Η ζωή και ο θάνατος μέσα από τα λόγια και το έργο του Μένη Κουμανταρέα

Η ζωή και ο θάνατος μέσα από τα λόγια και το έργο του Μένη Κουμανταρέα Facebook Twitter
0

Από την ΠΑΥΛΙΝΑ ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΥ

 

Ανάμεσα στις ερωτήσεις παρατίθενται αποσπάσματα από τα βιβλία του «Το αρμένισμα» (1967), «Η κυρία Κούλα» (1978), «Η φανέλα με το εννιά» (1986), «Δυο φορές Έλληνας» (2001) και «Οι αλεπούδες του Γκόσπορτ» (2011), τα οποία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Κέδρος.

 

«Τώρα είμαι άδειος, χωρίς προσχήματα. Στερήθηκα την τελευταία σπιθαμή απ' όπου μπορούσα ν' αγωνίζομαι. Τι μάταιος αγώνας να περισώσω τα λεηλατημένα! Το κακό είναι πως δεν είμαι πάστα ανθρώπου μαθημένου ν' αδιαφορεί. Το παραμικρό γύρισμα, η πιο μικρή αναποδιά με ρίχνουν κάτω. Ζω με χάπια, ενέσεις, εφήμερους έρωτες. Ο χρόνος, τέλεια καταστροφή, η χρυσή επιφάνεια με τους λαμπερούς ωροδείχτες, και μέσα τα γρανάζια σκουριασμένα». («Το αρμένισμα»)

 

 

 

Τι κάνει ο χρόνος στους ανθρώπους;

Ο χρόνος είναι νεράκι. Ώσπου να ξεπλύνεις τα χέρια σου και να στεγνώσουν, υγραίνονται ξανά. Ο χρόνος είναι σαν την άμμο. Δεν προλαβαίνει να τον μετρήσει κανείς. Η λογοτεχνία είναι μια κατεξοχήν μελέτη στο χρόνο. Όχι φιλοσοφική βεβαίως. Υπαρξιακή.

 

«Αχ είναι ωραία η ζωή, Σίμο, πρέπει να τη χαίρεται κανείς, ν΄αφήνει τον εαυτό του ελεύθερο να τη γλεντά όπως θέλει».

 

[...]

 

«Μην είσαι μικροαστός, κατάλαβέ με, ελευθέρωσε τον εαυτό σου, Σπόρο, γλέντησε τη ζωή, άσε την τέχνη να τη γεμίσει».(«Το αρμένισμα»)

 

 

 

Πώς ελευθερώνεται κανείς και με τι κόστος;

Η ελευθερία έχει πάντα κόστος. Είτε πρόκειται για σκλαβιά από κατακτητή, είτε για μια ανελευθερία που όλοι έχουμε μέσα μας και που προσπαθούμε να αποδεσμευθούμε απ' αυτήν. Αλίμονο αν δεν είχε κόστος. Τα πράγματα τα οποία αξίζουν στη ζωή έχουν μεγάλο κόστος.

Προσπαθούμε πάντα να αποδεσμευθούμε απ' ότι μας εγκλωβίζει; Δεν έχει κι η ανελευθερία την ασφάλειά της;

Καμιά φορά η έννοια της ελευθερίας σε ξεγελάει. Νομίζει κανείς ότι αυτό που επιλέγει είναι η ελευθερία ενώ στην πραγματικότητα, είναι η υποταγή και η σκλαβιά.

«Αγάπησα μια φορά. Η ιστορία που θα σου πω κράτησε μόλις έξι μήνες. [...] Μας χώριζε ένας φωταγωγός. Μας ένωνε ένας πυρετός». («Οι αλεπούδες του Γκόσπορτ»)

 

 

Πόσες φορές αγαπάει κανείς, κύριε Κουμανταρέα;

Οι ευαίσθητοι αγαπούν μια και μοναδική φορά. Οι κάπως πιο αναίσθητοι αγαπούν συνέχεια...

 

«Έχεις περπατήσει ποτέ σου επάνω σε πάγο; Όταν κοιτάζεις κάτω, ξαφνικά βλέπεις τη θαμπή εικόνα ενός άλλου ανθρώπου που σου μοιάζει, αναποδογυρισμένη, να κάνει ακριβώς τις ίδιες κινήσεις μ' εσένα». («Οι αλεπούδες του Γκόσπορτ»)

 

 

Πότε χάνει κανείς τον εαυτό του;

Όταν έχει κανείς μια ταυτότητα, είναι πολύ δύσκολο να του την αφαιρέσουν εξωτερικοί παράγοντες, όσο σκληρά κι αν είναι χρόνια. Όσο μεγάλη κι αν είναι η ανεργία, η απελπισία...Όταν έχεις μια ταυτότητα, την έχεις για πάντα.

 

«”Όπου ανήκεις, ανήκω κι εγώ. Ό, τι κι αν είσαι, είμαι”, επανέλαβε το πλήθος, κι όλοι μαζί πιασμένοι χέρι, αργά, τελετουργικά προχώρησαν στο θυσιαστήριο». («Το αρμένισμα»)

 

Υπάρχει σήμερα ένα θυσιαστήριο ανθρώπων;

Δυστυχώς, οι θυσίες που γίνονται σήμερα από τις ζωές των ανθρώπων δεν είναι όπως τα παλιά χρόνια. Όπως τότε που θυσιάζονταν για ένα ιδανικό. Σήμερα θυσιάζονται τζάμπα. Στο όνομα μιας δύναμης που μας καταδυναστεύει. Στο όνομα του καπιταλισμού.

Πιστεύετε στο πλήθος και τη δύναμή του;

Το πλήθος έχει μεγάλη δύναμη και το έχει αποδείξει πολλές φορές στην ιστορία. Αλλά δεν πιστεύω σ' αυτό και δεν θέλω να αισθάνομαι ποτέ ότι βρίσκομαι μέσα σε πλήθος. Γι΄αυτό άλλωστε δεν πηγαίνω σε συγκεντρώσεις και συλλαλητήρια.

 

«”Βαρέθηκα πια”, είπε, “τι θα κάνω μ' όλους εσάς; Άλλος ονειρεύεται ομάδες κι άλλος υπουργεία, δημόσιους οργανισμούς, τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ, το Αστυνομικό Σώμα, το Σώμα Πυροσβεστών, ό,τι μπορεί να βάλει ο νους σου”. Κρατούσε ένα τραπουλόχαρτο και το ανέμιζε. “Κι εγώ να είμαι υποχρεωμένος να σας εξυπηρετώ όλους. Γιατί; Γιατί η κοινωνία δεν φρόντισε. Ζούμε σε ένα σάπιο κόσμο που θέλει σάπιους ανθρώπους. Εύκολο κέρδος κι ανέξοδη δόξα. Λίγοι επιβιώνουν καθαρά, όλοι οι άλλοι φυτοζωούν με μέσα και λοβιτούρες.”». («Η φανέλα με το εννιά»)

 

 

Συμφωνείτε με ένα κυρίαρχο επιχείρημα που θεωρεί όσα περιγράψατε ως υπεύθυνα για την σημερινή κατάσταση;

Δεν είμαι κοινωνιολόγος, ούτε πολιτικός. Δεν μπορώ να πω ότι μονάχα αυτό μας έφερε στο σημείο όπου βρισκόμαστε σήμερα. Είναι υπεύθυνα και άλλα πράγματα, σχετικά και συγγενή βέβαια.

Κι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που δεν συμμετείχαν στο «πάρτυ»;

Υπάρχει πάντα αυτός ο κόσμος. Είναι ο απλός κόσμος που δέχεται τους ανέμους, οι οποίοι προσπαθούν να τον ρίξουν κάτω. Ο κόσμος αυτός δεν καθόλου υπόλογος για το γεγονός ότι έχει σηκωθεί αυτός ο αέρας.

 

«Λυπόταν τους πολύ νέους και άπραγους που έρχονταν άξαφνα αντιμέτωποι με τη ζωή, τα ρόδινά τους όνειρα όταν διαλύονταν, τον ορίζοντα όταν έχαινε τεφρός.

[...]

Θα ήθελε όλος αυτός ο κόσμος να γύριζε απόψε στα σπίτια του, σ' αυτούς που αγαπούσε ή όχι, να μπορούσε να επαναλάβει ξανά τις ίδιες κινήσεις...Ήθελε όλοι αυτοί να μπορέσουν να ξανακάνουν τα ίδια απόψε, έστω στραβά, παραποιημένα, μα να τα ξανακάνουν. Έκλαιγε τώρα σιωπηλά». («Η κυρία Κούλα»)

 

 

Πόσο δύσκολο είναι να είσαι νέος σήμερα;

Σήμερα διαλύονται τα όνειρά των νέων. Διαλύονται τα πτυχία τους. Αυτοί είναι σε πιο δύσκολη θέση απ' όλους. Έχουν σπουδάσει και δε μπορούν να βρουν δουλειά. Οι άλλοι που είναι ασπούδαχτοι ας πούμε, είναι συνηθισμένοι στο να αλλάζουν δουλειές και να πηγαίνουν από 'δω και από 'κει. Είναι κι αυτό ένα χαρακτηριστικό του Νεοέλληνα. Πηγαίνει πότε στη μια δουλειά και πότε στην άλλη. Όμως, η σημερινή εικόνα του κόσμου δεν έχει καμία σχέση με αυτά που γράφω στο βιβλίο. Άλλη εποχή εντελώς...

Πώς μπορείς να το αντιπαλέψεις αυτό;

Ο καθένας εφευρίσκει δικούς του τρόπους. Από τους ανθρώπους του μεροκάματου μέχρι τους ανθρώπους που γράφουν, που ζωγραφίζουν...Δεν υπάρχει συνταγή. Είναι πράγματα που πρέπει να τα βρει ο καθένας μόνος του και που δεν λειτουργούν συλλογικά. Δεν εφαρμόζουν συλλογικά. Ο καθένας έχει μια ιδιαιτερότητα που τον βοηθά να βρει το φάρμακο.

 

«Το ημερολόγιο του τοίχου, κακοτυπωμένο, φτηνό, μ' έναν στρατιώτη με ξιφολόγχη που αντί να λογχίζει τον εχθρό μοιάζει να βυθίζει ο ίδιος τη λόγχη στο πλευρό του- η Ελλάδα που αυτοκτονεί- δείχνει 14...». («Δυο φορές Έλληνας»)

 

 

«Η Ελλάδα που αυτοκτονεί», οι άνθρωποι που αυτοκτονούν...

Αυτό είναι ένα σύμπτωμα της εποχής. Δεν είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που οι άνθρωποι αυτοκτονούν εξαιτίας μιας κρίσης, οικονομικής ή προσωπικής. Οι μαζικές αυτοκτονίες οφείλονται στην εποχή. Η αυτοκτονία δεν είναι μια δειλή διέξοδος από τα βάσανα της ζωής. Θέλει μια δύναμη και κακώς η Εκκλησία δεν την παραδέχεται.

«Μπορεί ο Άγγελος να νιώθει αποτροπιασμό για όλα αυτήν τη σαπίλα, τον λυσσαλέο πόλεμο των εκδοτών και των κομματαρχών, όμως μέσα του ανάβει μια σπίθα συμπάθειας γι΄αυτόν τον έκπτωτο. Για όλους τους έκπτωτους αυτού του πλανήτη. Στ' αυτιά του διατηρεί ακόμη το λυγμό της λινοτυπικής, στα μάτια του έχει τα γκρίζα πρόσωπα των τυπογράφων. Μια εποχή έφυγε. Μια άλλη ανατέλλει». («Δυο φορές Έλληνας»)

 

 

Τι θέση θα έχει το χαρτί στην εποχή που ανατέλλει;

Το χαρτί δεν θα πεθάνει, όσες ηλεκτρονικές συσκευές κι αν βγουν. Το βιβλίο είναι ένα κομμάτι του εαυτού μας, το παίρνουμε στο κρεβάτι μας, το χαϊδεύουμε. Δεν διαβάζουμε συνήθως στο κρεβάτι; Έχει μια ψυχή το βιβλίο. Το χαρτί έχει τη μυρωδιά του. Όπως θα έχετε παρατηρήσει, πολλοί άνθρωποι μυρίζουν τα βιβλία μόλις τ΄ανοίξουν...

Οι λέξεις σας τριγυρίζουν πενήντα χρόνια στο χαρτί. Πώς θα περιγράφατε αυτήν την πορεία;

Συνάντησα αρκετές δυσκολίες. Καταρχήν, τη δυσπιστία της οικογένειάς μου αλλά και της κοινωνίας απέναντι στους συγγραφείς. Την αντίληψη ότι όταν είναι κανείς συγγραφέας, πεθαίνει στην ψάθα. Από την άλλη, υπάρχουν άνθρωποι που είναι εχθροί του βιβλίου. Ο πατέρας ενός φίλου μου ήθελε να του πετάξει όλα τα βιβλία επειδή του «μόλυναν» το σπίτι. Επίσης, υπάρχει η δυσκολία του να βρεις εκδότη, να βρεις τον εαυτό σου...Η κρησάρα από την οποία πρέπει να περάσουν τα διαβάσματά σου ώστε να φτάσεις στο δικό σου απόσταγμα.

 

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ