταρρεύσει, οι Αμερικανοί προελαύνουν προς την υπό γερμανική κατοχή Ρώμη, και ο καιροσκόπος διοικητής προσπαθεί να αποκτήσει δεσμούς με τους Ιταλούς αντιστασιακούς για να σώσει το τομάρι του.
Χωρίζοντας, ο Κολόρνι του λέει: «Ξέρεις τι σιχαίνομαι περισσότερο; Οι μισοί Ιταλοί σκέφτονται σαν εσένα, και πρέπει να συμφωνήσουμε με εσάς για να ανασυγκροτήσουμε τη χώρα. Τέλος πάντων. Ευχαριστώ».
Ακριβώς, ό,τι έγινε μετέπειτα στην Ιταλία, χάρη και στους κομμουνιστές του Παλμίρο Τολιάτι· και ακριβώς ό,τι δεν έγινε στην Ελλάδα, που κατέληξε σε αιματηρό εμφύλιο πόλεμο.
• • •
ΑΠΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΣΗΜΗ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
Αγαπημένο μοντέλο του Ρενουάρ, ήταν ήδη γνωστή ως «Μαρία» στους καλλιτεχνικούς κύκλους, όταν με σύσταση του Τουλούζ Λωτρέκ επισκέφθηκε το 1894 τον Εντγκάρ Ντεγκά στο σπίτι του για να του δείξει τα σχέδια της. «Είστε από εμάς!» αναφώνησε με θαυμασμό ο διάσημος μισογύνης ζωγράφος όταν τα είδε, και θα είναι ο πρώτος αγοραστής έργου της Σουζάν Βαλαντόν (1865 – 1938).
Αυτοδίδακτη, από φτωχή οικογένεια, η Βαλαντόν θα μεγαλώσει στους δρόμους πριν γίνει μοντέλο, και αργότερα πρωτοποριακή ζωγράφος, και θα είναι η πρώτη γυναίκα ζωγράφος που θα γίνει δεκτή στην Εθνική Ένωση των Καλών Τεχνών.
Μια έκθεση στην Barnes Foundation στη Φιλαδέλφεια μέχρι τις 9 Ιανουαρίου φέρνει στο προσκήνιο τη Βαλαντόν, μια από τις σημαντικότερες Γαλλίδες ζωγράφους του 20ου αιώνα, η οποία ωστόσο είχε περιθωριοποιηθεί στην ιστορία της τέχνης επί δεκαετίες. Παρεμπιπτόντως, η Barnes Foundation έχει στην κατοχή της 12 πίνακες του γιού της, διάσημου ζωγράφου, Μωρίς Ουτριγιό.
Πηγή: FRANCE-AMÉRIQUE