Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015)

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
0

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

 

Η μουσική σταδιοδρομία του Βαγγέλη Βέκιου ξεκινάει ουσιαστικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν, όντας έφηβος ντράμερ, εντάσσεται στις Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση. Για την ακρίβεια, εκείνος παίζει ντραμς στο ''Disco Tsoutsouni'', το θρυλικό ντεμπούτο του συγκροτήματος από το 1977, που έμελλε να πρωτοκυκλοφορήσει το 1980 σε κασέτα και πολλά χρόνια μετά - πρόσφατα δηλαδή - έως και σε CD premium σε εφημερίδα. Είχε προηγηθεί φυσικά η πρώτη ψηφιακή κυκλοφορία του ''Disco Tsoutsouni'' το 1996 μαζί με το βιβλίο του Πανούση, ''Υγιεινή Διαστροφή'' (εκδόσεις Όπερα).

Δική του ιδέα ήταν και ο ραδιοσταθμός Στο Κόκκινο 105,5 με αρχικό σκοπό τη δημιουργία ενός ραδιοφώνου που δε θα έπαιζε τα ίδια και τα ίδια, τα ''σκυλοβαρετά άτεχνα έντεχνα'', όπως τα έλεγε.

Με τις Μουσικές Ταξιαρχίες ο Βέκιος συμμετείχε στο πρώτο, εξίσου θρυλικό, ομότιτλο άλμπουμ τους στην EMI το 1982. Ένα άλμπουμ για το οποίο τόνοι μελάνι έχουν χυθεί, με μία υψηλή θέση μέσα στην ιστορία της ελληνικής ροκ σκηνής. Δύο χρόνια μετά, οι Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση, με τον Βαγγέλη Βέκιο πάντα στα ντραμς, κυκλοφορούν στην ίδια εταιρεία το άλμπουμ ''Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμάν''. Στον τρίτο και τελευταίο δίσκο των Μουσικών Ταξιαρχίων, το live ''Hard Core'' (1985) από το Κύτταρο, ο Βέκιος είχε αποχωρήσει και στη θέση του έπαιζε ο Άκης Περδίκης. Τον επόμενο χρόνο, ο δίσκος ''Κάγκελα παντού'' θα είχε μόνο το όνομα του Τζίμη Πανούση στο εξώφυλλο.

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

Στις αρχές των 80s, σχεδόν ταυτόχρονα με τις Μουσικές Ταξιαρχίες, ο Βέκιος υπήρξε δεύτερος ντράμερ των Vavoura Band του Τζώνη Βαβούρα, ενός καταπληκτικού - κατά τη γνώμη μου - ελληνικού ροκ συγκροτήματος με φειδωλή, δυστυχώς, δισκογραφία. Ο άλλος ντράμερ ήταν ο Θάνος Παπαποστόλου και, όπως μού'χε αφηγηθεί κάποτε ο Βαγγέλης, υπεύθυνος για την εμπλοκή του με τους Vavoura Band ήταν ο κιθαρίστας τους, Γιάννης Δρόλαπας, ο οποίος επίσης έπαιζε κιθάρα στις Μουσικές Ταξιαρχίες.

 

Το 1986 ο Βαγγέλης Βέκιος εμφανίζεται για πρώτη φορά ως στιχουργός και συνθέτης με το συγκρότημα Ντέρτι και τον ομότιτλο μεγάλο δίσκο στην ΕΜΙ. Ουσιαστικά, ένας κοινός του δίσκος με την τότε κοπέλα του, την ταλαντούχα ηθοποιό και τραγουδίστρια Ιωάννα Τσιριγκούλη. Τους Ντέρτι αποτελούσαν ο Βαγγέλης στα ντραμς φυσικά, η Τσιριγκούλη στο τραγούδι, ο Θοδωρής Δήμος στις κιθάρες και ο Γιάννης Γρηγορίου στο μπάσο. Συμμετείχαν, όμως, και ο Γιάννης Μπιθικώτσης στα λαϊκά όργανα (μπουζούκι, τζουράς, μπαγλαμάς), όπως και ο συνθέτης Δημήτρης Λέκκας (κανονάκι, λύρα, πιάνο). Εννέα τραγούδια: Εφτά σε στίχους και μουσική του Βέκιου, ένα σε μουσική της Τσιριγκούλη και σε στίχους του Βέκιου και άλλο ένα παραδοσιακό (''Το φεγγάρι κάνει βόλτα'') διασκευασμένο. Περίεργος δίσκος με ένα πρωτοποριακό, για τη ροκ αισθητική των 80s, συνταξίδεμα ηλεκτρικών και λαϊκών οργάνων. Ίσως οι Ντέρτι να εξέφραζαν από εκείνα τα χρόνια τις κατοπινές θέσεις του Βέκιου περί ελληνικού - ελληνόφωνου ροκ και ίσως γι'αυτό εξάλλου ο ίδιος να παραδεχόταν σε μουσικό επίπεδο τους προγενέστερους του, Σαββόπουλο, Κωχ και Γκαϊφύλλια, οι οποίοι έφτιαξαν μια ροκ σκηνή με εθνικά χαρακτηριστικά. ''Δεν τα καταλαβαίνω τα αγγλόφωνα γκρουπ'' έλεγε συχνά ο Βαγγέλης μέχρι και πριν μερικά χρόνια. ''Πως να πείσεις στα αγγλικά, όταν απ' το πρωί ως το βράδυ αποκαλείς μαλάκα τον κολλητό σου;''

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης Βέκιος με την Ιωάννα Τσιριγκούλη στο εξώφυλλο των Ντέρτι το 1986

 

Το 1988 κυκλοφορεί ο δίσκος ενός συγκροτήματος με τον Βαγγέλη Βέκιο ως ντράμερ. Επρόκειτο για το ομότιτλο άλμπουμ των Blue Light με έμφαση στα ορχηστρικά κομμάτια και στα πλήκτρα του συνθέτη τους, Σωκράτη Παπαχατζή. Άλλη σημαντική περίπτωση ο Παπαχατζής, ίσως ο μοναδικός ''λόγιος'' συνθέτης με απόλυτη γνώση όλων των μουσικών τάσεων, από την ποπ και την ελεκτρόνικα μέχρι τη σύγχρονη μουσική.

Το άλμπουμ δεν είχε καλή τύχη, παρ' όλο που μουσικά παρουσιάζει ακόμη και σήμερα μεγάλο ενδιαφέρον. Κυκλοφόρησε από την ανεξάρτητη ''Δικαίωμα Διάβασης'', αλλά οι Blue Light με τον Βέκιο είχαν κάνει την πρώτη τους δισκογραφική έξοδο με δύο κομμάτια στη συλλογή ''Cicadas: An electric guide to the greek underground'' (1987).

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Οι ΣΕΛΑΝΑ το 1989

Το 1989 σχηματίζονται οι ΣΕΛΑΝΑ με τον Βέκιο στα ντραμς, την Κρίστη Στασινοπούλου στο τραγούδι, τον Στάθη Καλυβιώτη στο μπάσο και τον έφηβο Κωστή Αναγνωστόπουλο στην κιθάρα. Από τις τάξεις τους είχε περάσει και ο κιθαρίστας Κλέονας Αντωνίου επίσης. Σύμφωνα με μαρτυρία της Κρίστης Στασινοπούλου, οι ΣΕΛΑΝΑ μπορεί να μην έκαναν δίσκο, άφησαν όμως καταπληκτικές ηχογραφήσεις, παίζοντας ένα πρωτοποριακό ιδίωμα γκαράζ σε ελληνικούς δρόμους. Συνήθως εμφανίζονταν σε μικρές μουσικές σκηνές με αξέχαστες κάποιες βραδιές πανσελήνου στο θεατράκι στο λόφο του Στρέφη.

 

Οι ΣΕΛΑΝΑ συμμετείχαν στο τρίτο φεστιβάλ ''Rock'n'Roll Beter New World'' της Μυκόνου εν έτει 1989, μια ιστορική στιγμή της ανεξάρτητης σκηνής στην Ελλάδα, αφού το παρόν έδωσαν περίπου 60 συγκροτήματα: Μεταξύ αυτών, οι Ριφιφί, ο Σταύρος Λογαρίδης, οι Purple Overdose, οι Metro Decay, οι Panx Romana και ο Τόλης Μαστρόκαλος πού'χε παίξει στο άλμπουμ ''Φλου'' της Σπυριδούλας. Ωστόσο, κορυφαία στιγμή στην πορεία των ΣΕΛΑΝΑ ήταν το opening που έκαναν στη συναυλία του Louis Tillet στο κλαμπ ''Cinema''.

Το συγκρότημα διαλύθηκε το 1991, αλλά όλο το 1990 άνοιγε τις συναυλίες του Παύλου Σιδηρόπουλου στο κλαμπ ''ΑΝ''. Μάλιστα, την 6η Δεκεμβρίου του ΄90, την ημέρα που πέθανε ο Σιδηρόπουλος, είχαν προγραμματισμένη συναυλία, αλλά τους τηλεφώνησε ο Κουτσούμπας, ο ιδιοκτήτης του ''ΑΝ'', για να τους μεταφέρει τη δυσάρεστη είδηση.

Έκτοτε, ο Βαγγέλης Βέκιος συνέχισε να είναι δραστήριος, όχι ασχολούμενος αποκλειστικά με τα μουσικά. Αρθρογραφούσε στον ''ΗΧΟ'' κι εκεί, κοντά στις αρχές του 2000, έγινε υπεύθυνος ρεπερτορίου της δισκογραφικής Hitch-Hyke Records. Ο δίσκος ''Τα μυστικά των βράχων'' των Κρίστης Στασινοπούλου - Στάθη Καλυβιώτη το 2002 ήταν μια δική του πρόταση στην εταιρεία, ενδεικτικό του δεσίματός του με τους μουσικούς, τους φίλους και γενικότερα με τους ανθρώπους.

Δική του ιδέα ήταν και ο ραδιοσταθμός Στο Κόκκινο 105,5 με αρχικό σκοπό τη δημιουργία ενός ραδιοφώνου που δε θα έπαιζε τα ίδια και τα ίδια, τα ''σκυλοβαρετά άτεχνα έντεχνα'', όπως τα έλεγε.

 

Ο Βέκιος είχε επεκταθεί και στη δημιουργία μουσικών σκηνών, μα όλοι γνωρίζουν πως δεν το έκανε για οικονομικούς λόγους, αλλά για να δίνει βήμα σε καλλιτέχνες, με τους οποίους αισθανόταν συγγενής αισθητικά. Αναφέρω το κλαμπ ''Χύμα'' στο Χολαργό, απ' όπου είχαν περάσει οι πάντες, και πιο πρόσφατα τη ''Μύγα'' στου Ψυρρή, στο ίδιο ακριβώς πνεύμα.

Στη δισκογραφία των τελευταίων χρόνων συνεργάστηκε ακόμη με τον Γιώργο Δημητριάδη (2000 - 2001) και τους Πυξ Λαξ (1993) ως ντράμερ, όπως και με τους Mode Plagal - Bosphorus ως παραγωγός στο άλμπουμ ''Του Βόσπορου το Πέρα'' (Hitch-Hyke Records, 2002).

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

 

Τελευταίο μουσικό του project ήταν το συγκρότημα Ελελεύ. Κυκλοφόρησαν ένα και μοναδικό άλμπουμ το 2007 στη Hitch-Hyke Records με τραγουδίστρια την 28χρονη τότε Κύπρια Μαρία Πανοσιάν. Τα άλλα μέλη ήταν ο Αλέκος Αράπης από τους Απροσάρμοστους του Σιδηρόπουλου στο μπάσο, ο Χρήστος Καψαλάκης στις κιθάρες και το ηλεκτρικό μπουζούκι και ο Βαγγέλης Βέκιος στα ντραμς. Έντεκα τραγούδια περιέχονταν στο άλμπουμ, τα περισσότερα σε μουσική και στίχους του Βέκιου, με έναν ήχο που άρεσε στον δημιουργό τους να τον χαρακτηρίζει ''ψυχεδελικό ρεμπέτικο ροκ''.

Πρόθεση του Βέκιου ήταν να ακολουθήσει ακόμη ένα CD single με τις διασκευές των Ελελεύ σε τέσσερα αγαπημένα του ελληνικά τραγούδια, τη ''Ζαΐρα'' και την ''Αχάριστη'' του Βασίλη Τσιτσάνη, το ''Καίγομαι - Καίγομαι'' των Σταύρου Ξαρχάκου/ Νίκου Γκάτσου και τον ''Εφιάλτη της Περσεφόνης'' των Μάνου Χατζιδάκι/ Νίκου Γκάτσου - για το τελευταίο, θυμάμαι ότι τον είχα αποθαρρύνει, καθώς θεωρούσα βέβαιο ότι ο υιός Χατζιδάκις δεν θα έδινε την άδεια. Να όμως που μαθαίνω ότι η άδεια δόθηκε τελικά και το δισκάκι μπορεί να κυκλοφορήσει ''ελεύθερα''. Μόνο που ο Βαγγέλης δεν θα είναι εδώ για να το ακούσουμε όλοι μαζί, σαν μια παρέα με την ίδια αγάπη για τη ροκ μουσική και τα παρακλάδια της.

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Δημοσίευμα στα ΝΕΑ της 14ης Ιουλίου του 1989 με το πρόγραμμα του φεστιβάλ ''Rock'n'Roll Beter New World''
 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Οι ΣΕΛΑΝΑ το 1989 (Βαγγέλης Βέκιος, Στάθης Καλυβιώτης, Κρίστη Στασινοπούλου, Κωστής Αναγνωστόπουλος)

* Οι φωτογραφίες είναι από την ιστοσελίδα του Τζίμη Πανούση και από το αρχείο των Κρίστης Στασινοπούλου/ Στάθη Καλυβιώτη.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ