ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟ ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΦΓΑΝΟΥΣ
Έναν χρόνο μετά τη κατάληψη της εξουσίας από τους Ταλιμπάν, στις 15 Αυγούστου 2021, και μία μέρα πριν από τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ανθρωπιστικής Βοήθειας, στις 19 Αυγούστου, η κατάσταση στο Αφγανιστάν είναι απελπιστική.
Η χθεσινή ισχυρή έκρηξη βόμβας σε τζαμί της Καμπούλ, με τουλάχιστον 10 νεκρούς, συμπεριλαμβανομένου ενός επιφανούς κληρικού και τουλάχιστον 27 τραυματίες, επανέφερε στην επικαιρότητα τη χώρα που είχε πλήρως επισκιαστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις εντάσεις στην Ταϊβάν.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν αποφάσισε ότι δεν θα αποδεσμεύσει κανένα από τα περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια σε ξένα περιουσιακά στοιχεία που κατέχει η κεντρική τράπεζα του Αφγανιστάν σε αμερικανικό έδαφος, και ανέστειλε τις συνομιλίες με τους Ταλιμπάν για τα κεφάλαια αυτά μετά τη δολοφονία του ηγέτη της Αλ Κάιντα, Αϊμάν αλ Ζαουάχρι, στην Καμπούλ, σύμφωνα με τη Wall Street Journal που επικαλείται Αμερικανούς αξιωματούχους.
Είναι γεγονός ότι, παρά τις αρχικές ελπίδες ότι είχαν αλλάξει, οι Ταλιμπάν επανέφεραν μερικά από τα ίδια απεχθή μέτρα που συνέβαλαν στη διεθνή απομόνωσή τους: απαγόρευση πρόσβασης των κοριτσιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, απομάκρυνση των γυναικών από τις περισσότερες κυβερνητικές θέσεις εργασίας, απαγόρευση των γυναικών να ταξιδεύουν χωρίς συνοδό, μορφές ελευθερίας της έκφρασης έχουν φιμωθεί, και πολλοί πρώην υπάλληλοι του ανατραπέντος καθεστώτος παρενοχλούνται, αναγκάζονται να κρύβονται ή να εξορίζονται.
Ενώ συμβαίνουν αυτά, τα Ηνωμένα Έθνη έχουν προειδοποιήσει ότι πάνω από το 90% του πληθυσμού του Αφγανιστάν δεν έχει επαρκή τρόφιμα, και σχεδόν ο μισός πληθυσμός αντιμετωπίζει οξεία πείνα.
Παρότι η συντριπτική πλειονότητα των χωρών δεν προτίθεται να αναγνωρίσει ένα τέτοιο καθεστώς, υπάρχει επείγουσα ανάγκη να επεκταθεί και να ενισχυθεί η ανθρωπιστική βοήθεια, η οποία παρέχεται με το σταγονόμετρο, και «ο αφγανικός λαός δεν θα έπρεπε να πληρώσει ένα τόσο υπερβολικό τίμημα για την επιστροφή των Ταλιμπάν», σημειώνει η Monde.
Πηγή: The Wall Street Journal, Le Monde
• • •
ΤΑ STARBUCKS ΠΕΘΑΝΑΝ, ΖΗΤΩ ΤΑ STARS COFFEE
Ύστερα από 15 χρόνια παρουσίας, με 130 καταστήματα και περίπου 2.000 εργαζομένους στη χώρα, η εταιρεία Starbucks ανακοίνωσε τον Μάιο ότι αποχωρεί από τη Ρωσία.
Σήμερα 18 Αυγούστου, ανοίγουν τα καταστήματα στη Μόσχα με το νέο όνομα «Stars Coffee», και λογότυπο ένα κορίτσι με τον παραδοσιακό ρωσικό κεφαλόδεσμο «κοκόσνικ» που θα αντικαταστήσει τη γοργόνα των Starbucks.
Τον περασμένο μήνα, ο Ρώσος ράπερ και επιχειρηματίας, Timati, ανακοίνωσε ότι αγόρασε όλα τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία της αμερικανικής αλυσίδας καφέ σε συνεργασία με τον επιχειρηματία, Anton Pinsky. Οι αγοραστές απέκτησαν τα μισθωτήρια συμβόλαια και για τα 130 καταστήματα, καθώς και τις συμβάσεις εργασίας των 2.000 εργαζομένων της.
• • •
Η ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΗΝ ΕΞΑΓΩΓΗ ΞΥΛΕΙΑΣ
Ο ερχόμενος χειμώνας προβλέπεται βαρύς, μεταφορικά και κυριολεκτικά.
Ο υπηρεσιακός υπουργός Γεωργίας, Γιαβόρ Γκέτσεφ, δήλωσε σε τηλεοπτική συνέντευξη στις 17 Αυγούστου ότι θα εκδώσει εντός της ημέρας εντολή με την οποία θα απαγορεύεται η εξαγωγή ξυλείας από τη Βουλγαρία σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Υπάρχουν πολλά προβλήματα στη γεωργία· τώρα έχουμε και έλλειψη ξυλείας», είπε ο Γκέτσεφ, και πρόσθεσε ότι, λόγω των τιμών των καυσίμων, η ζήτηση καυσοξύλων έχει τριπλασιαστεί.
Ενώ πριν από ένα χρόνο η τιμή ενός κυβικού μέτρου καυσοξύλων ήταν 90 με 100 λέβα, στη Σόφια έχει φτάσει σήμερα στα 180 λέβα το κυβικό μέτρο.
Ο υπουργός είπε, επίσης, ότι συνομίλησε την προηγουμένη με δύο από τους μεγάλους επιχειρηματίες επεξεργασίας ξυλείας της Βουλγαρίας, οι οποίοι συμφώνησαν να συμμετάσχουν στο σχέδιο, μειώνοντας την ποσότητα ξύλου που αγοράζουν, ώστε το κράτος να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του πληθυσμού.
Πηγή: The Sofia Globe
• • •
Η AIRBNB ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΝΤΙ-ΠΑΡΤΙ»
Η Airbnb ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιεί νέες μεθόδους για να εντοπίζει και να μπλοκάρει όσους προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία βραχυχρόνιας μίσθωσης για να διοργανώσουν πάρτι.
Η εταιρεία δήλωσε την Τρίτη ότι έχει εισαγάγει «τεχνολογία αντι-πάρτι» που εξετάζει το ιστορικό του υποψήφιου ενοικιαστή στην Airbnb, πόσο μακριά μένει από το σπίτι που θέλει να νοικιάσει, αν νοικιάζει για καθημερινή ημέρα ή Σαββατοκύριακο, και άλλες παραμέτρους.
Το σύστημα έχει σχεδιαστεί ούτως ώστε το αίτημα ενός πελάτη για κράτηση να μη φτάνει ποτέ στον ιδιοκτήτη του ακινήτου.
Η Airbnb κατέστησε μόνιμη την απαγόρευση όλων των πάρτι και εκδηλώσεων τον Ιούνιο, περίπου δύο χρόνια μετά την ανακοίνωση προσωρινής απαγόρευσης.
Η εταιρεία πιεζόταν να περιορίσει τα πάρτι από το 2019, όταν ένα αποκριάτικο πάρτι σε σπίτι σε προάστιο του Σαν Φρανσίσκο κατέληξε με πέντε νεκρούς από πυροβολισμούς.
Πηγή: Airbnb News, CNN
• • •
ΑΝΘΡΑΚΑΣ Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΕΝΟΣ ΣΧΕΔΟΝ ΑΙΩΝΑ
Μετά από εσωτερικό έλεγχο των ευρημάτων του καθηγητή ιστορίας του Πανεπιστημίου της Τζόρτζια, Νικ Γουάιλντιγκ, η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το «χειρόγραφο του Γαλιλαίου» — που επί σχεδόν έναν αιώνα θεωρούνταν ένα από τα κοσμήματά της — δεν γράφτηκε από τον ίδιο τον Γαλιλαίο το 1609 και το 1610, αλλά είναι πλαστογραφία του 20ου αιώνα, πιθανότατα του διάσημου πλαστογράφου, Τόμπια Νικότρα.
Ο Γουάιλντιγκ, συγγραφέας μιας υπό εξέλιξη βιογραφίας του Γαλιλαίου, έθεσε μια σειρά ζητήματα σχετικά με το έγγραφο, το πιο καθοριστικό από τα οποία ήταν η χρονολόγηση του εγγράφου. Συγκεκριμένα, τα μονογράμματα στο υδατογράφημα του εγγράφου χρονολογούν το έγγραφο όχι νωρίτερα από τον 18ο αιώνα. Ο ίδιος είχε επίσης εντοπίσει παρόμοια πλαστογραφία του Γαλιλαίου από τον Νικότρα — μια επιστολή προς «ένα ανώνυμο πρόσωπο με αξίωμα» δήθεν του 1607 — που βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη Morgan στη Νέα Υόρκη.
Στο πάνω μέρος του εν λόγω μονοφύλλου βρίσκεται το προσχέδιο μιας επιστολής σχετικά με την επίσημη παρουσίαση από τον Γαλιλαίο του τηλεσκοπίου που κατασκεύασε για τον Δόγη της Βενετίας το 1609, ενώ το κάτω μέρος περιλαμβάνει σχόλια σχετικά με τις παρατηρήσεις του στα φεγγάρια του Δία μεταξύ 7 και 15 Ιανουαρίου 1610.
Το μονόφυλλο αγοράστηκε από έναν επιχειρηματία του Ντιτρόιτ που αγαπούσε τα βιβλία και τα χειρόγραφα, και οι κληρονόμοι του το δώρισαν στο Πανεπιστήμιο το 1938.
Ο Γουάιλντιγκ εδραίωσε τη φήμη του στον εντοπισμό πλαστογραφημάτων το 2012, όταν αναγνώρισε ως πλαστό ένα αντίτυπο του Sidereus Nuncius του Γαλιλαίου που είχε πωληθεί σε δημοπρασία για 662.500 δολάρια. Το πλαστογράφημα είχε δημιουργηθεί από τον Ιταλό αρχαιοκάπηλο και κλέφτη βιβλιοθηκών, Μαρίνο Μάσιμο Ντε Κάρο, πρώην διευθυντή της Biblioteca Girolamini στη Νάπολη της Ιταλίας, και είχε πωληθεί από τον ίδιο σε έναν Αμερικανό έμπορο σπάνιων βιβλίων.
Πηγή: University of Michigan Library
• • •
ΜΑΡΣΕΛ ΠΡΟΥΣΤ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ
Με αφορμή την επέτειο των εκατό χρόνων από τον θάνατο του Μαρσέλ Προυστ (1871-1922), το μουσείο mahJ οργάνωσε την έκθεση «Μαρσέλ Προυστ, από την πλευρά της μητέρας» (ανοικτή μέχρι τις 28 Αυγούστου), η οποία είναι η πρώτη εκδήλωση στη Γαλλία που παρουσιάζει τον συγγραφέα υπό το πρίσμα της εβραϊκότητάς του.
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 230 πίνακες, σχέδια, χαρακτικά, έργα και ντοκουμέντα, μεταξύ των οποίων σημαντικά έργα των Μονέ (ενός από τους αγαπημένους του ζωγράφους), Ροντέν, Μπονάρ και Βουγιάρ, καθώς και διορθωμένα δοκίμια από τον συγγραφέα.
Αφού αναδείξει τη σχέση του Προυστ με την οικογένεια της μητέρας του, τους Weils — Ισραηλίτες που εντάχθηκαν απόλυτα στη σύγχρονη αστική τάξη της εποχής τους και έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ιστορία των Εβραίων στη Γαλλία —, η έκθεση εστιάζει στην κοινωνικότητα του συγγραφέα, στη δέσμευσή του στην υπόθεση Ντρέιφους, στο όραμά του για τον ομοφυλόφιλο ως alter ego του Εβραίου, στην ανάδυση μιας νεωτερικότητας που καθοδηγείται από Εβραίους διανοούμενους και καλλιτέχνες στις αρχές του 20ού αιώνα, καθώς και στο ζήτημα της μνήμης ως κεντρικό στοιχείο της εβραϊκής ταυτότητας και στη συγγραφή της Αναζήτησης.
Μέσω της εβραϊκότητας του συγγραφέα, η έκθεση αποκαλύπτει επίσης το πολύ συχνά αγνοούμενο «εβραϊκό τμήμα» της Γαλλίας του 19ου αιώνα, «στην οποία οι Ισραηλίτες μπόρεσαν να εισέλθουν σε όλους τους τομείς της πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής, σε ένα κίνημα ενσωμάτωσης πρωτοφανές στην ιστορία και απαράμιλλο στην Ευρώπη».
Πηγή: mahJ - Musée d’Art et d’Histoire du Judaïsme